Emocje często są uważane jako mniej istotne w życiu, gdy dominują często mówi się o braku profesjonalizmu. Jednak jak się ma szczęśliwy pracownik do tego mniej zadowolonego. Istnieją badania, pokazujące jaki jest wpływ zadowolenia na wykonywaną pracę.
Pracownik szczęśliwy jest zmotywowany, energiczny, wydajny, bardziej otwarty na nowe wyzwania. Regularnie chodzi do pracy, robi więcej, rzadziej z niej rezygnuje oraz przyciąga do siebie innych.
Jego kolega, mniej zadowolony, to zupełnie inna osoba. Jeżeli pojawia się w pracy regularnie może ją wykonywać w sposób daleki od ideału i taki sposób pracy pomału wpływa na innych, jak i na sposób postrzegania go przez przełożonych.
Widzimy więc, że różnica między pracownikiem szczęśliwym, a mniej zadowolonym jest ogromna. Co więc o tym decyduje, jak podchodzimy do pracy, jak się w niej czujemy? O tym poniżej!
Co wpływa na zadowolenie pracownika bądź jego brak?
Okoliczności zadowolenia z pracy bądź jego braku mogą być bardziej złożone. Jeśli niezadowolenie z pracy przejawia jedna osoba, problem może tkwić w jego prywatnym życiu, np. jest na etapie rozwodu, ma poważnie problemy ze zdrowiem czy też spotkało go wypalenie zawodowe. Trudno ocenić, jak pracodawcy zwracają uwagę na taki stan rzeczy, pewnie różnie. Zakładam, na podstawie różnych informacji, że jest to związane z kulturą organizacyjną, długością działania firmy czy też posiadanych procedur związanych z oceną pracownika.
Pewne jest, że w warunkach polskich pracodawcy zbytnio nie przejmują się takim stanem rzeczy uważając, że są to prywatne sprawy pracownika, który powinien je załatwić i pozostawić w domu. Praca zaś jest miejscem, gdzie mało kogo interesuje samopoczucie podwładnego. Klasycznym przykładem jest praca w policji, straży pożarnej czy też w szpitalu.
Wszystko byłoby proste, gdyby taki stan można było oddzielić od pracy, jednak praktycznie jest to niemożliwe i tu powstaje pytanie jak powinien zachować się pracodawca, gdy będzie miał wiedzę o problemach swojego podwładnego. Gorzej gdy na taki stan pracownika i to nie jednego wpływ ma sama praca, która oprócz pozytywnych aspektów zawsze ma szereg negatywnych. Wówczas pracodawca, wydawałoby się powinien zmierzyć się z problemem, gdyż w dłuższym okresie może on skutkować utratą zdrowia pracownika, gorzej wykonywaną pracą lub innymi daleko idącymi konsekwencjami dla organizacji.
Długotrwałe zmęczenie, stres, presja czy też zła atmosfera to powód wielu chorób takich jak: nadciśnienie tętnicze krwi, zaburzenia rytmu serca, zawał, depresja, nerwica, udary mózgu, zaburzenia snu, migreny alergie czy też tak często spotykane osłabienie odporności.
Istnieje badanie, w którym 58% ankietowanych powiedziało, że nie umie szybko dostosować się do spraw zawodowych, na który ma tak naprawdę niewielki wpływ. Skoro jest problem z opisaną adaptacją to pozostaje pytanie jaki ma to wypływ na zdrowie psychiczne pracownika. Jeśli uwzględnimy do tego również organizacyjne relacje, pracę zespołową, czynniki płacowe i inne czynniki wykonywanej pracy jak jej sens i znaczenie to miejsce pracy staje się tym co może powodować spore obciążenie dla organizmu. Jednak konieczność zarabiana pieniędzy związana z zapewnieniem podstawowych potrzeb nie uwzględnia opisanych czynników przy wyborze pracy.
Część pracowników biurowych, jak osoby regularnie korzystające z komputera i innych urządzeń, z których pochodzi niebieskie światło, zdecydowała się na poprawę swojego zdrowia. Dzięki czemu? Pomogły im w tym specjalne okulary Eyeshield w wersji na dzień i na noc. Decydując się na ich ofertę pamiętaj, by wykorzystać kod rabatowy: „jaksierozwijac„. Zmniejszy to koszt zamówienia o -5%.
Co daje szczęśliwy pracownik w pracy?
Szczęśliwy pracownik w pracy to skarb, zwłaszcza dla innych ten zaś mniej zadowolony to problem w organizacji, jednak taki któremu warto się przyglądnąć i starać rozwiązać. Gdyż każda pomoc drugiemu jest nieoceniona. A jeśli przy tej pomocy okaże się, że tak naprawdę problem tkwi w organizacji to pomoc jemu będzie jednocześnie pomocą całej organizacji, która dzięki takiemu podejściu tylko zyskuje.
Problem jednak tkwi w tym, czy przeciętny pracodawca będzie miał chęci i czas na analizę opisanych stanów. Realia w jakich działają dziś firmy są coraz trudniejsze, warto jednak podejmować próbę zarządzania nie tylko stroną biznesową. Lecz dbać o dobrą atmosferę w pracy i odpowiedni kontakt z pracownikami. W ten sposób wszyscy pracownicy czują się dobrze w pracy, przez co są w niej bardziej efektywni. A to już sprzyja dalszemu rozwojowi firmy i pozyskiwaniu większych przychodów.
Ostatnio słyszałem, jak jeden pracodawca w firmie po zakończonym poważnym projekcie u Klienta, zebrał wszystkich swoich pracowników i każdemu podziękował za dobrze wykonaną pracę i włożony wysiłek w realizację tego projektu. Pracownicy dodatkowo otrzymali pewną premię, więc tym bardziej byli mile zaskoczeni. U takiego pracodawcy pracuje im się z wielką chęcią. I starają się być w tej pracy naprawdę efektywni.
Jak pracować zdalnie i mieć z tego zadowolenie?
Aktualnie coraz więcej pracodawców umożliwia swoim pracownikom wykonywanie część swojej pracy zdalnie(w domu bądź innym miejscu). Dzięki temu pracownik mniej czasu i pieniędzy poświęca na dojazd do siedziby firmy. Aby jednak okazać się efektywnym, pracując zdalnie, musi zapewnić sobie jak najlepsze warunki do pracy. Ma to szczególne znaczenie, gdy zamierzamy pracować w domu, a mamy jeszcze dzieci bądź innych domowników. Co wtedy?
W tym wszystkim należy jeszcze pamiętać o tym, by nie wypalić się zawodowo. Więcej o tym wspominam w artykule „Jak nie dopuścić do wypalenia zawodowego?„.
Mam nadzieję, że będziesz należał do grona zadowolonych pracowników, bez względu na to jaką pracę wykonujesz. Możliwe, że możesz również pomyśleć o założeniu własnego biznesu, nawet gdy pracujesz na etacie.