Jak zwiększyć pewność siebie i podnieść samoocenę? 18 sposobów!

Jak zwiększyć pewność siebie i podnieść samoocenę? 18 sposobów!

Mamy problem z pewnością siebie i samooceną. Jesteśmy wychowywani często na osoby nieśmiałe, które nie powinny się wychylać. Ale czy tak powinno być? Przecież pewność siebie to nic złego. Dzięki niej możemy okazać się ludźmi bardziej zdecydowanym, zorganizowanymi i godnymi zaufania. Jak zwiększyć pewność siebie bez względu na swój wiek?

Poznaj sposoby na pewność siebie i samoocenę

Przeanalizuj dokładnie nad czym musisz jeszcze poprawić, aby zwiększyć pewność siebie i podnieść swoją samoocenę. A jeśli masz jeszcze inne pomysły, to oczywiście daj o nich znać w komentarzu!

1. Myśl i mów o sobie pozytywnie

Nie zawsze udaje nam się wykonać pewne zadania czy cele życiowe. Ale nawet wtedy powinniśmy patrzeć na pozytywnie. Musimy przyzwyczaić się do popełniania błędów. Oczywiście możemy pracować ciągle nad tym, aby się już nie powtarzały. Jeśli myślimy o sobie pozytywnie mimo mniejszych i większych porażek, to w życiu jest nam o wiele łatwiej. Zawsze jesteśmy w stanie się podnieść.

I dzięki temu unikamy myślenia typu "Jestem nikim!", "Nic nie dokonałem w życiu", "Nikt mnie nie kocha" itp. Każdego dnia będziemy sobie powtarzać w myślach i także na głośno: "Jestem piękny/a", "Potrafię się śmiać z siebie", "Jestem wytrzymały/a", "Dam radę", "To będzie piękny dzień". Gdy tak siebie nastrajamy pozytywnie każdego dnia, to później osiągamy znacznie lepsze rezultaty. A one następnie budują w nas pewność siebie. Więcej na ten temat dowiesz się w artykule "Jak myśleć pozytywnie?" i "Jak usunąć negatywne myśli?".

2. Dbaj o zdrowie

Gdy nasze zdrowie fizyczne jest na odpowiednim poziomie, to lepiej radzimy sobie z sytuacjami stresowymi. A jeśli regularnie wysilamy się w pewnym sporcie(np. bieganiu), to dbamy o wytrwałość, kondycję, co dalej buduje naszą pewność siebie. Wielokrotnie podczas treningów słyszymy głos "już nie dasz rady". Ale i o nim staramy się zapomnieć. Dzięki temu pokonujemy kolejne osiągnięcia sportowe, na przykład udaje się nam przebiec pierwsze 5 km, później 10, 20, aż w końcu wybieramy się na maraton. Aby mieć więcej motywacji, to zawsze możesz zapisać się na takie bieganie. Zacząć od biegów krótkodystansowych, a później je zwiększać. Takie zapisy na biegi organizowane w całej Polsce są możliwe w ElektroniczneZapisy, gdzie możesz dołączyć do takich imprez, wziąć w nich udział. Dzięki temu jeszcze otwierasz się na ludzi i zdobywasz dodatkowe doświadczenie. Naprawdę warto. Polecam!

W ramach relaksu możemy każdego tygodnia wybierać się na basen, by popływać i na saunę, by móc się oczyścić z wszelkich toksyn i innych znaieczyszczeń. Ja czynię tak już od kilku lat i nie mogę sobie wyobrazić środy bez pływania i sauny. Takie małe rzeczy, a trzymają mnie w ryzach i sprawiają, że łatwiej jest mi wysilać się pod względem zadowowym i osobistym. U Ciebie jest podobnie!

3. Ubieraj się porządnie

Gdy nasze ubranie jest czyste, porządne i dostosowane do aktualnej mody, to czujemy się w nim bardziej wartościowi. Także jesteśmy freelancerami - pracujemy w domu - to i tak powinniśmy codziennie ubierać się porządnie. Przy okazji zadbać o swoją fryzurę i inne części ciała. Dzięki temu będziemy lepiej przygotowani do naszej pracy. Pokażemy, że traktujemy ją poważniej. Gdy będziemy kontaktować się z pewnymi klientami czy partnerami biznesowymi, to nasz odpowiedni wygląd będzie mógł dać do zrozumienia, że jesteśmy pewni siebie i warto z nami współpracować. Należy tylko postarać się o posiadanie takich ubrań. W tym celu warto, abyśmy co jakiś czas aktualizowali swoją garderobę czyli wybierali się do sklepów odzieżowych. I wyrzucali(sprzedawali) pewne ubrania, które już wyszły z mody i nie są nam potrzebne. To sprawi, że jeszcze uprościmy swoje życie z rzeczy, których nie używamy.

Jeśli nie wiesz, jak ubierać się porządnie, to zawsze możesz skorzystać z porady pewnych stylistek. Pewne z nich prowadzą nawet swój kanał YT jak "Zophia Stylistka", gdzie dzielą się cennymi wskazówkami. Możesz nawet wybrać się do takiej stylistki/y i skorzystać z indywidualnej porady.

4. Poznawaj siebie

Im lepiej siebie znamy, tym łatwiej jest nam zrozumieć, dlaczego tak się czujemy, a nie inaczej. I co możemy zrobić, aby nad sobą popracować. Bardzo pomocne jest prowadzenie własnego dziennika/pamiętnika. Tam możemy przelewać swoje pozytywne i negatywne myśli, uczucia. Nie zapomnijmy wspomnieć o swoich zaletach, rzeczach, w których jesteśmy dobrzy bądź robimy postępy. Bardzo pomocne jest zbudowanie Mapy swojego życia. Wystarczy, byś w pliku Excel zapisywał swoje małe i większe osiągnięcia, które zdobyłeś od początku narodzin. Na początku tworzenia takiej mapy musisz sobie wiele wspominać z przeszłości. Czasami pomocne będzie skorzystanie z albumu rodzinnego czy pomocy krewnych.

Poniżej widzisz, jak może wyglądać taka "mapa życia i sukcesów". Nie zauważysz moich osiągnięć i sukcesów. Ty musisz stworzyć własną mapę 🙂

Mapa życia i sukcesów

Zaczynasz od góry po lewej stronie od swoich narodzin. A późniejsze kolumny to dalsze lata Twojego życia. Tworzyć kolumny każdy rok po kolei bądź czasami jedna kolumna będzie dotyczyła kilku lat życia (np. 5). I poniżej każdej kolumny zapisujesz najważniejsze sukcesy i pozytywne wydarzenia ze swojego życia, które miały miejsce. Regularnie aktualizuj taką mapę życia, gdy osiągniesz nowy sukces bądź przypomni Ci się coś z przeszłości. Wtedy, gdy spoglądasz na taką "mapę życia i sukcesów" to Twoja pewność zaczyna się budować jeszcze lepiej 🙂

5. Przygotuj się

Gdy jesteśmy przygotowani, zorganizowani, to nabieramy pewności siebie. Dlaczego tak jest? Wiemy, czego możemy się spodziewać. Niwelujemy niepokój. I łatwiej jest nam zdać sobie sprawę, że nad wszystkim mamy kontrolę. Gdy mam do przygotowania pewne projekty w pracy, to od razu je analizuję, wyceniam i planuję. Zbieram potrzebne materiały i wyznaczam termin realizacji. Następnie po kolei działam i dzięki temu jest mi o wiele łatwiej. Także, gdy uczymy się na sprawdzian do szkoły czy inny egzamin, to wcześniejsze przygotowanie sprawia, że radzimy sobie z emocjami i lepiej wykorzystujemy zdobytą wiedzę, umiejętności.

6. Pomagaj innym

Gdy pomagamy innym, to automatycznie czujemy się lepiej. Tak jesteśmy stworzeni. Na swoją pracę także powinniśmy patrzeć z tej perspektywy, że naszą misją jest pomoc Klientom. A nie sam fakt zarabiania pieniędzy. Te zdobyte pieniądze, to jedynie efekt uboczny, na który chętnie się godzimy. Taka pomoc innym może polegać już na dobrym zwracaniu się do drugich. Gdy jesteśmy mili, to lepiej myślimy o sobie. A zarazem inni mają do nas pozytywne podejście, co również wpływa na nas pozytywnie. I to wszystko ma następnie wpływ na naszą pewność siebie.

7. Żyj zgodnie z zasadami

O wiele łatwiej jest nam żyć i budować pewność siebie, gdy nasze życie opiera się na pewnych zasadach. Mogą to być pewne złote reguły, których się trzymamy. Innych o tym informujemy i dzięki temu nie jesteśmy zmienni poprzez wpływ drugich. Na przykład postanowiliśmy być wegetarianami, pomagać drugim, żyć w zgodzie ze zwierzętami, codziennie uprawiać sport. I później się tego trzymamy. Jesteśmy z tego znani, przez co nasza pewność siebie buduje się na bieżąco. Istota polega na tym, aby najpierw świadomie wybrać te zasady i się ich trzymać.

8. Prosta sylwetka

Gdy jesteśmy wyprostowani, to od razu poprawiamy swój wizerunek. Przez innych i nas samych jesteśmy odbierani jako bardziej pewni siebie. Ale to nie wszystko. Także nasze ciało otrzymuje sygnał, że panujemy nad sytuacją. Łatwiej się nam wtedy skupiać i realizować swoje zadania, w tym także pracę. A gdy jesteśmy zgarbieni, to często brakuje nam sił, odczuwamy bóle kręgosłupa i inne, a inni odbierają nas negatywnie. Pamiętajmy więc o tym, aby być wyprostowanym, zarówno gdy stoimy i siedzimy.

9. Stawiaj małe cele i osiągaj je

Najczęstszy błąd podczas wyznaczania celów polega na tym, że stawiamy sobie za wysoką poprzeczkę i nie dzielmy swojego celu na mniejsze etapy. Dlatego na początek warto zaplanować mniejsze cele i dążyć do ich realizacji. Gdy się nam udaje, to nabieramy pewności siebie w realizacji większych celów. To nie oznacza, by nie wyznaczać sobie ambitnych celów. One także są potrzebne.

Ale dobrze jest je podzielić na mniejsze etapy i w danej chwili skupiać się na realizacji tylko tego małego etapu. Gdy go zakończymy, to zabieramy się za następny. Nie myślimy o całej górze lodowej, która przed nami. To, jak bieg maratończyka. Gdy zaczyna, to nie myśli o 42 km. Myśli o przebiegnięciu 1 km, a później o następnym. I tak powinno być również w życiu. Pomocne okaże się wyznaczanie celów, o czym wspominam w artykule "Jak wyznaczać i realizować cele życiowe?".

10. Okazuj wdzięczność

Gdy każdego dnia jesteśmy wdzięczni, to automatycznie nastrajamy się pozytywnie. Ale za co mamy być wdzięczni? Na przykład za samo życie, które otrzymaliśmy, za krewnych, przyjaciół, pewne osiągnięcia osobiste i zawodowe. Im więcej rzeczy znajdziemy, za które możemy być wdzięczni, tym lepiej.

11. Uśmiech na twarzy

Niby banalne, ale okazuje się, że gdy się uśmiechamy to w naszym organizmie zachodzą niesamowite reakcje. Nawet, jeśli przymuszamy się uśmiechać, to już po kilku minutach zaczynamy czuć się znacznie lepiej. Postaraj się więc zachować taki banan na twarzy, a efekty mogą Cię zaskoczyć.

12. Wprowadź kolejny dobry nawyk

Dobre nawyki pozytywnie wpływają na naszą pewność siebie. Na początek możemy zacząć od prostych nawyków, jak wypicie szklanki wody po wstaniu z łóżka, wstawanie wcześnie rano czy pisanie pamiętnika. Gdy będziemy robić to codziennie przez 21 dni bądź cały miesiąc, to później dalsze wykonywanie tych nawyków okaże się znacznie prostsze. I będziemy mogli przejść do ulepszania takich nawyków i wprowadzania kolejnych. Wtedy możemy stawiać sobie wyższą poprzeczkę.

13. Podnoś swoją wiedzę i umiejętności

Im więcej wiemy, znamy się na nowych rzeczach, tym zwiększa się nasza ogólna samoocena i pewność siebie. W tym celu możemy szkolić się w sprawach, w których nie jesteśmy jeszcze dobrzy. A właśnie one umożliwiłyby nam poprawę jakości naszego życia. Na przykład możemy zacząć od tego, że chcemy pracować jako Freelancer. W tym celu postanawiamy przejść kurs "Zostać Freelancerem - pracuj zdalnie i rozwijaj biznes online". I po nim zostajemy pracownikami i zaczynamy rozwijać swój biznes online. Trudno o tym pomyśleć, ale właśnie tak może wyglądać nasza przyszłość, jeśli tylko spróbujemy.

Bądź zamierzamy się nauczyć tworzyć własną stronę www czy bloga i dlatego korzystamy z kursu "Ogarnij WordPress - tworzenie stron www i bloga w CMS". W czasie jego trwania tworzymy krok po kroku własną stronę firmową czy bloga. I dbamy o jego skuteczną promocję w Google. Dzięki temu jesteśmy coraz lepiej znani w Internecie i to przynosi nam wspaniałe korzyści - klientów, partnerów biznes itp.

Dobrym wyjściem okazują się nie tylko kursy online, ale również czytanie książek. Jest ich bardzo wiele, ale pewne z nich szczególnie mogą przypaść Ci do gustu. Przeanalizuj więc moją listę "Najlepszych książek do czytania". Możesz takie kompetencje powiększać poświęcając na naukę od 10-30 minut, a po miesiącu udaje się osiągnąć wspaniałe rezultaty.

14. Aktywność

Działanie sprawia, że poruszamy się do przodu, w aspekcie zdrowia, sportu, spraw osobistych i zawodowych. Dlatego, aby nabrać pewności siebie, musimy działać, mimo popełnianych błędów. Dzięki temu zrealizujemy nowe cele i one także będą dla nas kolejnym motywatorem.

15. Zadbaj o porządek

Porządek w swoim domu, aucie i pozostałej przestrzeni, z którą mamy styczność. To wszystko sprawia, że jesteśmy bardziej zorganizowani i mamy pod kontrolą swoje życie.

16. Wykonaj rzeczy, które ciągle odkładasz

Zapewne masz pewną listę rzeczy, które odkładasz od długiego czasu. A może prawie o nich nie pamiętasz. Przypomni je sobie, następnie wykonaj. I ciesz się, że wykonałeś coś nowego do samego końca. To dodatkowo sprawi, że będziesz lepiej skupiony na aktualnych działaniach, które musisz codziennie realizować. Nie będziesz zaprzątał sobie głowy sprawami, które zostały już zakończone. Mogą to być małe rzeczy na początek, a później te większe. Po ich wykonaniu poczujesz się wspaniale.

17. Myśl o rozwiązaniach

W naszym życiu nie będzie brakować błędów i problemów. Ale, gdy myślimy często o rozwiązaniach, to łatwiej jest nam eliminować różne przeszkody. Nawet, gdy myślisz "Nie mam siły", to możesz zastanowić się "Dlaczego nie mam siły?" i "Co zrobię, aby mieć te siły?". Szukasz rozwiązań i one zapewniają Ci osiągnięcie sukcesu. W końcu wejdzie Ci to w nawyk.

18. Mów powoli

Statystyki ukazują, że osoby pewne siebie mówią wolniej. Dlaczego? Ponieważ są bardziej przekonane, do tego, o czym mówią. Robią tym samym lepsze wrażenie na innych. I na samych sobie. Nie polega to na zbyt wolnym wymawianiu. Należy tutaj zachować równowagę. Ale nie warto być znanym z szybkiego mówienia, bez zastanowienia. Mów więc wolniej, nie śpiesz się, a pewność siebie wejdzie na nowy poziom.

Znasz już przepis na to, jak zwiększyć pewność siebie i podnieść swoją samoocenę. Pracuj nad tym codziennie, a dzięki temu zaprezentujesz się wobec siebie i drugich z tej lepszej strony. Pamiętaj, że bycie pewnym siebie to dla Ciebie sama korzyść. Powodzenia!

Zobacz także: Jak się rozwijać? Plus 4 cele na początek!

Plan rozwoju osobistego - wzór planowania

Dlaczego warto biegać? 100 powodów!

Jak zwiększyć pewność siebie i podnieść samoocenę? 18 sposobów!
5 (100%) 3 votes
2 Responses
  1. Tak! To jest wszystko prawda! A w szczególności pozytywne myślenie, wykonanie zadań długo odkładanych, uśmiech na twarzy i porządne ubranie… To działa!

    1. Zgadza się Weronika. Widzę, że nawet promujesz szkolenia biznesowe na te i podobne tematy. To tym bardziej uświadamia, że nad pewnością siebie każdy z nas ma do popracowania. Ja nadal nad tym pracuję. I dlatego, by pozytywnie myśleć, niedługo lecę na coniedzielną piłkę w gronie przyjaciół. A planowanie całego następnego tygodnia mam już zakończone. Dzięki temu od każdego poniedziałku wiem, co mam dokładnie zrobić, po kolei.

Dodaj komentarz :)