Jak spać żeby się wyspać? Jak poprawić jakość snu?

Jak spać żeby się wyspać? Jak poprawić jakość snu?

Zdrowy, głęboki sen to dla wielu ludzi rzecz nieosiągalna. Szybkie tempo życia, stres i mnogość obowiązków powodują, że ciężko nam odpowiednio wypocząć. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że zdrowy sen jest podstawą naszego funkcjonowania. Jeśli się nie wysypiasz, narzekasz na obniżoną odporność, spadek aktywności, ciągłe zmęczenie. Cierpi na tym Twoje zdrowie, praca i życie rodzinne. Jak spać żeby się wyspać?

Czyli jak spać, żeby później być wypoczętym i efektywnym każdego dnia? Oto kilka wskazówek!


Jak poprawić jakość snu na początek?

Zacząć powinieneś od aranżacji sypialni. Warunki w jakich śpisz, są niezwykle ważne. Należy zapewnić sobie miejsce, w którym nikt nie będzie zakłócał Twojego wypoczynku. Z sypialni lepiej pozbyć się telewizora, warto zadbać o odpowiednie zaciemnienie pomieszczenia (np. rolety) oraz o rzeczy, które w naszym mniemaniu będą przytulne i wygodne. Warto też zwrócić uwagę na to, jakie zapachy będą nam towarzyszyć podczas snu. Zrezygnuj z intensywnych odświeżaczy powietrza, pościel pierz w delikatnych płynach, które nie będą drażniły Twoich zmysłów.

  • sypialnię wietrz przynajmniej raz dziennie.
  • niezwykle ważna jest również temperatura w sypialni. Nawet jeśli lubisz tropikalne klimaty, to do spania najlepsza będzie temperatura między 18 a 22 stopnie.
  • jeśli dokucza Ci hałas lub niepożądane dźwięki, możesz zaopatrzyć się w stopery do uszu. Można je kupić w aptece, kosztują kilka złotych.

Jak spać żeby się wyspać? Popraw styl życia!

Jak poprawić jakość snu czyli jak spać żeby się wyspać - popraw styl życia

Drugą kwestią jest styl życia jaki prowadzimy, ma on bezpośredni wpływ na sen. Nie wskazane jest na przykład spożywanie posiłków przed spaniem. Organizm zamiast regeneracją, pochłonięty jest trawieniem jedzenia, przez co nie odpoczniemy. Jest duże prawdopodobieństwo, że obudzisz się zmęczeni, a poza tym może nas to wpędzić w problemy metaboliczne. Postaraj tak rozłożyć codzienny jadłospis, aby ostatni posiłek spożywać maksymalnie dwie, trzy godziny przed snem.

Ograniczyć też powinieneś przywiązanie do elektroniki. Nie tylko telewizor należy wyprowadzić z sypialni, to samo zróbmy z telefonami, smartfonami, tabletami, laptopami. Na jakiś czas przed snem odłóżmy nasze sprzęty. Ekrany wydzielają niebieskie światło, które zamiast koić nas do snu, pobudzają. Źle wpływają na wzrok i na wydzielanie się melatoniny, bez której będziesz ciągle przewracać się z boku na bok, zamiast smacznie spać.

Nie rozregulowuj sobie też naszego funkcjonowania piciem kawy i napojów energetycznych, zwłaszcza po południu i wieczorem. Nie musisz czuć wyraźnego pobudzenia po spożyciu kofeiny, ale może to znacząco wpłynąć na jakość i długość snu.


Harmonogram snu

Jak spać żeby się wyspać - harmonogram snu

Jeśli pozwalają nam na to praca i obowiązki, powinniśmy w miarę możliwości ułożyć sobie harmonogram snu i trzymać się go. Kładzenie się spać i wstawanie o tej samej godzinie, jest niezwykle pomocne dla uzyskania zdrowego, głębokiego snu. Organizm wypracowuje sobie pewnego rodzaju nawyk.

Po kilku tygodniach regularnego snu, nasze ciało będzie samo wiedziało, kiedy jest zmęczone. Harmonogramu powinniśmy trzymać się również w weekendy. W sobotę i niedzielę często „odsypiamy” cały tydzień, co ogromnie rozregulowuje nasz rytm snu.

Do dyspozycji masz również aplikację "Sleep as Android" i inne, które pozwalają ustalać harmonogram snu, a dodatkowo monitorować swój sen. Godne wypróbowania 🙂


Co przed snem? Higiena snu

Przed snem higiena snu - czytanie książki, relaks

Dużą wagę należy poświęcić temu, czym zajmujemy się przed snem. Zadbaj o odpowiedni relaks, np. odprężająca kąpiel. Zamiast pracy na smartfonie lub laptopie, sięgnij po książkę. Nie zajmuj się problemami i obowiązkami, oderwij myśli od nieprzyjemnych, przyziemnych spraw. Relaksuj się.

ps. jeśli jednak potrzebujesz dodatkowej pomocy, to polecam aplikację Atmosphere (darmowa) Brain.fm (najlepiej wersja płatna) , dzięki której posłuchasz przed snem uspokajającej i relaksującej muzyki. Dodatkowo można ją wykorzystać do słuchania muzyki podczas pracy 🙂

Podsumowanie i zadanie: Wiesz już, jak spać żeby się wyspać! Być może dzięki tym kilku prostym radom już jutro wstaniesz wypoczęty i gotowy do działania. Nie czekaj, sprawdź to na własnej skórze. Dobranoc 🙂

 

Zobacz także: Jak pokonać lenistwo? 9 sposobów!

Dlaczego warto biegać – 100 powodów

Motywacja do nauki i pracy – 30 pomysłów

 

Jak spać żeby się wyspać? Jak poprawić jakość snu?
5 (100%) 14 votes

Dodaj komentarz :)