Dieta ketogeniczna - czym jest, dla kogo, wady i zalety

Dieta ketogeniczna - czym jest, dla kogo, wady i zalety

Dieta ketogeniczna przez wielu nazywana jest kontrowersyjną dietą cud. Posiada swoich zwolenników, jak i przeciwników. Dawniej stosowano ją jedynie w kontekście leczenia osób chorych na padaczkę. Dziś staje się coraz bardziej popularna.

Co to jest ketoza?

Można powiedzieć, że jest to stan, w którym nasz organizm pozyskuje energię z kwasów tłuszczowych, czyli ciał ketonowych, a nie glukozy. Tak więc, w trakcie diety ketogenicznej jesteśmy w stanie spalić naprawdę duże ilości tłuszczu. Ważne w tej diecie jest to, że węglowodany podlegają restrykcyjnemu ograniczeniu, a jadłospis układa się w taki sposób, aby w ten stan ketozy nas wprowadzić.


Spis treści:

  1. Dla kogo dieta ketogeniczna?
  2. Zalety i wady diety ketogenicznej
  3. Suplementacja to podstawa

Film/prezentacja o diecie ketogenicznej z kanału JakSieRozwijac:


Dla kogo dieta ketogeniczna?

Taki rodzaj diety keto w szczególności polecany jest osobom, które:

  • nie przywiązują wagi do liczenia kalorii,
  • nie mają czasu w ciągu dnia na spożywanie 5 posiłków.

W menu diety dominują białko i zdrowe tłuszcze. Co ciekawe, wystarczy spożywać od 3-4 posiłków na dzień.

Co mogę, a czego nie w diecie keto?

Poniżej przedstawiam produkty zalecane i takie, których należy się wystrzegać.

  • Produkty zalecane: woda (z cytryną, niegazowana, gazowana), mleko (kokosowe, migdałowe), orzechy (włoskie, laskowe), siemie lniane, nasiona chia, tłuszcze: olej (lniany, sezamowy), masło klarowane, ryby (w szczególności halibut, śledź czy łosoś), wszystkie rodzaje mięs oraz oczywiście –warzywa, owoce i grzyby.
  • Produkty niezalecane: wśród nich znalazły się napoje gazowane, krowie mleko, orzeszki ziemne, cukier biały, ziemniaki czy soczewica.

Zalety i wady diety ketogenicznej

zalety i wady diety ketogenicznej keto

Zalety keto:

  1. Ograniczamy spożycie węglowodanów – tym samym nasze ciało spala tkankę tłuszczową.
  2. Eliminując z diety węglowodany, nasz poziom insuliny nie waha się.
  3. Za sprawą ciał ketonowych wydzielamy więcej melatoniny, przez co nasz mózg regeneruje się znacznie szybciej.
  4. Dużą zaletą tej diety jest na pewno obniżony poziom cholesterolu oraz trójglicerydów, które są jednym z najważniejszych źródeł energii dla naszego organizmu. Ich podwyższony poziom może stanowić dla nas poważne zagrożenie.

 

Wady keto:

  1. Posiada w sobie zbyt dużą ilość tłuszczów, co może powodować choroby sercowo-naczyniowe.
  2. Zawiera zbyt małą ilość błonnika.
  3. Powoduje zbyt szybkie tempo spalania tłuszczu.
  4. Wśród osób aktywnych może spowodować spadek sił na treningach.
  5. Wejście w stan ketozy nie jest rzeczą łatwą, dlatego osoby mogą odczuwać dyskomfort fizyczny i psychiczny, problemy z koncentracją, ogólne osłabienie.

Suplementacja to podstawa!

Dieta ketogeniczna ma tendencję do zakwaszania naszego organizmu, dlatego ważne jest, abyśmy pamiętali o odpowiedniej suplementacji. Koniecznie dbajmy o naszą podaż magnezu czy wapnia. Nie zapominajmy o kwasach omega-3 oraz witaminach i minerałach.

przedstawiony sposób odżywiania "a la Keto" nie należy do najprostszych

Dieta keto wymaga dyscypliny i samozaparcia. Aby przyniosła oczekiwany skutek musi być restrykcyjnie przestrzegana. Warto przetestować taki rodzaj diety i sprawdzić, czy taki sposób żywienia jest dla nas odpowiedni.

Ty zdecydujesz, co zrobisz!

 

Zobacz także: Szybkie i łatwe przekąski na imprezę – 11 przepisów

Jak spać żeby się wyspać?

Dieta warzywno-owocowa Dąbrowskiej – dla kogo, zalety, jadłospis

 

Dieta ketogeniczna – czym jest, dla kogo, wady i zalety
5 (100%) 16 votes

Dodaj komentarz :)