Co to Marketing szeptany czyli jak wywołać szum wokół produktu

Działania marketingowe kojarzą się zazwyczaj z wielkim wysiłkiem ludzi zatrudnionych w sztabie reklamowym, których głównym zadaniem jest wymyślanie jak największej ilości sposobów poinformowania potencjalnych odbiorców o nowym produkcie lub całym asortymencie. A w tym wszystkim pomaga marketing szeptany, którego możliwości warto wykorzystywać.

Marketing szeptany pomaga w sprzedaży każdego produktu i usługi.

Oczywiście ma to dużo wspólnego opracowaniem konkretnego komunikatu i skupieniem się przede wszystkim na znalezieniu odpowiedniego kanału, którym treść może dotrzeć do odbiorcy, czego rezultatem są potem odpowiednie kanały Social Media, popularny serwisy internetowe, reklama w telewizji, radio, przez billboardy. Ale przy tym nie zapomina się o reklamie na forach internetowych.

Choć w branży marketingowej są geniusze, którzy stale przesuwają granice tego, co można, liczba strategii marketingowych nie jest studnią bez dna i trudno jest się wykazać jakąś wielką kreatywnością. Im większe poczucie ograniczenia możliwościami, tym na większych obrotach zaczyna pracować kreatywność.

Efektem olbrzymiej kreatywności jest opracowanie strategii buzz marketingu czyli marketingu szeptanego, która działa doskonale, mimo że w teorii wydaje się w najlepszym razie snem kompletnego wariata.

Marketing szeptany w Internecie – Buzz marketing

Buzz marketing, znany w Polsce pod nazwami takimi jak marketing szeptany lub marketing plotki, u swych źródeł stawia założenie, że twórcą komunikatu reklamowego, a także kanałem dotarcia do odbiorców w jednym może być sam odbiorca. To naprawdę brzmi dziwacznie – oto odbiorca, dobrowolnie i na dobrą sprawę podświadomie poświęca swój czas wolny na zareklamowanie marki, dla której nie pracuje ani nie jest z nią w jakikolwiek sposób związany.

Działanie takiego marketingu jest jednocześnie bardzo proste i skomplikowane – chodzi o to, żeby po prostu zainteresować produktem klienta w takim stopniu, by sam zechciał o tym produkcie opowiedzieć swoim znajomym. Sama czynność nie jest zatem zbytnio złożona, ale trzeba przyznać, że zainteresowanie odbiorcy na tyle, by sam chciał popchnąć reklamę dalej jest czynem zbliżającym się do miana absolutnej sztuki i mistrzostwa, przynajmniej w branży marketingowej.

Bardzo trudno jest napisać poradnik, w którym wszystko byłoby idealnie wytłumaczone, co trzeba zrobić, żeby to właśnie tą reklamą zainteresował się odbiorca.

Chodzi o treści, które nie tylko będą się wyróżniać, ale i zapadać w pamięć.

Swego czasu polscy twórcy reklam często posługiwali się żartami – nie chodziło tutaj absolutnie o humor sytuacyjny, lecz o zwyczajną anegdotę, którą bohater reklamy opowiadał na reklamie. Jeśli żart zapadał w pamięć, wielu odbiorców czuło ogromną chęć opowiedzenia takiego żartu jeszcze komuś i w ten sposób mimowolnie szerzyli również informacje o firmie, która daną reklamę wyprodukowała.

Głośna i prestiżowa współpraca również może spowodować plotki – nazwisko o wystarczająco dużej skali sprawi, że nie będziemy nawet potrzebowali wydawać oficjalnego komunikatu, by redakcje rozmaitych mediów dobijały się do naszej firmy drzwiami i oknami.

Rodzaje marketingu szeptanego:

  • marketing społecznościowy – ma na celu wykorzystanie mediów społecznościowych(np. Instagram, Facebook, Youtube, LinkedIn itp.). W takich serwisach można często dołączyć do grup tematycznych i dzielić się tam cennymi informacjami. Pozwala to dotrzeć z odpowiednim przekazem na temat danego produktu i marki. Bardzo duże pole do popisu dają tutaj popularne grupy na Facebooku.
  • współpraca z blogerami / influencerami – ma na celu rozpoczęcie zaproponowanie blogerom / influencerom przetestowania produktu/usługi za darmo, w zamian za przygotowanie recenzji na swoim blogu czy kanale Social Media. Czasami wystarczy współpraca barterowa, a innym razem musimy zapłacić poważne pieniądze, aby popularny bloger / influencer wspomniał o nas na swoim blogu czy kanale social media.
  • marketing wirusowy – ma na celu rozpowszechnienie materiałów w Internecie, które szybko uzyskają wysoką popularność i zostaną skojarzone z daną marką czy produktem. Wszystko w taki sposób, aby reklama nie została tutaj źle odebrana, lecz dyskretna, ale mimo wszystko skuteczna. Najczęstsze przykłady to memy, oryginalne grafiki, śmieszne obrazki i filmy.

Jak przeprowadzić marketing szeptany?

Przede wszystkim należy unikać spamu, nachalności, oczerniania konkurencji, wprowadzania innych w błąd. Należy te działania poprowadzić w taki sposób, aby inni nawet nie zorientowali się, że jest to reklama. Dodatkowo blogami, forami internetowymi i różnymi grupami społecznościowymi zarządzają odpowiednie osoby / administratorzy. Gdy wyłapią nas jako nieudolnego specjalistę od marketingu szeptanego, to na pewno szybko nas zablokują, a nawet usuną wszelkie treści, które stworzyliśmy.

Złote zasady marketingu szeptanego:

  • tworzymy konta na forach internetowych oraz w innych miejscach i budujemy tam ciekawą historię. Tworzymy uzupełnione profile naszych kont, z ukazaniem zainteresowań, naszych stron www, kanałów social media itp. Następnie witamy się z innymi w postaci napisania nowego postu bądź w innym miejscu do tego przeznaczony. Udzielamy się w pewnych dyskusjach, pozostawiając cenne komentarze.
  • Zawsze umieszczane przez nas wpisy powinny dotyczy tematyki forum i kategorii, w której są publikowane. Na początek możemy także przeglądać starsze wątki innych osób i brać w nich udział.
  • Uwaga z linkami, by nie przesadzać z ich ilością, nie stosować za wcześnie. Najlepiej umieszczać taki link w odpowiednim miejscu w komentarzu na blogu(nie w treści komentarza), na forum w stopce i czasami neutralnie w treści wpisu. Najlepiej, gdy są to linki z naturalnym i neutralnym anchorem(np. adres url strony www jak https://jaksierozwijac.pl)
  • Nie liczy się ilość linków, ale ich jakość, dlatego sami je przygotowujemy dbając o te standardy bądź wyszukujemy osób, które takie standardy zachowują.

Jeśli będziesz pamiętać o tych zasadach marketingu szeptanego, to na pewno takie linkowanie będzie dobrze przeprowadzone i te linki pozostaną na blogach, forach oraz w Social Media na długie lata.

Jak zarabiać w Internecie na marketingu szeptanym?

Wiesz już, co oznacza marketing szeptany i możliwe, że właśnie Ty mógłbyś taki link building oferować innym. Jest wielu przedsiębiorców, właścicieli popularnych blogów i innych serwisów, którzy chcą inwestować w taką formę linkowania. W ten sposób zamierzają uzyskać mocne linki SEO, które zwiększą pozycję ich witryny w wyszukiwarce Google.

Możesz więc oferować innym realizację takiej usługi na marketing szeptany. Już gdy subskrybujesz tego bloga, to otrzymujesz listę 1800 blogów tematycznych, na których możesz umieścić ciekawe komentarze z linkiem do danej strony www. Otrzymasz również dostęp do blisko 150 profili w mediach społecznościowych, gdzie można utworzyć konto i tam również pozostawić link z pewnym opisem.

Sam kiedyś pracowałem w taki sposób. Miałem poważnego Klienta w 2008-2010 roku, który zlecał mi linkowanie swojej strony na blogach w komentarzu oraz na forach internetowych. Po realizacji w danym miesiącu przesyłałem mu raport, po którym widział, gdzie są zamieszczone jego linki. A ja dzięki temu zarabiałem 2 zł za 1 link. Na tamte czasy to i tak był niezły zarobek, ponieważ w ciągu 1 godziny byłem w stanie przygotowanie od 20-30 linków, więc co miesiąc udało się uzbierać kilkaset zł.

Zleć komuś marketing szeptany

Wykorzystaj więc marketing szeptany, aby skutecznie promować także swoje strony www, bloga czy sklep internetowy. To pewne, że on nadal działa i skutecznie wpływa na pozycjonowanie, jeśli ta kampania zostanie poprawnie wykonana.

Możesz w tym celu rozpocząć współpracę z agencją reklamowa, która oferuje szczególnie marketing szeptany. Wtedy masz większą pewność, że bardzo dobrze się na tym znają. Poznaj również opinie Klientów i na początek przetestuj ich usługi.

Na Facebooku masz również grupy przeznaczone dla specjalistów od SEO i Marketingu, na których możesz napisać ogłoszenie, że poszukujesz takiego specjalisty od marketingu szeptanego. Otrzymasz tam propozycje od wielu freelancerów i agencji, więc będziesz miał w czym przebierać. Najpopularniejsze grupy, z których korzystam, to na przykład SEO / SEM Polska i SEO / SEM Polska Marketing Internetowy.

Gdy po kilku miesiącach inwestowania w marketing szeptany(jak tak inwestuję w buzz marketing od wielu lat) zauważysz poprawę, czyli Twoja strona pojawi się wyżej w Google, to masz znak, że warto. Oczywiście musisz przy tym pamiętać o innych metodach pozycjonowania. Mi aktualnie w dobrej analizie pozycjonowania moich stron i stron moich Klientów pomaga Ubersuggest, który aktualnie jest płatny, ale posiada wyjątkowe możliwości SEO, więc korzystam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *