Jak przestać myśleć negatywnie?

Jak przestać myśleć negatywnie?

Ciągle rozmyślamy o wszystkim, bez przerwy. To myśli nadają naszemu życiu bieg, tworzą naszą osobowość, myśl jest początkiem działania. Myśl jest potężną energią, którą wprawimy w życie, nadając jej znaczenie mogące doprowadzić nas do sukcesu bądź do porażki czy utraty równowagi. Jak więc przestać myśleć negatywnie?

Zbyt długie zastanawianie się oraz tracenie niepotrzebnej energii na tzw. ”rozkminianie” sytuacji, które jeszcze nie nastąpiły na „drobne” - któż z nas tak nie robił? Lub, gdy postanawiamy, że coś zrobimy - jesteśmy pełni zapału, chęci, a gdy nadchodzi czas realizacji - wycofujemy się tworząc w głowie falę negatywnych myśli, że to nie jest dobry moment.

takie coś jak dobry moment często nie istnieje

Odkładanie czegoś na potem, zazwyczaj potem nie nadchodzi, albo nadal męczmy się sami ze sobą nie podejmując działania, odkładając w czasie nasze cele, postanowienia, plany, które nagle przestają mieć takie znaczenie jak miały na początku.


Spis treści:

  1. Jak wpływają na nas negatywne myśli?
  2. Przykłady sytuacji, gdy wpadamy w pułapkę negatywnych myśli
  3. Jak przestać myśleć negatywnie?

Jak wpływają na nas negatywne myśli?

jak wpływają na na negatywne myśli

Ilu z nas nie podejmuje żadnego działania tylko dlatego, że w głowie pojawiają się myśli :” po co mam to robić, skoro i tak z tego nic nie będzie”. Czarne myśli, porażka, krytycyzm, strach, poczucie bezsensu, powtarzanie takich działań, zachowani, nacechowanych negatywną energią przyczynia się z automatu do powstawania blokad, które wpływają na zaburzenia równowagi oraz osobowości.

Stajemy się „słabsi” wewnętrznie, smutniejsi, bardziej pesymistycznie patrzymy na życie

Przykładowo nosimy się zamiarem miłego spędzenia piątkowego wieczoru, cały tydzień czekamy, żeby odpocząć. A gdy przychodzi upragniony piątek, po prostu nam się nie chce przygotować kolacji, wyjść gdziekolwiek nie chce nam się również 🙂

Z automatu nie podejmujemy próby, być może z wygodnictwa, być może po prostu nam się nie chce. Wiecznie szukamy usprawiedliwień, tłumaczeń swoich działań. Bardzo ważne jest, by nauczyć się nazywać własne myśli, musimy wtedy być całkowicie szczerzy przed samy sobą, jest to początek własnej terapii poznawczo behawioralnej, mając jednocześnie na uwadze, że negatywne myśli mogą całkowicie opanować umysł.


Przykłady sytuacji, gdy wpadamy w pułapkę negatywnych myśli:

  • Kiedy kiedyś coś nam nie wyszło, to już zawsze tak będzie, dlatego właśnie powinniśmy próbować, by nadać myślom inne zabarwienie. By zamazać „tamte” wydarzenie, by spróbować podjąć wyzwanie ponownie choćby dziesięć razy. Wtedy takie skojarzenia nie będą miały miejsca, tylko będą tożsame z czymś nowym.
  • W sytuacji, gdy jedna porażka rzutuje na całokształt. Z góry zakładając, że nie warto się już wcale starać, skoro na początku coś poszło nie tak. Anajprostszym tego przykładem z życia jest zamiar zrzucenia paru kilogramów lub przejścia na zdrowszy tryb życia, czyli jak zjem coś „nadprogramowego” to już cała dieta nie ma sensu, nie warto się starać.
  • Ciągła krytyka samego siebie, mimo wcześniejszych sukcesów, które stają się bez znaczenia.
  • Koncentracja tylko na porażce, mimo osiągnięcia celu.
  • Wszystko widzimy w czarnych barwach, wyobrażamy siebie jako gorszych od innych, że nam się nie uda. Często także niepotrzebnie się porównujemy z innymi. Brakuje w nas spontaniczności, takiego lekkiego „luzu”. Np. w trakcie poszukiwania pracy, niby super oferta, idealna dla mnie, już chcemy się umawiać, a tu nagle przychodzą myśli: że nie mam doświadczenia, że mam za niskie kwalifikacje, że inni są lepsi. Nie podejmujemy nawet próby sprawdzenia, doświadczenia.
  • Bezpodstawne ocenianie, myślimy, że inni odgórnie nas nie lubią i myślą o nas źle, bez żadnego uzasadnienia i dowodu, że tak jest.
  • Rezygnujemy z działań i wcześniejszych planów. Boimy się, że naglę może się coś złego stać, tzw. myśli nacechowane lękiem.
  • Karzemy się za niepowodzenia zamiast akceptować swoje wybory.
  • Często obwiniamy innych za niepowodzenia. Nie dopuszczamy do siebie faktu dotyczącego naszego udziału w danej sytuacji. Zamiast tego łatwiej jest nam ponarzekać, tzw. mechanizm ochronny - przekierowanie swoich porażek na innych, często również nieuzasadniony.
  • Zbyt często chcemy udowadniać coś przed kimś, dla kogoś, nie dla siebie. Kreujemy siebie na wzór innych, w ogóle nie biorąc swoich potrzeb pod uwagę.

Jak przestać myśleć negatywnie?

jak przestać myśleć negatywnie - sposoby

Należy nauczyć się nazywać szczerze własne myśli, próbować starać się je zrozumieć, być ich świadomym. Zawsze realnie określać daną sytuację, próbować na zasadzie małych kroków przełamywać bariery strachu. W wielu poradniach leczenia terapii zalecane jest powtarzanie sobie w myśli pozytywnych mantr: „uda mi się” „poradzę sobie” „jestem w tym dobry” „dobrze się czuję”, „ jestem odważny”.

Patrz więc w lustro każdego ranka i mów sobie kilka razy:” to będzie dobry dzień”. I mów to z przekonaniem, z wiarą. Pamiętaj, myśli mają niesamowitą moc sprawczą. Mogą Cię złamać, ale także wynieść na wyżyny własnych możliwości, o których nie miałeś pojęcia.

Jesteś tym co myślisz 🙂

Tylko od Ciebie zależy, w którą stronę pójdziesz. Zawsze będzie to praca nad sobą i nie myśl zbyt długo. Po prostu to zrób, dla siebie, dla otoczenia, dla podniesienie jakości swojego życia.

 

Zobacz także: Negatywne myśli czyli jak myśleć pozytywnie

Zadania i cele życiowe

Jak pokonać lenistwo?

 

Jak przestać myśleć negatywnie?
5 (100%) 18 votes
2 Responses

Dodaj komentarz :)