Dieta ketogeniczna - czym jest, dla kogo, wady i zalety

Dieta ketogeniczna - czym jest, dla kogo, wady i zalety

Dieta ketogeniczna przez wielu nazywana jest kontrowersyjną dietą cud. Posiada swoich zwolenników, jak i przeciwników. Dawniej stosowano ją jedynie w kontekście leczenia osób chorych na padaczkę. Dziś staje się coraz bardziej popularna.

Co to jest ketoza?

Można powiedzieć, że jest to stan, w którym nasz organizm pozyskuje energię z kwasów tłuszczowych, czyli ciał ketonowych, a nie glukozy. Tak więc, w trakcie diety ketogenicznej jesteśmy w stanie spalić naprawdę duże ilości tłuszczu. Ważne w tej diecie jest to, że węglowodany podlegają restrykcyjnemu ograniczeniu, a jadłospis układa się w taki sposób, aby w ten stan ketozy nas wprowadzić.


Spis treści:

  1. Dla kogo dieta ketogeniczna?
  2. Zalety i wady diety ketogenicznej
  3. Suplementacja to podstawa

Film o diecie ketogenicznej z kanału #JakSieRozwijac:


Dla kogo dieta ketogeniczna?

Taki rodzaj diety keto w szczególności polecany jest osobom, które:

  • nie przywiązują wagi do liczenia kalorii,
  • nie mają czasu w ciągu dnia na spożywanie 5 posiłków.

W menu diety dominują białko i zdrowe tłuszcze. Co ciekawe, wystarczy spożywać od 3-4 posiłków na dzień.

Co mogę, a czego nie w diecie keto?

Poniżej przedstawiam produkty zalecane i takie, których należy się wystrzegać.

  • Produkty zalecane: woda (z cytryną, niegazowana, gazowana), mleko (kokosowe, migdałowe), orzechy (włoskie, laskowe), siemie lniane, nasiona chia, tłuszcze: olej (lniany, sezamowy), masło klarowane, ryby (w szczególności halibut, śledź czy łosoś), wszystkie rodzaje mięs oraz oczywiście –warzywa, owoce i grzyby.
  • Produkty niezalecane: wśród nich znalazły się napoje gazowane, krowie mleko, orzeszki ziemne, cukier biały, ziemniaki czy soczewica.

Zalety i wady diety ketogenicznej

zalety i wady diety ketogenicznej keto

Zalety keto:

  1. Eliminując z diety węglowodany, nasz poziom insuliny nie waha się.
  2. Za sprawą ciał ketonowych wydzielamy więcej melatoniny, przez co nasz mózg regeneruje się znacznie szybciej.

Wady keto:

  1. Posiada w sobie zbyt dużą ilość tłuszczów, co może powodować choroby sercowo-naczyniowe.
  2. Zawiera zbyt małą ilość błonnika.
  3. Wśród osób aktywnych może spowodować spadek sił na treningach.
  4. Wejście w stan ketozy nie jest rzeczą łatwą, dlatego osoby mogą odczuwać dyskomfort fizyczny i psychiczny, problemy z koncentracją, ogólne osłabienie.

Suplementacja to podstawa!

Dieta ketogeniczna ma tendencję do zakwaszania naszego organizmu, dlatego ważne jest, abyśmy pamiętali o odpowiedniej suplementacji. Koniecznie dbajmy o naszą podaż magnezu czy wapnia. Nie zapominajmy o kwasach omega-3 oraz witaminach i minerałach.

przedstawiony sposób odżywiania "a la Keto" nie należy do najprostszych

Dieta keto wymaga dyscypliny i samozaparcia. Aby przyniosła oczekiwany skutek musi być restrykcyjnie przestrzegana. Warto przetestować taki rodzaj diety i sprawdzić, czy taki sposób żywienia jest dla nas odpowiedni.

O tej diecie ketogenicznej wspominały nawet takie osoby, jak Gonciarz i Rob Gryn. Poniżej masz 2 filmy na temat ich doświadczenia z dietą Keto:

Ty zdecydujesz, czy dieta ketogeniczna to dobra opcja dla Ciebie. Możesz przetestować i ocenić już po 1-2 miesiącach! Pamiętaj, że mogą Cię także zainteresować moje kursy online i książki. Zachęcam do ich wykorzystania, ponieważ naprawdę warto, o czym przekonało się już tysiące zadowolonych odbiorców!

Zobacz także: Szybkie i łatwe przekąski na imprezę – 11 przepisów

Jak spać żeby się wyspać?

Dieta warzywno-owocowa Dąbrowskiej – dla kogo, zalety, jadłospis

Dieta ketogeniczna – czym jest, dla kogo, wady i zalety
4.9 (97.78%) 18 vote[s]

Dodaj komentarz :)