Raport SEO to dokładne sprawozdanie z audytu SEO, przedstawiające aktualną sytuację danej strony www względem wyszukiwarki Google. A drugi ważny raport SEO dotyczy efektów działań marketingowych i pozycjonerskich, które zostały wdrożone, aby poprawić widoczność witryny w Internecie. Dzięki takim raportom SEO otrzymujemy wskazówki, dzięki którym poprawi się sposób działania witryny i jej lepszy odbiór przez wyszukiwarkę oraz użytkowników. A ten drugi pozwala ocenić, co pewien czas, czy współpraca z daną agencją SEO okazuje się korzystna dla naszego biznesu.
Pewne zalecenia z raportu SEO będziemy w stanie wdrożyć samodzielnie bądź korzystając z pomocy członków naszego zespołu. Natomiast do zastosowania pozostałych musimy zatrudnić odpowiednich specjalistów SEO. Czasami ulepszeń dokonują te agencje, którym zleciliśmy profesjonalny audyt SEO, więc już z ich ofertą moglibyśmy się zapoznać.
Przekonajmy się dokładnie, co powinien zawierać taki raport z audytu SEO, jak powinniśmy go rozumieć i co starać się uczynić samemu, gdy go otrzymamy. Zapraszam!
Co zawiera raport SEO z audytu?
Audyt SEO ma na celu dokładnie przyjrzeć się danej witrynie od strony on-site i off-site. Za pomocą specjalistycznych narzędzi i odpowiedniej wiedzy udaje się przygotować raport seo, w którym dobrze widać, jak ulepszyć daną stronę www. Te elementy szczególnie powinien zawierać raport SEO:
Widoczność strony www w wyszukiwarce Google
Każdy właściciel strony internetowej chce pozycjonować swoją witrynę na ważne dla jego biznesu słowa / frazy kluczowe. Wcześniej wymaga to przeanalizowania rynku online, by ocenić, które słowa i frazy kluczowe wybrać. A następnie należy podejmować regularne działania pozycjonerskie, aby uzyskiwać coraz lepsze wyniki. W raporcie SEO dokładnie widać, na które słowa i frazy kluczowe uzyskujemy pozycję w TOP 3, TOP 10 czy nawet do TOP 100.
Taki raport może zostać już przygotowany przez narzędzie Senuto, dzięki któremu można dostrzec wszelkie zmiany widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo, gdy agencja SEO wykonuje dla nas pozycjonowanie strony www, to zawsze można ją poprosić o dostęp do monitoringu Senuto. Tam będziemy w stanie przyglądać się, jaka jest dokładna pozycja naszej strony www na ważne słowa i frazy kluczowe. A gdyby dochodziło do pewnych spadków, to od razu moglibyśmy zareagować.
Ruch organiczny i zachowania użytkowników
Informacja o liczbie naturalnych wejść użytkowników na stronie www. To również przedstawia raport SEO i pojawiają się tam np. wyniki z narzędzia Google Analytics. Agencja SEO powinna sukcesywnie dążyć do zwiększania takiego ruchu organicznego, a my powinniśmy kontrolować czy starają się zachować taką tendencję. Gdyby było inaczej, stanowiłoby to dla nas informację, aby zakończyć z nimi współpracę i poszukać innych specjalistów SEO. W raporcie powinno pojawić się zestawienie takiego ruchu organicznego na poszczególne miesiące. Widać w nim nie tylko, jak wielu użytkowników znajduje się na witrynie, ale jak się na niej zachowują, jak długo na niej przebywają i jakie działania tam podejmują. Pozwala to dobrze ocenić poszczególne elementy naszej strony www, bloga, kategorii, produktów i wielu innych.
Łatwiej wtedy jest optymalizować serwis, stronę www, sklep i blog, aby użytkownicy pozostawali na naszej witrynie jak najdłużej i czuli się na niej bardzo wygodnie i bezpiecznie.
Ocena linkowania i jego pochodzenia
Skuteczność pozycjonowania stron internetowych jest w dużej mierze uzależniona od tzw. link buildingu. Oznacza to pozyskiwanie linków zewnętrznych prowadzących do naszej witryny na wartościowych stronach www. Najlepiej jeszcze, gdy takie linki rozmieszczone są w dobrej treści, czyli np. w rozbudowanych artykułach sponsorowanych. Im więcej takich cennych linków prowadzących do naszej strony, które jeszcze budują pozycjonowanie na wybrane słowa / frazy kluczowe, tym znacznie lepsza widoczność w wyszukiwarce Google. W raporcie SEO bardzo łatwo uzyskać informację o wszystkich takich linkach zewnętrznych, więc szybko można ocenić ich skuteczność. Możliwe, że pewne z nich negatywnie wpływają na pozycjonowanie strony www, ponieważ Google oceniło, że wartość takiego linku, źródło jego pochodzenia, jest bardzo niskiej jakości.
Trzeba przyznać, że katalogi stron SEO ostatnio straciły na popularności, jakości, więc inwestowanie tylko w taką formę linkowania to już przeszłość. O wiele lepiej, jeśli regularnie będziemy inwestować w artykuły sponsorowane / gościnne na portalach branżowych, serwisach tematycznych i blogach. Przez cały czas wartościowe są linki pochodzące z porównywarek cen i serwisów z opiniami. Nie należy również zapominać o skutecznym linkowaniu w social media(np. na facebooku, instagramie, linkedin, twitter, youtube) oraz reklamie w Google Ads i Facebook Ads. Dzięki temu skuteczność linkowania naszej strony www w Internecie przyniesie zamierzone cele.
Analiza konkurencji
Porównanie się z konkurencją okazuje się bardzo cenne. Dzięki temu łatwo jest przeanalizować, dlaczego pod pewnymi względami konkurencja uzyskuje lepszą widoczność w wyszukiwarce Google na odpowiednie słowa / frazy kluczowe. W raporcie SEO widzimy, jakie posiada ona linkowanie zewnętrzne, na jakiej formie pozycjonowania przede wszystkim się skupia, jaką ocenę jakości otrzymuje dana witryna. Pozycjonowanie może więc skupiać się na wdrożeniu działań SEO, dzięki którym wyprzedzimy naszą konkurencję. Najlepiej, jeśli tutaj przede wszystkim uwzględnia się konkurencję, która rangą pasuje do nas(nie chcemy jako mniejszy sklep obuwniczy online rywalizować z ogromnymi markami typu CCC czy Deichmann).
Ocena skuteczności pozycjonowania
W raporcie SEO nie może zabraknąć informacji o efektach działań specjalistów, których zatrudniamy w celu pozycjonowania naszej strony www(np. agencja SEO). Oni od wielu miesięcy czy lat pracują już na widoczność naszego serwisu na wybrane frazy i słowa kluczowe. Raport SEO ukaże skuteczność ich działań, czyli, jak poszczególne prace przekładają się na ilość konwersji(sprzedaż) czy ruch w witrynie. Statystyki te pokazują, jak wiele w poszczególne miesiąca inwestowali w link building, budowanie contentu i inne działania SEO.
Możliwe, że dzięki temu znacznie łatwiej będzie nam ocenić czy dalej decydować się na współpracę z pewną agencją SEO. A może warto z nimi porozmawiać i przedstawić im nasze nowe oczekiwania. Jeśli byliby w stanie się poprawić, to moglibyśmy przedłużyć współpracę(musimy jednak podejść do tego bardzo konkretnie, ponieważ zależy nam na uzyskaniu ustalonych celów dotyczących widoczności naszej witryny w Google).
Raport SEO – pozostałe ważne elementy:
- Analiza kodu strony – ocenia się szybkość wczytywania strony. Mają na to wpływ poszczególne pliki(które czasami można zoptymalizować) bądź wtyczki(które dodatkowo obciążają serwer, a nie zawsze są potrzebne).
- Analiza pracy serwera – analizuje się czy serwer, na którym znajduje się nasza strona www działa niezawodnie przez cały czas. A jeśli widzimy, że tak nie jest, są przerwy w działaniu serwera, to może warto byłoby zdecydować się na zmianę hostingu. Liczy się wtedy także jego rodzaj, szybkość i odpowiednie zabezpieczenie.
- Zaindeksowane strony / podstrony – dokładna lista wszystkich zainteresowanych stron / podstron / wpisów pochodzących z naszego serwisu. Dzięki temu widać czy pewne treści nie są błędnie indeksowane przez wyszukiwarkę Google. Możliwe, że zapomnieliśmy zablokować pewne foldery czy miejsca, by nie były indeksowane. A innym razem przypadkowo zablokowaliśmy treści, które miały być indeksowane, a nie są. Wyeliminowanie takich błędów jest bardzo cenne w ramach dalszego pozycjonowania strony www.
- Błędy – w raporcie SEO zostaną wyszukane wszelkie błędy, które mogą występować na naszej stronie www. Mogą one dotyczyć tagów, sitemap xml, przekierować czy błędów 404.
- Ocena treści strony www i jej optymalizacji – “content is the King” – oznacza to, że warto na swojej witrynie tworzyć unikalne i wysokiej jakości treści(tekstowe, zdjęcia itp.), które budują wartość danego serwisu na poszczególne słowa / frazy kluczowe. Może to zachęcać do tworzenia nowych podstron, prowadzenia bloga. Należy jednak pamiętać wtedy o unikalności takich treści i ich skutecznej optymalizacji(szczególnie w przypadku zdjęć i filmów).
- Linkowanie wewnętrzne – dobrze ułożone linkowanie wewnętrzne sprawia, że użytkownikom o wiele łatwiej jest poruszać się po naszej stronie www. Zostają na niej dłużej i łatwiej jest im rozumieć wszelkie treści, pojęcia, które tam występują. Tworząc nowe podstrony, wpisy na blogu, zawsze warto w nich zastosować kilka linków wewnętrznych, które prowadzą do innych treści(ps. widać to również na przykładzie tego artykułu o raporcie SEO, gdzie pozostawiam przy pewnych słowach / frazach linki do innych artykułów, które zwracają uwagę na daną kwestię).
Raport SEO – Podsumowanie i plany na przyszłość
W ostatniej części raportu SEO otrzymujemy plan kolejnych działań SEO, które warto wykonać. Dzięki temu łatwiej będzie zadbać o skuteczniejsze pozycjonowanie strony www na kolejne 6 miesięcy i dłużej. Wymaga to zachowania cierpliwości, a może nawiązania współpracy z kolejnymi specjalistami SEO. Natomiast musimy się z tym liczyć, jako właściciele danego serwisu www.
Zgodnie z otrzymanym raportem SEO, dbajmy o dalszą realizację takich planów, a podniesiemy ilość ruchu organicznego na witrynie, a zarazem sprzedaż.
A czy korzystając z usługi SEO warto zlecić przygotowanie takiego raportu innej firmie, aby zweryfikowała działania tej pierwszej firmy?
Myślę, że to dobra praktyka, jeśli znajdziemy naprawdę dobrą firmę SEO 🙂