Treści na stronach internetowych i w materiałach promocyjnych pełnią rolę reprezentacyjną dla firmy i często są pierwszym punktem kontaktu z klientem. To Ty lub Twój dobry copywriter decydujecie, czy te treści będą przyciągać uwagę, nudzić, czy pozostawią odbiorcę obojętnym.
Z tego względu, nie powierzaj tworzenia treści osobom niekompetentnym i nie daj się zwieść pustym obietnicom. Posiadanie wykształcenia z zakresu polonistyki czy marketingu internetowego nie gwarantuje tworzenia efektywnych treści. Również drobne błędy językowe nie dyskwalifikują kogoś jako złego pisarza. Obsesja na punkcie gramatyki może być wrogiem dobrego copywritingu. Profesjonalny copywriter potrafi nawet świadomie łamać zasady gramatyczne, na przykład zaczynając zdanie od “ale”. Dla doświadczonego i dobrego copywritera liczy się efektywność, a nie estetyka tekstu, gdyż piękny artykuł może nie przynosić oczekiwanych rezultatów.
1. Gdzie dobry copywriter? Zdefiniuj swoje potrzeby
Aby ktoś mógł spełnić Twoje oczekiwania, musi dokładnie wiedzieć, czego potrzebujesz i czy jest w stanie sprostać tym wymaganiom. Jasno określone oczekiwania pozwolą Ci od razu wyeliminować osoby, które nie są w stanie odpowiedzieć na Twoje potrzeby, oszczędzając Ci czasu i wysiłku.
Określ takie kwestie, jak:
- rodzaj tekstu, który chcesz zamówić,
- cel tekstu,
- branżę, w której działasz – i czy oczekujesz od copywritera doświadczenia w tej dziedzinie,
- miejsce publikacji treści,
- oczekiwaną długość tekstu (lub to, czy jest to kwestia otwarta),
- budżet przeznaczony na współpracę (lub poproś o wycenę),
- termin dostarczenia gotowego materiału.
Wstępny szablon briefu copywritera pomoże Ci określić potrzeby. Jest to dokument krótki, ale kompleksowy, który umożliwi uzyskanie od copywritera wyceny lub informacji o możliwości realizacji projektu. Podczas poszukiwań copywritera wystarczy pokazać brief, zamiast wielokrotnie odpowiadać na te same pytania.
2. Przejrzyj portfolio i doświadczenie
Często zdarza się, że głównym kryterium wyboru copywritera jest “lekkie pióro”. Choć lekkość pisania jest istotna, nie jest najważniejsza. Treści, które są łatwe do napisania, nie zawsze są dobre. Często teksty, które sprawiają przyjemność w czytaniu, wymagają od copywritera najwięcej pracy.
Twoim zadaniem jest znalezienie copywritera, który pomoże Ci osiągnąć zamierzone cele, a nie kogoś, kto pochwali się lekkim stylem pisania. Dlatego zawsze pytaj o portfolio copywritera lub poproś o płatne teksty próbne. Sprawdź, co dotychczas napisał i jakie wrażenie robią jego treści. Zwróć uwagę, czy copywriter ma wiedzę z zakresu sprzedaży i marketingu. Czy jest w stanie doradzić, jakie treści będą korzystne dla Twojej firmy, a jakich lepiej unikać?
3. Jaki dobry copywriter? Sprawdź opinie
Opinie klientów są nieocenionym źródłem wiedzy. Pozwolą Ci one ocenić jakość współpracy z copywriterem, skuteczność jego tekstów i to, za co jest on ceniony przez klientów. Sprawdź, czy dotrzymuje terminów i czy komunikacja z nim przebiega gładko.
Zapoznaj się z rekomendacjami na stronie internetowej copywritera lub jego profilu na LinkedIn. Jeśli nie znajdziesz tam opinii, nie wahaj się zapytać o przyczynę ich braku.
4. Cenić tych, którzy pytają i analizują
Copywriter to specjalista, który powinien posiadać wiedzę i umiejętności pisania. Jednak wartościowe teksty wymagają solidnych podstaw: dogłębnej znajomości firmy, klienta i produktu. Zwróć uwagę, czy copywriter jest dociekliwy, czy pyta o Twoje cele, grupę docelową i Twoje atuty w konkurencji.
Otrzymanie briefu to pozytywny sygnał, który świadczy o tym, że copywriter traktuje zlecenie poważnie i zależy mu na Twoim sukcesie, a nie tylko na szybkim zarobku.
5. Unikaj ofert ‘szybko, tanio, najlepiej’
Zastanów się, dlaczego usługi są oferowane po niskiej cenie. Może to świadczyć o braku doświadczenia, desperacji lub niskiej jakości pracy. Jeśli ktoś proponuje bardzo niską cenę za tekst, powinno to wzbudzić Twoje podejrzenia. Zbyt często klienci są rozczarowani współpracą z copywriterem, który obiecuje cuda za grosze.
Niska cena często oznacza treść niskiej jakości, co skutkuje koniecznością ponownego zlecenia pracy i podwójnymi kosztami. Pamiętaj, najtańszy copywriter może Cię najwięcej kosztować.
6. Dobry copywriter potrafi się komunikować
Nie potrzebujesz copywritera, z którym nie możesz się porozumieć lub który nie dotrzymuje terminów. Wypadki się zdarzają, ale jeśli copywriter już na początku współpracy nie wywiązuje się z obowiązków, traktuj to jako ostrzeżenie.
Szukaj copywriterów, którzy są zaangażowani w swoją pracę i rozumieją Twoje cele. Wybieraj tych, z którymi łatwo się komunikujesz i którzy służą radą.