Brand persona - czym jest i jak ją stworzyć?

Zanim przejdziesz do działań marketingowych, musisz określić do kogo chcesz dotrzeć ze swoim przekazem. W tym aspekcie niezwykle pomocne może okazać się stworzenie brand persony albo nawet kilku. Czym jest persona, jak i po co się ją tworzy? Jeśli nurtuje Cię któreś z tych pytań, zapoznaj się z dalszą częścią tekstu!

Czym jest brand persona?

Persona to fikcyjny przedstawiciel Twojej grupy docelowej i narzędzie, które ułatwia zrozumienie i dotarcie do odbiorców. Dobrze funkcjonujący content marketing zazwyczaj opiera się na prawidłowo skonstruowanej personie. Tworząc profil reprezentanta danej grupy należy skupić się na cechach, które ją charakteryzują. 

Brand persony tworzy się po to, aby dalsze działania z zakresu marketingu treści były sfokusowane na konkretnych odbiorców. Jest to znaczne ułatwienie, które pozwala określić obawy, zwyczaje i potrzeby danej grupy docelowej. Tworzenie person pozwala także spojrzeć na daną usługę czy produkt z perspektywy osoby trzeciej, czyli klienta.

O czym należy pamiętać, opracowując brand personę?

Podstawą w budowaniu person jest obiektywne spojrzenie na daną grupę odbiorców. Nie kieruj się emocjami i utrwalonymi poglądami na jej temat. Zanim zaczniesz opracowywać personę lub zlecisz to zadanie agencji marketingowej, zweryfikuj kto najczęściej korzysta z Twoich usług. W tym celu możesz wykorzystać dane sprzedażowe z własnego sklepu oraz Google Analytics. Przy pomocy tego narzędzia sprawdzisz podstawowe dane dotyczące Twoich klientów. Na bazie tych informacji znacznie łatwiej będzie zbudować brand persony dla Twojej marki.

Zastanów się, jacy klienci są kluczowi dla Twojego biznesu – B2B czy B2C? To niezwykle ważna informacja w kontekście tworzenia person, gdyż przedsiębiorcy mają zupełnie inne potrzeby niż klienci indywidualni. Kluczowe pytania dotyczące odbiorcy w kontekście tworzenia person to: 

  • Ile ma lat i jakiej jest płci?

Gdzie mieszka? (wieś, małe miasteczko, duża aglomeracja, region itd.)

  • Jakie ma wykształcenie i jaki zawód wykonuje?
  • Ile zarabia, na jakim poziomie żyje?
  • Jakie są jego priorytety, ambicje, wartości i obawy?
  • Na co zwraca uwagę podczas dokonywania zakupu?
  • Jaki przekaz marketingowy do niego trafia?
  • Jaką formę zakupów i płatności preferuje?

Oczywiście powyższy wykaz pytań to katalog otwarty, który możesz modyfikować wedle potrzeb. To, co w Twoim przedsiębiorstwie jest informacją nadrzędną, w innej firmie może być zupełnie neutralne lub nieznaczące. W kontekście budowania brand persony niemniej ważne jest określenie:

  • W jakim celu potencjalny klient dokonuje zakupu Twojego produktu?
  • Jaką realną wartość przynosi użytkowanie produktu?
  • Co może stanowić przeszkodę w zakupie i późniejszym użytkowaniu towaru?
  • Jakie działania mogłyby zwiększyć zainteresowanie potencjalnego klienta Twoją ofertą?

Jak wykorzystać brand persony w celach marketingowych?

Brand persony wykorzystywane są w działaniach z zakresu content marketingu. To narzędzie jest niezwykle pomocne przy tworzeniu m.in.:

  • artykułów blogowych,
  • poradników video (i łato je tworzyć w takich narzędziach, jak CapCut, FlexClip, Adobe Premiere Pro, DaVince Resolve itp.),
  • opisów produktów i kategorii produktowych,
  • postów publikowanych w mediach społecznościowych.

Spersonalizowane treści umożliwiają dotarcie do odbiorców, którzy mają wysoki potencjał zakupowy. Jasne określenie targetu pozwala racjonalnie dysponować budżetem i nie tracić funduszy na bezcelowe działania, skierowane do ogółu. Persony mogą okazać się pomocne także podczas opracowywania języka komunikacji z odbiorcami. Kolejną wartością, która pojawia się na etapie budowania persony, jest informacja na temat nawyków zakupowych Twoich obecnych klientów. Dzięki niej będziesz w stanie określić, które etapy procesu zakupowego wymagają usprawnień i modyfikacji. 

Pamiętaj, aby stworzyć brand persony już na etapie planowania strategii content marketingowej. Dzięki temu komunikacja Twojej marki będzie spójna i przejrzysta. Nie wiesz, jak się za to zabrać? Zgłoś się agencji content marketingowej takiej jak Kohai, która specjalizuje się w tworzeniu person! Dzięki temu dalsze działania promocyjne przyniosą wymierne rezultaty.

Czym jest brand persona?

Persona to fikcyjny przedstawiciel Twojej grupy docelowej i narzędzie, które ułatwia zrozumienie i dotarcie do odbiorców. Dobrze funkcjonujący content marketing zazwyczaj opiera się na prawidłowo skonstruowanej personie. Tworząc profil reprezentanta danej grupy należy skupić się na cechach, które ją charakteryzują. 

Brand persony tworzy się po to, aby dalsze działania z zakresu marketingu treści były sfokusowane na konkretnych odbiorców. Jest to znaczne ułatwienie, które pozwala określić obawy, zwyczaje i potrzeby danej grupy docelowej. Tworzenie person pozwala także spojrzeć na daną usługę czy produkt z perspektywy osoby trzeciej, czyli klienta.

O czym należy pamiętać, opracowując brand personę?

Podstawą w budowaniu person jest obiektywne spojrzenie na daną grupę odbiorców. Nie kieruj się emocjami i utrwalonymi poglądami na jej temat. Zanim zaczniesz opracowywać personę lub zlecisz to zadanie agencji marketingowej, zweryfikuj kto najczęściej korzysta z Twoich usług. W tym celu możesz wykorzystać dane sprzedażowe z własnego sklepu oraz Google Analytics. Przy pomocy tego narzędzia sprawdzisz podstawowe dane dotyczące Twoich klientów. Na bazie tych informacji znacznie łatwiej będzie zbudować brand persony dla Twojej marki.

Zastanów się, jacy klienci są kluczowi dla Twojego biznesu – B2B czy B2C? To niezwykle ważna informacja w kontekście tworzenia person, gdyż przedsiębiorcy mają zupełnie inne potrzeby niż klienci indywidualni. Kluczowe pytania dotyczące odbiorcy w kontekście tworzenia person to: 

  • Ile ma lat i jakiej jest płci?

Gdzie mieszka? (wieś, małe miasteczko, duża aglomeracja, region itd.)

  • Jakie ma wykształcenie i jaki zawód wykonuje?
  • Ile zarabia, na jakim poziomie żyje?
  • Jakie są jego priorytety, ambicje, wartości i obawy?
  • Na co zwraca uwagę podczas dokonywania zakupu?
  • Jaki przekaz marketingowy do niego trafia?
  • Jaką formę zakupów i płatności preferuje?

Oczywiście powyższy wykaz pytań to katalog otwarty, który możesz modyfikować wedle potrzeb. To, co w Twoim przedsiębiorstwie jest informacją nadrzędną, w innej firmie może być zupełnie neutralne lub nieznaczące. W kontekście budowania brand persony niemniej ważne jest określenie:

  • W jakim celu potencjalny klient dokonuje zakupu Twojego produktu?
  • Jaką realną wartość przynosi użytkowanie produktu?
  • Co może stanowić przeszkodę w zakupie i późniejszym użytkowaniu towaru?
  • Jakie działania mogłyby zwiększyć zainteresowanie potencjalnego klienta Twoją ofertą?

Jak wykorzystać brand persony w celach marketingowych?

Brand persony wykorzystywane są w działaniach z zakresu content marketingu. To narzędzie jest niezwykle pomocne przy tworzeniu m.in.:

  • artykułów blogowych,
  • poradników video,
  • opisów produktów i kategorii produktowych,
  • postów publikowanych w mediach społecznościowych.

Spersonalizowane treści umożliwiają dotarcie do odbiorców, którzy mają wysoki potencjał zakupowy. Jasne określenie targetu pozwala racjonalnie dysponować budżetem i nie tracić funduszy na bezcelowe działania, skierowane do ogółu. Persony mogą okazać się pomocne także podczas opracowywania języka komunikacji z odbiorcami. Kolejną wartością, która pojawia się na etapie budowania persony, jest informacja na temat nawyków zakupowych Twoich obecnych klientów. Dzięki niej będziesz w stanie określić, które etapy procesu zakupowego wymagają usprawnień i modyfikacji. 

Pamiętaj, aby stworzyć brand persony już na etapie planowania strategii content marketingowej. Dzięki temu komunikacja Twojej marki będzie spójna i przejrzysta. Nie wiesz, jak się za to zabrać? Zgłoś się agencji content marketingowej takiej jak Kohai, która specjalizuje się w tworzeniu person! Dzięki temu dalsze działania promocyjne przyniosą wymierne rezultaty.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *