Jakie oprogramowanie do sklepu internetowego?

Jakie oprogramowanie do sklepu internetowego?

Masz produkty do sprzedaży i szukasz sposobu na uruchomienie e-sklepu na podstawie szablonu? Surfując sklepami znanych dostawców gotowych rozwiązań do tworzenia witryn na pewno trafiłeś na stronę TemplateMonster bądź inne. I tu się okazało, że do wyboru jest pewne oprogramowanie do sklepu internetowego i dopasowany do niego projekt e-sklepu czyli jego szablon.

„Na jakie oprogramowanie i projekt sklepu internetowego warto szczególnie zwrócić uwagę?” - może zapytasz.

W tym artykułu dam Ci kilka prostych porad, które pomogą wybrać najlepszy szablon i zbudować stronę, która spełni wszystkie Twoje potrzeby i oczekiwania klientów. Zacznijmy więc po kolei.


Oprogramowanie do sklepu internetowego - Jakie wybrać?!

Jakie oprogramowanie do sklepu internetowego - tworzenie sklepu

Ze względu na to, że obecnie na rynku istnieje mnóstwo gotowych rozwiązań eCommerce, wybór odpowiedniego oprogramowania nie jest prostą sprawą. Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto zwrócić uwagę na następne rzeczy:

1. Rodzaj rozwiązania

Obecnie platformy eCommerce dzielą się na dwa główne rodzaje:

  • oprogramowania z otwartym kodem źródłowym, tak zwane eCommerce platformy open-source;
  • rozwiązania SaaS (Software as a Service), tak zwane oprogramowanie hostowane.

Różnica pomiędzy nimi polega na sposobie zarządzania platformą. W przypadku eCommerce platformy będziesz samodzielnie obsługiwał własny sklep internetowy. Albo możesz zatrudnić zawodowego webmastera, który zajmie się uruchomieniem witryny i jej dalszą obsługą. W ten sposób otrzymujesz pełną kontrolę nad sklepem i jego działaniem, co oznacza, że w każdym momencie możesz dokonać dowolnych zmian. Takimi rozwiązaniami są Magento, PrestaShop, OpenCart.
Oprogramowania hostowane pozwala uniknąć problemów związanych z instalacją i dostosowaniem sklepu. Ale w tym przypadku wystąpią ograniczenia w dostosowaniu: nie będziesz mógł uzyskać kontrolę nad kwestiami technicznymi, w tym i nad kodem źródłowym. To może stać się powodem niedogodności w przyszłości. Shopify jest znanym rozwiązaniem SaaS.

2. Popularne oprogramowanie do sklepu internetowego

Za pomocą tego parametru można zrozumieć, czy jest rozwiązanie zapotrzebowane wśród użytkowników. Od jego popularności często zależy dalszy rozwój, obecność gotowych rozszerzeń i szablonów.

Znaleźć informacje o liczbie stron zbudowanych o rozwiązania eCommerce można na stronie W3Tech. Zgodnie z tymi danymi ranking wygląda następnie:

Miejsce

Nazwa rozwiązania

Wśród wszystkich strona na świecie

1

WooCommerce

3,6%

2

Magento

1,1%

3

Shopify

1,1%

4

PrestaShop

0,6%

5

OpenCart

0,4%

6

osCommerce

0,1%

7

Shopware

0,1%

8

ZenCart

0,1%

9

VirtueMart

mniej niż 0,1%

10

X-Cart

mniej niż 0,1%

Na stronie TemplateMonster dostępne są większość z tych rozwiązań. Wśród nowinek Marketplace warto wydzielić obecność Adobe Muse Templates. Jest to jeszcze jedno ciekawe rozwiązanie do eCommerce.

3. Wartość rozwiązania

Dla użytkowników dostępne są płatne i darmowe rozwiązania eCommerce. Musisz jednak uważać, że bezpłatnym jest tylko oprogramowanie. Za wszystkie dodatkowe rzeczy, w tym hosting, dodatki oraz szablony musisz zapłacić. Jeśli, jednak, nie używasz darmowych rozszerzeń. Dlatego wybierając rozwiązania warto zwrócić uwagę na:

  • Początkową wartość rozwiązania. Jakie funkcje otrzymasz na start?
  • Wymagania do hostingu. Czy będziesz mógł korzystać z najtańszych ofert hostingów?
  • Dostępność i cena za szablony. Czy dostępne są darmowe rozwiązania?
  • Wartość dodatków. Czy możesz korzystać z bezpłatnych analogów?

  • Wartość wdrożenia i utrzymania e-sklepu. Bodajże, zbudujesz stronę sam?

Tak, na przykład, w cenie najniższego pakietu Shopify dostaniecie hosting. A jeśli porównywać Magento i PrestaShop, szablony dla pierwszego rozwiązania są droższe.

4. Funkcjonalność rozwiązania

Przed realizacją projektu będziesz musiał napisać listę funkcji, jaki będzie miał gotowy sklep internetowy. Z nich warto wybrać te, których koniecznie potrzebujesz do prowadzenia sprzedaży, a z których możesz spokojnie zrezygnować. Pod tym kątem będziesz mógł ocenić każde rozwiązanie i zrozumieć jaka będzie wartość.

5. Prostota użycia

Każde rozwiązanie ma własny panel administracyjny, który ma na celu ułatwić zarządzanie e-sklepem. I chociaż wszystkie one są podobne do siebie, ale niektóre panele trudniej ogarnąć. Dlatego musisz uważać na to, aby muc obsługiwać stronę w przyszłości. Jeśli nie będzie to robić inna osoba. 🙂

6. Społeczność w kraju

Jest to istotne, gdy będziesz samodzielnie prowadzić stronę. Obecność grup tematycznych na forach oraz własnych for technicznych pozwoli zdać interesujące pytanie dotyczące oprogramowanie i otrzymać na niego odpowiedź.
Po zapoznaniu się z każdym pytaniem możesz zrozumieć jakie rozwiązanie potrzebujesz w końcu. Oprócz tego będziesz w stanie skonfigurować budżet na tworzenie i prowadzenie strony.


Jaki projekt sklepu internetowego?

Projekt sklepu internetowego i oprogramowanie

Więc, już wybrałeś rozwiązanie eCommerce, którym będzie posługiwał się Twój przyszły e-sklep i nawet go ustawiłeś na hostingu. Dalej przechodzimy do wyboru szablonu, który stanie się podstawą dla sklepu. Ponieważ wszystkie eCommerce platformy wspierają szablony, obecnie na rynku istnieje szeroki wybór gotowych rozwiązań dla każdego sklepu. Znajdziesz wśród nich rozwiązania zarówno darmowe, jak i płatne o jakości premium.

Oczywiście, że w tak ogromnej ilości szablonów można się łatwo zgubić, zwłaszcza gdy nie masz wystarczająco dużo doświadczenia w zakresie tworzenia strona na podstawie gotowych rozwiązań. Poznaj więc zasady wyboru najlepszego szablonu dla e-sklepu.

Zasady wyboru projektu sklepu internetowego:

1. Płatne a bezpłatne szablony. Praktycznie wszystkie systemy eCommerce posiadają darmowe templatki. Jednak większość z nich mają ograniczoną funkcjonalność i służą do zapoznania się z rozważaniem producenta. Chociaż nie jest to koniczynie. Często płatny szablon może okazać się gorszy od bezpłatnego. Żeby nie popełnić błędu podczas wyboru szablonu, warto zwrócić uwagę na:

  • Producenta szablonu.Jeśli jest to autor/firma z dobrą oceną, prawdopodobieństwo otrzymania szablonu o niskiej jakości jest znacznie mniejsze, niż przy użyciu templatki od mało znanego autora. Dlatego musisz zapoznać się z opiniami klientów i innymi rozwiązaniami producenta.
  • Cenę szablonu.Większość szablonów dla wybranego systemu eCommerce dostępne są w odpowiedniemu zakresie cenowym. Jeśli wartość szablonu jest mniejsza za dolną wartość oraz dotyczy jej, musicie zastanowić dlaczego tak jest.

2. Oryginalny projekt. Dlatego aby sklep internetowy zainteresował użytkowników musi on, oprócz wartościowej oferty, mieć kreatywny wygląd. Projekt strony przekłada się bezpośrednio na współczynnik konwersji zakupowej, dlatego podczas wyboru szablonu trzeba zwrócić uwagę na aspekt graficzny. Pomocna w tym zadaniu będzie z pewnością znajomość trendów w projektowaniu webowym. Oto kilka z nich:

  • Materiał i design. Od czasu pojawienia się w roku 2014 ten styl od Google jest bardzo popularny w projektowaniu webowym. Blokowy układ elementów, pogrubione fonty, jasne kolory idealnie pasują do designu e-sklepów. Wybierając szablon, zaprojektowany w stylu material design, możesz być pewien, że strona na jego podstawie będzie miała przyjazny dla użytkownika wygląd. Układ blokowy oraz intuicyjna nawigacja pomogą Ci wzmocnić UX, co będzie miało na prowadzenie handlu w online.
  • Lazy Load. Efekt Lazy Load (tk. zw. „leniwe obciążanie”) pozwala znacznie przyspieszyć czas ładowania strony. Dzięki tej właściwości, wszystkie informacje są ładowane podczas przewijania strony w dół, co oznacza, że aby obejrzeć treści na stronie nie trzeba ładować całej witryny. Ten efekt nie tylko pomoże Ci wzmocnić UX (ponieważ użytkownicy nie lubią strony, które długo się ładują), ale również zrobić swój sklep bardziej przyjaznym dla urządzeń mobilnych. Jest to bardzo przydatne dla użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych, których jest aktualnie bardzo dużo (blisko 60% kupujących), więc naprawdę warto o to zadbać.
  • CTA-elementy. Możesz powiedzieć, że to są oczywiste rzeczy. Ale widzieliśmy mnóstwo sklepów bez tych elementów. W ogóle. Dlatego, wybierając szablon, obejrzyj wersję demo, zobacz czy posiada on przyciski, wzywające do działania, banery itd. Pamiętaj, że każda dochodowa strona komercyjna powinna być wyposażona we mnóstwo elementów CTA, które powinny być jasne, łatwe w obsłudze i zrozumiałe.

3. Funkcjonalność szablonu. Każdy system zawiera podstawowe funkcje, które są potrzebne do stworzenia sklepu internetowego. Często jednak wynika potrzeba w dodatkowych opcjach. W tym przypadku pomogą dostępne rozszerzenia, które także mogą być płatne oraz bezpłatne. Chociaż, jak pokazuje praktyka, dobre wtyczki są zazwyczaj płatne. Dlatego dobrze jest, kiedy płatne dodatki dostępne w szablonie. W tym przypadku będziesz mógł osędzieć koszty na rozszerzaniu funkcjonalności.

4. Responsywność. Tak naprawdę mówiąc, responsywny układ z trendu stał się koniecznym wymaganiem dla współczesnych stron internetowych. Ponieważ, dziś większość użytkowników preferują oglądać towary sklepu i dokonywać zakupów z pomocą urządzeń mobilnych, nie warte jest aby ignorować ten fakt. Strona, która nie jest przyjazna dla współczesnych gadżetów po prostu straci większość potencjalnych klientów, oraz nie otrzyma dobrego ranking w popularnych wyszukiwarkach.

Większość nowoczesnych szablonów posiadają responsywny układ i lekko dostosowują się do dowolnego rozmiaru ekranu. To znaczy, że z ich pomocą zapewnisz użytkownikom jak najlepsze doświadczenie zakupowe i unikniesz dodatkowych kosztów, wydanych na tworzenie wersji mobilnej dla swojego sklepu.

5. Poprawny kod. Jeśli chcesz aby e-sklep zajmował dobre pozycji u wynikach wyszukiwania, on musi być optymalizowany. Każdy poważny specjalista SEO powie, że bez dobrej wewnętrznej optymalizacji strony, końcowy efekt od pozycjonowania będzie gorszy. Dlatego musisz uważać, aby szablon miał poprawny kod. To znaczy, że kod templatki powinien być stworzony zgodnie ze standardami W3C i rekomendacjami twórców wyszukiwarek. Najczęściej problemy z kodem można spotkać w darmowych szablonach, chociaż zdarzają się również niedociągnięcia wśród płatnych templatek.

6. Wsparcie techniczne. Taką funkcję oferują wyłącznie dostawcy płatnych szablonów (i to nie wszystkie). Jest to istotna rzecz, ponieważ w przypadku jakichkolwiek problemów nie jesteś zdany sam na siebie. W przypadku darmowych szablonów rozwiązanie wszystkich problemów z produktem leży po twojej stronie. Tutaj pomoże tylko obecność dobrego społeczeństwa i właśnie wysiłki. 🙂


Jaki sklep internetowy? Wnioski!

Jakie oprogramowanie i projekt sklepu internetowego? Wnioski

W dzisiejszym artykule pokazałem kluczowe kryterium, na które warto uważać wybierając oprogramowanie eCommerce oraz szablon do odpowiedniego systemu. Jak widać, jest to czasochłonna sprawa.

Dlatego musisz uzbroić się w cierpliwość i podejść do tego zadania mając odpowiedzi na kluczowe pytania dotyczące przyszłego e-sklepu, czyli: Jakie wybrać oprogramowanie do sklepu internetowego? i Jaki projekt sklepu internetowego okaże się najlepszy? Wtedy możesz śmiało przystąpić do realizacji swego projektu e-sklepu. Powodzenia w tej sprawie 🙂

 

Zobacz także: Darmowy Audyt SEO w kilka sekund

Gdzie zakupić tanie i darmowe domeny?

Najlepszy program do wystawiania faktur i księgowości online

 

Chcesz bardziej poznać techniki pozycjonowania i opanować SEO?!

Zapraszam Cię do mojego kursu online "Ogarnij Pozycjonowanie".

 

Jakie oprogramowanie do sklepu internetowego?
5 (100%) 13 votes

Dodaj komentarz :)