Sketchnotki to graficzne przedstawienie najważniejszych treści. Wytłumaczenie trudnych rzeczy w prosty sposób. Zastosowanie znajduje na konferencjach malowanych, spotkaniach biznesowych i wielu innych okazjach.
Poprzez sketchnotki udaje się zaciekawić klientów naszą ofertą.
To sprawia, że myślenie wizualne w biznesie cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Jak jednak wyglądają sketchnotki, co szczególnie posiadają i jakie kolory stosować? O tym poniżej!
Sketchnotki – jak wyglądają?
Ubiera się je w hasła, grafikę i symbole.
Co to daje? Jest to ładne, klarowne, pozwala zaangażować odbiorców. Wystarczy zamknąć oczy i następnie pomyśleć o takich hasłach, jak: słońce, mama. A następnie pomyślmy, co pojawiło się nam w umyśle – samo słowo słońce czy mama czy jednak pewien obraz?! Na pewno obraz 🙂
- Zrobić sketchnotkę – wyjaśnić skomplikowany proces, np. usługa i od niej haczyki, jak wygląda jej realizacja.
- Filmik tłumaczący usługi w postaci bajki czy komiksu
Złote zasady: 1. Zapomnij o pisaniu dużych i małych liter – pisz tylko dużymi literami. 2. Im gorzej rysujesz, tym lepsze notatki biznesowe realizujesz!
Gdy rysujesz nieciekawie, to i tak będzie to lepiej zapamiętane przez odbiorców. Nie w powerpointcie 🙂 Lepiej na zwykłej kartce papieru A4! Poniżej mój pierwszy przykład.
Historia tej sketchnotki: Przygotowanie tej sketchnotki na temat “Pozycjonowanie stron www” zajęło mi niecałe 15 minut. Po prostu zacząłem od pomysłu na tą notatkę wizualną, następnie stworzyłem haczyki z kilkoma opcjami. Później dodałem kilka notatek do każdego ważnego hasła. A na koniec zająłem się tworzeniem dodatkowych obrazków i kolorowaniem. Następnie skan i gotowe 🙂
Tworząc tą sketchnotkę myślałem wiele razy, aby zacząć od nowa, ale zamiast tego skupiłem się na całkowitym ukończeniu. Więc i Tobie polecam, aby nie tracić na początek zbyt wiele kartek. Do wprawy dojdziesz w trakcie 🙂
Sketchnotka – struktura notatki:
- drukowane litery
- hasłowy zapis
- zastosuj proste ikony
- zapiski na marginesach
- wsłuchiwanie się w rzeczy powtarzane – wyłapanie celu
Kolory w sketchnotkach:
- żółty – radosny, zabawny, witalny, towarzyski
- czerwony – mocny, energiczny, silny, ryzykowny, zmysłowy
- niebieski – celowy, godny zaufania, ambitny
- zielony – bezpieczny, wartościowy, lojalny, tradycyjny
- pomarańczowy – kreatywny, innowacyjny
- szary i czarny – biznesowy, inteligentny, profesjonalny
Już wdrożenie tych kilku zasad do tworzenia sketchnotek zapewni Ci osiągnięcie wspaniałych rezultatów.
Chcesz wiedzieć więcej o Sketchnotkach?!
Poniżej film, w którym to sam Marek Jankowski rozmawia z prawdziwą profesjonalistką od sketchnotek, czyli Agatą Jakuszko. Również od niej otrzymasz specjalny zestaw notatek, które mogą stanowić dla Ciebie wspaniałą inspirację!
Ćwiczenie na początek: Przygotuj swoją pierwszą sketchnotkę i podziel się nią z innymi. Np. prześlij mi, a chętnie ją wrzucę do tego artykułu bądź udostępnij ją u siebie na blogu bądź w pewnym Social Media i prześlij do niej link. Dzięki temu wspólnie będziemy tworzyć coraz to lepsze sketchnotki, które pomagają w każdym biznesie.
Muszę spróbować koniecznie! 🙂
Super, życzymy powodzenia w takim twórczym myśleniu 🙂