Optymalizacja strony pod Google = 22 wskazówki SEO

Optymalizacja strony pod Google = 22 wskazówki SEO

Optymalizacja strony zgodnie z wymaganiami wyszukiwarki Google obejmuje przeróżne strategie i działania SEO. Dopiero ich wdrożenie może pozytywnie przełożyć się na skuteczne pozycjonowanie danej strony www. Najczęściej optymalizacja wymaga: poprawy kodu strony i jej struktury, tworzenia mapy witryny i pliku robots.txt, linkowania wewnętrznego, optymalizacji linków, uzupełnienia meta tagów, implementowania danych strukturalnych i wiele innych.

Przekonaj się, jak zoptymalizować stronę pod Google krok po kroku

Pewne wskazówki są bardzo proste, natomiast inne średnio-zaawansowane, jednak z wszystkimi możesz sobie poradzić samodzielnie. Zastosuj je wszystkie w przypadku swojej strony, a zauważysz, jak niedługo znajdzie się ona wyżej w rankingu wyszukiwarki Google. A dzięki temu uzyska znacznie wyższy ruch użytkowników, na których szczególnie Ci zależy.

1. Content na stronie www czyli unikalna treść

Im więcej unikalnej treści na stronie www, bogatej w odpowiednie słowa kluczowe, tym zyskuje ona większą wartość w oczach Google. Taka treść ma okazywać się przydatna dla użytkowników, więc nie należy tylko skupić się na zwiększaniu długości takiego contentu. Przeanalizuj więc treści na stronie www i przekonaj się czy są w pełni unikalne. Pomogą w tym takie darmowe programy antyplagiatowe i online(nie musimy ich instalować), jak Duplichecker i Plagiarizm Checker.

Idealnie, gdy poza treścią na stronie www, skupimy się na prowadzeniu bloga. Artykuły na takim blogu będą dodatkowo pozycjonować stronę na poszczególne słowa kluczowe. A dodatkowo mogą zainteresować duże grono użytkowników, którzy są zainteresowani tym tematem. Możemy przez Ubersuggest dokładnie sprawdzić, które zapytania są często stosowane przez internautów a pasują do naszej branży. Wyjaśniałem to w artykule "Sam pozycjonuj stronę www".

A gdy posiadasz sklep online, to tutaj musisz postarać się o unikalne i ciekawe opisy produktów oraz opisy kategorii. Unikaj więc duplikowania opisów ze stron producentów. Najlepiej stworzyć własne. Możesz zająć się tym samodzielnie bądź powierzyć to pewnemu Copywriterowi SEO. Jak się tworzy opisy produktów krok po kroku wyjaśniałem w artykule "Jak tworzyć opisy produktów do sklepu internetowego?".

2. Słowa kluczowe

Słowa kluczowe to odpowiednie wyrazy wpisywane przez internautów do wyszukiwarki Google. Warto dowiedzieć co tam wpisują, gdy wyszukują usługi, produkty, artykuły, które my posiadamy na swojej stronie www, w sklepie czy na blogu. Pomocne są w tym takie darmowe narzędzia, jak wspomniany wyżej Ubersuggest. Dzięki niemu także poznasz słowa kluczowe naszej konkurencji. Zadbaj więc o wyszukanie takich najlepszych słów kluczowych, uwzględniając te, na które konkurencja jest dość niska. To sprawi, że dość szybko na takie słowa kluczowe możesz uzyskać w Google 1 pozycję. Na popularne słowa kluczowe uzyskanie takiej pozycji jest bardziej skomplikowane. Więcej wskazówek w artykule "Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania? 11 sposobów".

3. Multimedia (zdjęcia, grafiki, filmy) na stronie

Warto postarać się o jak najlepszą optymalizację takich multimediów na stronie. Poprzez pewne programy jesteśmy w stanie zmniejszyć rozdzielczość i wagę danego zdjęcia, grafiki czy filmu. Już takie ułatwienia sprawiają, że te multimedia nie mulą naszej strony www. Działają na niej sprawnie, a właśnie na tym zależy naszym internautom. Zajrzyj do artykułu "Jak zoptymalizować zdjęcia na stronie www?" gdzie dokładnie to wyjaśniam.

Poza taką optymalizacją multimediów, musisz zadbać jeszcze o: tytuły, opisy zdjęć i opisy alternatywne alt. W przypadku stron WordPress, gdy wrzucasz pewną grafikę na stronę czy do artykułu, to następnie możesz ją edytować i dodać jej tytuł, opis alternatywny i opis standardowy. Warto zadbać o wypełnienie tych wszystkich pól. I oczywiście mają się one odnosić do danego zdjęcia, ukazywać co ono przedstawia, a przy okazji te treści możesz wzbogacić o słowa kluczowe, które szczególnie chcesz podkreślić w treści danej strony czy artykułu.

optymalizacja zdjęć na stronie www wordpress

4. Linkowanie wewnętrzne na stronie www

Poprzez linkowanie wewnętrzne ułatwiasz użytkownikom i robotom Google poruszanie się po stronie www. Jeśli posiadasz już sporo stron i artykułów na stronie czy blogu, to możesz na jednej stronie/artykule odsyłać czytelników do innych wartościowych treści, które mogą ich zainteresować. Jest to możliwe na kilka sposobów:

  • na końcu strony/artykuły odsyłasz do podobnych treści.
  • w treści strony/artykułu dla poszczególnych słów kluczowych wstawiasz link, który odsyła do miejsc, gdzie głębiej wyjaśniasz daną sprawę.

Pomocna w tym może okazać się wtyczka Seo Auto Linker, która pozwala minimalnie zautomatyzować linkowanie wewnętrzne na stronie WordPress.

5. Znaczniki Meta czyli tytuły, opisy i nagłówki

Tytuł strony powinien zwracać uwagę na najważniejszy temat danej witryny, przedstawiać co ukazuje się w jej treści. Najlepiej, gdy właśnie w nim znajduje się najważniejsze słowo kluczowe. Jeśli więc posiadasz stronę firmową zapewniającą "wdmuchiwanie izolacji termicznych", to tutaj najlepiej, gdy na naszej stronie głównej pojawi się to słowo kluczowe(gdy wcześniej sprawdziliśmy, że jest ono często wpisywane przez internautów, w przeciwnym razie szukamy innego).

Opisy meta dobrze jest stworzyć dla każdej strony i artykułu. A pomocna jest w tym wtyczka Yoast SEO, o której wspominam w artykule "Jak stworzyć title i meta description?".

Następnie w treści naszej każdej strony/podstrony/artykułu musisz zadbać o właściwe formatowanie. W tym celu dbaj o stworzenie treści, która jest przyjazna internautom, miło się ją czyta. Będzie to możliwe, gdy pojawiają się w niej nagłówki h1, h2, h3, listy, wypunktowania, zdjęcia itp. Oczywiście i te elementy staraj się wzbogacić o najlepsze słowa kluczowe.

6. Adresy URL

Pamiętaj by adresy url nie były zbyt długie i dokładnie ukazywały najważniejsze słowo kluczowe, a czasami jeszcze kategorię(w przypadku bloga). Dodatkowo w takim adresie url unikaj stosowania znaków specjalnych, jak "%^&*@#!" i unikaj podkreślników czyli "_"(zamiast nich stosujmy myślniki czyli "-"). I najlepiej, gdy długość takiego adresu url nie przekracza 100 znaków.

7. User Experience

User Experience to tłumaczenie wyrażenia UX. Dotyczy doświadczeń użytkowników na stronie www. W tym celu należy zadbać o zbudowanie strony www, która jest przyjazna i łatwa do obsługi. Pozwoli to uzyskać stałych czytelników na blogu czy stałych klientów w sklepie online. Badanie Eye Tracking to inaczej Mapa Cieplna Strony, która jest w stanie ukazać nam, jak poruszają się użytkownicy na naszej witrynie. Poprzez te statystyki jesteś w stanie dążyć do poprawienia strony www, zwiększenia jej user experience i innych możliwości. Przydatne serwisy do przeprowadzenia takich badań to na przykład: Hotjar, Clicktale, DugwoodClickHeat, CrazyEgg, HeatMap. Więcej o UX wspominam w artykule "User Experience - Zasady i SEO".

8. Aktualizacja strony www

Gdy na bieżąco aktualizujesz stronę, treść, tworzysz nowy content, to pozytywną ocenę otrzymujesz nie tylko od Google, ale także od Internautów. Dla nich nowości są czymś bardzo pozytywnym. Warto na tej podstawie dążyć do rozwoju, przez co pójdziesz z duchem postępu. A przy okazji wyprzedzisz konkurencję, która okaże się nijaka, starodawna.

9. Szybkość ładowania strony

Im krótszy czas ładowania się strony, tym większe prawdopodobieństwo, że pozostanie na niej większa ilość użytkowników. Gdyby strona ładowała się ponad 3 sekundy, to tracimy nawet do połowy użytkowników, którzy kliknęli w link, który prowadził do naszej strony. Natomiast strona ładowała się dla nich zbyt długo i z niej zrezygnowali. Zapewne nie chcesz, aby tak było w przypadku naszych stron www. Dlatego dobrze jest sprawdzić szybkość ładowania się naszej strony poprzez darmowe narzędzie Google PageSpeed Insights, Mobile Website Speed Testing Tools, Pingdom i GTMetrix. Szczegółowe informacje, jak poprawić szybkość ładowania strony w artykule "Jak zwiększyć szybkość ładowania strony + Test szybkości".

10. Uptime czyli dostępność strony www

Twoja strona znajduje się na odpowiednim hostingu i powinna działać przez cały czas. Natomiast niemalże wszystkie firmy hostingowe miewają mniejsze i większe problemy. I przez to twoja strona może co pewien czas nie być dostępna dla robotów Google i Internautów. To następnie może doprowadzić do tego, że zostanie ona wyindeksowania z wyszukiwarki. Aby do tego nie doprowadzić, warto monitorować dostępność strony www na hostingu. I najlepiej, gdy ten UpTime jest na poziomie minimum 99,5% lub wyżej. Gdy aktualny hosting nie jest w stanie nam czegoś takiego zapewnić, to jak najszybciej musisz z niego zrezygnować. Zdarza się, że firmy hostingowe przesyłają do klientów sprawozdania na temat dostępności strony www. Ale jest to rzadkością. Dlatego lepiej, jeśli wykorzystasz do tego darmowe narzędzie UptimeRobot. Wystarczy tam stworzyć własne konto, a następnie dodać stronę do monitorowania. Co 5 minut w wersji darmowej może sprawdzać dostępność swoich stron www i uzyskiwać powiadomienie na adres email, gdyby nie były one dostępne w Internecie. Sam korzystam i polecam!

uptime robot sprawdza dostępność bloga jaksierozwijac

A jeśli szukasz dobrej firmy hostingowej, to mogę ze swojej strony polecić ich kilka, gdzie Uptime jest na wysokim poziomie. Wspominam o nich w artykule "Najlepsze serwery czyli hosting wwww".

11. Kategorie tematyczne

Gdy posiadasz wiele artykułów / podstron w naszej witrynie, to często bardzo przydatne dla użytkowników okazuje się stworzenie kategorii tematycznych. Dobrze, aby jej nazwa była ściśle związana z artykułami, które do niej pasują. Widać to na przykładzie mojego bloga, gdzie znajdują się 4 podstawowe kategorie, czyli: Pozycjonowanie i SEO, WordPress, Biznes online i Praca zdalna oraz Rozwój osobisty. Dzięki temu czytelnicy trafiający na ten blog mogą zapoznać się z treściami, które szczególnie ich interesują. Dodatkowo taka kategoryzacja treści jest pozytywnie odbierana przez Google, ponieważ można w nazwie kategorii umieścić najważniejsze słowa kluczowe, na które także pozycjonujemy naszą witrynę.

Na stronach WordPress stworzenie takich kategorii jest bardzo proste, do których później można dołączyć pewne strony czy wpisy.

kategorie i podkategorie dla stron WordPress w celu optymalizacji treści

Warto pamiętać, aby każda kategoria miała nie tylko ustawiony odpowiedni Tytuł i Opis. Ale jeszcze mieć ustalone właściwe znaczniki Meta, które później będą widoczne w wyszukiwarce Google. Gdy więc edytujesz kategorię, a posiadasz na stronie WordPress zainstalowaną wtyczkę Yoast SEO, to poniżej ustawień kategorii możesz ustawić jej znaczniki Meta(title i description).

ustawienia znaczników meta dla kategorii w celu optymalizacji strony www pod google

12. Podkatalogi zamiast subdomen

Aby było prościej zrozumieć, wyjaśnię na przykładzie. Gdy posiadam bloga jaksierozwijac.pl to korzystniej w ramach jego pozycjonowania, gdy tworzę do niego podkatalogi typu: "https://jaksierozwijac.pl/pozycjonowanie" "https://jaksierozwijac.pl/kursy-i-ksiazki" i tym podobne. Dzięki temu te podkatalogi pozycjonują moją główną stronę czyli https://jaksierozwijac.pl. Właśnie takie działanie pozwalają tworzyć więcej treści z odpowiednimi słowami kluczowymi, które w postaci podkatalogów skutecznie pozycjonują mój blog w Google. Gdyby stworzyć subdomeny jak https://blog.jaksierozwijac.pl to warto pamiętać, że jest ona odebrana przez Google jako osobna strona www. Gdyby później na takiej subdomenie tworzyć dodatkowe podstrony i artykuły (np. https://blog.jaksierozwijac.pl/pozycjonowanie), to pozycjonują one jedynie daną subdomenę(https://blog.jaksierozwijac.pl), a nie pozycjonują strony głównej czyli https://jaksierozwijac.pl.

13. Mapa strony

Każda strona powinna posiadać mapę witryny, która ukazuje, w jaki sposób jest ona zbudowana, z jakich stron, artykułów, kategorii, multimediów i wielu innych treści. I później taką mapę strony przesyłasz do Google Search Console, aby wyszukiwarka Google jak najszybciej indeksowała te wszystkie treści na naszej stronie.

Jak wygląda stworzenie i przesłanie takiej mapy strony na stronach WordPress wyjaśniam dokładnie w artykule "Jak stworzyć mapę strony przez wtyczkę Yoast SEO?"

14. Certyfikat SSL = bezpieczna strona www

Gdy Twoja strona www uzyskuje "zieloną kłódkę" czyli jest oznaczona w przeglądarkach jako "bezpieczna" dla internautów, to zyskujesz pod wieloma względami. Google, a zarazem internauci lepiej oceniają Twoją stronę. A to wszystko dzięki temu, że instalujesz na stronie www certyfikat SSL. Można to uczynić za darmo, korzystając z certyfikatu Let's Encrypt. Ale wtedy ten darmowy certyfikat należy ponawiać co 3 miesiące. Inna opcja, to wykupienie certyfikatu SSL na lata za kilka $. Dokładnie te opcje opisałem w artykule "Instalacja certyfikatu SSL", do którego zapraszam, jeśli jeszcze Twoja strona nie posiada SSL i https. To najwyższy czas, aby o to zadbać!

15. Przekierowania 301

Na początek to przekierowanie powinno dotyczyć uniknięcia duplikatu strony. Otóż, na początek Twoja strona może wyświetlać się z przedrostkiem www oraz bez niego. Dla Google oznacza to jako duplikację treści, ponieważ te dwa adresy odczytuje jako osobne. W tym celu warto ustawić w Google Search Console, jaką wybieramy opcję - "z www" czy "bez www". Ja na swoim blogu mam ustawione "bez www". Jeśli więc ktoś trafi na link mojego bloga z przedrostkiem "www" bądź sam wpisze do nowego okna przeglądarki nazwę mojego bloga z przedrostkiem "www", to i tak nastąpi automatycznie przekierowanie na moją domenę "bez www".

google search console optymalizacja strony przez ustawienie przekierowania 301

Dodatkowo przekierowania 301 możesz tworzyć, gdy zmieniasz adresy url pewnych stron i wpisów. Wtedy takie przekierowanie ustaw w pliku .htcess, co wyjaśniam w artykule "Błąd 404 co oznacza i jak go naprawić?".

16. Analiza skuteczności wyszukiwania i zachowania użytkowników na stronie

Za darmo możesz mieć dostęp do danych ukazujących, jak wyszukują naszą stronę internauci i jak się na niej zachowują. Dzięki nim o wiele łatwiej jest nam ocenić, co jeszcze musisz uczynić, aby Twoja strona była częściej wyświetlana w Google, a użytkownicy pozostawali na niej znacznie dłużej. W tym wszystkim pomaga narzędzie Google Search Console. Dzięki tej usłudze otrzymujesz takie dane, jak: ustawienie preferowanej domeny, usuwanie adresów url już zaindeksowanych przez googlebota, analizowanie i generowanie plików robots.txt, wyszukanie błędów indeksowania, ukazanie wyszukiwań pozwalających dotrzeć użytkownikom na stronę, jak googlebot widzi stronę i wiele innych. Pomocny w tym wszystkim jest mój "Poradnik Google Search Console".

17. Mobilność strony www

Za pomocą darmowych narzędzi jesteś w stanie przekonać się, jak wyświetla się strona www na urządzeniach mobilnych, czyli na różnorodnych telefonach i tabletach. Polecane narzędzie przeze mnie to WebSiteResponsiveTest. Aktualnie ponad 60% internautów to użytkownicy urządzeń mobilnych. Jeśli więc natrafiliby na stronę, która niepoprawnie wyświetla się na ich urządzeniach, to szybko by z niej zrezygnowali. Przeanalizuj więc, jak wyświetla się na urządzeniach mobilnych strona główna i poszczególne podstrony oraz artykuły. Zwróć uwagę na: dane uporządkowane, multimedia, metadane i pozostałe elementy.

18. Promocja strony www i linkowanie zewnętrzne

By Twoja strona cieszyła się coraz większą popularnością, to musisz dać o niej rozgłos. Wykorzystaj w tym celu media społecznościowe, kanał rss, nowe artykuły na blogu, buduj listę mailingową, współpracuj z influencerami, korzystaj z serwisów tematycznych i wielu innych miejsc. Dzięki temu coraz to nowi użytkownicy będą mogli docierać na Twoją witrynę, a nawet dodać ją do ulubionych. Może nawet dołączą do subskrybentów newslettera(jeśli oczywiście zadbałeś o jego stworzenie). Pomocne artykuły: "Jak zrobić newsletter?" i "Promocja w Social Media".

19. W komentarzach linki NoFollow

Nie zaśmiecaj swojej strony zbyt dużą ilością linków zewnętrznych o atrybucie "dofollow"(który przekazuje wartość SEO). Często spamerzy chcąc uzyskać wartość SEO naszej strony, zamierzając pozostawić komentarz do artykułu z linkiem do ich strony. Ty natomiast możesz ustawić, aby taki link zewnętrzny nigdy nie pojawiał się w treści komentarza. A jeśli już ma wystąpić(wyjątek), to tylko z atrybutem "NoFollow". Na stronach WordPress można ustawić, aby komentujący w opisie siebie jako komentującego pozostawili link do swojej strony / bloga / serwisu. Tam jednak te linki są automatycznie ustawione przez WordPress jako "nofollow". Jak jeszcze można się zabezpieczyć przed spamem komentarzy na stronach WP opisuję w artykule "Konfiguracja WordPress".

20. Stosuj przypięte posty i strony

Na podstawie przypiętych postów / stron widocznych na samej górze jesteś w stanie poinformować użytkowników o ważnej dla nich treści. Niech dotyczą one twojego sklepu, promocji produktów i usług czy organizowanych konkursów. To działanie sprawi, że te informacje zostaną uznane za ważne i wartościowe także przez Google. Pomocne na stronach WordPress jest zastosowanie widgetu "najnowsze posty" i "najciekawsze posty"(ale niech będą one ustawione w postaci slajdera na górze strony, a nie w bocznej kolumnie jako sidebar).

21. Przyjazna strona 404

Czasami użytkownicy będą wchodzić na link do Twojej strony, który już nie istnieje bądź nigdy nie istniał. Dobrze, aby wtedy skierować ich automatycznie na przyjazną stronę błędu 404. To ona zwraca uwagę użytkownikom, że dana strona, na którą chcieli wejść nie istnieje. Ale zarazem pokazujesz im, dlaczego tak się stało i jak mogą dalej korzystać z naszej strony, kierując ich do najciekawszych wpisów, popularnych kategorii i dodatkowych treści. Nie pozostań więc na stworzeniu prostego komunikatu "błąd 404" lub "nie ma takiej strony". Stwórz ciekawą stronę błędu 404, na podstawie specjalnej wtyczki dostępnej na stronach WordPress. Więcej o tym w artykule "Strona błędu 404".

22. Dużo wartościowej treści i mało reklam

Na samym końcu optymalizacji stron www pozostawiłem wisienkę na torcie. Pamiętaj, że jednym z najważniejszych elementów optymalizacji strony internetowej pod Google jest tworzenie wysokiej jakości treści. Ona ma przyciągać użytkowników, sprawiać, że pozostają dłużej na stronie i mają pozytywne wrażenia. Dobrze więc, aby taka treść wyczerpywała temat, który omawiamy na danej stronie / w artykule. Dodatkowo unikaj tutaj stosowania takich rozpraszaczy, jak reklamy, wyskakujące okienka. Mogą się ona pojawić, ale bardzo rzadko. Im mnie, tym lepszy odbiór dla użytkowników. Przykładem tego może być mój blog, na którym nie ukazuję żadnych reklam Adsense, a jedynie czasami zwracam uwagę na moje kursy online i książki. Dzięki temu feedback czytelników jest bardzo pozytywny. I Tobie to polecam!

Na koniec: Gdy wdrożysz już te 22 wskazówki optymalizacji strony pod Google, to na sam koniec warto wszystko sprawdzić. W jaki sposób? Pomocny będzie "Darmowy audyt SEO strony www", który oceni, co jeszcze możesz poprawić na swojej stronie internetowej, aby uzyskała wyższą pozycję w Google. Do dzieła!

Poznałeś już kilka ciekawych wskazówek na temat optymalizacji strony www. Przeanalizuj czy wdrożyłeś je na swoich stronach www. A jeśli nie, to działaj w tym kierunku. Powodzenia! I Pamiętaj, że więcej wskazówek na ten temat otrzymasz w moim kursie online "Ogarnij Pozycjonowanie i SEO" oraz "Ogarnij WordPress i tworzenie stron www / bloga".

Optymalizacja strony pod Google = 22 wskazówki SEO
2.2 (44.44%) 9 vote[s]

Dodaj komentarz :)