Copywriter SEO – kto to, jak pracuje i ile zarabia?

Coraz większa ilość stron www, a zarazem zmieniające się algorytmy wyszukiwarek internetowych sprawiają, że pozycjonowanie okazuje się coraz trudniejsze. Eksperci SEO myślą o tym, jak szybko wybić się i sprawić by być najlepszym profesjonalistą na rynku. Jednak nie oszukujmy się, agencje i firmy seo nic nie osiągną, jeśli do pozycjonowania stron www nie będą posiadali różnego rodzaju tekstów. A ich wykonaniem zajmuje się właśnie Copywriter SEO.

copywriter seo = autor tekstów seo

Nie każdy jest dobry w układaniu słów, tak by miały one sens, a teraz wyobraźmy sobie, że trzeba napisać około 50 unikalnych tekstów, które muszą posiadać taką samą tematykę i przede wszystkim, muszą być wyposażone również w słowa kluczowe, które będą tak wkomponowane, aby tekst nadal zachowywał swój merytoryczny sens. Dla większości z nas jest to niemożliwe do wykonania zadanie, jednak na ratunek przychodzą nam takie osoby, jak copywriterzy.


Spis treści:

  1. Kim jest SEO Copywriter?
  2. Ile zarabia Copywriter?
  3. Kim jest Copywriter Freelancer?
  4. Ubezpieczenie zdrowotne Freelancera
  5. Zawód Copywritera - krótka ocena

Kim jest Copywriter SEO?

Copywriter SEO to osoba która codziennie zajmuje się pisaniem i żyje z tworzenia słów na różne tematy. Nie jest to prosty kawałek chleba, jak zapewne większość sądzi. Jeśli jednak ktoś jest profesjonalistą jako Copywriter to może bardzo wysoko cenić swoją pracę. Bez wątpienia coraz więcej osób jest w stanie zapłacić trochę więcej i posiadać teksty wyższej jakości, niż tylko kilka podstawowych preclowych zdań, które jakościowo, nie należą do zbyt dobrych i są dodatkowo negatywnie odebrane przez wyszukiwarki internetowe, co automatycznie zmniejsza siłę pozycjonowania.

Aktualnie popularne wyszukiwarki internetowe, jak Google wymagają dobrej jakości Contentu, bez którego nie uda się nam wyjść na dobrą pozycje w wynikach wyszukiwania. W tym celu wszystkie agencje reklamowe, agencje interaktywne, firmy seo i wiele innych firm wysilających się w skutecznym marketingu internetowym oraz pozycjonowaniu stron www poszukują SEO Copywriterów. Bez nich nie byliby w stanie spełnić oczekiwań swoich klientów i przeprowadzić różnorodne kampanie reklamowe.

Copywriter SEO dba o to, aby ich teksty SEO były unikalne i jak najbardziej przyjazne dla internautów. Gdzie jednak w tym wszystkim jest miejsce dla Copywritera? Wskazuje się, iż jest to człowiek od słowa, który ujmuje otaczającą rzeczywistość w wyrazy, slogany i zdania. Wyniki jego pracy są widoczne dosłownie wszędzie – pozostaje się nam tylko rozejrzeć, aby to zauważyć.


Aktywność SEO Copywritera

Można więc zauważyć, iż Copywritera można opisać jako sprzedawcę, który nie tylko operuje słowem, ale również odpowiednio je kreuje. Poza tym doskonale słucha, obserwuje, a co za tym idzie wyciąga idealne wnioski. To właśnie on podsyca pragnienia, porusza zmysły oraz kształtuje gusty konsumentów, klientów, internautów.


Ile zarabia Copywriter SEO?

Jak wyżej wspomniane, praca SEO Copywritera to dość ciężki zawód i nie każdy się do tego nadaje. Co jednak możemy powiedzieć o zarobkach takich specjalistów? Można odpowiedzieć, że jak wszędzie. Pojawiają się Ci, którzy zarabiają więcej i mniej. Ale przyjrzyjmy się temu bliżej.

  1. Spotyka się Seo Copywriterów, którzy zarabiają kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt zł za krótki tekst, a czasami jeszcze więcej.  Zazwyczaj decydują się na założenie własnej działalności i promocję swoich usług seo copywritingu do zainteresowanych klientów. Dla nich liczy się nie ilość wykonanych tekstów, ale przede wszystkich ich jakość. Swoje usługi kierują więc do bardziej wymagających klientów, którzy są w stanie zapłacić więcej, aby uzyskać lepsze teksty seo. Dzięki temu każdego miesiąca zarabiają od 2000 do 4000 zł.
  2. Mniej doświadczeni i ambitni tworzą proste teksty seo za kilka zł, a nawet za przysłowiową 1 zł.  Wolą oni pracować na rzecz pewnych agencji i firmy seo, na podstawie zwykłej umowy o dzieło. Coraz więcej osób w naszym kraju i poza jego granicami utrzymuje się w taki sposób. Przez to każdego miesiąca muszą oni wykonać blisko 1000 krótkich tekstów, o długości 120-150 słów, a nawet jeszcze więcej. Przez to spora część początkujących seo copywriterów, która się nie rozwija, po pewnym czasie wypala się i zaczynają oni szukać innego zawodu. Zdarza się jednak, że tą pracę - tworzenie tekstów, niektórzy traktują jako dodatkową. Ich zarobki najczęściej oscylują od 200 do 2000 zł.

Nie chcemy tutaj oceniać żadnej z tych grup Copywriterów SEO, ponieważ tak naprawdę każdy z nich wykonuje dobrą pracę, dzięki której agencje i firmy seo obsługują swoich klientów na jeszcze wyższym poziomie. Ceńmy więc obie grupy 🙂


Kim jest Copywriter Freelancer?

Czy reklama jest formą sztuki? Taki pogląd wciąż nie należy do najpopularniejszych. Reklama od lat kojarzy się raczej z nachalnym, ale nie do końca uczciwym wciskaniem produktu – z bardziej bądź mniej zgrabną manipulacją. Dokładnie o tym wie Copywriter SEO, który przygotowuje różnorodne teksty seo i opisy produktów. Wróćmy jednak do takiej specjalizacji, jak "Copywriter Freelancer". Kogo tutaj mamy na myśli?

Wyrażenie Freelancer oznacza wolny zawód. Dlatego Copywriter Freelancer to autor tekstów, który nie prowadzi działalności gospodarczej, lecz współpracuje z klientami na podstawie umów o dzieło i zlecenie. Wielu takich Freelancerów widać na popularnych platformach, jak: Textbroker, Textbookers i 10Heads czy GoodContent, na których to wykonują teksty zgodne z dokładnymi wytycznymi od zlecających.

Zajrzyj do artykułu: Jak zacząć zarabiać w serwisach copywriterskich?


Ubezpieczenie zdrowotne dla Freelancera

Taka forma zatrudnienia nie zapewnia im jednak ubezpieczenia zdrowotnego, więc decydują się na dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne, którego koszt miesięczny wynosi blisko 350 zł. Takie rozwiązanie interesuje ich jednak po ukończeniu 26 roku życia, ponieważ wcześniej mogą zapewnić sobie ubezpieczenie z NFZ, jeśli tylko dalej się kształcą, idąc na studia bądź do Technikum czy innych szkół.

Pozostali po prostu nie korzystają z ubezpieczenia zdrowotnego NFZ, lecz decydują się na prywatne ubezpieczenie, które coraz bardziej zyskuje na popularności. Ich koszty wahają się od 40 do kilkuset zł. Należy jednak pamiętać, że takie prywatne ubezpieczenie nie gwarantuje nam aż tak wielu możliwości. Kiedy więc mamy wypadek i trafiamy do szpitala, to firma ubezpieczeniowa nie zawsze pokryje wszystkie koszty leczenia.

  • do wyboru jest jeszcze zatrudnienie (przynajmniej na część etatu, także na 1/8) na umowę zlecenie, która zapewnia nam ubezpieczenie zdrowotne. Wystarczy więc, że znajdziemy jednego klienta, który zapewni nam takie warunki. U pozostałych możemy wtedy pracować na podstawie umowy o dzieło.
  • istnieją AIP czyli akademickie inkubatory przedsiębiorczości, za które najczęściej płacimy miesięcznie 200-300 zł(jak za ZUS - nie ważne ile zarobisz, zapłacić i tak należy) i pewne z nich zapewniają nam rozliczenie na podstawie umowy zlecenie, więc mielibyśmy zapewnione ubezpieczenie w NFZ. Natomiast możliwości te zapewniają tylko nieliczne AIP i warto sprawdzić na jakich warunkach.
  • można także założyć własną firmę, w której to sami opłacamy ZUS i ponosimy dodatkowe koszty. Ale do tego kroku musimy się już dobrze przygotować.
  • możesz również założyć spółkę z o. o. i dzięki niej być ubezpieczonym, ale jej zarządzanie wymaga od Ciebie większej przedsiębiorczości itp.
  • opcją jest także założenie spółki w Anglii, ale jeśli tam nie mieszkasz, to okazuje się dość ryzykowne.

Warto dokładnie przemyśleć, która forma ubezpieczenia zdrowotnego okaże się dla nas tania, a zarazem bezpieczna.


Zawód Copywritera - krótka ocena

Copywriter to zawód ciekawy i pociągający, a słowo to wdzięczne narzędzie pracy. Wcielanie w życie kreatywnych pomysłów reklamowych, analizowanie rynku, dobieranie wyrazów, wymyślanie sloganów i nazw, opracowywanie kampanii reklamowych – to zadania niełatwe, ale jednocześnie przynoszące wiele satysfakcji.

By znaleźć odpowiednią drogę do odbiorcy, potrzebne są nieskrępowana wyobraźnia i umiejętność pisania czy wielopoziomowa intuicja, a w niektórych sytuacjach również szczęście.

"Copywriterzy to specjaliści, do których warto się czasami zgłosić po teksty seo czy inne artykuły". Może chcesz zostać wykwalifikowanym Copywriterem SEO, co nie jest takie trudne.

Uczę tego w moim kursie "Jak zostać Freelancerem - pracować zdalnie i rozwijać biznes online", w którym możesz liczyć na moje indywidualne wsparcie. Mogą Cię także zainteresować inne moje kursy online i książki o SEO, WordPress, Pracy zdalnej, Biznesie online i YouTube. Serdecznie Zapraszam!

Szymon Owedyk: Copywriter, Pozycjoner, właściciel CopywriterExpert.pl i bloga JakSieRozwijac.pl. Twórca ciekawych artykułów, poradników, kursów i książek na temat SEO i Pozycjonowania, WordPress, Pracy zdalnej i Biznesu online.