Jak powinna wyglądać strona główna firmy, by konwersja była wyższa

Nowoczesna strona internetowa powinna być podstawowym narzędziem marketingowym każdego biznesu. Bardzo często zdarza się jednak, że — pomimo zastosowania najnowszych technologii — potencjalni klienci szybko opuszczają stronę główną. Jakich wskazówek warto przestrzegać przy jej projektowaniu, aby cieszyć się o wiele większą konwersją

Rola strony głównej a popełniane przez przedsiębiorców błędy

Pierwszoplanową rolą strony głównej jest zachęcenie klienta do dalszej jej eksploracji. Aby do niej doszło, musi on być przekonany, że strona jest dla niego użyteczna. Wielu przedsiębiorców umieszcza więc na niej niezwykle obszerne treści, prezentując większość aspektów działania firmy, a nawet bardziej szczegółowo informując o produktach.

Tworzenie stron internetowych w taki sposób jest błędem, gdyż strona główna powinna być przede wszystkim minimalistyczna i ma ona za zadanie umożliwić klientowi skoncentrowanie się na tym, co najważniejsze. Nie pomogą w tym takie elementy jak:

  • Blok tekstu nie do przebrnięcia,
  • Ruchome i przewijane elementy,
  • Chaotycznie umieszczone i bezcelowe wezwania do działania,
  • Zbyt duża liczba ilustracji.

Warto się przyjrzeć każdemu z tych elementów, by wiedzieć, jak reaguje na nie przeciętny internauta.

Zbyt długi i nieczytelny blok tekstu – zabójca biznesu

Jak pokazują liczne badania, klienci nie lubią wysilać się mentalnie podczas odwiedzin strony głównej, gdyż odwiedzają ją po to, by zadecydować, czy dana firma i jej oferta są dla niego wartościowe. Typowy internauta, szukając produktów i usług, wchodzi na strony główne różnych firm i już pobieżne rzucenie na nie okiem wystarczy mu, by ocenić, czy będzie chciał on przechodzić z nich do kolejnych sekcji strony. Widząc pokaźnych rozmiarów blok tekstu, szybko się on zniechęci i ją opuści.

Na niekorzyść strony głównej działa nie tylko tekst zbyt obszerny, ale również taki, w którym przesadzono z formatowaniem. Zbyt duża liczba pogrubień, elementów napisanych kursywą, podkreśleń, a także zastosowanie wielu kolorów w jednym bloku tekstu – to tylko niektóre błędy, które nadal są często spotykane na stronach firmowych.

Animowane i przewijane elementy oraz ilustracje – skuteczne rozpraszacze

Wśród wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że nowoczesna strona internetowa ma być pełna fajerwerków, do których zaliczają się między innymi różnego rodzaju animacje, przewijane galerie, a nawet klipy wideo na stronie głównej. Dodatkowo na stronach takich często są umieszczane liczne zdjęcia i inne grafiki.

Chociaż takie elementy są mile widziane na podstronach dokładniej prezentujących produkty i usługi, umieszczenie ich na stronie głównej najczęściej zupełnie odwodzi internautów od zapoznania się z jej treścią.

Kiedy potencjalny klient odwiedza stronę główną, chce szybko poznać ofertę firmy i jej charakterystykę. Jednoczesne zastosowanie tekstu, animowanych elementów i wielu grafik sprawia, że osoby odwiedzające stronę internetową czują się zdezorientowane i zagubione. Nie wiedzą one, na czym mają się skupić. Nawet w przypadku, gdy postanowią one przeczytać tekst, przeczytają go bardzo pobieżnie, gdyż pozostałe elementy będą skutecznie odwracać ich uwagę od treści, a więc prawdopodobnie pominą oni te jej elementy, które mogłyby zachęcić ich do dalszej eksploracji strony.

Chaotyczne wezwania do działania, które zniechęcają

Podstawowym elementem strony głównej powinno być tzw. wezwanie do działania (Call to Action), czyli specjalny przycisk, który prowadzi do innych części strony lub ma zainicjować kontakt bezpośredni potencjalnego klienta z daną firmą. Należy jednak pamiętać, że przyciski takie nie mogą odgrywać roli menu, a ich zadaniem nie jest prezentowanie struktury strony. Nie powinny one też być umieszczone na niej w sposób chaotyczny, a ich zagęszczenie powinno być niewielkie.

Wezwanie do działania powinno być przede wszystkim integralną częścią tekstu, który powinien charakteryzować się wysoką jakością, użytecznością dla grupy docelowej i zastosowaniem zasad perswazji. Przycisk ten, umieszczony w odpowiednim kontekście, a więc też i w odpowiednim miejscu tekstu, aż prosi się o jego kliknięcie.

Celem dobrego tekstu jest wzbudzenie w potencjalnym kliencie rozmaitych emocji i pomoc w uświadomieniu sobie przez niego własnych potrzeb, na które nasza firma ma gotową receptę. Fragment, po którym należy umieścić wezwanie do działania, to te słowa, w których momencie czytania internauta już wie, lub przynajmniej ma przeczucie, że na interakcji z firmą może tylko zyskać.

Jakie informacje o firmie umieścić na stronie głównej?

Skuteczna strona internetowa, w tym przede wszystkim strona główna, powinna zawierać niezbędne minimum informacji, które podane będą w atrakcyjnej formie i dopasowane będą do danej grupy docelowej. Chociaż w przypadku każdej branży zestaw informacji i forma przekazu będą się różnić, istnieje kilka elementów, które musi posiadać każda firmowa strona internetowa.

Sporym błędem wielu przedsiębiorstw jest brak na niej kompletu informacji o firmie, w tym jej nazwy, adresu, danych kontaktowych, numeru NIP itp. Internauta od razu powinien wiedzieć, na czyją stronę wszedł i że stoją za nią profesjonaliści.

Na stronie głównej powinno się też zwięźle opisać charakterystykę firmy i to, czym się ona zajmuje. Przekaz musi być sformułowany w sposób jasny i dopasowany do grupy docelowej. Jeżeli oferuje się produkty i usługi, z których korzystają szerokie rzesze klientów, należy unikać specjalistycznego żargonu i uczynić przekaz prostym, wyjaśniając każde potencjalnie nieznane internaucie pojęcie.

Oferując usługi innym biznesom i specjalistom, można natomiast pozwolić sobie na obecność specjalistycznych i branżowych terminów, gdyż dzięki temu w oczach innych ekspertów również będzie się uchodzić za eksperta.

Na stronie głównej powinno się też jasno zdefiniować jej cel i to, czego oczekuje się od internautów, kiedy już przez nią przebrną. Czy mają się oni skontaktować z przedsiębiorstwem przez formularz lub czat? A może mają pozostawić swoje dane kontaktowe lub odwiedzić inne podstrony, które umożliwią im szczegółowe zapoznanie się z ofertą? Główny cel powinien być jeden – potencjalny klient nie może czuć, że firma za wiele od niego na wstępie wymaga.

Tekst na stronie głównej powinien też mieć jasno sformułowane wartości i cele, które stoją za usługami i produktami danego przedsiębiorstwa, gdyż to właśnie one często stanowią potężny bodziec do konwersji. Jednocześnie są one często elementem, dzięki któremu dana firma wyróżnia się w gąszczu konkurencji i na ich podstawie formułuje się argumenty, dlaczego to właśnie ją trzeba wybrać, chcąc zaspokoić swoją potrzebę.

Bardzo pożądane na stronie głównej są też wysokiej jakości testimoniale, czyli świadectwa klientów, którzy skorzystali już z jej usług, a także korzystne dla danej firmy cytaty z rozmaitych źródeł, które odnoszą się do charakterystyki i efektów jej działalności.

Tworzenie stron internetowych z uwzględnieniem tych wytycznych pomoże każdemu biznesowi w zwiększeniu liczby konwersji poprzez umożliwienie klientowi skupienia się na tym, co najważniejsze w danej firmie i jej ofercie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *