Jeszcze kilkanaście lat temu wizja prowadzenia własnego sklepu internetowego wydawała się czymś bardzo odległym i praktycznie niemożliwym. Obecnie jednak właściwie każdy może założyć swój sklep internetowy i zdobyć klientów z całego świata. W jaki sposób można szybko założyć sklep internetowy i dlaczego najlepiej zrobić to z wykorzystaniem modelu SaaS?
Czego potrzeba do założenia sklepu internetowego?
Sklep internetowy można założyć na dwa sposoby – można wybrać trudniejszą i znacznie bardziej wymagającą metodę, lub prostszą, która pozwala wykorzystać praktycznie gotowy sklep internetowy i jedynie skupić się na marketingu i obsłudze klienta. W przypadku pierwszej, trudniejszej wersji sprzedawca potrzebuje m.in. złożenia działalności gospodarczej (jeśli sprzedaż przekracza 1050 złotych miesięcznie), silnik sklepu lub platforma do sprzedaży, domenę i serwer, produkty do sklepu i zdjęcia, magazyn, opakowania do wysyłki, podpisane umowy z firmą kurierską, oraz program do fakturowania. Nie jest to jednak konieczne w przypadku założenia sklepu i rozpoczęcia sprzedaży w modelu SaaS.
Czym jest model SaaS?
SaaS to skrót od angielskiego określenia „Software as a service”, czyli oprogramowanie jako usługa, polega na udostępnianiu przez dostawcę gotowego systemu sklepowego. Czy istnieje coś takiego jak gotowy sklep internetowy? Cóż, sprzedawca musi oczywiście wykonać pewne działania na stronie – np. zająć się personalizacją jej wyglądu oraz zadbać o ruch na stronie i marketing, jednak wiele niezbędnych elementów leży po stronie usługodawcy. Mowa przede wszystkim o hostingu, aktualizacji systemu, kwestie bezpieczeństwa oraz infrastrukturze sklepu. Założenie sklepu w modelu SaaS jest zatem bardzo wygodnym rozwiązaniem, które nie wymaga znajomości języków programowania oraz ogromnych inwestycji.
Zalety platform typu SaaS
Jak już wspominaliśmy, dzięki wykorzystaniu platformy typu SaaS, otwarcie sklepu internetowego może zająć raptem kilka godzin. Początkowa inwestycja jest bardzo mała i rozpoczęcie sprzedaży nie wymaga założenia działalności gospodarczej – na taki ruch warto się zdecydować dopiero wtedy, kiedy sklep zwiększy liczbę sprzedaży. Ogromną zaletą platformy w modelu SaaS jest możliwość błyskawicznego stworzenia sklepu internetowego i stała aktualizacja oprogramowania przez dostawcę platformy. Większość systemów SaaS obejmuje cenę serwera i hostingu w cenie usługi. To samo dotyczy wsparcia technicznego oraz dostępu do wielu szablonów graficznych i możliwości personalizacji witryny. Zakładając sklep na platformie sprzedażowej, nie trzeba się również martwić o integracji płatności, kurierów i innych usług, które są konieczne do prowadzenia sklepu internetowego.
CStore – platforma sprzedażowa SaaS
CStore to platforma sprzedażowa oparta o model SaaS. Alternatywnym rozwiązaniem jest założenie sklepu na platformie Open Source, jednak takie rozwiązanie nie jest przeznaczone dla początkujących. W porównaniu do platform Open Source, dla założenia i udanego prowadzenia sklepu internetowego na platformie sprzedażowej CStore, nie potrzeba mieć bogatej wiedzy programistycznej i własnego zespołu IT. CStore umożliwia automatyzacje nawet 75% działań potrzebnych do zarządzania sklepem i sprzedażą. Klienci mogą wybrać spośród różnych programów i modelów współpracy, w zależności od ich potrzeb i celów sprzedaży. Dużą zaletą CStore jest również możliwość darmowego przetestowania oprogramowania w trakcie 14 dni, po których można zdecydować, czy prowadzenie sklepu na platformie jest optymalnym rozwiązaniem.