Jak pisać artykuły prasowe i teksty reklamowe?

artykuł sponsorowany, artykuły, copywriter, copywriterexpert, copywriting, ghostwriter, oferta handlowa, pozycjonowanie, seo, teksty marketingowe, teksty reklamowe

Reklama w prasie dla wielu przeszła już do lamusa. Okazuje się jednak, że prasa, zarówno codzienna, lokalna, jak i tematyczna, ma niezmiennie szerokie grono odbiorców, którzy niemalże każdego tygodnia, a nawet częściej zaopatrują się w przeróżne gazety. Tym samym reklama w prasie jest niemniej korzystna jak reklama radiowa czy telewizyjna.

Oczywiście cieszy się mniejszą popularnością od reklamy internetowej

I co ważne, skuteczne artykuły prasowe wymagają stosowania się do cennych zasad pisarskich, dzięki którym okazują się tym bardziej skuteczne i oddziałujące na odbiorców.


Spis treści:

  1. Artykuły prasowe – zasady pisania
  2. Zalety reklamy prasowej
  3. Dziennikarz prasowy bądź Copywriter

Jak pisać artykuły prasowe? Zasady pisania!

zasady pisania artykułu prasowego, teksty reklamowe, artykuły, copywriter, copywriterexpert, copywriting, ghostwriter, oferta handlowa, pozycjonowanie, seo, teksty marketingowe,

Jednak jedna zasada – reklama w prasie powinna być adresowana i dostosowana do grupy docelowej, którą stanowią jej czytelnicy. Czytelnicy gazety podróżniczej nie będą zainteresowani reklamą usług elektrycznych, ale na pewno zainteresują ich ciekawe oferty wycieczek biur podróży.

Poniżej przedstawiam zasady pisania artykułów prasowych na bazie doświadczenia, które zdobyłem 🙂

Jak tworzy się profesjonalne artykuły prasowe?

Ostatnio miałem możliwość przygotowywania artykułu prasowego dla firmy budowlanej specjalizującej się w budowie osiedli mieszkaniowych i domków jednorodzinnych. Miałem za zadanie przygotować dla gazety opolskiej artykuł tematyczny o Budownictwie, w którym bezpiecznie znalazłaby się reklama firmy. Chętnie bym się pochwalił, ale pisałem jako GhostWriter, więc może innym razem.

Długość artykułu miała zająć blisko 5000 znaków, więc musiałem się postarać. Jak rozpocząłem prace związane z przygotowywaniem takiego artykułu prasowego?

  1. Po pierwsze dokładnie poznałem mojego klienta i jego firmę.
  2. Następnie zapoznałem się z opolską gazetą lokalną, przeczytałem różnorodne artykuły 🙂
  3. Wypisałem fakty na temat usług i produktów firmy
  4. Rozłożyłem ich usługi i produkty na czynniki pierwsze
  5. Skupiłem się na odbiorcach moich klientów – wypisałem ich zainteresowania, wymagania, oczekiwania i możliwości finansowe
  6. Dopiero po zdobyciu takiej mapy myśli przeszedłem do pisania i dzięki temu udało mi się wykonać profesjonalny artykuł prasowy
  7. Zapoznałem się z ogólnymi zasadami pisania artykułów prasowych i dzięki temu udało mi się przesłać artykuł na czas.
  8. Po otrzymaniu kilku wskazówek od klienta wprowadziłem dodatkowe poprawki, co zajęło mi kilka minut i Klient był w pełni zadowolony, czytelnicy również.

Takie działanie to moja recepta na profesjonalny artykuł prasowy! A Ty, co jeszcze polecasz?!


Zalety reklamy prasowej

zalety reklamy prasowej, zasady pisania artykułu prasowego, teksty reklamowe, artykuły, copywriter, copywriterexpert, copywriting,

Zaletą prasy jest budowanie relacji z czytelnikiem, który sięgając po daną gazetę dokonuje świadomego wyboru. Treść gazety może pełnić wiele różnorodnych funkcji: informować czytelnika np. o wydarzeniu lub ofercie bądź uczyć czy relaksować. Oczywiście reklama w gazecie traktowana jest jako jej integralna część.

Prasa potrafi zaangażować czytelnika i skupić na długo na sobie jego uwagę. Głównym założeniem agencji prasowych jest zbudowanie odpowiedniej wiarygodności i zaufania u swoich czytelników. Chodzi o to, aby pokazać im, że gazeta i treść w niej zawarta jest warta ich uwagi. Przykładem są listy i maile, na które odpowiada redakcja lub powołani przez nią specjaliści np. lekarze lub prawnicy.

Słowo wstępu redaktor naczelny kieruje bezpośrednio do czytelnika i ma budować więź między czytelnikami. Czasami zdarza się, że w jednej gazecie pojawia się od kilku do kilkunastu redaktorów i każdy z nich jest przypięty do pewnego działu, w którym się specjalizują. Dzięki temu piszą bardziej profesjonalnie i każdy z nich jest w stanie łatwiej dotrzeć do swoich odbiorców.

Reklama prasowa ma również wydłużony żywot dzięki temu, że wiele osób zachowuje przeczytaną gazetę lub je kolekcjonuje. Dzięki temu mogą oni wracać do interesujących ich treści i ponownie zapoznawać się z reklamami zawartymi w danym egzemplarzu.

Reklama w gazecie prasowej

Reklama w gazecie, zalety reklamy prasowej, zasady pisania artykułu prasowego, teksty reklamowe, artykuły, copywriter, copywriterexpert, copywriting,

Z reklamy prasowej możecie wiele dowiedzieć się o produkcie lub usłudze niż z innych źródeł reklamowych. W prasie podaje się często dodatkowe informacje np. o cenie, sieciach sprzedających produkt, jego dystrybutorach itd. Do reklamy można dołączyć także kupon bonusowy lub rabat zniżkowy na dany produkt lub do danego sklepu, który czytelnik po wycięciu może wykorzystać we wskazanym miejscu.

Często w środku gazety znajdujemy dodatki w postaci próbek różnych kosmetyków, które też mają charakter reklamowy. Takie gazetki dostarcza na przykład AVON i trzeba przyznać, że nieźle na tym wyszli. Kto nigdy nie zakupił kosmetyków u nich, nie się zgłosi 🙂

Reklama prasowa ma się dobrze i będzie jeszcze długo praktykowana ze względu na wiele zalet, które niewątpliwie posiada.


Dziennikarz prasowy bądź copywriter?

artykuły prasowe, dziennikarz prasowy, zasady pisania artykułów prasowych, teksty reklamowe, seo, pozycjonowanie, copywriterexpert, artykuły prasowe

Zapotrzebowanie na reklamy sprawia, że osoby twórcze i kreatywne mają coraz więcej pracy. Mogą oni czasami pełnić również rolę dziennikarza i redaktora naczelnego. Jeśli widzisz się w tym zawodzie, musisz zdobywać wysokie doświadczenie w marketingu internetowym i reklamie prasowej.

Dzięki temu jako dziennikarz prasowy bądź copywriter będziesz przygotowywać chwytliwe tytuły artykułów, które pojawiają się na pierwszych stronach gazet. Nie zapominaj o zachęcającej i interesującej treści takiego artykułu. Wykwalifikowani pisarze decydują się na skuteczne formatowanie swoich tekstów. Czasami w agencjach prasowych odpowiadają za to graficy. Stanowi to duże ułatwienie, ponieważ oni jeszcze lepiej wiedzą, jak rozmieścić tekst i zdjęcia, aby artykuł okazał się najbardziej czytelny dla odbiorców.

Jeśli więc przyjdzie Ci pisać kiedykolwiek artykuły prasowe, ofertę handlową bądź inne teksty tematyczno-marketingowe, to wdrożenie tych cennych wskazówek na pewno okaże się dla Ciebie bardzo korzystne.

Aby o nich nie zapomnieć możesz przygotować sobie specjalne pliki tekstowe na pulpicie z zasadami pisania konkretnych tekstów, które przychodzi Ci już pisać. Możliwe, że z czasem opanujesz tą technikę bez zaglądania do ściągi. Zaoszczędzisz na czasie i będziesz pisać bardziej profesjonalnie. Powodzenia!

26 Comments

  1. Andrzej

    Ciekawy wpis, cenne wskazówki dla wszystkich, dla których prasa jest wartościowym kanałem reklamowym.

  2. Diana z Pieniadzjestkobieta

    Cenne wskazówki! Mapa myśli to jednak często przydatne narzędzie 🙂

  3. Bielecki.es

    Świetnie rozpracowany temat, dużo wskazówek nie tylko do artykułów prasowych, ale także do tego jak pisać posty sponsorowane na blogu. 😉

    1. Jak Się Rozwijać

      Dziękujemy, cieszymy się, że udało się trafić w potrzeby większego grona odbiorców 🙂

  4. Asia

    Bardzo pomocny post! 😀
    Świetne rady, tak właśnie to powinno wyglądać!:)

    1. Jak Się Rozwijać

      Dziękujemy, cieszymy się, że pomogliśmy 🙂 ps. Widzimy, że coraz częściej udaje nam się trafić w Wasze potrzeby. Pozdrawiam i zachęcamy, aby być na bieżąco z naszymi social media i poznawać aktualne kursy online!

  5. Dee

    Też robię sobie schematy pisania konkretnych tekstów 😉 bardzo przydaje się w pracy 🙂

  6. Artur

    Dobre pisanie sprawdzi się wszędzie. Bo przecież wolimy czytać ciekawe rzeczy, a nie bzdury.

  7. Klaudia J

    Hej! 🙂

    Tworzenie artykułów prasowych to nie lada wyzwanie! 🙂 Ja mam ogromny sentyment do tej formy przekazu.. 🙂

    1. Jak Się Rozwijać

      My również, zawsze podchodzimy do nowych artykułów z dużą odpowiedzialnością. Przygotowanie samego researchu, materiałów zajmuje dość sporo czasu. Ale warto, bo czytelnicy są wtedy zadowoleni i chętnie dzielą się takimi dobrymi materiałami, więc od razu zapewniają darmowy marketing 🙂

  8. Agnieszka

    Myślę, że w szczególności osoby działające lokalnie powinny “przeprosić się” z tradycyjną reklamą w prasie.

    1. Szymon Owedyk

      Na pewno tak, dzięki niej mogą dotrzeć do wielu odbiorców 🙂

  9. Matka-kura

    Był czas, gdy pracowałam w lokalnej gazecie. Niestety! To co piszesz, to prawda. Tak powinno to wszystko wyglądać. Pisanie rządzi się swoimi prawami. Ale lokalne szmatławce rządzą się prawami zgoła zupełnie innymi – nie mającymi nic wspólnego z rzeczowym artykułem.

    1. Jak Się Rozwijać

      Dziękujemy za podzielenie się swoimi spostrzeżeniami i przeżyciami. Dobrze powiedziane “szmatławce” 🙂

  10. Maja

    Dobry wpis i dobre rady, zgadzam się, że jest to niedoceniane, dobże zrobiona reklama w prasie może przynieść duże rezultaty,

    1. Jak Się Rozwijać

      Na pewno, nie bez przyczyny tak wielu przedsiębiorców reklamuje się w gazetach regionalnych, a osoby fizyczne próbują nadal ogłaszać swoje auta i inne rzeczy na sprzedaż 🙂 Kto nie pamięta czasopisma Anonse 🙂

  11. Kasia

    Praca od środka. Czasem nie zdajemy sobie sprawę, że napisanie takiego artykułu prasowego to nie taka prosta sprawa. Zwłaszcza, jak jakiś temat jest ci zupełnie obcy.

    1. Jak Się Rozwijać

      Zgadza się, czasami przygotowanie 1 artykułu prasowego zajmuje dość sporo czasu. Ale każdy nowy artykuł prasowy daje wiele satysfakcji 🙂

  12. Bilib World

    Ciekawy wpis. Myślę, że kilka rad można z powodzeniem zastosować w…pisaniu postów na blogu 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Required fields are marked *

Promocja na wszystkie kursy online!

Zajrzyj do zakładki "Kursy Online" i sprawdź najlepsze promocje na kursy o grafice i fotografii, marketingu, zarabianiu przez Internet, IT i AI. Zapraszamy!

Promocja!
1