Kampania Telekomunikacji Polskiej ,,Serce i Rozum” powstała w 2010 roku. Kampania opierała się na psychologicznym podejściu do podejmowania decyzji, czyli kierowania się sercem lub rozumem. Jak się okazało, kampania TP okazała się strzałem w dziesiątkę. Polacy pokochali maskotki Serce i Rozum, a marka zyskała nowych klientów i pozytywny wydźwięk w mediach społecznościowych. Pomógł im w tym tak zwany brand hero, czyli 2 nowych bohaterów marki, którzy pozytywnie wpłynęli na rozwój ich biznesu.
Brand hero to inwestycja, która okazała się strzałem w 10 dla TP. Zobacz dalej, jak wiele można z tego wyciągnąć również dla swojego biznesu!
Założeniem kampanii była zmiana negatywnego wizerunku
Telekomunikacji Polskiej, która na tle rynku wypadała jako przestarzała czy nieaktualna. Pomimo licznych modernizacji i ciągłych zmian firma wciąż oceniania była przez pryzmat starych problemów, które pojawiały się gdy firma był pionierem na rynku telekomunikacyjnym.
Kampania polegała na stworzeniu brand hero – dwóch postaci. Jedna z nich to Serce, które miało oznaczać sentymentalne i emocjonalne decyzje, a drugą postacią jest Rozum, który miał odpowiadać za przemyślane i logiczne wybory. Polacy pokochali bohaterów reklamy, ponieważ utożsamiali się z nimi.
Rezultaty kampanii w pozytywnym znaczeniu przerosły oczekiwania. Firma otrzymała nowy, ciepły wizerunek i zaczęła zostać postrzegana jako nowoczesna firma, która dostosowuje swoją ofertę do potrzeb klientów. W pierwszej fazie po kampanii, w czerwcu 2010 roku wyniki jakościowe TP osiągnęły najlepszy wynik w historii firmy, co wskazuje na wysoką skuteczność reklamy.
Stworzyli nawet własny kanał na YouTube, który posiada blisko 20 tysięcy subskrybentów. Śmieszne historie 2 bohaterów z ciekawie ukazaną ofertą potrafią czynić cuda. Oto przykład kilku ich filmów, które szczególnie mi się spodobały:
Serce i Rozum stali się bohaterami licznych virali, które osiągały rekordowe wyświetlenia w social mediach wśród polskich
użytkowników.
Co wpłynęło na sukces kampanii?
Głównym elementem kampanii jest wykorzystanie brand hero, czyli bohaterów marki. To one zyskały sympatię odbiorców i to dzięki nim kampania przyniosła tak imponujące efekty.
Reguła lubienia wpłynęła na sympatię, którą otrzymały maskotki. Według tej reguły ludzie lubią rzeczy, z którymi się utożsamiają i w których mogą doszukać się podobieństwa.
Serce i Rozum pozwala utożsamiać się wszystkim, ponieważ są obecne w
codziennych dylematach wszystkich ludzi. Kampania nacechowana jest pozytywnymi emocjami, które wpływają na pozytywny odbiór reklamy poprzez potencjalnych odbiorców.
Podsumowując, kampania poprawnie zastosowała teorie psychologiczne, które zagwarantowały sukces i osiągnięcie zamierzonych celów. Brand hero, których stworzyła marka stali się ambasadorami marki i ich znakiem rozpoznawczym. Marka uzyskała nowe oblicze, a sprzedaż i zasięg poszybowała w górę.
I taki brand hero można wykorzystać również w swoim biznesie online. I nie ma tutaj znaczenia czy prowadzisz mały biznes czy duży(jesteś freelancerem firmą czy masz już dużą spółkę).
Brand Hero – jak go wykreować w swoim biznesie?
Aby promować swój biznes za pomocą strategii “Brand Hero”, warto najpierw ocenić, jakie wartości powinien on ukazywać, z czym się kojarzyć itd. Dzięki temu przyczyni się do skutecznej promocji danej firmy, produktu czy całego biznesu. Następnie warto ustalić, do jakiej grupy docelowej szczególnie chcemy trafić. To pozwoli ocenić, jaki Brand Hero by do nich pasował.
Inspiracją może być dla nas przykład uśmiechniętego klauna McDonald, który wobec dzieci jest postacią bardzo wesołą. Jego wizerunek sprzyja pozytywnej promocji tej firmy.
Po tych wstępnych ustaleniach, skupiamy się na cechach i wartościach kreowanych przez brand hero. Czasami pewne marki powinny zdecydować się na postać pozytywną, bajkową, komiczna, natomiast inne na postać buntownika(przykład: Marlboro Man).
Kolejny krok to forma ukazania takiego bohatera, jego dokładny wygląd, kreacja. Tak, aby okazał się dla danej grupy odbiorczej atrakcyjny i godny zapamiętania.
Brand Hero w biznesie online
Brand Hero udaje się wykorzystać do skutecznej promocji marki, usługi, produktu i całego przedsiębiorstwa. Czy i Ty nie mógłbyś tego wykorzystać w swoim biznesie? Warto poważnie się nad tym zastanowić. I przy okazji nie zawsze musisz na poprowadzenie takiej kampanii wydawać setki tysięcy czy miliony zł / $ / Euro.
Możliwe, że sam wpadniesz na ciekawy pomysł brand hero i zdecydujesz się na jego przetestowanie w swoim biznesie. A może już to uczyniłeś? Jeśli tak, to daj znać w komentarzu, podziel się pomysłem i pewnymi wynikami, jeśli możesz.