Humaniści i osoby z lekkim piórem są dziś na wagę złota, to dzięki nim marketing internetowy może działać sprawnie. Jak to się stało? Technologia poszła do przodu, algorytmy Google są coraz sprytniejsze, co spowodowało narodzenie się nowego zawodu – SEO copywritera. Kim jest i na czym polega jego praca? Postanowiliśmy wam to rozjaśnić.
Kim jest copywriter?
Copywriter to autor tekstów i sloganów reklamowych. Praca copywritera w dużej mierze skupia się na pisaniu artykułów, często o charakterze poradnikowym, ale nie jest to reguła. Copywriter może być także odpowiedzialny za redakcję czy tworzenie scenariuszy do reklam. Teksty copywriterów możemy znaleźć na wielu stronach, ale też na ulotkach czy plakatach. Nawet ogłoszenie o pracę może być napisane przez zawodowego copywritera.
Czym się różni SEO copywriter od zwykłego copywritera?
SEO copywriter trochę się różni na tle tego, co wyżej opisaliśmy. Copywriter SEO musi znać nie tylko podstawowe zasady tworzenia treści, ale też zasady pozycjonowania, techniki, które pozytywnie wpływają na widoczność strony w wyszukiwaniach Google. Copywriterzy od SEO są ściśle związani z branżą marketingową, najczęściej pracują dla firm marketingowych czy agencji kreatywnych. Copywriter SEO jest odpowiedzialny głównie za pisanie artykułów na strony, opisów produktów i kategorii, ale uzupełnia też informacje na stronach klientów.
Jak pisać zgodnie z zasadami SEO?
Teksty zgodne z zasadami pozycjonowania mają kilka stałych elementów, które muszą się znaleźć w danym artykule. Najważniejsze są słowa kluczowe, w tekście musi ich być odpowiednia ilość. Tytuł musi przyciągać uwagę czytelnika, ale zawierać też frazę kluczową. Kolejnym ważnym elementem jest lead, czyli wprowadzenie do artykułu, często ta zajawka sprawia, że dany czytelnik zainteresuje się artykułem. Teksty SEO muszę mieć konkretną długość, jeśli tekst będzie zbyt krótki, robot może nie zwrócić na niego uwagi. Objętość tekstu powinna wynosić minimum 2500 znaków ze spacjami. Ważny jest też sam wygląd artykułu, akapity i nagłówki muszą być widocznie rozdzielone, na pozycjonowanie wpływają też takie wyróżniki jak pogrubienie tekstu czy listy numerowane.
Każdy SEO copywriter musi znać zasady poprawnej polszczyzny, teksty nie mogą zawierać błędów stylistycznych czy ortograficznych.
Jak znaleźć słowa kluczowe?
Wspomnieliśmy o tych enigmatycznych słowach kluczowych, jednak co to dokładnie jest? Słowa kluczowe to nic innego jak frazy, które zwiększają szanse na wysokie miejsca w wyszukiwaniach Google. Jeśli artykuł zostanie wzbogacony o te frazy, może on mieć większą wartość dla algorytmu, należy jednak pamiętać, że sztuczne napchanie treści słowami kluczowymi nie wpłynie pozytywnie na jakość artykułu, a wręcz przeciwnie, Google za takie czynności może nałożyć karę.
Do szukania słów kluczowych wykorzystuje się odpowiednie narzędzia SEO, jak Planer Słów Kluczowych od Google, Answer The Public, Senuto, który posiada bazę słów kluczowych.
Już wiecie, czym się różni copywriting od pisania zgodnie z zasadami SEO. Bez wątpienia jest to jedna z ważniejszych rzeczy przy pozycjonowaniu strony, żadna sztuczna inteligencja nie jest w stanie zastąpić pracy copywritera. Jak myślicie, czy ten artykuł został napisany zgodnie z zasadami SEO?