Jak walczyć z zazdrością? 5 sprawdzonych pomysłów

Jak walczyć z zazdrością? 5 sprawdzonych pomysłów

Zazdrość towarzyszy każdemu człowiekowi, odczuwa ją każdy z nas w mniejszym lub większym stopniu. Dotyczy wielu sfer życia, finansowej, materialnej i emocjonalnej. Czujemy więc zazdrość z powodu nowego samochodu czy drogiej wycieczki zagranicznej znanej nam osoby, zazdrość jest także uczuciem często pojawiającym się w związku, kiedy jesteśmy zazdrośni o partnera lub partnerkę.

jak nie być zazdrosnym?

Jak sobie radzić z tym uczuciem i co zrobić, kiedy zazdrość utrudnia normalne funkcjonowanie? Poznaj definicję zazdrości, jej przyczyny. A na koniec 5 pomysłów na to, jak nie być zazdrosnym!


Spis treści: 

  1. Co to jest zazdrość
  2. Skąd się bierze zazdrość?
  3. Jak walczyć z zazdrością - 5 pomysłów

Film z kanału JakSieRozwijac:


Co to jest zazdrość?

co to jest zazdrość czyli definicja zazdrości

Zazdrość to naturalne uczucie, choć zdania na jej temat są podzielone, zwykle mówimy o niej w negatywnym kontekście. Zgodnie z psychologiczną definicją zazdrości jest to stan, w którym pojawia się frustracja związana z obiektem lub osobą zaspokajającą jakąś potrzebę. Mimo, że z definicji jest to odczucie negatywne, w pewnych przypadkach może się również wiązać w wywołaniem potrzeby samodzielnego zaspokojenia danej potrzeby, np. posiadana jakiegoś przedmiotu.

Zdarza się jednak również, że zazdrość prowadzi do nawarstwienia negatywnych emocji, które mogą prowadzić do pojawienia się agresji. Jeśli zazdrość dotyczy osoby bliskiej zwykle powiązana jest z potrzebą nadzorowania lub kontroli tej osoby.


Skąd bierze się zazdrość?

skąd się bierze zazdrość czyli przyczyny i powody zazdrości

Niektórzy psychologowie i ewolucjoniści twierdzą, że zazdrość jest pierwotnym uczuciem, towarzyszącym człowiekowi od zawsze. Dość często można się również spotkać z twierdzeniem, że zazdrość odczuwają nawet zwierzęta, zachowania typowe dla zazdrości można bowiem obserwować u niektórych naczelnych.

oznaczałoby to, że uczucie to odziedziczyliśmy po przodkach 🙁

Jednak wśród psychologów można również spotkać takich, którzy twierdzą, że zazdrość jest uczuciem, które jest wytworem naszej cywilizacji i kultury. Pojawia się w wyniku lęku o zaspokojenie różnych potrzeb. Jeśli zazdrość dotyczy osoby, pojawia się w wyniku lęku o utratę uczuć, pozycji społecznej czy po prostu z obawy przed samotnością.

Bezpośrednie przyczyny zazdrości to najczęściej:

  • niska samoocena,
  • strach przez porzuceniem,
  • przesadna dbałość o zdanie innych na swój temat,
  • uzależnienie od partnera psychiczne, mentalne lub materialne.

 

W przeważającej ilości przypadków zazdrość jest uczuciem, które nie ma żadnych pozytywnych skutków, jest destrukcyjne, prowadzi do konfliktów. Jak więc radzić sobie z zazdrością?


Jak walczyć z zazdrością? 5 pomysłów!

jak walczyć z zazdrością, jak nie być zazdrosnym - 5 pomysłów

1. Popraw samoocenę

Niezależnie od tego czy zazdrość dotyczy partnera czy przedmiotu posiadanego przez inną osobę, poprawa samooceny zawsze złagodzi to nieprzyjemne uczucie. Warto zastanowić się nad swoimi pozytywnymi cechami i mocnymi stronami.

pomocne okazuje się dbałość o wygląd i atrakcyjność

Jeśli zazdrość dotyczy partnera czy partnerki trzeba także pamiętać, że dokonali wyboru znając zarówno zalety jak i wady osoby z którą się związały. Nie warto więc nieustannie porównywać się do innych i zastanawiać nad swoimi wadami, zamiast tego można poświęcić czas na pracę nad sobą.

2. Zaufaj innym

Poprawa samooceny powinna iść w parze z samokrytycyzmem. Warto więc zastanowić się czy mamy powody do zazdrości. Jeśli partner wcześniej nadużył już zaufania, zazdrość nie jest niczym dziwnym. Jeśli jednak taka sytuacja nie miała nigdy miejsca, przyczyny pojawiania się tego uczucia muszą tkwić gdzie indziej.

Być może problem to niewierność poprzedniego partnera lub negatywne wzorce z dzieciństwa. W takim wypadku warto pamiętać, że partner zasługuje na zaufanie.

3. Postaw na siebie

Osoby zazdrosne o partnera często starają się spełniać wszystkie oczekiwania osoby bliskiej. Zwykle niezależnie od własnych potrzeb. Dotyczy to najczęściej spraw banalnych, jednak w niektórych przypadkach może również wiązać się z pracą zawodową.

Warto zatem pomyśleć o własnych potrzebach, aspiracjach i przestać żyć tylko dla partnera.

4. Wypełnij czas wolny

Zazdrość zwykle pojawia się w sytuacjach gdy mamy zbyt dużo wolnego czasu. Zamiast więc rozmyślać nad tym co w tej chwili robi nasz partner lub czego nie posiadamy, a co mają inni, warto wypełnić czas efektywnie, znaleźć dodatkowe zajęcie lub zająć się swoimi pasjami.

5. Nie porównuj się do innych

Porównywanie to ważna umiejętność, która pozwala na odnalezienie się w grupie, czasem może jednak przybrać negatywną postać. Szczególnie jeśli inne osoby w grupie wpływają na nasze potrzeby. Niestety jest to częsta sytuacja, która najczęściej prowadzi do pojawienia się uczucia zazdrości. Wówczas pojawia silne dążenie do osiągnięcia tego czego nie posiadamy, dążymy do osiągnięcia poziomu grypy i odczuwamy potrzebę wyróżnienia się.

jest to szczególnie niebezpieczne u ludzi młodych

Potrzeba porównywana się do innych może stać się inspiracją do działania, wówczas uczucie zazdrości można wykorzystać z korzyścią dla siebie. Warto jednak zawsze pamiętać, że wartość człowieka to nie jego stan majątkowy i kolejne gadżety a do osiągnięcia szczęścia niekoniecznie potrzebujemy tego czego posiadają inni.

Pojawiające się ciągle uczucie zazdrości może powodować powstawanie lęków, odczucia złości czy pojawianie się poczucia winy, często prowadzi również do nieśmiałości, odbiera radość życia i poczucie własnej wartości. Praca nad wyeliminowaniem zazdrości jest trudna, wymaga czasu i wysiłku.

Warto więc wyeliminować to uczucie zazdrości - pozwoli to osiągnąć szczęście i satysfakcję 🙂

 

Zobacz także: Jak pokonać lenistwo?

Jak być atrakcyjnym – 5 cech

Motywacja do nauki i pracy – 30 pomysłów

 

Jak walczyć z zazdrością? 5 sprawdzonych pomysłów
5 (100%) 19 votes

Dodaj komentarz :)