Zalety nie picia alkoholu i jego ograniczenia + wskazówki

Zalety nie picia alkoholu i jego ograniczenia + wskazówki

Alkohol zakorzenił się w naszej kulturze na dobre, a jego spożywanie stało się niemal nieodłącznym elementem przyjęć takich jak wesela. Picie jest modne i postrzegane jako „dobra” zabawa, aczkolwiek niesie za sobą szereg niejednokrotnie bardzo poważnych konsekwencji. Nie uwzględnia się wtedy zalet nie picia alkoholu. A przecież to nie picie alkoholu bądź jego ograniczenie znane jest również w postaci takich synonimów, jak: abstynencja, trzeźwość, wstrzemięźliwość, powstrzymywanie się od picia, powstrzymywanie się od picia alkoholu itp. 

czy warto pić alkohol czy lepiej ograniczyć a może nawet abstynencja alkoholowa?!

Na abstynentów często patrzy się krytycznym okiem, nachalnie zachęca "ze mną nie wypijesz" albo uznaje za nieskorych do integracji z rodziną i przyjaciółmi. Czy istnieją więc zalety nie picia alkoholu?! Okazuje się, że tak. Przyjrzyj się temu bliżej. Możliwe, że i Tobie ograniczenie spożycia alkoholu pozwoli być jeszcze efektywniejszym w pracy, i nie tylko!


Zalety i wskazówki dotyczące niepicia alkoholu i abstynencji alkoholowej - Spis treści:

  1. Zalety nie picia alkoholu - Korzyści dla umysłu
  2. Zalety nie picia alkoholu - Korzyści zdrowotne
  3. Zalety nie picia alkoholu lub jego ograniczenia - LISTA
  4. Ile / jak długo nie pić alkoholu przed badaniem krwi i wątroby?
  5. Picie alkoholu nie wiedząc o ciąży
  6. Jak zadbać o siebie przy ograniczeniu spożycia alkoholu?

Zalety nie picia alkoholu - Korzyści dla umysłu

Alkohol jest depresantem, co znaczy, że wycisza układ nerwowy. Twój mózg cały czas działa swoim tempem, aż nagle substancja, która się doń dostaje, przyłącza się do odpowiednich receptorów i powoli, acz skutecznie gasi pewne obszary mózgu. Jest to o tyle niebezpieczne, że stan „zgaszenia” jest bardzo przyjemny i uzależnia.

Niektórzy sugerują, że to „nic takiego” bo przecież mamy w mózgu ich strasznie dużo(komórek nerwowych), ale biorąc pod uwagę fakt, że nie sama ilość neuronów, a jakość połączeń między nimi decydują o procesach myślowych, a niszczenie grupy neuronów może zakłócić komunikację między całymi ich gromadami, można twierdzić, że jednak coś jest na rzeczy. Innym udowodnionym faktem jest to, że alkohol zakłóca naturalną produkcję hormonów szczęścia, przez co bez niego stajemy się smutni(jeśli już uzależniliśmy się od jego spożywania).

Alkohol działa też na pewność siebie, przez co po jego spożyciu stajemy się „zbyt pewni”, ale tylko na pozór, a taki stan nam się podoba. Problem w tym, że nie jesteśmy wtedy prawdziwym sobą.

Zalety nie picia alkoholu - Korzyści zdrowotne

dlaczego nie warto pić alkoholu - korzyści zdrowotne

Zacznijmy od obalenia często powielanego mitu, nawet przez lekarzy - piwo najprawdopodobniej wcale nie redukuje ryzyka kamieni nerkowych i nerek nie oczyszcza. Jest to hipoteza nie potwierdzona żadnymi wiarygodnymi badaniami. Efekt oczyszczenia owych narządów można by uzyskać pijąc adekwatną ilość wody lub napar z różnych ziół o działaniu moczopędnym. A nawet gdyby się okazało, że piwo ma jakąś jedną cenną właściwość, ma przy tym dziesiątki innych - negatywnych - co, tak czy siak, przeważa i czyni je niepotrzebnym.

Burger z McDonalda ma w sobie przykładowo sałatę, która jest zdrowa, ale nikt nie uznaje go, jako całości kanapki za zdrową, ponieważ ma w sobie także mnóstwo tłuszczu i chemikaliów.

Alkohol z oczywistych powodów powoduje niszczenie wątroby. Ten organ musi go metabolizować do postaci w miarę nieszkodliwej, a zajmuje to kilka godzin, więc widzisz sam, że czynność ta nie należy do prostych. W dzisiejszych czasach i tak wątroba dostaje, bo spożywamy mnóstwo konserwantów w żywności, mnóstwo metali ciężkich w rybach, a do tego często faszerujemy się lekami. Warto więc postanowić dbać o swoją wątrobę!

Zalety nie picia / ograniczenia alkoholu:

  • poprawa ogólnego stanu zdrowia(wątroby szczególnie)
  • mniejsza ilość bólów głowy, zawrotów głowy, bólów brzucha i ospałości
  • panowanie nad sytuacją i życiem przez cały czas
  • mniejsze prawdopodobieństwo, że kogoś skrzywdzisz
  • nie upijesz się
  • nie stracisz majątku na alkohol
  • zyskasz zaufanie u drugich
  • poprawisz swoją samoocenę
  • zyskasz prawdziwych krewnych, przyjaciół i znajomych
  • dalej utrzymasz swoją pracę
  • będziesz się rozwijał i miał więcej czasu
  • łatwiej Ci będzie panować nad emocjami
  • nauczysz się być asertywnym(mówić NIE!)
  • silniejsza psychika
  • mniejsze prawdopodobieństwo zachorowania na depresję
  • będziesz bardziej empatyczny i towarzyski
  • lepsza sylwetka i masa ciała
  • lepsza jakość snu
  • zobaczysz, że możesz się świetnie bawić bez alkoholu
  • robisz mniej rzeczy, których później żałujesz
  • łatwiej Ci będzie uprawiać pewien sport
  • uzyskasz większą wydajność w pracy każdego dnia

Mnie te zalety przekonują. Mam nadzieję, że i Ciebie także!

Ile nie pić alkoholu przed badaniem krwi i wątroby?

1. Badanie krwi

Przy badaniu krwi staramy się sprawdzić poziom cukru, cholesterolu, OB czy morfologię. Dzięki temu poznajemy pewne podstawy naszego stanu zdrowia. Gdyby wyniki nie były najlepsze, to musielibyśmy podjąć pewne leczenie bądź dodatkowe badania. Co jednak uczynić, aby nie przyczynić się do sfałszowania wyników badania krwi.

Jak przygotować się do badania krwi:

  1. Zgłosić się na badanie na czczo(nic rano przed badaniem nie jeść, tylko pić wodę);
  2. Unikać 1-2 dni przed badaniem potraw tłustych i słodkich oraz wszelkiego alkoholu;
  3. Ostatni posiłek przed badaniem krwi musi być minimum 8 godzin wcześniej.

2. Badanie wątroby

Badanie wątroby to inaczej próby wątrobowe. Oceniają, jak działa nasza wątroba i czy należy jej stan jakoś poprawić. Testy czynnościowe wątroby przede wszystkim wykazują ocenę aktywności enzymów występujących w komórkach wątrobowych. Pozwala to badanie wykryć uszkodzenie, stłuszczenie i nowotwory wątroby. W tym celu dodatkowo bada się aktywność aminotransferazy alaninowej (GPT i ALAT), stężenie bilirubiny, aminotransferazy asparaginianowej (GOT i AspAT) oraz przeprowadza próbę tymolową. Najczęstsze wskazania do przeprowadzenia badań wątroby to: brak apetytu, osłabienie, utrata masy ciała bez powodu, wzdęcia, wymioty, częste biegunki, bóle pod żebrami, świąd skóry, żółte białka oczu, obniżone libido, impotencja, skurcze mięśni, nudności, bóle po prawej stronie klatki piersiowej, świąd skóry, częste krwawienie z nosa, krwawienie z dziąseł, powiększenie gruczołów piersiowych u mężczyzn, utrata owłosienia czy zaburzenia miesiączkowania i cyklu.

Jak przygotować się do badania wątroby:

  1. Badanie na czczo(możemy pić wodę);
  2. Ostatni posiłek przed badaniem wątroby musi być minimum 12 godzin wcześniej;
  3. Nie spożywać napojów gazowanych, słodzonych i soków;
  4. Unikać 1-2 dni przed badaniem alkoholu i tłustych potraw;
  5. Unikać 2-3 dni przed badaniem ciężkostrawnej diety, czekolady i kawy.

Picie alkoholu nie wiedząc o ciąży

Zakazane jest picie alkoholu w ciąży, więc każda matka powinna o tym bezwzględnie pamiętać. W przeciwnym razie spożywanie przez nią nawet małych ilości alkoholu może uszkodzić płód i wywołać nieodwracalne skutki. Dlatego wiele polskich browarów zdecydowało się na wprowadzenie w swoich piwach etykiety ze znakiem "W ciąży nie piję alkoholu".

Co jeśli piłam alkohol nie wiedząc o ciąży?

Lekarze uspokajają, że jeśli odbywało się na początku rozwoju, ot nie ma się czegoś obawiać. Dlaczego? Mimo, że płód jest wrażliwy na różne czynniki szkodliwe(w tym także na alkohol), to uszkodzone komórki płotu na tym etapie rozwoju są szybko zastępowane nowymi. Jeśli więc jako matka zaprzestała spożywania alkoholu, to może być spokojna, że dziecko urodzi się bez wady wywołanych podczas pierwszych tygodni ciąży.

Alkohol w czasie ciąży naraża dziecko na FAS - Płodowy Zespół Alkoholowy, co może wywołać:

  • nadpobudliwość
  • skłonności depresyjne i lękliwość
  • dysmorfie twarzy
  • niski wzrost i małogłowie
  • nadwrażliwość na ból
  • problemy ze wzrokiem
  • anomalie w budowie serca, wątroby, nerek i narządów płciowych
  • zaburzenia zachowania, niedostosowanie społeczne
  • skłonność do uzależnień
  • itp.

Już w I trymestrze ciąży rozwijają się takie narządy u dziecka, jak: serce, kończyny, oczy, nos, zęby, podniebienie twarde i zewnętrzne narządy płciowe, uszy czy ośrodkowy układ nerwowy. To tym bardziej skłania do tego, aby podczas ciąży nie pić alkoholu.

Jak zadbać o siebie po odstawieniu / ograniczeniu spożycia alkoholu:

  • dieta czyli spożywanie najlepiej 5 posiłków dziennie(bogate w zdrowe warzywa i owoce)
  • spożywanie w ciągu dnia odpowiedniej ilości płynów(szczególnie wody)
  • uprawianie aktywności fizycznej, na przykład kalistenika, brzuszki, bieganie, pompki(jednak na początek nie wymagajmy od siebie zbyt dużo). Pomocne może być zapisanie się do siłowni, wykupienie karnetu, co jeszcze bardziej zachęci nas do tego, aby się nie poddawać(można to uczynić z kimś bliskim, co również stanowi cenną motywację do działania).
  • odpowiednia praca i zajęcie swojego umysłu działaniem - może sprawić, że nie będziemy w ogóle myśleć o alkoholu(a na pewno będzie nam znacznie trudniej)

To kilka wskazówek, które mogą sprawić, że po ograniczeniu spożycia alkoholu nasze ciało(w tym organy wewnętrzne) będzie prezentować się znacznie lepiej. A to przełoży się także na naszą efektywność w pracy i pozytywne relacje z drugimi. Jeśli więc wyznaczasz sobie taki cel by ograniczyć spożycie alkoholu bądź by zostać abstynentem(przynajmniej na pewien czas), to życzę powodzenia!

24 Responses
  1. U mnie minęły dopiero dwa tygodnie odkąd odstawiłem piwko. Piwko zawsze było w weekend od wielu, wielu lat, bo innych alkoholi nie ruszam (nie lubię). Dodatkowo, by nie myśleć o piwie, ograniczyłem trochę jedzenie – tym sposobem myślę o dobrym kotlecie, a nie alkoholu :D. Nie mam postanowienia jakiegoś konkretnego, by rzucać na całe życie – ot po prostu nie chcę spędzać weekendów z piwem w ręku. Szkoda na to czasu. Przez te dwa tygodnie schudłem 6 kilo…

    1. Super i życzę ja oraz zapewne wszyscy czytelnicy powodzenia w dalszych wyzwaniach. Nie będzie łatwo, ale na pewno warto. Ja nadal nie piję alkoholu, a mija mi prawie 1.5 roku. Co do piwa, to pije bezalkoholowe co jakiś czas w towarzystwie i jest OK 🙂 Co do kawy, to zdarza mi się pić 3 dziennie, choć teraz chcę ograniczyć do 2. W przypadku utrzymywania dobrej wagi, pomagają mi spacery i bieganie z psem, plus dodatkowe ćwiczenia w domu – brzuszki, podciąganie na drążku i pompki – Polecam również 🙂

  2. 7 sierpnia minęło 20 miesięcy jak nie wziąłem alkoholu do ust. Piłem bardzo dużo, rzekłbym że ten drug zaczął rządzić moim życiem. Zmiany jakie następują w organiźmie, myśleniu i życiu po odstawieniu alkoholu nie da się opisać.Założenie mam takie, że już nie napiję się w moim życiu. I Wam wszystkim z całego serca tego życzę.

  3. Alkohol tyle mi krzywdy wyrządził w życiu, nie mam już siły, poddaje się. Koniec z alkoholem, niech się dzieje co chce. Więcej go do ust nie wezmę!

    1. Super postanowienie Bartek. Mi już udaje się ponad 1.5 roku i dalej ciągnę – może nigdy już nie spróbuje alkoholu. Polecam ograniczyć bądź całkowicie wyeliminować alkohol wszystkim. Powodzenia więc w abstynencji Bartek 🙂

  4. Świetnie napisane i bardzo motywuje Smuci zdanie o trwałym uszkodzeniu mózgu poprzez nieodwracalnie uszkodzone neurony Mam 33 lata a 16 lat piłem i to sporo. Ostatnie 5 lat trochę mniej. Biorę się za siebie bo chcę. Czasem udawało mi się nie pić miesiąc i czułem się tak wspaniale, że nie umiem tego opisać. Rezygnuję z picia i jako cel wyznaczylem sobie do końca roku 2019 (tak mi łatwiej) potem oczywiście chcę to kontynuować. Pozdrawiam serdecznie wszystkich

    1. Super postanowienie Konrad. Ja zrobiłem sobie przerwę na cały rok, ale dalej nie chce mi się pić. Dlatego po prostu nie piję, a dzięki temu staje się lepszym w życiu osobistym i zawodowym. I każdy się o tym może przekonać, ograniczając spożycie alkoholu bądź całkowicie z niego rezygnując. Życzę powodzenia 🙂

    1. Dziękuję Tomku za uwagę, ale pozostawię jeszcze oddzielnie, ponieważ tak się lepiej pozycjonuje, co oznacza, że więcej osób w wyszukiwarce Google wpisuje nie picie alkoholu znacznie częściej 🙂

  5. Mam 42 lata. Zrobiłem sobie przerwę w piciu alkoholu bo zwyczajnie zaczął mnie męczyć. Coraz mniej dawał mi radości za to coraz gorzej odczuwałem jego skutki (jakby lekka depresja czy smutek i do tego zmęczenie). Poza tym zaczęło mnie wkurzać, że większość moich znajomych proponując mi spotkanie chciało się ze mną napić. Zacząłem zauważać, że w moim środowisku dużo się pije i to prawie przy każdej okazji. Jestem osobą lubiącą uprawiać sport a po spożywaniu alkoholu kilku dniowy spadek formy był demotywujący. To kolejny powód mojej abstynencji, która dziś trwa już rok i siedem miesięcy. W planach jest dotrwać do 3 lat a potem się zobaczy. Na pewno w przyszłości moje picie alkoholu będzie bardziej sporadyczne choć zaznaczam, że nie piłem dużo choć też i nie mało. Z pozytywnych skutków mogę stwierdzić zdecydowanie lepszy sen, lepszą motywację w pracy, zdecydowanie bardziej twórcze myślenie, zdecydowanie lepsze radzenie sobie z problemami. Oczywiście więcej pieniędzy w kieszeni :-). Środowisko już przyzwyczaiło się do mojej abstynencji choć nie było łatwo ?. Akurat należę do osób, które nie ma problemów z omówieniem komuś czegoś na co nie mam ochoty. Poprzez niepicie naprawdę czuje się lepszym i uczciwszym człowiekiem.

    1. Super Igor, że opisałeś swoją piękną i inspirującą historię. Mnie dalej zachęcasz, by zrobić sobie dłuższą przerwę. A efekty, które sam dostrzegam, również mnie do tego motywują. Życzę więc dalej Tobie i pozostałym osobom powodzenia w ograniczeniu bądź całkowitym wyeliminowaniu alkoholu ze swojego życia 🙂

  6. Witam . W zeszłym miałem ciężki wypadek w pracy i od tego czasu nie piję. Czuję się wspaniale. Korzyści są bardzo wymierne. Potrafię się bawić bez alkoholu, mam lepsze kontakty towarzyskie, jestem lepiej zbudowany. To są fakty. Pozytywny skutek wypadku…

    1. Super Mikołaj, że podzieliłeś się swoją historią. To na pewno zachęci wielu innych do przemyślenia swojej sytuacji, do ograniczenia alkoholu bądź jego całkowitego wyeliminowania. Ja nadal nie piję już blisko 9 miesięcy. I zamierzam ciągnąć to dłużej, bo efekty i u mnie są zadowalające. Życzę Tobie powodzenia w dalszym rozwoju 🙂

  7. Ciekawy artykuł. Ja również postanowiłem zrobić sobie przerwę, póki co niepełny miesiąc jestem czysty . Nie miałem problemów z alkogolem, piwko w weekend, sporadycznie coś grubiej, ale wstałem rano po sylwestrze i postanowiłem spauzować. Już teraz widzę pozytywne efekty. Sypiam lepiej, lepiej się czuję…. Już mam w planach przerwę od alko nie krótką. Trzymam za Was wszystkich kciuki

  8. Ciekawy artykuł.Mam 41 lat i sam odstawiłem alkohol.Dopiero minął miesiąc,ale myśle to kontunuować bo poprostu nie potrzebuje więcej pić tej trutki.Trzymajcie kciuki.Ja wierze że uda mi się na długo odstawić ten zbędny dla człowieka płyn a może na zawsze.Pozdrawiam

    1. Życzę powodzenia. Na pewno Ci się uda 🙂

      JA nadal mam przerwę. Postanowiłem zrobić sobie rok bez alkoholu, więc pozostało mi jeszcze 4 miesiące, do końca maja. Ale myślę już o przedłużeniu tego terminu. Jakimś to dziwnym trafem, gdy odstawiłem alkohol (choć nie miałem z nim większych problemów, piłem okazjonalnie raz w tygodniu bądź rzadziej), to udało mi się zwiększyć przychody, napisać 2 książki i ukończyć 3 kursy online. Przypadek? Nie sądzę 🙂

Dodaj komentarz :)