Od kiedy zacząłem myśleć o tym „Jak zrobić podcast?”? To pytanie zadawałem sobie, gdy słuchałem kilku świetnych podcastów, jak Projektant Życia, Mała Wielka Firma, WNOP i inne. Aktualnie podoba mi się Kwadrans Na Angielski, Świat W Trzy Minuty, Marketing School i inne.
Słuchanie podcastów rozwija mnie od lat i przy okazji zachęciło do tego, by stworzyć własny podcast!
Chciałem spróbować stworzyć podcast i dzięki temu docierać ze swoimi wskazówkami do nowych odbiorców. Jakich? Tych zabieganych i zapracowanych, którzy w wolnych chwilach uwielbiają słuchać podcastów.
Co to jest podcast i dlaczego warto go zrobić?
Czy słuchasz już pewne podcasty? Jeśli tak, to zapewne dobrze wiesz, czy jest taki Podcast. To inaczej radio internetowe, które można stworzyć w bardzo prosty sposób. Jest dodatkowo wiele platform, na których udaje się publikować swoje odcinki podcastu.
Jeśli dba się o regularność w prowadzenia takiego podcastu, tworzy ciekawe odcinki skierowane do odpowiedniej grupy odbiorców, to z czasem może on okazać się coraz popularniejszy. Dodatkowo inni mogą go obserwować. Jeśli więc zostanie opublikowany kolejny odcinek, oni zostaną o tym automatycznie powiadomieni.
Podcast umożliwia Ci przedstawienie siebie, swojego biznesu nowym odbiorcom.
Pewne osoby uwielbiają słuchać podcasty. Nie mają oni czasu na czytanie artykułów na blogu. Chcą się rozwijać, gdy pracują, ćwiczą bądź podróżują. Najczęściej wtedy słuchają podcastów. Korzystają wtedy z popularnych aplikacji typu Spotify czy innych, dzięki którym można słuchać różnorodnych podcastów.
Jeśli więc prowadzisz już bloga, kanał na YouTube i masz swój Fanpage, to również musisz pomyśleć o podcaście.
Podcast dodatkowo pozytywnie wpływa na promocję naszej strony w Internecie. Gdy dbamy o dobrą dystrybucję naszego podcastu, to pojawia się on również w Google Podcast i w wielu innych miejscach o wysokim ratingu. Im więcej takich odcinków, ciekawych treści, a zarazem linków w takich podstastach(prowadzących do naszej strony www), tym uzyskujemy wyższą pozycję w wyszukiwarce Google. Ja w opisie odcinka mojego podcastu umieszczam informację o czym jest odcinek, a zarazem przedstawiam kilka najważniejszych linków: do bloga, sklepu oraz linki promocyjne(gdy takie organizuję).
Wiesz, co to jest podcast i dlaczego warto go aktualnie prowadzić. Uczyniło tak już wielu influencerów, a zarazem przedsiębiorców. Także i Ty możesz? Aby nabrać jeszcze więcej motywacji, to zobacz, jak możesz później zarabiać na takim podcaście!
Jak zarabiać na podcaście?
Jest wiele możliwości zarabiania na swoim podcaście. Nasz priorytet na początek, to dbałość o jego popularność. Gdy jest już obserwowany przez tysiące osób, a kolejne odcinki są wysłuchiwane również setki, tysiące razy, to można wtedy pomyśleć o pewnej reklamie i zarabianiu na takim podcaście. Jakie są możliwości? Oto 2 najpopularniejsze sposoby zarabiania na podcaście:
- promocja swojego produktu – dla słuchających naszego podcastu można przygotować rabat/promocję na pewien produkt/usługę. Wystarczy zaznaczyć, że przez pewien czas jest organizowana promocja na nasz produkt z odpowiednim kodem promocyjnym(np. dlasluchaczypodcastu). Sam staram się w taki sposób co jakiś czas organizować wysoką promocję na pewien mój kurs online. Czyni tak wielu innych podcasterów i zauważają, że sukcesywnie zwiększa to sprzedaż ich produktów. Na jednej takiej promocji można zarobić nawet do kilku tysięcy osób, w zależności od ilości słuchaczy, która zdecyduje się na wypróbowanie takiej promocji(jeśli słuchacze to nasza idealna grupa odbiorcza, to zazwyczaj od 5-10% powinno się zdecydować).
- promocja innych produktów – w pewnym odcinku swojego podcastu możemy promować produkt i otrzymać pewną prowizję od sprzedaży. Możliwe, że wypromujemy pewien kurs online, książkę i następnie przedstawimy link, gdzie można dokonać zakupu. Dogadujemy się wtedy z właścicielem takiego produktu, aby przygotował pewną cenę promocyjną dla słuchaczy naszego podcastu. Można także współpracować z pewnymi sieciami afiliacyjnymi jak Convertizer czy Webepartners oraz CENEO. Dołączyło do nich wielu właścicieli różnych produktów i usług, znane firmy i nie tylko. Tam możemy poznać ich produkt i dowiedzieć się, jak wiele można zarobić na takiej afiliacji. Wtedy nie trzeba już dogadywać się bezpośrednio z właścicielem danego produktu. Przeszukujemy w takiej sieci afiliacyjnej produkty i usług firm, które pasują do naszych odbiorców. Następnie pobieramy odpowiednie linki i treści reklamowe, które wykorzystujemy w podcaście. Na takich platformach dokładnie widzimy, ile osób weszło w nasz link i zdecydowało się na zakup, więc na tej podstawie liczy się nam prowizja, którą można sobie regularnie wypłacać.
- zarabianie na reklamach partnerów – gdy nasz podcast jest znany, to możemy w nim wspomnieć o pewnej firmie i jej produktach. Dana firma staje się wtedy patronem jednego odcinka podcastu bądź wszystkich. Najlepiej, gdy my zgłosimy się do wybranych firm z zapytaniem czy nie chcieliby zostać patronami naszego podcastu. Pozwoli to nam dotrzeć do firm, którymi mogą być przy okazji zainteresowani słuchacze naszego podcastu. Tutaj już za taką formę współpracy można sobie liczyć od kilku do kilkudziesięciu tysięcy zł.
Jeśli więc będziesz mieć już popularny podcast, to pamiętaj o tych sposobach na zarabianie. Będą mogły Ci się przydać. A teraz zobacz, jak taki podcast możesz zrobić szybko i za darmo!
Jak zrobić podcast w aplikacji Anchor
Dawniej uważałem, że nagrywanie podcastów to coś skomplikowanego. Trzeba mieć poważne studio nagraniowe, profesjonalny sprzęt, kontaktować się ze znanymi ludźmi i tak dalej. To także sprawiło, że mój podcast zaczynam nagrywać dopiero teraz.
Założyłem więc konto w serwisie Anchor, które potwierdziłem i już niedługo mogłem się zalogować. Tam więc szybko przeszedłem do „Ustawień/Settings”, gdzie szybko mogłem ustawić tytuł podcastu, jego opis, kategorię, adres url i kilka innych opcji. Zajęło mi to około 5 minut 🙂
Gdy ukończyłem ten etap przygotowania podcastu, to przyszła kolej na nagranie pierwszego odcinka. I nie musiałem zbyt długo zastanawiać się nad tym, jaki temat rozpocznę. Uznałem, że zwrócę uwagę na temat pracy freelancera.
Wiedziałem, że na przyda się także pewne intro, które wykorzystam na początku podcastu, na końcu oraz czasami w środku, gdy zmieniam temat na inny. Ale to również nie było trudne. Anchor oferuje nam przeróżne propozycje intro, które wystarczy wcześniej przesłuchać i wybrać te, które nam odpowiadają. Ja postawiłem na „Gosling”. Z czasem może to zmienię, ale na razie pozostaje tak, jak jest.
ps. Aktualnie podcastu nie prowadzę, wszystkie materiały publikuję na kanale YouTube a szczególnie wysilam się w moich kursach online 🙂
Jak zacząć podcast krok po kroku na Anchor?
A. Na telefonie:
Wystarczy pobrać aplikację przez sklep Google Play. Następnie zainstalować i tam utworzyć swoje konto. Dalej możesz tam z poziomu aplikacji przejść do ustawień i nadać tytuł, opis i kilka innych informacji na temat swojego podcastu. Gdy to uczynisz, to przechodzisz do „Nowy odcinek„.
I wtedy masz do wyboru narzędzia na samym dole, czyli na środku przycisk „+„. Klikasz tam i wybierasz: nagrywanie, biblioteka, wiadomość głosowa i intro.
Na początek najlepiej, gdy ustalisz swoje „intro„. Później nagrywanie. I tutaj zanim przystąpisz do nagrywania, to dobrze byłoby posiadać taki smartfon, jak minimum Iphone, który posiada wysokiej klasy mikrofon. Gdybyś posiadał inne smartfon, jak ja, to dobrze zaopatrzyć się w zewnętrzny mikrofon. Ja korzystam ze swojego Boya M-1 choć niedługo wymieniam na lepszy. Podłączam go do wejścia słuchawkowego. Ustawiam w tym mikrofonie na pozycję „SmartPhone”. Druga pozycja to „Kamera”, którą używam, gdy ten mikrofon służy mi do nagrywania filmów i podcastu z pozycji komputera.
Gdy już jakość nagrywania jest zapewniona, wystarczy przejść do „Nagrywanie/Record„.
Od razu wspomnę, że może pojawić się na początek stres, chrypka i inne utrudnienia. W tym celu dobrze jest postarać się przed nagrywaniem o wejście do cichego pomieszczenia, na przykład do gabinetu, biura itp. Dodatkowo zabierz ze sobą szklankę wody, najlepiej z cytryną. I gdy już włączasz nagrywanie, to się odstresuj i przekaż treści, które mogą okazać się dla słuchaczy wartościowe. Nie skupiaj się na swoim głosie. A jeśli jest moment, gdy musisz zrobić szybko przerwę, to wystarczy kliknąć na „pauzę” i możesz po chwili dalej kliknąć „play” czyli nagrywanie.
Zdarza się, że 1 odcinek podcastu zajmuje Ci kilkadziesiąt minut, a nawet dłużej. Wtedy dobrze jest go podzielić na części. Gdy omówisz jeden temat, który trwa od kilku do kilkunastu minut, to klikasz w „pauza„, a następnie po prawej stronie w „zapisz„. Wtedy nadajemy tytuł tej części podcastu. Ponownie możesz wrzucić „intro„, a następnie tworzyć nowe „nagranie„. Może być tak, że część słuchaczy będzie zainteresowana wysłuchaniem tylko pewnych części danego odcinka podcastu. To dla nich duże ułatwienie. Jeśli już cały odcinek masz gotowy, to ustalasz jeszcze końcowe „intro” i „publikujesz”. To czas, gdy tworzymy „tytuł odcinka podcastu” i „opis„. Możesz jeszcze od razu zdecydować się na jego promowanie w swoich serwisach społecznościowych (Instagram, YouTube, Facebook itp.). Ale o tym jeszcze poniżej. Tak oto nagrałeś pierwszy odcinek swojego podcastu na telefonie!
B. Na komputerze:
Po zalogowaniu się do Anchor i wprowadzeniu ustawień swojego podcastu(tytuł, opis itp.) przechodzisz do pozycji „Nowy odcinek / New episode”.
Teraz możesz na początek wyszukać ciekawe „Intro”, które zastosujesz na początek. Wystarczy przejść na strzałkę na dole oznaczoną jako „Przejścia / Transitions”.
Gdy dodałeś „intro” to teraz już wybierasz opcję „Nagrywanie / Record”. Oczywiście dobrze, gdy posiadasz wysokiej klasy mikrofon. Zazwyczaj mikrofon zainstalowany na laptopie nie spełni tych oczekiwań. Dlatego warto postarać się o zewnętrzny mikrofon, na przykład wyżej wspomniany i tani „Boya M-1” bądź jeszcze lepszy. Wtedy go podcinamy pod kartę dźwiękową w pozycji „Mikrofon” bądź posiadając już lepszy mikrofon – pod usb. W tym mikrofonie zewnętrznym Boya ustawiasz „Camera„. I gdy w Anchor klikasz w „Nagrywanie / Record” to możesz tam wybrać, z jakiego mikrofonu ma być pobrany dźwięk. Wybierasz więc „zewnętrzny mikrofon USB„.
Gdy chcesz zrobić przerwę, to tutaj nie ma opcji kliknięcie w „pauzę”, co jest możliwe na smartfonie przez aplikację Anchor. Dodatkowo jest na komputerze jeszcze inne ograniczenie. Otóż możesz nagrać 1 odcinek o maksymalnej długości 30 minut. Gdyby więc Twój odcinek podcastu byłby dłuższy, to musisz go nagrać na telefonie.
Gdy nagrałeś pewną część odcinka, która wypełnia 1 temat, to warto kliknąć w „Koniec nagrywania / Stop Record” i wtedy nadajesz tej części pewien tytuł. Następnie możesz znów wrzucić pewne „intro” i dalej rozpocząć nagrywanie dalszej części odcinka podcastu. Później na koniec się żegnasz i także wstawiasz końcowe „intro”. I publikujesz, nadając odcinkowi odpowiedni tytuł i opis. Dalej możesz następnie tym odcinkiem podzielić się w swoich social media.
U mnie wygląda to tak, że nagrywam kolejne odcinki podcastu zarówno na telefonie i komputerze, w zależności od tego, jak rozbudowany temat omawiam. Choć częściej na telefonie!
Jak promować swój Podcast?
Gdy opublikujesz już pierwszy odcinek w serwisie Anchor, to jest on przez pewien czas sprawdzany. Gdy już zostanie zatwierdzony Twój podcast, to będzie widoczny nie tylko w bibliotece Anchor, ale również na Spotify. Z czasem będzie udostępniany dalej, czyli w takich serwisach, jak: Apple Podcasts, Breaker, Castbox, Google Podcasts, Overcast, Pocket Casts, RadioPublic i Stitcher.
Dalej dobrze jest publikować swój podcast w innych popularnych serwisach stworzonych na rzecz podcastów czyli najlepiej przez popularny Spreaker. Dołączenie tam swojego podcastu okazuje się bardzo proste. Wystarczy tylko na koncie Anchor przejść do „ustawienia” i tam do pozycji „zaawansowane” i tam masz coś takiego, jak „rss feed„. Kopiesz to. I następnie tworzysz swoje konto w serwisie Spreaker. Gdy potwierdziłeś je, to logujesz się do tego serwisu i tam uzupełniasz swoje konto w prawym górnym rogu przechodząc do „ustawienia”. Uzupełniasz informacje na swój temat, pewną biografię, linki do social media itp. Teraz klikasz już na samej górze w „Stwórz/Create” i klikasz w 3 opcję „Move to Spreaker/Przenieść do Spreaker„.
Gdy klikniesz tą 3 opcję, to wtedy zostaniesz przeniesiony na inną stronę, gdzie po prostu musisz wkleić ten „RSS Feed” z serwisu Anchor. Możesz więc tam zwrócić, skopiować i teraz wkleić ten link. Wtedy zatwierdzasz klikając w „Wyślij link„.
Dzięki temu cały Twój podcast z ustawieniami i wszystkie odcinki z serwisu Anchor zostanie przeniesione także do Spreaker, jak to było u mnie.
Tutaj też można od razu ustawić udostępnienie informacji o nowym odcinku(w sposób automatyczny) w różnych Social Media, jak Facebook, Twitter, YouTube, SoundCloud czy Tumblr.
Następnie swój odcinek podcastu publikujesz także na blogu dołączając do poszczególnych artykułów. Widać to na przykładzie artykułu „Freelancer kto to? I jak zacząć krok po kroku?„. Tak, jak poniżej:
Czy warto zrobić podczas i zacząć nagrywać pierwsze odcinki?
ZDECYDOWANIE TAK. I dlatego moje wstępne założenie to przygotowanie 10 odcinków i poczekanie na feedback. A następnie kolejnych 5. Zobaczymy, jak to wszystko pójdzie. Na pewno poszerzy to moje kwalifikacje, doświadczenie związane z nagrywaniem swojego głosu i tworzeniem podcastu.
A dodatkowo umożliwi mi dotrzeć do osób, które uwielbiają słuchać podcastów, a może nie koniecznie chcą czytać artykuły na moim blogu czy oglądać filmy na moim kanale #JakSieRozwijac. To również będzie niezmiernie ciekawe.
Tworzenie podcastów to obecnie bardzo modne zjawisko. Sam również słucham kilku. Przetestuję aplikację, o której wspomniałeś.
Powodzenia 🙂
Zachęcam Mateusz, naprawdę warto. Mamy już pierwszych słuchaczy, więc nagrywamy dalej 🙂
Dobra decyzja z podcastem, mam nadzieję, że będzie się szybko rozwijał 🙂
Polecam też pomyśleć o oddzielnej stronie dla podcastu lub wydzielić sekcję na blogu dedykowaną podcastowi.
Jesteśmy w trakcie przygotowania odpowiedniej sekcji na blogu. Dzięki Mariusz za dodatkową zachętę 🙂