Chwytliwe teksty a teza autora i dobór materiałów

Tworzenie komunikatu w formie pisemnej wymaga wiele przygotowań. Zanim rozpocznie się pisanie, należy dokładnie przeanalizować kilka istotnych kwestii. Autor musi określić swoją rolę w tekście, następnie powinien zdefiniować swojego odbiorcę, aby tworzyć chwytliwe teksty i dobre artykuły.

Po tych dwóch podstawowych czynnościach nastąpić powinno określenie celu i funkcji tekstu. Po uzyskaniu odpowiedzi na podstawowe pytania „Kim jest autor?” oraz „Jaką funkcję pełni tekst?” powinno się przejść do wyodrębnienia tematu. Tak skonstruowane przegotowania poprzedzające pisanie tekstu prowadzą do postawienia tezy i pracy nad materiałem. Zacznijmy od postawienia tezy autora, o której szczególnie musi pamiętać każdy copywriter.


Co to jest teza i jak ją sformułować?

Co to jest teza? Jak sformułować tezę?

Postawienie tezy wygląda na oczywistość i stosunkowo łatwą czynność. Nie jest to jednak tak błaha rzecz, gdyż teza postawiona w tekście rzutuje na samego autora. Teza najprościej mówiąc to temat wzbogacony o stanowisko autora. Sam piszący może się zrzec tezy własnej i oprzeć swoje argumenty na bazie badań naukowych lub podeprzeć opinią uznanych autorytetów. Dzieje się tak zazwyczaj w pracach studentów lub uczniów. Wspomniane możliwości ma także dziennikarz, który relacjonuje wydarzenie lub po prostu informuje o wystąpieniu czynności czy biegu wydarzeń. Przypadek felietonu zmusza jednak autora do zajęcia stanowiska wobec omawianego problemu.

Tekst bez tezy jest mniej atrakcyjny, nie zmusza do wielkich refleksji oraz polemiki, a w zdecydowanej większości wypadków jest to jednym z głównych założeń.

Teza może być zrównoważona, pochlebna, a przy tym bezpieczna. Kontrowersyjna teza jest jednak bardziej pożądana wśród czytelników. Należy uważać, aby z kontrowersją nie przesadzić, gdyż zbyt śmiała teza może zniechęcić odbiorców przekazu. Stawiając tezę autor musi dokładnie ją przemyśleć, określić w jakim stopniu jest ona zależna od osób trzecich (promotor, nauczyciel) oraz do kogo jest ona kierowana, aby nie wywołać daleko idących konsekwencji. Stworzenie przekazu, krytykującego wiarę katolicką publikowanego w periodyku rozpowszechnianym przez kościoły, na pewno spotka się z falą krytyki.


Materiały na chwytliwe teksty

Jak pisać - materiały na chwytliwe teksty i dobre artykuły

Po ustaleniu tezy lub jej wyeliminowaniu przechodzi się do pracy nad materiałem. Punktem wyjścia jest tutaj praca jakościowa, a finalnym ilościowa. Te dwa terminy zweryfikują materiał, który zostanie użyty w tekście.

  • Praca jakościowa charakteryzuje się autentycznością dobranego materiału. Szczególną ostrożność dotyczy materiałów „z drugiej ręki”. Niesprawdzone źródło informacji może okazać się błędne i narazić autora na dyskredytację. Najlepiej jest korzystać z pewnych opracowań oraz notatek.
  • Praca ilościowa dotyczy zawarcia maksimum treści w jak najkrótszej formie. Dobrego autora poznać po umiejętności ograniczenia materiału, czyli odrzucenia powtarzających się lub nieistotnych informacji. Długa, powtarzająca się treść szybko znuży czytelnika. Ostateczny efekt nie jest wynikiem ilości materiału, lecz sposobu jego opracowania. Po wyselekcjonowaniu materiału należy go staranie sklasyfikować i uporządkować, aby uzyskać schemat kompozycji tekstu.

Pamiętaj i Zadanie: Postawienie tezy lub jej brak oraz praca nad materiałem to etapy przygotowań tekstu, których szanujący się autor nie może pominąć. Zanim więc przygotujesz kolejne chwytliwe teksty reklamowy czy dobry artykuł, to przeanalizuj tezę i materiały. Dzięki temu pójdzie Ci o wiele lepiej!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *