Jak pisać teksty i artykuły krok po kroku? Poradnik!

Jak pisać teksty i artykuły krok po kroku? Poradnik!

Możliwe, że zastanawiasz się nad tym, jak pisać teksty ciekawie? Nawet, jeśli posiadasz wysokie kwalifikacje w pewnej branży, to podczas przygotowywania tekstów powinieneś skupić się na ich uproszczeniu. Zbyt zaawansowane zwroty, trudne do zrozumienia określenia, będą mogły zostać negatywnie odebrane przez czytelników. Copywriter, Dziennikarz czy Bloger nie skupia się więc na prezentacji swoich wszystkich możliwości, lecz chce przygotować teksty, które zaciekawią, a zarazem okażą się proste w odbiorze - dla wybranej grupy odbiorców.

Internauci nie czytają całości, lecz fragmenty

Nawet, jeśli stworzysz bardzo ciekawy tekst, to i tak nie możesz mieć pewności, że zapoznają się z nim w pełni. Oczywiście warto regularnie zwiększać poziom przeczytanego tekstu, przez naszych klientów. Umożliwia to ich aktualizowanie co pewien czas. Aby jednak pisać jak skuteczny Copywriter, musisz skupić się na kilku ważnych zasadach.


Spis treści:

  1. Oszczędność w słowach i przejrzystość
  2. Prosto i na temat
  3. Jak pisać teksty ciekawie - wnioski

Oszczędność w słowach i przejrzystość

Jak pisać teksty ciekawie i skutecznie

Twoje teksty na strony internetowe, do gazety, reklamy i wielu innych miejsc powinny posiadać jak najmniej przymiotników i przysłów. Dzięki temu weźmiesz pod uwagę cenny wzór przygotowany przez pisarza, Hemingwaya, który przede wszystkim skupiał się na prostym pisaniu.

pisz jak Hemingway

Masz możliwość pobrania nawet specjalnej aplikacji Hemingwayapp, która jest w stanie dokładnie wymierzyć czytelność Twojego tekstu, na podstawie wzoru Hemingwaya. Przekonaj się więc, jak wypadają w niej Twoje teksty. Oczywiście nie traktuj tych wyników zbyt poważnie 🙂


Prosto i na temat

To tak zwana zasada BUZI, która dokładnie znaczy "bez udziwnień zapisu idioto". Copywriter pobudza się do tworzenia prostych tekstów. Będzie to możliwe, jeśli zrezygnujesz z trudnych metafor, jak i skomplikowanych zdań. Liczy się jeszcze strona czynna pisania, która jest widoczna w tekście: "Mężczyzna kupuje samochód". Mógłbyś ten sam tekst oddać w inny sposób, jak: "Samochód jest kupowany przez mężczyznę", ale sam przyznasz, że ta wcześniejsza wersja jest o wiele prostsza do odczytania. Anglicy mają tendencję do takiego odwracania zdań, my jednak nie musimy się tutaj do nich upodabniać 🙂

Liczą się jeszcze krótkie zdania, bez zastosowania literackiego stylu, który tak naprawdę tylko komplikuje nasz tekst i jego przesłanie. Jego główną wartością ma być cenna informacja, którą szybko i bez trudności mają z niej wydobyć nasi czytelnicy.

Wspaniałą radę zapewnił nam Claude Hopkins. Sam Wspomniał że: "Copywriting stanowi lekcję pokory i umiejętność cięcia własnych tekstów". Każdy, kto zastosuje się do tej zasady, ma możliwość okazać się coraz lepszym Copywriterem i Blogerem.


Jak pisać teksty ciekawie - wnioski:

jak pisać teksty i artykuły - wnioski

  • rezygnuj z niepotrzebnych przymiotników i przysłów
  • twórz krótkie, a zarazem proste zdania
  • przeczytaj  swój tekst i oceń, co mógłbyś w nim poprawić oraz skróć go
  • używaj strony czynnej, a unikaj biernej
  • prostota na pierwszym miejscu

Jeśli uwzględnisz te cenne wskazówki, to każdy Twój kolejny tekst na stronie www czy blogu okaże się jeszcze lepszy. Życzę powodzenia.

 

Zobacz także: Recepta na skuteczne opisy produktów"

Jak zostać Copywriterem?

Jak zostać Freelancerem?

 

Jak pisać teksty i artykuły krok po kroku? Poradnik!
5 (100%) 13 votes
36 Responses
  1. Czy mogę prosić o nazwę tej aplikacji? „Mamy możliwość pobrania nawet specjalnej aplikacji, która jest w stanie dokładnie wymierzyć czytelność naszego tekstu, na podstawie wzoru Hemingwaya.”

    1. Zgadza się, niektórym mogłoby się tak wydawać. Ale Copywriting i Pozycjonowanie to dość ciężki kawałek chleba. Jeśli jednak poświęci się kilka lat, to później jest już z górki 🙂

  2. Bardzo ważne informacje. Szczerze się przyznam – zawsze miałam problem z długością tekstu. Nawet kiedy staram się, żeby był krótki, na koniec okazuje się, że znowu napisałam przydługaśny wpis. I wszystko skracam 😉 Tak mam od kiedy pamiętam, nawet pisząc analizy na języku polskim w liceum, nie raz brakowało mi czasu na napisanie zakończenia 😉 Cały czas nad tym pracuję, może kiedyś dojdę do perfekcji!
    (Nawet ten komentarz nie należy do najkrótszych… Może powinnam po prostu zostawić pierwsze trzy słowa?;))

    1. Najdłuższy komentarz, co poświadcza, że musisz jeszcze nad tym pracować 🙂 Ale czasami i dłuższe artykuły mogą okazać się cenne i wciągające. Ale okazują się takie szczególnie dla czytelników, którzy już mają do nas zaufanie. Nowi czytelnicy mogą przerazić się taką długością, więc warto wszystko zrównoważyć 🙂 Powodzenia.

    1. Dokładnie, więc warto zadbać o samodyscyplinę i opanować techniki SEO, jeśli posiadamy własne blogi czy stronę firmową. Już nie wspomnę o posiadaniu sklepu online – wtedy to jakość pozycjonowania zależy od naszych wyników 🙂

    1. Zgadza się, że warto się rozwijać, szczególnie jeśli nasz biznes ma szczególny związek z seo. A jest tak, jeśli już posiadamy własne strony firmowe czy zwykłe blogi, na których chcemy coraz więcej zarabiać 🙂

  3. Dzięki za rady, bo strzelam, że jakbym zaczął tak samo od siebie bawić się w copywriting, to skończyło by się podobnie jak na blogu 🙂

  4. Tylko że copywriter a bloger to co innego. Rozumiem skrótowość i oszczędność w przypadku pierwszego, ale jako blogerka chcę wyrazić coś więcej niż tylko treść, prawda? Stąd raczej nie ograniczałabym się w tej sferze. 🙂

  5. Przydatny wpis. Jednak jeśli chodzi o bloga to moim zdaniem zależy od tematyki – nie zawsze takie cięcia są dobre. Ale samodyscyplina w pisaniu jak najbardziej. 🙂

    1. Bez samodyscypliny po prostu się nie uda. Tematyka na pewno ma wpływ na to, jak i czy w ogóle stosować cięcia tekstów. Wiadomo, każda sprawa jest indywidualna i należy rozsądnie to ocenić 🙂

  6. Świetny wpis, cieszę się, że tu trafiłam! Mam wrażenie, że niestety nadużywam przymiotników, a i krótkie zdania nie są moją mocną stroną 🙁
    Wezmę sobie rady do serca i spróbuję skrócić wg zasady BUZI (fajna nazwa!).
    Zaciekawiła mnie ta czytalność tekstów!

  7. Cenne rady – staram się właśnie tak pisać.
    P.S. Uśmiałam się z BUZI.
    Serdeczności od Katarzyny 🙂

    1. Zgadza się, pełno takich. Wystarczy spojrzeć, jak na platformach copywriterskich pojawia się tysiące Copywriterów, a tylko niektórzy z nich tworzą wartościowe teksty i są pozytywnie oceniani. Istota więc, aby nie zatrzymywać się w miejscu. Trzeba zrozumieć, że początkujący Copywriterzy nie będą idealnymi partnerami, a za profesjonalistów zapłacimy o wiele drożej. Istota, aby wyszukać tych, którzy przyznają się do błędów i chętnie dążą do poprawy. Takich również nie jest wielu, ale mi udaje się już z wieloma współpracować 🙂

Dodaj komentarz :)