Profesjonalny copywriter a freelancer — jakich copywriterów wybrać?

Profesjonalny copywriter a freelancer — jakich copywriterów wybrać?

Zlecając teksty do napisania na Twoją stronę internetową, stajesz przeważnie przed wyborem profesjonalnego copywritera oraz freelancera. Na pierwszy rzut oka obie te osoby oferują podobne usługi i nie zastanawiasz się nad tym, kim są, czym różnią się te dwie profesje oraz czy warto postawić na konkretny wybór. Istnieje jednak wiele wskazań na profesjonalnych copywriterów, którzy mają wiele zalet.

W tym tekście podpowiadam, dlaczego warto zamawiać teksty właśnie u copywriterów i osób zajmujących się tą profesją, a nie u freelancerów.

Kim jest copywriter a kim freelancer?

Odpowiadając na pytanie, dlaczego korzystniej jest wybierać profesjonalnych copywriterów do pisania tekstów od freelancerów, warto przyjrzeć się obu tym profesjom. Profesjonalni copywriterzy to osoby, które zawodowo zajmują pisaniem tekstów. Pracują oni na co dzień w agencjach reklamowych, agencjach seo lub działają na własny rachunek. Pisanie tekstów jest ich głównym zajęciem zarobkowym i jedynie z tym zajęciem wiążą swoją sytuację zawodową. Przeważnie copywriterzy posiadają szerokie pole tematyk, w jakich piszą oraz kilka dziedzin, w których są ekspertami np. finanse czy marketing internetowy. Bardzo często mają też wykształcenie humanistyczne oraz duże doświadczenie. Osoby te mogą również posiadać swoje firmy czy marki. Zwracając się zatem ze zleceniem napisania tekstu do profesjonalnego copywritera, zwracamy się się o pomoc do specjalisty.

Freelancerzy to tzw. wolni strzelcy. Wykonują oni zlecenia na własny rachunek — pojedynczo i niezobowiązująco. Czasami mogą specjalizować się jedynie w danej branży np. fotografii, reklamie czy pisaniu tekstów, choć często działają na różnych polach, łącząc kilka zajęć. Bardzo często freelancerzy oferują wykonywanie różnych usług oraz podejmują się realizacji usług z różnych branż. Freelancing nie jest do końca sprecyzowanym zawodem i polega na pracy twórczej wykonywanej według zasad ustalonych przez samego freelancera. Zarabianie pieniędzy w ten sposób często też jest kojarzone z pracą studencką lub nawet dodatkowym zajęciem obok macierzyństwa czy pracy podstawowej.

Większa wiedza i kompetencje

Pierwszym powodem, dla którego warto wybierać profesjonalnych copywriterów, są wiedza i kompetencje. Osoby, które zawodowo zajmują pisaniem tekstów, z pewnością mają dużo większe doświadczenie niż osoby robiące to okazjonalnie. Copywriterzy, przeważnie współpracowali już z dużymi markami oraz mają spore doświadczenie pozwalające pisać nim jakościowe teksty. Bardzo często copywriterzy dokształcają się, odbywają kursy oraz poznają konkretne techniki pisania np. tekstów seo czy wpisów sponsorowanych.

Dzięki temu profesjonalny copywriter ma szeroką wiedzę i może napisać odpowiedni tekst. W porównaniu do freelancerów, kompetencje są dużym plusem na korzyść profesjonalnych psiarzy. Freelancerzy przeważnie podejmują się jedynie pisania tekstów niskojakościowych i nie rozwijają swojej wiedzy do takiego stopnia, jak robią to copywriterzy, gdyż nie zajmują się jedynie pisaniem tekstów. Wiedza to bardzo ważny czynnik podczas pisania tekstów. Choć na pierwszy rzut oka teksty obu tych profesji mogą być bardzo podobne, teksty copywriterów będą odpowiednio sformatowana, zgodne z zasadami seo, napisane poprawną polszczyzną, mogą zawierać większy zasób słownictwa czy mieć lepiej rozwinięte wątki.

Renoma i marka copywritera

Kolejnym powodem, dla którego warto wybrać profesjonalnego copywritera zamiast freelancera do pisania tekstów, jest renoma oraz marka. Każdy copywriter buduje swoją markę przez wiele lat. Polega to m. in. na zbieraniu ocen i opinii klientów, referencji, budowaniu własnego portfolio czy rozpoznawalności na rynku. Dzięki temu wybierając odpowiedniego copywritera, możemy łatwo zweryfikować jego renomę, oceny na różnych portalach dla osób piszących czy opublikowane teksty. Wybierając freelancera np. na portalu ze zleceniami, nie mamy pewności czy jego oceny związane są jedynie z pisaniem tekstów, czy może również z innymi zajęciami np. robieniem zdjęć. Freelancerzy przeważnie nie budują również portfolio oraz nie zabiegają o referencje, wykonując i podejmując się jedynie zleceń. Takie funkcjonowanie sprawia, że nawet freelancer z dobrymi ocenami na portalu ze zleceniami nie jest gwarancją udanego zlecenia.

Z ze względu na budowanie marki profesjonalni copywriterzy pracujący np. w agencji lub jako specjaliści będą przykładali dużo więcej uwagi do danego zlecenia. Każde nieudane zlecenie jest negatywną opinią, która może obniżyć renomę copywritera czy agencji. Z pewnością u części freelancerów negatywny komentarz nie będzie powodem do zmartwienia.

Ceny i koszty

Wybór profesjonalnych copywriterów ma również swoje uzasadnienie w ogólnych kosztach. Jeśli nawet cena jest nieco wyższa niż u freelancerów za podobną usługę, zdecydowanie warto dopłacić drobną różnicę i postawić na osoby kompetentne. Wybierając osoby zajmujące się pisaniem od lat, mamy prawie pewność, że tekst będzie odpowiedniej jakości oraz spełni nasze oczekiwania. Nie będziemy zatem narażeni na konieczność zamówienia kolejnego testu.

Zamawiając tekst u osób rozpoznawalnych czy w firmie, a nie u freelancera, mamy również dużo większy poziom bezpieczeństwa transakcji np. na wypadek niewywiązania się z umowy itp. Obecnie na rynku działa wielu copywriterów oraz agencji oferujących takie usługi, więc bez większego problemu będziemy mogli przy małym researchu znaleźć dobrego copywritera w rozsądnej cenie.

Gdzie możemy szukać copywriterów i jak ich wybierać?

Jeśli zdecydujemy się na skorzystanie z usług profesjonalnych copywriterów, istnieje kilka miejsc, w których ich znajdziemy. Z pewnością będą to agencje seo oraz agencje interaktywne i od niedawna agencja copywriterów WhitePress. Agencje tego typu oferują wiele usług copywriterskich. Bardzo często zatrudniają copywriterów na stałe lub współpracują z nimi. Przed podjęciem współpracy copywriterzy są weryfikowani, a sama agencja również nie jest anonimowa.

Kolejnym miejscem są strony internetowe copywriterów. Po wpisaniu do wyszukiwarki Google hasła “copywriter” lub “pisanie tekstów” otrzymamy wiele wyników. Na poszczególnych stronach bezpośrednio będziemy mogli poznać copywritera, sprawdzić jego kompetencje, doświadczenie czy portfolio. Ogłoszenia o pisaniu tekstów przez copywriterów zajdziemy również na forach związanych z SEO oraz na portalach społecznościowych.

Należy jednak pamiętać by wybierać jedynie tych copywriterów, których możemy zweryfikować np. poprzez referencje czy publikacje w sieci i portfolio.

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *