Jak skutecznie znaleźć pierwsze zlecenie jako freelancer?

Jak skutecznie znaleźć pierwsze zlecenie jako freelancer

Zdobycie pierwszego zlecenia jako freelancer jest trudne, nawet gdy ma się duże doświadczenie w branży i umiejętności, których brakuje innym wykonawcom. Zleceniodawcy ostrożnie podchodzą do freelancerów, którzy dotychczas nie prowadzili podobnej działalności, nie znają jej specyfiki i nie mogą pochwalić się pozytywnymi opiniami klientów. Można sobie z tym poradzić, stosując kilka sprawdzonych strategii. Jeśli szukasz pracy jako freelancer, sprawdź jak zdobyć pierwsze zlecenia.

Pierwsze zlecenia za darmo? Niekoniecznie

Freelancerzy, którzy chcą zdobywać interesujące zlecenia, zwykle nie potrzebują CV, certyfikatów potwierdzających ukończone kursy, czy też opisu doświadczenia zawodowego w pracy na etacie. Znacznie ważniejsze jest posiadanie dobrego portfolio. Jak je stworzyć? Niektórzy freelancerzy decydują się na wykonanie zleceń za darmo lub za niższą cenę, by uzyskać zgodę na umieszczenie pracy w portfolio. Jeśli jej jakość jest wysoka, często mogą liczyć na dalszą współpracę z klientem lub szybkie pozyskanie nowego kontrahenta.

Zlecenia dla freelancerów można jednak pozyskiwać bez wykonywania darmowej pracy na rzecz klientów. Portfolio da się przygotować samodzielnie, umieszczając w nim napisane przez siebie: teksty na blogu, grafiki i brand booki stworzone w czasie studiów, czy też inne dzieła pokazujące zakres umiejętności i styl pracy.

Jak przygotować się do rozpoczęcia kariery jako freelenacer?

Aby efektywnie pozyskiwać zlecenia jako freelancer i zacząć zarabiać, na początek należy rzetelnie ocenić swoje umiejętności i kompetencje. Freelancerzy to specjaliści, dlatego w tej branży liczy się przede wszystkim to, co już potrafisz. Niewielu klientów poszukuje osób do przyuczenia, dlatego realnie oceń swoje możliwości podejmowania zleceń. Jeśli nie potrafisz obsługiwać żadnego programu graficznego prócz Canvy, masz niewielkie szanse na to, by zostać grafikiem bez podniesienia swoich kompetencji.

Następnym krokiem jest przygotowanie profesjonalnego portfolio. Portfolio powinno zawierać Twoje najlepsze prace, z których jesteś naprawdę dumny. W przypadku treści do Internetu mogą być to wpisy z Twojego bloga, które świetnie pozycjonują i generują ruch na stronie. Z kolei w przypadku prac graficznych, może to być brand book, którym posługuje się istniejąca firma. Jeśli masz trudności z samodzielnym stworzeniem portfolio, możesz skorzystać z porad na https://poradnikpracownika.pl/-portfolio-jak-powinno-wygladac-i-jak-je-zbudowac

Strategie poszukiwania pierwszego zlecenia

Pierwsze zlecenie można pozyskać na kilka sposobów, wykorzystując inne strategie. Jedną z nich jest budowa sieci kontaktów przed rozpoczęciem pracy jako freelancer. Doświadczenie w zawodzie grafika lub specjalisty SEO ułatwia poznanie osób, które zechcą współpracować z wolnym strzelcem. Taka strategia jest jednak trudna do zrealizowania dla freelancerów, którzy nie mają wcześniejszego doświadczenia w zawodzie.

Kolejnym sposobem pozyskiwania zleceń jest budowanie marki osobistej w mediach społecznościowych. W serwisach takich jak Facebook, LinkedIn lub Instagram możesz publikować swoje prace, opowiadać o swoim doświadczeniu i wchodzić w interakcje z klientami. Dzięki temu łatwiej przekonasz ich do swojej osoby i pokażesz swoje umiejętności bez wykonywania pierwszych zleceń za darmo.

Freelancerzy na początku kariery korzystają również z blogów do pozyskiwania klientów. Prowadzenie bloga daje możliwość przedstawienia swoich umiejętności i wiedzy oraz przyciągnięcia uwagi do swojej oferty poprzez wyszukiwarkę. Użytkownicy Google szybciej docierają do freelancerów, który prowadzą i pozycjonują swoje blogi, co zwiększa szansę pozyskiwania zleceń.

Platformy do pozyskiwania zleceń dla freelancerów

Do pozyskiwania zleceń zarówno na początku kariery, jak i później można wykorzystywać platformy freelancerskie. Dzięki nim każdy freelancer zyskuje dostęp do nawet kilkudziesięciu nowych zleceń dziennie. Jednym z serwisów tego typu jest Freelancehunt. Rejestracja w serwisie jest darmowa, dlatego pozwala zorientować się w wymaganiach zleceniodawców i specyfice każdej branży. Ponadto freelancerzy mogą zgłaszać swoje oferty wykonania projektu bez opłat. 

Freelancehunt łączy zleceniodawców i wykonawców oferujących specjalistyczne usługi. Zlecenia dla freelancerów są publikowane w ponad 120 kategoriach i kierowane do specjalistów, którzy pracują w języku polskim, angielskim, ukraińskim i rosyjskim. Jedyne opłaty od wykonawców są pobierane w formie prowizji od wystawionej faktury, natomiast zleceniodawcy nic nie płacą za publikowanie ogłoszeń.

Do podobnych platform freelancerskich należą Useme i Majsternia (dawniej Oferia). Useme działa analogicznie do Freelancehunt, jednak działa na nieco mniejszym obszarze. W przypadku Majsternii opłaty ponosi się już na etapie pozyskiwania zlecenia, gdyż w celu zgłoszenia się do wykonania projektu należy wykupić pakiet MAX.

Kluczowe kroki do znalezienia pierwszego zlecenia jako freelancer

W celu podjęcia pierwszej pracy jako freelancer zadbaj o stworzenie atrakcyjnego portfolio. Możesz stworzyć je samodzielnie od zera np. z prac opublikowanych na swoim blogu lub zdecydować się na wykonanie pierwszego zlecenia za darmo w zamian za wsparcie w projekcie i możliwość wykorzystania go w poszukiwaniu kolejnych klientów.

Dzięki niemu skuteczniej pozyskasz zlecenia na platformach freelancerskich i poza nimi. Pamiętaj również o budowaniu własnej marki osobistej w sieci i mediach społecznościowych, a z pewnością wkrótce uda Ci się pozyskać wiele ciekawych i dobrze płatnych projektów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nasz kompletny kurs o Canva!

Ponad 30h wideo, od podstaw do kwestii zaawansowanych, gotowe szablony, wsparcie i dużo więcej. Zapraszamy!

Kurs o CANVA
1