Zapewne wielokrotnie zastanawiałeś się nad tym, co wybrać: Pozycjonowanie czy Adwords? Co jest skuteczniejsze? Warto dokładnie się temu przyjrzeć, ponieważ to może sprawić, że już niedługo podejmiesz o wiele lepszą decyzję związaną z dalszą promocją swojej strony www.
jak wygląda starcie Pozycjonowanie vs Linki sponsorowane?
Przekonaj się i zadecyduj, jak już niedługo będzie rozwijał się Twój biznes.
Spis treści “Pozycjonowanie czy Adwords”:
- Miejsce wyświetlania reklamy
- Efekty
- Geolokalizacja
- Ograniczenia On Site
- Elastyczność
- Płatności
- Zagrożenia spamem
- Reklama sezonowa i okazjonalna
- Skuteczna reklama w internecie: Pozycjonowanie czy Adwords?!
1. SEO czy Adwords: Miejsce wyświetlania reklamy
- Pozycjonowanie SEO – pod linkami
- Linki sponsorowane Adwords – na samej górze
Obalamy MIT: Czy internauci klikają w linki sponsorowane? Okazuje się, że tak. Bardzo wielu internautów i dlatego są one przygotowane w taki sposób, że płacimy za klikalne linki czyli za potencjalnie zainteresowanych klientów. I to tym bardziej zachęca do zastosowania możliwości tej reklamy!
2. Pozycjonowanie czy Adwords: Efekty
- Pozycjonowanie SEO – po wielu miesiącach, a nawet latach
- Linki sponsorowane Adwords – od razu
Pamiętaj: Jeśli wydaje Ci się, że jesteś wysoko w wyszukiwarce, to pomyśl, że będziesz odnosić z tego faktu już jakieś korzyści. Czasami 3 czy 5 pozycja w Google jest w stanie zapewnić o wiele wyższa skuteczność, niż pozycja nr 1. Najwięcej pewnych efektów oferują nam linki sponsorowane Adwords, na które klikają tylko zainteresowani naszymi produktami / usługami użytkownicy.
3. Pozycjonowanie czy Adwords: Geolokalizacja
- Pozycjonowanie SEO – przez dodanie nazwy miasta do wybranych fraz kluczowych (np “buty sportowe Warszawa”). Nie możesz jednak dokładnie określić, co wpisują internauci z danej lokalizacji. Czasami klienci z Poznania zainteresowani usługami sklepu obuwniczego po prostu wpisują do wyszukiwarki “sklep obuwniczy” bez nazwy miasta. Jeśli więc pozycjonowałeś się na frazę “sklep obuwniczy Poznań” to i tak nie docierasz do wszystkich klientów z Poznania zainteresowanych zakupem butów.
- Linki sponsorowane Adwords – TAK. W kampanii ustawiasz konkretną lokalizację, czyli na jakie miasto chcesz się pojawiać (np. biuro księgowe w okolicy kujawsko-pomorskie). Na powyższym zdjęciu widzisz, jak wygląda ustawienie takiej lokalizacji w kampanii Adwords. Dodatkowo od razu możesz dostrzec, jaki jest zasięg takiej reklamy.
4. Ograniczenia on site czyli od strony reklamowej
- Pozycjonowanie SEO – musisz posiadać na stronie unikalne treści (dosycamy więc stronę nową treścią, słowami kluczowymi, strukturą, optymalizacją itp. itd.). A następnie dokładnie monitorować pozycję naszej strony, aby móc ocenić czy takie zmiany okazały się korzystne.
- Linki sponsorowane Adwords – liczy się wskaźnik jakości (tak naprawdę nic nie musisz zmieniać na stronie, aby wyświetlać reklamę).
5. Pozycjonowanie czy Adwords: Elastyczność
- Pozycjonowanie SEO – Bardzo niska. Nie zawsze zmieniasz tytuły i opisy stron. Są one często stałe. Czy możesz wygenerować odpowiednią podstronę na wybrane słowo kluczowe? Nie.
- Linki sponsorowane Adwords – elastyczność bardzo duża.
Możesz zawsze zmieniać słowa kluczowe, dostosowanie słów, tytuły reklam i stronę/podstronę na którą kierujemy użytkowników. Dodatkowo udaje się stworzyć jednocześnie kilka reklam, a następnie porównywać ich skuteczność.
6. Pozycjonowanie czy Adwords: Płatności
- Pozycjonowanie SEO – na podstawie takich parametrów, jak: efekty, abonament lub model mieszany. Myślisz, że płacimy za efekt. Płacimy dopiero po jakimś czasie, nawet po 3 miesiącach i to Cię zachęca.
- Linki sponsorowane Adwords – Tutaj od razu płacisz za kliknięcia. To Cię zniechęca, ale nie powinno tak być. Niby płacisz od razu, ale musisz liczyć się z tym, że efekty również będą natychmiastowe.
“Wolę wybrać pozycjonowanie, ponieważ płacę dopiero za 3-6 miesięcy, a nie od razu, jak w Adwords” – hahaha 🙂
7. Pozycjonowanie czy Adwords: Zagrożenie Banem
- Pozycjonowanie SEO – Tak, zawsze. Dzieje się tak, jeśli przesadzisz z pozycjonowaniem, nie dostosujesz się do najnowszych algorytmów. Wtedy miej pewność, że strona zostanie wykluczona bądź bardzo mocna obniżona w wynikach wyszukiwania Google.
- Linki sponsorowane Adwords – Nie. Nawet, jeśli posiadasz słabo przygotowaną stronę, to reklama może do niej prowadzić. Oczywiście wtedy otrzymujesz słabszy wynik strony, co na przykład wpływa na koszty takiej reklamy.
8. Pozycjonowanie czy Adwords: Reklama sezonowa i okazjonalna
- Pozycjonowanie SEO – Nie ma takiej możliwości. Można podpisać umowę z pewną agencją seo, która niby zapewni nam efekty, ale nigdy nie są one trwałe i wiarygodne.
- Linki sponsorowane Adwords – uruchamiasz, kiedy zachodzi taka potrzeba. Na przykład biura organizujące spływy kajakowe mogą ustawić reklamę w sezonie od 1 maja do końca września.
Skuteczna reklama w internecie: Pozycjonowanie czy Adwords?
Mogłoby wydawać się, że po tej analizie reklama w Adwords stanowi lepsze rozwiązanie. Ale tutaj musisz zmienić swoje myślenie. Okazuje się, że pozycjonowanie seo jest również dobrą formą reklamy. Szczególnie gdybyś był wysoko w wynikach wyszukiwania Google na cenne frazy kluczowe. Jak więc się zachować, jeśli masz zamiar dalej rozwijać swój biznes i dbać o skuteczne pozycjonowanie swojej strony www?
- Połącz kanały, a następnie analizuj ryzyko. Nie ma tak naprawdę najlepszej formy reklamy, ponieważ każda ma swoje zalety i wady. Jeśli więc pozycjonowanie SEO jest w stanie zapewnić nam dobry budżet każdego miesiąca, to wykorzystuj tą opcję jak najdłużej. Jeśli jednak taka promocja nie daje nam większych efektów, to wykorzystaj również kampanie linków sponsorowanych Adwords, która działa zawsze, szczególnie jeśli poprawnie ją przygotujesz.
- Innym razem, nawet jeśli uzyskujesz dobre wyniki z pozycjonowania SEO, warto jest dowiedzieć się, jakie możliwości można uzyskać stosując poprzez reklamę Google Adwords. Zdarza się, że dopiero takie działanie kilkukrotnie zwiększyło dochody danej firmy i podobnie może być w Twoim przypadku.
- Jeśli wysilasz się sezonowo bądź okazjonalnie to przede wszystkim postaw na reklamę Adwords.
- Gdy zależy Ci na klientach z konkretnej lokalizacji, wybierz geolokalizację w linkach sponsorowanych.
“Nie uważaj, że tylko jedna forma reklamy zapewni Ci sukces”. Inwestuj więc w SEO oraz reklamę Google Adwords i Facebook Ads. Wtedy sukces murowany!
Fajny artykuł. Zgadzam się, z tym, że warto być otwartym na różne formy reklamy 🙂
Dokładnie, warto testować 🙂
Jak dotąd nie wiem co przynosi lepsze efekty, bez przeprowadzenia porównawczych testów jest mocno subiektywny pogląd
W artykule tym nie wygrało ani Google Ads ani SEO 🙂 A co do porównawczych testów to będą za jakiś czas…
Warto też wspomnieć, że w niektórych branżach nie można prowadzić kampanii typu PPC i tutaj można jedynie polegać na pozycjonowaniu. Uważam jednak, że tam gdzie to możliwe warto zawsze wziąć pod uwagę obydwie możliwości i przeanalizować stosowność ich wykorzystania. Choć to niemały koszt..:)
Ciekawe spojrzenie, może wspomnisz, w jakich branżach nie da się prowadzić kampanii linków sponsorowanych? 🙂