Jak pisać teksty i artykuły krok po kroku? Poradnik!

Jak pisać ciekawie teksty?

Możliwe, że zastanawiasz się nad tym, jak pisać teksty ciekawie? Nawet, jeśli posiadasz wysokie kwalifikacje w pewnej branży, to podczas przygotowywania tekstów powinieneś skupić się na ich uproszczeniu. Zbyt zaawansowane zwroty, trudne do zrozumienia określenia, będą mogły zostać negatywnie odebrane przez czytelników. Copywriter, Dziennikarz czy Bloger nie skupia się więc na prezentacji swoich wszystkich możliwości, lecz chce przygotować teksty, które zaciekawią, a zarazem okażą się proste w odbiorze – dla wybranej grupy odbiorców.

Internauci nie czytają całości, lecz fragmenty

Nawet, jeśli stworzysz bardzo ciekawy tekst, to i tak nie możesz mieć pewności, że zapoznają się z nim w pełni. Oczywiście warto regularnie zwiększać poziom przeczytanego tekstu, przez naszych klientów. Umożliwia to ich aktualizowanie co pewien czas. Aby jednak pisać jak skuteczny Copywriter, musisz skupić się na kilku ważnych zasadach.


Spis treści:

  1. Oszczędność w słowach i przejrzystość
  2. Prosto i na temat
  3. Jak pisać teksty ciekawie – wnioski

Oszczędność w słowach i przejrzystość

Jak pisać teksty ciekawie i skutecznie

Twoje teksty na strony internetowe, do gazety, reklamy i wielu innych miejsc powinny posiadać jak najmniej przymiotników i przysłów. Dzięki temu weźmiesz pod uwagę cenny wzór przygotowany przez pisarza, Hemingwaya, który przede wszystkim skupiał się na prostym pisaniu.

pisz jak Hemingway

Masz możliwość pobrania nawet specjalnej aplikacji Hemingwayapp, która jest w stanie dokładnie wymierzyć czytelność Twojego tekstu, na podstawie wzoru Hemingwaya. Przekonaj się więc, jak wypadają w niej Twoje teksty. Oczywiście nie traktuj tych wyników zbyt poważnie 🙂


Prosto i na temat

To tak zwana zasada BUZI, która dokładnie znaczy „bez udziwnień zapisu idioto„. Copywriter pobudza się do tworzenia prostych tekstów. Będzie to możliwe, jeśli zrezygnujesz z trudnych metafor, jak i skomplikowanych zdań. Liczy się jeszcze strona czynna pisania, która jest widoczna w tekście: „Mężczyzna kupuje samochód”. Mógłbyś ten sam tekst oddać w inny sposób, jak: „Samochód jest kupowany przez mężczyznę”, ale sam przyznasz, że ta wcześniejsza wersja jest o wiele prostsza do odczytania. Anglicy mają tendencję do takiego odwracania zdań, my jednak nie musimy się tutaj do nich upodabniać 🙂

Liczą się jeszcze krótkie zdania, bez zastosowania literackiego stylu, który tak naprawdę tylko komplikuje nasz tekst i jego przesłanie. Jego główną wartością ma być cenna informacja, którą szybko i bez trudności mają z niej wydobyć nasi czytelnicy.

Wspaniałą radę zapewnił nam Claude Hopkins. Sam Wspomniał że: „Copywriting stanowi lekcję pokory i umiejętność cięcia własnych tekstów„. Każdy, kto zastosuje się do tej zasady, ma możliwość okazać się coraz lepszym Copywriterem i Blogerem.


Jak pisać teksty ciekawie – wnioski:

jak pisać teksty i artykuły - wnioski
  • rezygnuj z niepotrzebnych przymiotników i przysłów
  • twórz krótkie, a zarazem proste zdania
  • przeczytaj  swój tekst i oceń, co mógłbyś w nim poprawić oraz skróć go
  • używaj strony czynnej, a unikaj biernej
  • prostota na pierwszym miejscu

Jeśli uwzględnisz te cenne wskazówki, to każdy Twój kolejny tekst na stronie www czy blogu okaże się jeszcze lepszy. Życzę Ci powodzenia!

36 Comments

  1. Pisanie z prawa

    Kiepski (tani) copywriter potrafi czasami popisać takie głupoty, że później tylko wstyd.

    1. Szymon Owedyk

      Zgadza się, pełno takich. Wystarczy spojrzeć, jak na platformach copywriterskich pojawia się tysiące Copywriterów, a tylko niektórzy z nich tworzą wartościowe teksty i są pozytywnie oceniani. Istota więc, aby nie zatrzymywać się w miejscu. Trzeba zrozumieć, że początkujący Copywriterzy nie będą idealnymi partnerami, a za profesjonalistów zapłacimy o wiele drożej. Istota, aby wyszukać tych, którzy przyznają się do błędów i chętnie dążą do poprawy. Takich również nie jest wielu, ale mi udaje się już z wieloma współpracować 🙂

  2. Magda

    Bardzo ciekawy i przydatny artykuł. W zupełności zgadzam się z tym, że teksty powinny być pisane prostym językiem.

    1. Szymon Owedyk

      Dokładnie Pani Magdo od Darka P. 🙂 Pozdrawiam!

  3. Agnieszka

    Bardzo fajne rady. Przydadzą się. Dziękuję

    1. Szymon Owedyk

      Cieszę się, zapraszam częściej po kolejne wpisy z zakresu Copywritingu, Pozycjonowania i SEO oraz Rozwoju osobistego czy Pracy zdalnej 🙂

  4. Katarzyna Wójcik- Respendowicz

    Ciekawe:)

    1. Szymon Owedyk

      Kłaniam się i zapraszam, aby poznać nowe wpisy o tematyce SEO i Copywritingu oraz Rozwoju osobistego 🙂

  5. Katarzyna Wojtyńska-Stahl

    Cenne rady – staram się właśnie tak pisać.
    P.S. Uśmiałam się z BUZI.
    Serdeczności od Katarzyny 🙂

  6. Marta Przyjazne Życie

    Sztuką jest napisać o czymś skomplikowanym w prosty sposób tak by każdy zrpozumiał. Popieram prostotę!

    1. Szymon Owedyk

      Zgadza się, to ułatwia dotarcie do klientów i od razu poprawia sprzedaż. Klienci kierują się zasadą szybko i na temat, bez owijania 🙂

  7. Nie Bieska

    Świetny wpis, cieszę się, że tu trafiłam! Mam wrażenie, że niestety nadużywam przymiotników, a i krótkie zdania nie są moją mocną stroną 🙁
    Wezmę sobie rady do serca i spróbuję skrócić wg zasady BUZI (fajna nazwa!).
    Zaciekawiła mnie ta czytalność tekstów!

    1. Szymon Owedyk

      Zapraszam tak często, jak tylko możesz. Regularnie będą pojawiać się nowe wpisy. Wszystkie w „Spisie Treści” na samej górze 🙂

  8. Mmalena

    Przydatny wpis. Jednak jeśli chodzi o bloga to moim zdaniem zależy od tematyki – nie zawsze takie cięcia są dobre. Ale samodyscyplina w pisaniu jak najbardziej. 🙂

    1. Szymon Owedyk

      Bez samodyscypliny po prostu się nie uda. Tematyka na pewno ma wpływ na to, jak i czy w ogóle stosować cięcia tekstów. Wiadomo, każda sprawa jest indywidualna i należy rozsądnie to ocenić 🙂

  9. Alicja

    Tylko że copywriter a bloger to co innego. Rozumiem skrótowość i oszczędność w przypadku pierwszego, ale jako blogerka chcę wyrazić coś więcej niż tylko treść, prawda? Stąd raczej nie ograniczałabym się w tej sferze. 🙂

    1. Szymon Owedyk

      Racja, copywriter może być blogerem, a niekoniecznie bloger copywriterem 🙂 Pozdrawiam!

  10. Dawid Popielawski

    Dzięki za rady, bo strzelam, że jakbym zaczął tak samo od siebie bawić się w copywriting, to skończyło by się podobnie jak na blogu 🙂

    1. CopywriterExpert

      W takim razie życzę powodzenia i zapraszam regularnie na odwiedzanie mojego bloga 🙂

    1. Szymon Owedyk

      Zgadza się, że warto się rozwijać, szczególnie jeśli nasz biznes ma szczególny związek z seo. A jest tak, jeśli już posiadamy własne strony firmowe czy zwykłe blogi, na których chcemy coraz więcej zarabiać 🙂

  11. Dominika

    Niezwykle cenne uwagi! Wezmę do serca 🙂

    1. Szymon Owedyk

      Jeśli do serca to dobrze, bo na dłużej pozostaną. Gdyby wziąć tylko do umysłu, to zawsze mogłyby szybciej wyparować 🙂

  12. Bookendorfina Izabela Pycio

    Niby wszystko takie proste, a jednak niezwykle trudno jest napisać piękny i przejrzysty tekst, który wywoła zainteresowanie i ciekawość doczytania do końca. Ćwiczyć trzeba, to podstawa, z czasem wszystko wydaje się łatwiejsze. 🙂

    1. Szymon Owedyk

      Dokładnie, więc warto zadbać o samodyscyplinę i opanować techniki SEO, jeśli posiadamy własne blogi czy stronę firmową. Już nie wspomnę o posiadaniu sklepu online – wtedy to jakość pozycjonowania zależy od naszych wyników 🙂

  13. Iza - Kobieca Strona Mamy

    Bardzo ważne informacje. Szczerze się przyznam – zawsze miałam problem z długością tekstu. Nawet kiedy staram się, żeby był krótki, na koniec okazuje się, że znowu napisałam przydługaśny wpis. I wszystko skracam 😉 Tak mam od kiedy pamiętam, nawet pisząc analizy na języku polskim w liceum, nie raz brakowało mi czasu na napisanie zakończenia 😉 Cały czas nad tym pracuję, może kiedyś dojdę do perfekcji!
    (Nawet ten komentarz nie należy do najkrótszych… Może powinnam po prostu zostawić pierwsze trzy słowa?;))

    1. Szymon Owedyk

      Najdłuższy komentarz, co poświadcza, że musisz jeszcze nad tym pracować 🙂 Ale czasami i dłuższe artykuły mogą okazać się cenne i wciągające. Ale okazują się takie szczególnie dla czytelników, którzy już mają do nas zaufanie. Nowi czytelnicy mogą przerazić się taką długością, więc warto wszystko zrównoważyć 🙂 Powodzenia.

  14. Andrzej

    Całkiem fajne rady dla początkujących. Copy to wcale nie taka prosta sprawa jak się wydaje.

    1. Szymon Owedyk

      Zgadza się, niektórym mogłoby się tak wydawać. Ale Copywriting i Pozycjonowanie to dość ciężki kawałek chleba. Jeśli jednak poświęci się kilka lat, to później jest już z górki 🙂

  15. Agata

    Czy mogę prosić o nazwę tej aplikacji? „Mamy możliwość pobrania nawet specjalnej aplikacji, która jest w stanie dokładnie wymierzyć czytelność naszego tekstu, na podstawie wzoru Hemingwaya.”

    1. Szymon Owedyk

      Proszę bardzo: hemingwayapp.com nazwa „Hemingway Editor”

  16. Ale

    Cenne uwagi 🙂

    1. Szymon Owedyk

      Cenne i warte zapamiętania, jeśli siedzimy w tej branży. Piszę z czystego doświadczenia 🙂

  17. Tedi

    Bardzo przydatny wpis 🙂

    1. Szymon Owedyk

      Dziękuję pięknie, to dla mnie tylko zachęta, aby dzielić się nowymi 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *