Jak założyć bloga na WordPress.com? Poradnik!

Już jesteś przekonany, że warto założyć bloga i dlatego dowiedzieć się, jak uczynić to na platformie WordPress.com?! Niby wszystko wydaje się proste, ale chce dokładnie wiedzieć, jak taki blog utworzyć, a następnie zadbać o jego wygląd i treść. Właśnie w tym celu został przygotowany poniższy poradnik.

ps. Choć szczerze polecam Ci założenie bloga na własnej domenie i hostingu. Dzięki temu znacznie szybciej zaczniesz budować swoją markę i przedstawisz się swoim czytelnikom ze znacznie lepszej strony. Właśnie coś takiego wyjaśniam w artykule "Jak założyć bloga WordPress na własnej domenie?".

Oczywiście możesz spróbować założyć bloga na darmowej platformie WordPress.com i tam zacząć tworzyć swoje pierwsze teksty. Bądź zależy Ci na tym, by stworzyć tam własne zaplecze SEO do pozycjonowania swoich stron . Wtedy na pewno poniższa instrukcja Ci się przyda 🙂 Jak i poradnik "Jak założyć bloga na Blogger / Blogspot", ale tam postaraj się zajrzeć później, gdy opanujesz platformę WordPress.com.


Spis treści "Jak założyć bloga na WordPress.com":

  1. Jak założyć bloga na WordPress.com - Start
  2. Przechodzimy do ustawień bloga
  3. Aktywacja konta WordPress.com
  4. Panel administracyjny bloga WordPress.com
  5. Nowy wpis na blogu

Film z kanału #JakSieRozwijac:


Artykuł:

Jak założyć bloga na WordPress.com - Start

Przejdź na stronę WordPress.com

Kliknij w prawym górnym rogu w "Log in / Zaloguj się", a następnie zaloguj się, jeśli posiadasz konto w Google czyli konto pocztowe w Gmail. W przeciwnym razie kliknij w kolejnym oknie w prawym górnym rogu w "Sign Up / Stwórz nowe konto", jak poniżej:

Następnie wybierz z kilku propozycji opcję 1 czyli "Start with a blog / Zacznij z blogiem".

Wpisz nowy adres bloga, np. jaksierozwijac.pl (Patrz "Jaka nazwa domeny?").

Zobacz czy nazwa bloga jest wolna, jeśli tak, to kliknij w "Select / Wybierz".

Zapewne chcesz założyć bloga WordPress.com w wersji darmowej, więc kliknij w pierwszą opcję "Start with Free / Zacznij z darmowym".

Stwórz nowe konto WordPress.com podając adres email i hasło.

Dostajesz komunikat "Gratulacje, Twoja strona żyje". I kliknij w "View My Site / Zobacz moją stronę"


II. Przechodzimy do ustawień bloga

Widzisz wygląd bloga na starcie. Kliknij na dolnym prawym rogu w "Customize / Ustawienia".

Widzisz ustawienia zmiany wyglądu i ułożenia treści na blogu.

Ustawiasz Tytuł i Opis bloga, trzymając się zasad SEO. Mówią one, że Google wymagają, aby tytuły stron i blogów posiadały do 70 znaków ze spacjami, a opisy meta do 150 znaków ze spacjami.

Wybierz Logo bloga klikając w "Select Logo".

Wybierz odpowiednie zdjęcie. Możesz wyszukać zdjęcia w "Media Library / Biblioteka multimedió" bądź kliknąć w "Upload Files / Pobierz pliki" i pobrać zdjęcia z komputera.

Wybór ikony bloga. Klikasz pod nazwą Site Icon w "Select image / Wybierz zdjęcie".

Pamiętaj, aby wszystkie dodawane przez ciebie zdjęcia i filmy na blogu posiadały swój tytuł i opis. Dzięki temu będą lepiej odbierane przez Google.

Kliknij w kategorię "Kolory i tło bloga" czyli w "Colors & Backgrounds".

Widzisz podstawowe ustawienia kolorów i tła bloga.

Ustaw tylko jeden główny kolor na blogu klikając w jeden z kwadracików. Ale nie polecam, ponieważ lepsze są palety kolorów. Dlatego Kliknij w "Pallets" czyli "Paleta kolorów".

Wybierz odpowiednią paletę kolorów spośród 6 propozycji. I kliknij w "Publish / Publikuj".

Kliknij w "Fonts" czyli "Czcionki".

Ustawia czcionkę nagłówków na blogu klikając w "Headings" i podstawową czcionkę na blogu klikając w "Basic Fonts"

Ustaw zdjęcie nagłówka bloga (jeśli uważasz go za konieczny na blogu) klikając w "Header Image".

Przejdź w ustawienia treści na blogu klikając w "Content Options".

Krótkie wyjaśnienie ustawienia treści na blogu. Widzimy, że na początku określamy w "Blog Display", jak mają być widoczne wpisy na stronie głównej. "Full post" oznacza, że ma być widoczna ich cała treść, a "Post Excerpt", że będzie widoczne tylko pierwsze zdanie z wpisu i dopiero klikając czytelnik będzie mógł poznać cały wpis.

Pozostałe wyjaśnienia widoczne w zdjęciu poniżej, kliknij na nie, a zobaczysz je w osobnym oknie przeglądarki 🙂

Ustaw widgety / kolumny na blogu klikając w "Widgets".

Tak wygląda ustawienie widgetów / kolumn na blogu. "Sidebar" oznacza kolumny po prawej stronie bloga. Natomiast "Footer" to kolumny na samym dole bloga.

Ustaw widgety / kolumny po prawej stronie bloga, klikając w "Sidebar", a następnie w "Add a Widget".

Najczęściej wybierane widżety / kolumny po prawej stronie na blogu to: "Dane Autora", "Archiwum", "Statystyki bloga", "Kategorie wpisów" i "Kalendarza".

Dodaj widgety na dole bloga, klikając w "Footer 1", "Footer 2", "Footer 3", a następnie w "Ad a Widget". Rozwinie się lista widgetów. Najczęściej spotykane kolumny na dole bloga to "Wyszukaj na blogu", "ikony Social Media", "Tekst html", "Najważniejsze posty".

Przejdź w ustawienia strony głównej klikając w "Homepage Settings".

W ustawieniach strony ustal, co ma wyświetlać na stronie głównej bloga. Możesz ustawić, aby wyświetlały się "Your Latest Post" czyli "Najnowsze wpisy" bądź "A static page" czyli "Statyczną stronę".

Przejdź do opcji motywu klikając w "Theme Options".

Możesz pozostawić znacznik w "Display estimated reading time on posts" co oznacza, że "Wyświetlaj czas przeczytania wpisów na blogu". Kliknij poniżej i zobacz 🙂

Przejdź do ustawienia menu bloga, gdzie otrzymujesz informację "Menu będzie dostępne po zatwierdzeniu konta WordPress.com. Kliknij w link aktywacyjny otrzymany w skrzynce pocztowej. I wróć ponownie!".


III. Aktywacja konta WordPress.com

Zaloguj się na konto pocztowe i kliknij w wiadomość od wordpress.com, a następnie kliknij w link aktywacyjny czyli w niebieskie pole "Click here to Confirm Now".

Po kliknięciu w link aktywacyjny zostajesz przeniesiony do panelu administracyjnego naszego bloga.


IV. Panel administracyjny bloga WordPress.com

Poznaj poszczególne opcje w panelu administracyjnym bloga, a następnie kliknij w "View Site".  A po przejściu na stronę główną bloga w prawym dolnym rogu w "Customize". Albo szybciej, po prostu z pozycji panelu administracyjnego bloga, obok Themes po prawej stronie w kliknij w "Customize".

Dzięki temu wracasz do ustawienia Menu bloga klikając w "Menus".

Poznaj wyjaśnienie ustawienia menu na blogu, klikając poniżej w zdjęcie.

Kliknij w "Primary", a następnie widzisz, co już pojawia się w menu. Możesz te pozycje usunąć. A kolejne dodajesz klikając w "Add Items". Wybierz z wysuniętej kolumny własne odnośniki, strony, wybrane posty, kategorie wpisów bądź tagi.

Wróć do ustawień menu klikając w "Menus", a następnie kliknij w "Social Menu".

Zapisuj wszystkie zmiany klikając w "Draft Saved". Po wszystkich ustawieniach wróć na stronę główną bloga klikając w krzyżyk w lewym górnym rogu. Dodatkowo warto, abyś zawsze miał w osobnej karcie przeglądarki internetowej włączoną stronę główną bloga. Dzięki temu od razu będziesz mógł zauważyć wszystkie wprowadzone i zapisane zmiany.


V. Nowy wpis na blogu

Stwórz nowy wpis na blogu. Będąc na stronie głównej bloga kliknij w prawym górnym rogu w "+Write", co pozwoli Ci stworzyć pierwszy wpis na blogu. Możesz również przejść do kolejnego wpisu z panelu administracyjnego bloga klikając na głównej stronie bloga w lewym górnym rogu w "My site", a następnie obok "Blog Posts" klikasz w "Add". Dzięki temu otwiera Ci się poniższe okno:

Poznaj wyjaśnienia kolumny z prawej strony, aby móc poprawnie dodać każdy kolejny wpis na blogu.

Oto przykładowy nowy wpis na blogu. Nowy wpis z tytułem, nagłówkami, punktowaniem i numeracją. Zadbaj, aby i Twoje wpisy na blogu były tak przejrzyste. Co jeszcze? W prawej kolumnie umieszczaj kategorie każdego wpisu i najważniejsze słowa kluczowe. Wykorzystuj również "Sharing", aby udostępnić wpis także w swoich mediach społecznościowych.

Sukces!!! Wiesz już, jak założyć bloga na WordPress.com.

Założyłeś bloga na WordPressie i dodałeś już swój pierwszy wpis. Powodzenia dalej. A jeśli masz jeszcze pewne pytania, to daj znać w komentarzu!

O pracy zdalnej, freelancingu i zarabianiu online znacznie więcej dowiesz się w moim kursie "Zostań Freelancerem - pracuj zdalnie i rozwijaj biznes online". Mogą Cię także zainteresować moje pozostałe kursy online i książki. Zachęcam do wykorzystania, ponieważ naprawdę warto, o czym przekonało się już tysiące odbiorców!

Szymon Owedyk: Copywriter, Pozycjoner, właściciel CopywriterExpert.pl i bloga JakSieRozwijac.pl. Twórca ciekawych artykułów, poradników, kursów i książek na temat SEO i Pozycjonowania, WordPress, Pracy zdalnej i Biznesu online.