Audyt SEO on-site i off-site - czym jest, kiedy i komu go powierzyć?

Audyt SEO on-site i off-site - czym jest, kiedy i komu go powierzyć?

Audyt SEO to dla właścicieli stron www dostęp do ważnych informacji na temat ich witryny. Stanowi dokładną analizę strony pod względem SEO, czyli kwestii związanych z pozycjonowaniem strony www w wyszukiwarce Google.

Audyt SEO to nie tylko przedstawienie stanu witryny, ale również ukazanie konkretnych działań, które mogą przyczynić się do poprawy jej sytuacji w najbliższym czasie. Przekonajmy się więc, w czym dokładnie pomaga audyt SEO, kiedy warto się na niego decydować i komu go powierzać.

Darmowy czy profesjonalny audyt SEO?

Wyjściem może okazać się darmowy audyt SEO przez pewne serwisy internetowe, na co zwróciłem uwagę w innym artykule. Natomiast w tym poradniku skupimy się na profesjonalnych audytach SEO wykonanych przez agencje SEO i specjalistów SEO, na które warto się zdecydować. Te darmowe mogą być przydatne, ale tylko na początku, jeśli chcemy własnymi siłami minimalnie poprawić możliwości SEO naszej strony www. Natomiast dokładniejszy raport SEO na temat witryny i strategia SEO dotycząca poprawy widoczności witryny w Google, to zadanie, które warto powierzyć profesjonalistom. Przekonajmy się, dlaczego!

Profesjonalny Audyt SEO można potraktować jako dokładny przegląd techniczny strony www i jej widoczności w Google. Dzięki niemu łatwiej ocenić, co poprawić na stronie www i jak lepiej dbać o jej skuteczną promocję w Internecie. 

Może nawet wydawać się, że nasza strona www jest w pełni OK. Ale tak nie jest, ponieważ posiada wiele drobnych błędów, które się gromadzi. I po pewnym czasie mogą one negatywnie wpływać na widoczność strony w wyszukiwarkach, na działanie reklamy(np. Google Ads) z powodu uzyskania słabego wyniku strony www. Poprzez dokładny audyt SEO można te wszystkie błędów wyszukać i doprowadzić do ich wyeliminowania. 

Kiedy przeprowadzić audyt SEO:

  • gdy startujemy z nową stroną www, blogiem, sklepem internetowym
  • gdy występują problemy z naszą witryną(słaba widoczność w Google, niski ruch itp.)
  • dokonujemy zmian marketingowych(np. współpraca z inną agencją SEO)
  • zamierzamy uruchomić AMP czyli mobilną wersję strony www
  • po dłuższym czasie pozycjonowania nie widzimy dobrych wyników
  • chcemy poznać dokładny stan naszej witryny

W czym pomaga audyt SEO?

Poprzez audyt SEO uzyskujemy ważne informacje na temat strony www, np.: prędkość witryny, ruch na stronie, stopień indeksowania witryny, szybkość ładowania na poszczególnych urządzeniach i przeglądarkach, wyniki w wyszukiwarkach na odpowiednie słowa/frazy kluczowe, poziom dostosowania pod urządzenia mobilne. Aby móc przeprowadzić taki audyt SEO, to witryna musi zostać podpięta do ważnych narzędzi Google(np. Google Analytics czy Google Search Console). 

Audyt SEO pomaga wyszukać i eliminować takie błędy, jak:

  • błędy 404
  • błędy dotyczące duplikacji treści
  • nieprawidłowe bądź konieczne zastosowanie linków kanonicznych
  • niewłaściwe przekierowania
  • błędy w strukturze url
  • niewłaściwe backlinki(i gdy konieczne to przygotowanie pliku disavow)
  • niewłaściwe linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne
  • wprowadzenie bądź zmiana metatagów(title i descritpion) strony głównej i wszystkich podstron
  • tytuły stron i nagłówki
  • nieodpowiednie grafiki i pozostałe multimedia na stronie www

Audyt SEO pomaga ustalić strategię SEO

Za pomocą audytu SEO łatwo ustalić, na które podstrony naszej witryny kierować ruch na odpowiednie słowa i frazy kluczowe. Później można na tej podstawie stworzyć harmonogram prac SEO(mogą dotyczyć wyeliminowania wyżej wspomnianych błędów, by poprawić witrynę pod względem SEO i jej widoczność w Google).

Dodatkowo można zaplanować już pewne działania marketingowe(linkowanie zewnętrzne), co poprawi widoczność strony www na wybrane słowa i frazy kluczowe. Wyróżniamy 2 części audytu SEO, więc przyjrzyjmy im się dokładniej!

Audyt SEO On-Site:

  • linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne
  • poprawa funkcjonalności witryny, dostosowania do wyszukiwarek i użytkowników
  • indeksowanie i komunikacja z robotami wyszukiwarek
  • nawigacja strony i poprawa jej struktury
  • ocena ilości i jakości contentu
  • zagrożenia z duplicate content i thin content
  • sprawdzenie kodu strony(HTML, CSS itp.)
  • ocena mapy strony(sitemap.xml), plików .htaccess i robots.txt
  • szybkość ładowania strony www na komputerach i urządzeniach mobilnych
  • poprawa adresów url
  • poprawa tagów title i description
  • poprawa nagłówków
  • eliminowanie błędów wyszukanych przez GSC
  • poprawa atrybutów ALT(opisów alternatywnych zdjęć itp.)
  • ocena hostingu - szybkości pracy i wykorzystania CDN
  • ocena wdrożenia certyfikatu SSL
  • poprawność cachowania i przekierowań
  • user experience
  • AMP czyli stworzenie mobilnej wersji witryny
  • optymalizacja plików graficznych i tekstowych(zdjęć, plików PDF itp.)
  • rich snippets - elementy rozszerzone
  • dopasowanie witryny do pozycjonowania na rynku lokalnym / krajowym
  • poprawa kondycji witryny w organicznych wynikach wyszukiwania

Audyt SEO On-Site:

  • ilość i jakość backlinków czyli linków na innych stronach www prowadzących do naszej strony(poziom współczynnika Citation Flow i Trust Rank)
  • kary od Google
  • analiza konkurencji czyli tzw. "benchmarking"
  • stopień promocji witryny w social media
  • ocena naturalności profilu linkowania(linki dofollow, nofollow, graficzne, brandowe, tekstowe)
  • reputacja witryny i lista backlinków niekorzystnych

Narzędzia do przeprowadzenia Audytu SEO

W celu przygotowania profesjonalnego audytu SEO potrzeba nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale również odpowiednich narzędzi. Agencje SEO i specjaliści SEO mają je do dyspozycji, a to takie narzędzia, jak: 

  • Semstorm i Senuto - sprawdzenie widoczności strony w Internecie i analiza konkurencji, 
  • Screaming Frog - analiza błędów w adresach i metadanych witryny), 
  • Surfer - analiza słów kluczowych i porównanie z konkurencją
  • Ahrefs - analiza profilu linków i pozycjonowania strony www, słów kluczowych i stopień widoczności w wyszukiwarkach i social media.
  • Clusteric - płatna aplikacja ułatwiająca przeprowadzenie audytu SEO, strategii off-site i link-building, pobierana ważne dane z GSC i dokonuje analizy SEO
  • Surfer - analiza słów/fraz kluczowych i porównanie z konkurencją,
  • GSC - Google Search Console pozwala zbadać stronę pod kątem oczekiwań wyszukiwarki Google,
  • GA - Google Analytics przedstawia ważne statystyki dotyczące użytkowników na stronie www,
  • Copyscape.com i Plagiarisma - do wyszukiwania naruszeń praw autorskich, duplikacji treści,
  • Xenu - wyszukanie niedziałających linków na witrynie
  • i wiele innych. 

Komu powierzyć Audyt SEO?

W tym kierunku warto zdecydować się na audyt SEO od doświadczonej agencji SEO, specjalistów SEO, którzy wysilają się szczególnie w tym zakresie. Aby się upewnić, najlepiej jest przekonać się, jaki audyt SEO są w stanie nam przygotować i jakie dodatkowe usługi oferują w tym zakresie. My przecież sami nie zawsze będziemy w stanie dokonać zmian na naszej stronie czy przeprowadzić nową strategię marketingową.

Możliwe, że znajdziemy agencję SEO, która zapewni nam taką kompleksową usługę po audycie SEO. Przyjrzyjmy się ich portfolio i przekonajmy się, jak oceniają ich pozostali klienci. Zarazem zobaczmy, z jakich narzędzi korzystają do przeprowadzenia audytu SEO i jeśli są to te wyżej wymienione, to również stanowi dla nich dodatkowy plus. 

Audyt SEO - podsumowanie

Poprzez Audyt SEO uzyskuje się wspaniałe rezultaty, szczególnie gdy po jego uzyskaniu od razu decydujemy się na wprowadzenie niezbędnych ulepszeń witryny i decydujemy się na konkretną strategię marketingową. Wtedy można liczyć na: zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania Google, na poprawę kondycji strony, na lepsze doświadczenia użytkowników, lepsze wyniki pozycjonowania na wybrane słowa i frazy kluczowe, wzrost liczby i długość sesji użytkowników, wzrost sprzedaży(np. na stronach e-commerce jak sklepy online). 

Wiemy więc, że profesjonalny audyt SEO to coś więcej od darmowego audytu przeprowadzonego w pewnym serwisie. I możliwe, że jako właściciele stron www już niedługo powierzymy komuś przeprowadzenie takiego audytu SEO. Powodzenia!






Dodaj komentarz :)