Co to marka osobista i jak wzmocnić jej autentyczność? Przykłady!

Co to marka osobista i jak wzmocnić jej autentyczność? Przykłady!

Silna marka osobista jest sposobem na to, by świat zobaczył i docenił nasze autentyczne wnętrze. Jednocześnie może nam przynieść duże korzyści osobiste i finansowe. Proces budowania marki wiąże się z pewną dozą introspekcji. Zaufanie buduje się szybciej i utrzymuje dłużej, gdy ludzie wierzą, że jesteśmy prawdziwi i nie ukrywamy naszych intencji. Kiedy nasz cel, wizja i wartości są wyrażane jako marka osobista, którą ludzie uważają za charakterystyczną, ważną i spójną, nigdy nie zabraknie nam klientów i osób do współpracy.

Wiele wątpliwych praktyk w świecie biznesu powoduje, że autentyczność czasem staje się kolejną udawaną pozą. Na przykład na arenie sprzedaży wydaje się, że pozytywne relacje są podstawą sukcesu, ale od wielu lat szkolenia sprzedażowe polegają w dużej mierze na nauce technik manipulacyjnych, które w imię budowania relacji często je niszczą.

Co to marka osobista? Dobre relacje z innymi!

To, jak ludzie zachowują się w stosunku do innych, zależy zatem od tego, co postrzegają jako główny cel ich relacji. Jeśli osobę inicjującą kontakt interesują tylko własne plany, intencje te przebiją się i będą odczuwane przez drugą osobę, bez względu na to, jak jest doświadczona i charyzmatyczna. Nie potrwa długo, zanim inni poszukają kogoś, kto chce na pierwszym miejscu postawić potrzeby drugiej osoby, zamiast na siłę sprzedawać im własny produkt.

Z drugiej strony, jeśli inicjująca osoba wykazuje stałe zainteresowanie utrzymaniem dobrych stosunków z drugą osobą (nie widząc w niej tylko klienta, ale przede wszystkim człowieka, któremu chce pomóc), może to być podstawą długoletniej relacji, trwającej może nawet całe życie. Znaczenie inicjatora dla życia drugiej osoby gwałtownie rośnie. A ponieważ inicjator wyraża ten cel jasno i konsekwentnie dokonuje zmian w czasie, by go osiągnąć, jego marka osobista staje się coraz silniejsza.

Niezależnie od tego, czy mamy jasną wizję przyszłości, którą próbujemy stworzyć dla siebie i ważnych dla nas osób, czy też nadal nad nią pracujemy, nasze życie powinno być procesem celowego tworzenia. I nie mogą go powstrzymać siły zewnętrzne. Zawsze można zacząć od nowa i budować własną markę osobistą od podstaw. W jakimkolwiek momencie życia się obecnie znajdujemy, możemy połączyć wiedzę i mądrość zdobytą przez długie lata, aby zdefiniować wizję, która naprawdę reprezentuje to, co chcemy osiągnąć.

Co to marka osobista? Przykłady

Wszystkie silne marki, zarówno biznesowe, jak i osobiste, mają u swoich podstaw jasny system przekonań. Oczywiście mogą mieć wspaniałe logo, reklamy i projekty opakowań, ale nie to ostatecznie świadczy o ich wielkości. To dostarczana wartość, która odzwierciedla wewnętrzne wartości ich właścicieli, jest tym, na czym ludziom zależy. Przykładowo, wybierając formę dostawy zakupionego produktu, nie decydujemy się na paczkomaty InPost ze względu na białe skrytki, na kuriera DHL z powodu żółtych samochodów, czy na Pocztę Polską ze względu na jej charakterystyczne logo. Wybieramy konkretnego dostawcę, ponieważ oceniamy wiarygodność jego działania, swoje przeszłe z nim doświadczenia i wygodę odbioru paczki. Przez to oceniamy te marki nie z powodu designu czy sloganów, ale naszej wspólnej, długoletniej relacji. Dlatego nie koncentrujmy się na reklamie i promocji, bo są drugorzędne w porównaniu do rzeczywistych doświadczeń innych z naszą marką.

Autentyczna marka osobista pozwoli nam na życie w poczucie spełnienia. Znając swoje mocne i słabe strony, twórzmy markę w oparciu o te pierwsze, ale jednocześnie nie zatajajmy tych drugich. Przykładowo, ktoś może udzielać usług z długim czasem oczekiwania, ale za to wysokiej jakości. Jeśli obydwie te cechy wplecie w markę osobistą, klienci nie będą narzekać na to, ile czekali na końcowy produkt, bo będą na to przygotowani. Co innego, jeśli marka osobista tej osoby będzie obiecywać szybkie usługi, być może bezmyślnie wzorując się na konkurencji. Prędko rozczaruje innych i przestanie być autentyczna, może nawet stać się obiektem kpin, gdy jej marketing nie będzie przystawać do rzeczywistości.

Narzędzia do budowania marki osobistej

Warto korzystać z narzędzi, dzięki którym będziemy w stanie jak najlepiej zaprezentować się innym (naszym potencjalnym klientom). Oceń, z których narzędzi jeszcze nie korzystasz, a może byłoby warto.

  • Na początek możesz zacząć od stworzenia strony na Facebooku (tzw. fanpage). Pomocny będzie kurs online „Jak stworzyć stronę na FB? I prowadzić fanpage na Facebooku?”. Tam dowiadujesz się, jak na początek za darmo informować przyjaciół i krewnych, czym się zajmujesz. A następnie promować się na coraz większą skalę (idealna pomoc to kurs online „Facebook Ads Marketing – tworzenie reklam sponsorowanych od A do Z”).
  • Aby taka strona na FB była ciekawa, warto posiadać odpowiednie logo, zdjęcie w tle i inne materiały graficzne. Mają to być grafiki i zdjęcia, które będą identyfikować Twoją markę osobistą. Aktualnie tworzenie takich treści okazuje się bardzo proste w narzędziu Canva, o czym możesz przekonać się poniżej:
https://youtu.be/7hqIY9D0v5A
  • Warto posiadać ciekawą stronę WWW (jej prostym stworzeniem będziemy mogli się zająć, przechodząc kurs online „WordPress tworzenie stron WWW + sklep online Woocommerce„).
  • Gdy już taką witrynę posiadamy, to chcemy na niej tworzyć odpowiednie treści, np. regularnie publikować nowe artykuły na blog. Gdy będziemy dzielić się taką darmową, a wartościową wiedzą dla innych, to zaprezentujemy się jako eksperci w pewnej dziedzinie. I to sprawi, że część czytelników zacznie z nami współpracować bądź po prostu zdecyduje się na polecenie naszych usług.
  • Poza taką treścią pisaną, możesz promować swoje usługi i firmę na kanale YouTube. Nie musisz tam nagrywać siebie, ale tworzyć materiały, które zwrócą uwagę na to, czym się konkretnie zajmujesz. Później tym wideo możesz też podzielić się na swojej stronie WWW, także w artykułach na blogu. Aby dobrze założyć i prowadzić taki kanał YouTube, przejdź kurs online „YouTube Marketing – jak założyć, rozwijać i zarabiać na YT?„.

Nie bójmy się ocenienia rzeczywistego stanu rzeczy w naszym przedsiębiorstwie. W ten sposób zbudujemy trwałe i zyskowne przedsięwzięcie, jakim jest marka osobista, jednocześnie wzmacniając poczucie własnej wartości i pomagając innym. Autentyczność, zarówno w biznesie, jak i w życiu prywatnym, stanowi podstawę tworzenia trwałych i cennych relacji. A więc czy Twoja firma jest autentyczna i godna zaufania? Warto co jakiś czas to dokładnie oceniać i wprowadzać niezbędne zmiany.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Promocja na wszystkie kursy online!

Zajrzyj do zakładki "Kursy Online" i sprawdź najlepsze promocje na kursy o grafice i fotografii, marketingu, zarabianiu przez Internet, IT i AI. Zapraszamy!

Promocja na kursy online!
1