Adres URL strony www, na FB i YouTube – co to jest, jak znaleźć i zmienić?

Adres URL strony www, na FB i YouTube - co to jest, jak znaleźć i zmienić

Adres URL to w uproszczeniu adres internetowy. A dokładniej ujmując lokalizacja zasobu strony internetowej, która przedstawia także rodzaj pobieranego zasobu(inaczej “protokołu”, np. HTTP, HTTPS, FTP itd.). Adres URL jest widoczny dla internautów, dzięki czemu skutecznie zastępuje adresy IP przypisane dla poszczególnych komputerów do komunikacji z serwerami. 

Podstawowy adres URL złożony jest z protokołu, nazwy domeny i rozszerzenia, oto przykład: “https://jaksierozwijac.pl”

Adres URL składa się z:

  • protokół – HTTPS. Protokół informujący, jak przeglądarka ma pobierać informację o zasobach danej strony www. Wyróżnia się przede wszystkim 2 standardy sieciowe: http:// i https://. Ten drugi czyli “https://” jest bezpieczniejszy. Występują także protokoły FTP obsługujące transfery plików i protokoły “mailto” otwierający domyślnego klienta poczty na urządzeniu. Od lipca 2018 roku wszystkie strony www bez protokołu HTTPS są oznaczone w przeglądarce Chrome jako “niebezpieczne“, więc większość użytkowników rezygnuje z dotarcia do takiej witryny. 
  • host – jaksierozwijac.pl. Wszystkie kraje posiadają przypisane rozszerzenia domenowe(Polska – .pl, Niemcy – .de, Francja – .fr itp.). Występują również domeny globalne(.net, .com, .org) i domeny ukazujące przeznaczenie domeny(np. edukacyjna – .edu, biznes – .biz, sprawy rządowe – .gov). Gdy użytkownik przechodzący do danej witryny, przegląda jej pewne podstrony, to automatycznie do adresu URL dodawane są kolejne znaki po ukośniku “/”, co tworzy ścieżkę danej podstrony(np. https://jaksierozwijac.pl/kursy-i-ksiazki). Samo wyrażenie “jaksierozwijac” to nazwa domeny lub hosta(nazwa konkretnej lokalizacji, gdzie występuje dany zasób)
  • ścieżka – /kategoria/pliki. Przedstawia dokładną lokalizaję pliku na serwerze, który internauta ma zamiar pobrać bądź obejrzeć. Przykłady: “/index.php” / “/wp-content/uploads/2018/02/jak-zwiększyć-szybkość-ładowania-się-strony-e1518699004991-1.jpg” / “buty/sportowe/męskie/”
  • zapytanie – ?filtr=1. Oznacza ciąg znaków w postaci pary(nazwa parametru(zapytania) i odpowiadająca mu wartość. Zapytanie pierwsze poprzedza pytajnik “?”, a kolejne poprzedza sie znakiem “&”. Za pomocą takich parametrów przekazuje się odpowiednie informacje przez adres URL strony www. Przykłady: “?strona=2” / “?color=czerwony&rozmiar=56” / “?podzial=malejaco&waga=22”.
  • fragment / kotwica = #element. To lkalizacja konkretnego elementu na stronie internetowej. Adres URL rozpoczyna się od kotwicy “#”. Najczęściej zwraca on uwagę na odpowiedni nagłówek na stronie www(np. klikając na stronie internetowej w kotwicę z adresem URL “#kontakt” jesteśmy przenoszeni do elementu zawierającego identyfikator id=”kontakt”). Kotwice wykorzystuje się na stronach typu One Page(Landing Page) oraz na rozbudowanych artykułach, podstronach, gdzie na samej górze można przygotować odpowiedni spis treści.

Nie wszystkie adresy URL składają się z powyższych elementów. A krótkie adresy URL złożone są najczęściej z protokołu i domeny, przez co prowadzą do strony głównej. 

Adres URL a SEO

Odpowiednio przygotowany Adres URL strony www jest dobrze odbierany przez wyszukiwarkę Google. Jest to możliwe, gdy okazuje się czytelny i zwraca uwagę na ważne słowo kluczowe. Przekonajmy się, jak do tego doprowadzić. 

  1. Po pierwsze liczą się wrażenia użytkowników. Widząc adres URL naszej witryny w Google muszą od razu wiedzieć, gdzie mogliby trafić. Oto przykład dokładnego adresu URL: https://jaksierozwijac.pl/wordpress/kotwica-wordpress-html-odsylacze-na-stronie/. Takie czytelne adresy URL są pozytywnie odbierane przez roboty Google, które poruszają się po mapie witryny. 
  2. Po drugie adresy URL posiadające spójne słowa kluczowe, które są później dobrze podkreślone w tekście na danej stronie głównej / podstronie, uzyskują znacznie lepszy ranking. Pamiętajmy jednak, aby najważniejszy termin opisujący temat danej podstrony pojawił się w adresie URL najbliżej domeny głównej. Nie używajmy tytułu artykułu jako adresu url(niech ukazuje najważniejsze słowo kluczowe).
  3. Po trzecie odpowiednio skomponowany adres URL idealnie sprawdza się jako samoistny anchor. I można się nim posługiwać później podczas linkowania zewnętrznego w serwisach tematycznych, na forach i blogach oraz portalach społecznościowych. Pewne strony www(np. różne kanały social media) mogą pozostawić udostępnione linki bez formatowania. To tym bardziej zachęca, aby zadbać o dokładny adres URL, który przedstawia użytkownikom, co mogą uzyskać, gdy w niego klikną.
  4. Unikajmy znaków specjalnych i diaktrycznych – takich znaków, jak: ą, ę, ó, !, @, $, %, ^, *, (, ), _, +. Pewne przeglądarki mogłyby zmienić adres url, w którym znajdują się znaki diaktryczne(np. adres url https://jaksierozwijac.pl/kotwicą po skopiowaniu zaprezentuje się tak https://jaksierozwijac.pl/kotwic%C4%85). Przez coś takiego użytkownik widząc taki adres nie do końca wie, gdzie mógłby trafić. Wywołuje to również podejrzenia, że na danej stronie www mogą pojawić się pewne zagrożenia. I dodatkowo internauci nie stosują często takich znaków, więc nie chcemy im utrudniać życia.
  5. Unikajmy dynamicznych adresów url (np. z parametrem ?sid=1234) – takie adresy url(ukazujące np. numer sesji) nie sprawdzają się w pozycjonowaniu. Gdyby wszystkie wejścia na daną stronę główną generowały inny parametr, który pojawiłby się w adresie URL, to pojawiłoby się spore zamieszanie. Utrudnienie dla robotów indeksujących adresy url, jak i dla użytkowników. O wiele lepiej stosować statyczne adresy url(niezmienne). Te dynamiczne mogą się nam przydać do celów analitycznych(gdy wykorzystujemy Google Analytics, ale wtedy takie adresy staramy się nie indeksować).
  6. Krótkie url bez ukazywania całego tytułu artykułu / podstrony – zastosowanie całego tytułu artykułu przyczynia się do przedłużenia adresu url, a chcemy dbać o to, aby były krótkie. Chcemy użytkownikom ułatwiać ich zapamiętywanie. Warto więc tworzyć adresy url kierujące uwagę na ważne słowo kluczowe, na które chcemy się pozycjonować w Google.
  7. Unikajmy umieszczania dat – wiele stron opartych o technologię CMS(np. WordPress, Drupal, Joomla) zapewniają możliwość automatycznego tworzenia adresów URL w oparciu o konkretny wzorzec(np. rok/miesiąc/dzień ułożone w różnych katalogach). Natomiast umieszczanie daty w adresie URL to poważne utrudnienie, które pojawia się już wtedy, gdy chcemy aktualizować wpis / podstronę. Można by tutaj stosować przekierowania 301, ale to dodatkowa praca, którą musimy wykonywać i przekierowania. Gdy użytkownicy widza w adresie URL daty dawniejsze(sprzed kilku miesięcy, lat), to niechętnie w nie klikają. Wolą poszukać materiałów bardziej aktualnych. Dodatkowo nie oczekujmy, że użytkownicy zapamiętają adres URL z datą. Aby więc ułatwić użytkownikom docieranie na nasze podstrony, unikajmy stosowania dat w adresach URL.
  8. Małe litery – dla domen wielkość liter nie jest istotna, ponieważ adres url “https://jaksierozwijac.pl i “http://JakSieRozwijac.PL” zaprowadzi nas do tej samej strony www. Natomiast trudności mogą się pojawić w przypadku zmiany wielkości liter dla ścieżki prowadzącej do pliku(np. jaksierozwijac.pl/wordpress i jaksierozwijac.pl/WordPress). W tym wypadku są to 2 różne strony www. Jeden adres URL skieruje nas pod odpowiednią stronę www, natomiast drugi adres URL skieruje nas do strony błędu 404 bądź wykona się pewne przekierowanie. Dodatkowo stosowane małe litery są łatwiejsze do zapamiętania dla internautów.
  9. Łączniki zamiast spacji i podkreśleń – są one bardziej czytelne dla Google i użytkowników. W celu oddzielenia wyrazów w adresie URL warto zastosować łącznik(znany częściej jako myślnik). Element ten znany jest pod pojęciem “dywiz” i tłumaczony jako znak pisarski w formie poziomej kreski, który służy do łączenia wyrazów. Roboty Google mogą w adresie url typu “https://jaksierozwijac.pl/kurs_wordpressa” odczytać frazę jako jeden długi wyraz(kurswordpressa). Bezpieczniej jest stosować łączniki(dywizy), dzięki czemu w adresie url “https://jaksierozwijac.pl/kurs-seo-online” frazę główną roboty Google odczytują jako 3 różne słowa(kurs seo online).

Długość adresu URL – krótkie czy długie?

Badania przedstawione przez narzędzie Ahrefs zwracają uwagę, że krótsze adresy URL uzyskują często lepsze pozycje w wyszukiwarce Google. Ale trzeba zauważyć, że podczas tej analizy przede wszystkim skupiono się na adresach URL stron głównych, które najczęściej są krótkie.

długie czy krótkie adresy url - wyniki ahrefs i Google

Nie powinniśmy jednak być zbyt oszczędni w przygotowaniu takiego skutecznego i przyjaznego adresu URL. Warto, aby był krótki, czyli jego długość wahała się od kilku do kilkudziesięciu znaków(Np. od 5-65 znaków, licząc te znaki po protokole “https://”). Ważne, aby ten adres URL przedstawiał internautom informację o tym, czego mogą się tam spodziewać. Maksymalna długość adresu URL to 2048 znaków(ograniczenie wprowadzone do przeglądarki Internet Explorer). Zapewne nie będziemy dążyć do utworzenia najdłuższych adresów URL 🙂

Zalety krótkich adresów URL:

  • proste do zapamiętania dla internautów
  • ukazując, co znajduje się na danej stronie głównej / podstronie
  • proste do nawigacji
  • przyjazne do udostępnienia
  • polecane przez Google

Sam John Mueller(pracownik firmy Google ze Szwajcarii) wypowiada się dlaczego warto tworzyć krótkie adresy URL:

Jak znaleźć i zmienić adres URL strony na FB?

Logujemy się na nasze konto Facebook i następnie przechodzimy do stworzonego przez nas Fanpage. Tam klikamy w “Więcej” i “Informacje”.

Zmiana adresu url na Faceboku FB

Teraz pojawia się nam nowe okienko, gdzie klikamy w “Edytuj informacje o stronie”.

Zmiana adresu url na Faceboku FB - część 2

Teraz pojawia się możliwość edycji “nazwy użytkownika” i to ona ma wpływ na adres URL prowadzący do naszego Fanpage. Gdy zmienimy tą nazwę(co Facebook będzie weryfikował. Chce ustalić wtedy czy ta nazwa koresponduje z tematyką naszego fanpage itd.).

Zmiana adresu url na Faceboku FB - część 3

Po sprawdzeniu i zaakceptowaniu przez FB nowego adresu URL jest on widoczny na samej górze w oknie przeglądarki, więc możemy go skopiować i z niego korzystać.

Zmiana adresu url na Faceboku FB - część 4

Jak znaleźć i zmienić adres URL kanału YouTube?

Gdy spełniamy warunki, to stworzenie niestandardowego adresu URL będzie dostępna w ustawieniach zaawansowanych na koncie.

Zmiana adresu URL kanału YouTube YT część 1
/

Aby móc utworzyć niestandardowy adres URL dla naszego kanału YouTube:

  • musimy spełnić takie wymagania:
  • minimum 100 subskrybentów
  • kanał istnieje minimum 30 dni
  • mamy ustawioną grafikę kanału
  • mamy ustawione zdjęcie jako ikonę kanału

Aby utworzyć swój niestandardowy adres URL po spełnieniu warunków musimy:

  1. Zalogować się w YouTube.
  2. Otworzyć zaawansowane ustawienia konta(poprzez kliknięcie w zdjęcie profilowe w prawym górnym rogu ekranu).
  3. Następnie w Ustawienia Settings i dalej Ustawienia zaawansowane.
  4. Tutaj w sekcji „Ustawienia kanału” wybieramy link obok komunikatu Możesz uzyskać niestandardowy URL(Ten link będzie widoczny, gdy nasz kanał YT spełnia warunki).
  5. W polu „Wybierz niestandardowy URL” zobaczymy niestandardowe adresy URL, które są dla nas dostępne(nie mamy możliwości wprowadzenia zmian w części widocznej w szarym polu. Czasami utworzenie unikalnego adresu URL wymaga dodania odpowiednich liter i cyfr).
  6. Warto zapoznać się tam z “Warunkami korzystania z niestandardowych adresów URL” i zaznaczyć opcję, że je akceptujemy, a następnie zmieniamy adres URL kanału.
  7. Taki utworzony niestandardowy adres URL po zatwierdzeniu pozostaje taki sam na zawsze. Bądź więc przekonani, że utworzyliśmy odpowiedni adres URL.
  8. Posiadając już niestandardowy adres URL naszego kanału YouTube możemy się nim posługiwać wobec naszych widzów(może on posiadać taki adres, jak: youtube.com/twojaniestandardowanazwa).

Ważne: nie możemy zmieniać niestandardowego adresu URL kanału YouTube. Trochę to dziwne, ale trzeba się z tym pogodzić. Może kiedyś YouTube to zmieni. I muszę przyznać, że niedawno udało mi się zmienić mój dawny adres url kanału YouTube(dawniej było CopywriterExpertPL, a teraz brzmi jaksierozwijac. Możliwe, że Google zmieniło tą opcję i już wszyscy mogą swój adres url kanału zmienić(możliwe, że musi minąć pewien czas). Zajrzyj na mój kanał jaksierozwijac a na samej górze zobaczysz link, który do niego prowadzi.

Jak skopiować adres URL?

Znalezienie i skopiowanie adresu URL w przeglądarce okazuje się bardzo proste. Wystarczy korzystając z przeglądarki Chrome czy innej, która jest dostępna na naszym urządzeniu przejść na samą górę otwartej karty przeglądarki. Tam widzimy adres URL strony www.

Jak znaleźć i skopiować adres URL

Teraz wystarczy, że skopiujemy poprzez naciśnięcie klawiszy CTRL + C. Możemy także prawym przyciskiem myszy i pojawi się nam okienko, gdzie wybieramy opcję “Kopiuj”. W przypadku urządzeń mobilnych(tablety i smartfony), wystarczy dłużej kliknąć na taki widoczny adres URL i wtedy zapewne otrzymamy powiadomienie, że udało się nam go skopiować.

Jak znaleźć i skopiować adres URL - część 2

Znalezienie i skopiowanie adresu URL kanału Youtube, Fanpage i innych social media również odbywa się w taki sam sposób.

Adres URL obrazka / zdjęcia / materiału wideo / filmu

Gdy widzimy jakiś obrazek na danej stronie www, to wystarczy, że klikniemy w niego prawym przyciskiem myszy i pojawi się nam opcja “Kopiuj adres obrazka”(będzie to adres URL).

Znalezienie i skopiowanie adresu URL obrazka, zdjęcia na stronie www

Moglibyśmy też wybrać opcję “Otwórz grafikę w nowej karcie”. Wtedy na górze takiej karty w przeglądarce pojawi się adres URL, który wystarczy skopiować.

Znalezienie i skopiowanie adresu URL obrazka, zdjęcia na stronie www - część 2

URL WordPress

Strony oparte o technologię CMS WordPress mogą w prosty sposób wprowadzić zmiany dotyczące adresów URL podstron, kategorii i aliasów.

W tym celu wystarczy przejść do panelu administracyjnego WordPress i tam w “Ustawienia” i wybrać “Bezpośrednie odnośniki”.

URL WordPress - zmiana bezpośrednich odnośników

Teraz w “Popularne ustawienia” jesteśmy w stanie wprowadzić ustawienia adresów URL, które będą dotyczyć naszych stron i wpisów, które tworzymy na swojej stronie WordPress.

URL WordPress - zmiana bezpośrednich odnośników część 2

Jeśli chcemy utworzyć na naszej stronie WordPress pewne kategorie tematyczne, ale nie chcemy, aby były one później widoczne w adresach URL(np. adres url https://jaksierozwijac.pl/category/adres-url), to należy w ustawieniach “Opcjonalne” w pozycji “Alias kategorii” wpisać tylko kropkę “.”. To działanie sprawia, że posługujemy się krótszymi adresami URL, co jest korzystnie odbierane przez użytkowników i Google.

Adresy URL pełnią ważną rolę w Internecie. Warto więc dobrze się nimi posługiwać, aby później skutecznie promować swój biznes. Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Required fields are marked *

Promocja na wszystkie kursy online!

Zajrzyj do zakładki "Kursy Online" i sprawdź najlepsze promocje na kursy o grafice i fotografii, marketingu, zarabianiu przez Internet, IT i AI. Zapraszamy!

Promocja!
1