Optymalizacja strony internetowej pod Google - część 3

Optymalizacja strony internetowej pod Google - część 3

Dzięki optymalizacji strony internetowej udaje się poprawić jej wyniki w wyszukiwarce Google na poszczególne słowa kluczowe. To następnie zwiększa ruch na stronie, co wpływa na zdobywanie nowych czytelników i klientów. Na blogu przygotowałem już 2 części poradnika na ten temat czyli: "Optymalizacja strony www pod Google - część 1" i "Optymalizacja strony www pod Google - część 2". Jeśli ich nie znasz, to nadrób te zaległości, ponieważ zgromadziłem tam już 12 ciekawych wskazówek, jak prosto i szybko zoptymalizować stronę www.

A jak wygląda optymalizacja strony internetowej?

Poniżej poznaj pozostałe cenne działania optymalizacyjne / seo, które aktualnie okazują się naprawdę skutecznie.

13. Mapa strony

Każda strona powinna posiadać mapę witryny, która ukazuje, w jaki sposób jest ona zbudowana, z jakich stron, artykułów, kategorii, multimediów i wielu innych treści. I później taką mapę strony przesyłamy do Google Search Console, aby wyszukiwarka Google jak najszybciej indeksowała te wszystkie treści na naszej stronie.

Jak wygląda stworzenie i przesłanie takiej mapy strony na stronach WordPress wyjaśniam dokładnie w artykule "Jak stworzyć mapę strony przez wtyczkę Yoast SEO?"

14. Certyfikat SSL = bezpieczna strona www

Gdy nasza strona uzyskuje "zieloną kłódkę" czyli jest oznaczona w przeglądarkach jako "bezpieczna" dla internautów, to zyskujemy pod wieloma względami. Google, a zarazem internauci lepiej oceniają naszą stronę. A to wszystko dzięki temu, że instalujemy na stronie www certyfikat SSL. Można to uczynić za darmo, korzystając z certyfikatu Let's Encrypt. Ale wtedy ten darmowy certyfikat należy ponawiać co 3 miesiące. Inna opcja, to wykupienie certyfikatu SSL na lata za kilka $. Dokładnie te opcje opisałem w artykule "Instalacja certyfikatu SSL", do którego zapraszam, jeśli jeszcze Twoja strona nie posiada SSL i https. To najwyższy czas, aby o to zadbać!

15. Przekierowania 301

Na początek to przekierowanie powinno dotyczyć uniknięcia duplikatu naszej strony. Otóż, na początek nasza strona może wyświetlać się z przedrostkiem www oraz bez niego. Dla Google oznacza to duplikację treści, ponieważ te dwa adresy odczytuje jako osobne. W tym celu warto ustawić w Google Search Console, jaką wybieramy opcję - "z www" czy "bez www". Ja na swoim blogu mam ustawione "bez www". Jeśli więc ktoś trafi na link mojego bloga z przedrostkiem "www" bądź sam wpisze do nowego okna przeglądarki nazwę mojego bloga z przedrostkiem "www", to i tak nastąpi automatycznie przekierowanie na moją domenę "bez www".

google search console optymalizacja strony przez ustawienie przekierowania 301

Dodatkowo przekierowania 301 możemy tworzyć, gdy zmieniamy adresy url pewnych stron i wpisów. Wtedy takie przekierowanie możemy ustawić w pliku .htcess, co wyjaśniam w artykule "Błąd 404 co oznacza i jak go naprawić?"

Gdy wdrożysz już tych kilkanaście wskazówek, biorąc pod uwagę 3 części poradnika "Optymalizacja strony www pod Google", to na sam koniec warto wszystko sprawdzić. W jaki sposób? Pomocny będzie "Darmowy audyt SEO strony www", który w kilka sekund sprawdzi, co jeszcze możesz poprawić na swojej stronie internetowej, aby uzyskała wyższą pozycję w Google. Do dzieła!

16. Analiza skuteczności wyszukiwania i zachowania użytkowników na stronie

Za darmo możemy mieć dostęp do danych ukazujących, jak wyszukują naszą stronę internauci i jak się na niej zachowują. Dzięki nim o wiele łatwiej jest nam ocenić, co jeszcze musimy uczynić, aby nasza strona była częściej wyświetlana w Google, a użytkownicy pozostawali na niej znacznie dłużej. W tym wszystkim pomaga narzędzie Google Search Console. Dzięki tej usłudze otrzymujemy takie dane, jak: ustawienie preferowanej domeny, usuwanie adresów url już zaindeksowanych przez googlebota, analizowanie i generowanie plików robots.txt, wyszukanie błędów indeksowania, ukazanie wyszukiwań pozwalających dotrzeć użytkownikom na stronę, jak googlebot widzi stronę i wiele innych. Pomocny w tym wszystkim jest mój "Poradnik Google Search Console".

17. Mobilność strony www

Za pomocą darmowych narzędzi jesteśmy w stanie przekonać się, jak wyświetla się nasza strona na urządzeniach mobilnych, czyli na różnorodnych telefonach i tabletach. Polecane narzędzie przeze mnie to WebSiteResponsiveTest. Aktualnie ponad 60% internautów to użytkownicy urządzeń mobilnych. Jeśli więc natrafiliby na naszą stronę, która niepoprawnie wyświetla się na ich urządzeniach, to szybko by z niej zrezygnowali. Przeanalizuj więc, jak wyświetla się na urządzeniach mobilnych strona główna i poszczególne podstrony oraz artykuły. Zwróć uwagę na: dane uporządkowane, multimedia, metadane i pozostałe elementy.

18. Promocja strony www i linkowanie zewnętrzne

By Twoja strona cieszyła się coraz większą popularnością, to musisz dać o niej rozgłos. Wykorzystaj w tym celu media społecznościowe, kanał rss, nowe artykuły na blogu, buduj listę mailingową, współpracuj z influencerami, korzystaj z serwisów tematycznych i wielu innych miejsc. Dzięki temu coraz to nowi użytkownicy będą mogli docierać na Twoją witrynę, a nawet dodać ją do ulubionych. Może nawet dołączą do subskrybentów newslettera(jeśli oczywiście zadbałeś o jego stworzenie). Pomocne artykuły: "Jak zrobić newsletter?" i "Promocja w Social Media".

19. W komentarzach linki NoFollow

Nie zaśmiecaj swojej strony zbyt dużą ilością linków zewnętrznych o atrybucie "dofollow"(który przekazuje wartość SEO). Często spamerzy chcąc uzyskać wartość SEO naszej strony, zamierzając pozostawić komentarz do artykułu z linkiem do ich strony. My natomiast możemy ustawić, aby taki link zewnętrzny nigdy nie pojawiał się w treści komentarza. A jeśli już ma wystąpić(wyjątek), to tylko z atrybutem "NoFollow". Na stronach WordPress możemy ustawić, aby komentujący w opisie siebie jako komentującego pozostawili link do swojej strony / bloga / serwisu. Tam jednak te linki są automatycznie ustawione przez WordPress jako "nofollow". Jak jeszcze można się zabezpieczyć przed spamem komentarzy na stronach WP opisywałem w artykule "Konfiguracja WordPress".

20. Stosuj przypięte posty i strony

Na podstawie przypiętych postów / stron widocznych na samej górze jesteś w stanie poinformować użytkowników o ważnej dla nich treści. Niech dotyczą one twojego sklepu, promocji produktów i usług czy organizowanych konkursów. To działanie sprawi, że te informacje zostaną uznane za ważne i wartościowe także przez Google. Pomocne na stronach WordPress jest zastosowanie widgetu "najnowsze posty" i "najciekawsze posty"(ale niech będą one ustawione w postaci slajdera na górze strony, a nie w bocznej kolumnie jako sidebar).

21. Przyjazna strona 404

Czasami użytkownicy będą wchodzić na link do Twojej strony, który już nie istnieje bądź nigdy nie istniał. Dobrze, aby wtedy skierować ich automatycznie na przyjazną stronę błędu 404. To ona zwraca uwagę użytkownikom, że dana strona, na którą chcieli wejść nie istnieje. Ale zarazem pokazujemy im, dlaczego tak się stało i jak mogą dalej korzystać z naszej strony, kierując ich do najciekawszych wpisów, popularnych kategorii i dodatkowych treści. Nie pozostań więc na stworzeniu prostego komunikatu "błąd 404" lub "nie ma takiej strony". Stwórz ciekawą stronę błędu 404, na podstawie specjalnej wtyczki dostępnej na stronach WordPress. Więcej o tym w artykule "Strona błędu 404".

22. Dużo wartościowej treści i mało reklam

Na samym końcu optymalizacji stron www pozostawiłem wisienkę na torcie. Pamiętaj, że jednym z najważniejszych elementów optymalizacji strony internetowej jest tworzenie wysokiej jakości treści. Ona ma przyciągać użytkowników, sprawiać, że pozostają dłużej na stronie i mają pozytywne wrażenia. Dobrze więc, aby taka treść wyczerpywała temat, który omawiamy na danej stronie / w artykule. Dodatkowo unikajmy tutaj stosowania takich rozpraszaczy, jak reklamy, wyskakujące okienka. Mogą się ona pojawić, ale bardzo rzadko. Im mnie, tym lepszy odbiór dla użytkowników. Przykładem tego może być mój blog, na którym nie ukazuję żadnych reklam Adsense, a jedynie czasami zwracam uwagę na moje kursy online i książki. Dzięki temu feedback czytelników jest bardzo pozytywny. I Tobie to polecam!

To koniec poradnika "Optymalizacja strony www pod Google", który mam nadzieję, że Ci się spodobał. A zarazem zachęcił do dokładnego sprawdzenia i poprawienia swojej strony www. Pamiętaj, że więcej wskazówek na ten temat otrzymasz w moim kursie online "Ogarnij Pozycjonowanie i SEO".

Optymalizacja strony internetowej pod Google – część 3
5 (100%) 2 vote[s]
2 Responses

Dodaj komentarz :)