O pracy zdalnej, freelancingu, biznesie online i zarabianiu przez Internet

Artykuły, filmy, książki i kursy online o tematyce: praca zdalna, biznes online, freelancing, copywriting, zarabianie online, tworzenie stron WWW, WordPress, SEO, YouTube, Amazon KDP, CANVA, Genially, matematyka, muzyka itp. Zapraszam do jego subskrypcji, a wtedy Twój rozwój gwarantowany. Już blisko 500 wpisów i około 10 tysięcy uczestników moich kursów!

Jak spać żeby się wyspać Jak poprawić jakość snu

Zdrowy, głęboki sen to dla wielu ludzi rzecz nieosiągalna. Szybkie tempo życia, stres i mnogość obowiązków powodują, że ciężko nam odpowiednio wypocząć. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że zdrowy sen jest podstawą naszego funkcjonowania. Jeśli się nie wysypiamy, narzekamy na obniżoną odporność, spadek aktywności, ciągłe zmęczenie. Cierpi na tym nasze zdrowie, praca i życie rodzinne. Jak spać żeby się wyspać?

Czyli jak spać, żeby później być wypoczętym i efektywnym każdego dnia? Oto kilka wskazówek!


Jak poprawić jakość snu na początek?

Zacząć powinniśmy od aranżacji sypialni. Warunki w jakich śpimy, są niezwykle ważne. Należy zapewnić sobie miejsce, w którym nikt nie będzie zakłócał naszego wypoczynku. Z sypialni lepiej pozbyć się telewizora, warto zadbać o odpowiednie zaciemnienie pomieszczenia (np. rolety) oraz o rzeczy, które w naszym mniemaniu będą przytulne i wygodne. Warto też zwrócić uwagę na to, jakie zapachy będą nam towarzyszyć podczas snu. Zrezygnujmy z intensywnych odświeżaczy powietrza, pościel pierzmy w delikatnych płynach, które nie będą drażniły zmysłów węchu i smaku.

  • sypialnię wietrzmy przynajmniej raz dziennie.
  • niezwykle ważna jest również temperatura w sypialni. Nawet jeśli lubimy tropikalne klimaty, to do spania najlepsza będzie temperatura między 18 a 22 stopnie Celsjusza.
  • jeśli dokucza nam hałas lub niepożądane dźwięki, możemy zaopatrzyć się w stopery do uszu. Można je kupić w aptece, kosztują kilka złotych. A z czasem warto pomyślec nawet o wygłuszeniu sypialni, poprzez zamontowanie pewnych paneli wygłuszających na wszystkie ściany i sufit.
  • korzystajmy z nowej technologii blokującej niebieskie światło. Po zachodzie słońca dalej dociera do nas niebieskie światło od wielu urządzeń, oświetlenia w domu itp. Aby zwiększyć poziom wydzielania melatoniny(hormonu snu), można założyć kilka godzin przed snem okulary Eyeshield. Wyprodukowane są w Polsce i blokują 100% światła. W ich ofercie pojawiają się także okulary dzienne blokujące niebieskie światło, które mogłyby się nam przydać. W ich sklepie można dokładnie zapoznać się z ich produktem i wyjaśnieniem tej nowej technologii. Dodatkowo zapewniają dostęp do ebooka, który wszystko tłumaczy. Tą technologię już promował Marcin Osman czy Robert Gryn, którzy zaprosili do siebie na swoje kanały YouTube producenta tych okularów, Sebastiana Kilichowskiego. Aktualnie jestem w fazie testowania tych okularów(zarówno tych wersji na dzień i wieczór).

Jak spać żeby się wyspać? Poprawmy styl życia!

Jak poprawić jakość snu czyli jak spać żeby się wyspać - popraw styl życia

Drugą kwestią jest styl życia jaki prowadzimy, ma on bezpośredni wpływ na sen. Nie wskazane jest na przykład spożywanie posiłków przed spaniem. Organizm zamiast regeneracją, pochłonięty byłby trawieniem jedzenia, przez co nie odpoczniemy. Jest duże prawdopodobieństwo, że obudzimy się zmęczeni, a poza tym może nas to wpędzić w problemy metaboliczne. Postarajmy tak rozłożyć codzienny jadłospis, aby ostatni posiłek spożywać maksymalnie 2-3 godziny przed snem.

Ograniczyć też powinniśmy przywiązanie do elektroniki. Nie tylko telewizor należy wyprowadzić z sypialni, to samo zróbmy z telefonami, smartfonami, tabletami, laptopami. Na jakiś czas przed snem odłóżmy takie sprzęty. Ekrany wydzielają niebieskie światło, które zamiast koić nas do snu, pobudzają. Źle wpływają na wzrok i na wydzielanie się melatoniny, bez której będziesz ciągle przewracać się z boku na bok, zamiast smacznie spać.

Nie rozreguluj sobie snu także piciem kawy i napojami energetycznymi, zwłaszcza po południu i wieczorem. Nie musimy czuć wyraźnego pobudzenia po spożyciu kofeiny, ale może to znacząco wpłynąć na jakość i długość naszego snu.


Harmonogram snu

Jak spać żeby się wyspać - harmonogram snu

Jeśli pozwalają nam na to praca i obowiązki, powinienniśmy w miarę możliwości ułożyć sobie harmonogram snu i trzymać się go. Kładźmy się spać i wstawajmy o tej samej godzinie. Jest to niezwykle pomocne dla uzyskania zdrowego, głębokiego snu. Organizm wypracowuje sobie wtedy pewnego rodzaju zdrowy nawyk.

Po kilku tygodniach regularnego snu, nasze ciało będzie samo wiedziało, kiedy jest zmęczone. Harmonogramu snu musimy trzymać się również w weekendy. W sobotę i niedzielę często „odsypiamy” cały tydzień, co ogromnie rozregulowuje rytm snu.

Do dyspozycji mamy aplikację „Sleep as Android” i inne, które pozwalają ustalać harmonogram snu, a dodatkowo monitorować sen. Godne wypróbowania!


Co przed snem? Higiena snu

Przed snem higiena snu - czytanie książki, relaks

Dużą wagę należy poświęcić temu, czym zajmujemy się przed snem. Zadbajmy o odpowiedni relaks, np. odprężająca kąpiel. Zamiast pracy na smartfonie lub laptopie, sięgnijmy po książkę. Nie zajmujmy się problemami i obowiązkami, oderwijmy myśli od nieprzyjemnych spraw. Relaksujmy się.

ps. jeśli jednak potrzebujemy dodatkowej pomocy by się odprężyć przed snem, to wypróbujmy aplikację Atmosphere (darmowa) i/lub Brain.fm (najlepiej wersja płatna) , dzięki której posłuchamy przed snem uspokajającej i relaksującej muzyki(taką muzykę jesteśmy w stanie także znaleźć w Spotify i YouTube).

Podsumowanie i zadanie: Wiemy już, jak spać żeby się wyspać! Być może dzięki tym kilku prostym radom już jutro wstaniemy wypoczęci i gotowi do działania. Nie czekajmy, sprawdźmy to na własnej skórze. Dobranoc 🙂

Podobne wpisy

2 thoughts on “Jak spać żeby się wyspać? Jak poprawić jakość snu?

  1. Znalazłam w internecie sklep medyczny, skontaktowałam się ponieważ chciałam kupić materac na wymiar, muszę powiedzieć, że jestem mile zaskoczona ponieważ materac jest bardzo komfortowy a obsługa sklepu jest miła i fachowa.

    1. Super. Cieszę się. Wysokiej jakości łóżko, na którym śpimy, to również podstawa dobrego snu. Sam teraz z żoną przymierzamy się po 4 latach do nowego materaca. Będziemy szukać 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *