Copywriting SEO - co to jest, rodzaje tekstów i jak zacząć? Poradnik

Copywriting SEO - co to jest, rodzaje tekstów i jak zacząć? Poradnik

Copywriting SEO oznacza tworzenie unikatowych treści dostosowanych do zasad SEO. Dzięki temu treści te mogą zarówno wpływać pozytywnie na czytelników, jak i być dobrze odbierane przez roboty wyszukiwarek internetowych (np. Google). Aby było to możliwe, to teksty takie powinny zawierać odpowiednie słowa / frazy kluczowe. I najlepiej jeśli nie będą one odebrane jako nachalna reklama, lecz zostaną naturalnie wplecione do tekstu i będą z nim współgrać. Przekonamy się poniżej, jak do tego doprowadzić. 

SEO copywriting to wysokiej klasy treści, które znajdują zastosowanie na stronach www jako teksty na strony firmowe / wizytówki, opisy produktów do sklepów online, teksty opisujące kategorie, artykuły eksperckie i sponsorowane, teksty do social media. Właściwa optymalizacja tych treści pod pewne słowa / frazy kluczowe i zamieszczenie odpowiednich odnośników do stron www wpływa na pozycjonowanie stron internetowych w wynikach wyszukiwania Google.

Film z kanału #JakSieRozwijac:

Copywriting SEO - rodzaje tekstów:

  • teksty zapleczowe – sprawdzają się na stronach zapleczowych (najlepszych katalogach SEO, farmach blogów zapleczowych, itp.). Nie są najwyższej jakości, ponieważ takie teksty są później odwiedzane nie przez użytkowników, lecz roboty Google. Stanowią tło dla ważniejszych treści, które chcemy promować w Google. Teksty te są bogate w słowa / frazy kluczowe, na które chcemy podnieść naszą stronę www (główną i jej poszczególne podstrony/wpisy). 
  • teksty dla użytkowników – wysokiej jakości treści przeznaczone dla realnych odbiorców (czytelników, klientów itp.). Okazują się coraz bardziej cenne dla wyszukiwarek Google, więc także w nich zaleca się zastosowanie odpowiednich zasad SEO (słów / fraz kluczowych), ale należy to uczynić naturalnie, by ogólnie tekst został uznany za ekspercki.

Copywriting SEO dla promocji strony www, bloga, sklepu

Kiedy tworzymy nową podstronę strony www, wpis na blogu czy opis produktu/kategorii w sklepie online, to warto zachować pewną strategię. Polega ona na tym, że na samym początku zastanawiamy się nad tym, czym mogą być zainteresowani nasi czytelnicy / potencjalni klienci. Możliwe, że mają pewne pytania, na które moglibyśmy im odpowiedzieć. 

Bądź zastanawiają się, jak rozwiązać różne problemy i tutaj również jesteśmy w stanie przygotować teksty na ten temat. Niech te teksty dotyczą również, w pewnym stopniu, naszej oferty, produktów, usług.

Aby uzyskać wiele ciekawych pomysłów na teksty SEO, można wykorzystać narzędzia Answer The Public, Ubersuggest, Google Trends i planer słów kluczowych Google. Możemy także porozmawiać z innymi (krewnymi, znajomymi, stworzyć ankietę dla klientów bądź do nich zadzwonić). Dzięki temu jesteśmy w stanie więcej dowiedzieć się na temat ich zainteresowań, potrzeb i tego, co moglibyśmy jeszcze dla nich zrobić. 

Zawsze możemy tworzyć takie treści i nie musimy się przejmować, że na początku jakość pisanych przez nas tekstów nie jest najlepsza. A jeśli naprawdę nie czujemy się w tym dobrze bądź nie mamy czasu, to można postawić na zamówienie tekstów SEO w różnych miejscach (np. w serwisach i agencjach copywriterskich, od freelancerów, copywriterów itp.).

1. Jak się wybić wśród milionów tekstów w Internecie?

Moglibyśmy uznać, że już ktoś napisał wyjątkowe teksty na tematy, które i my chcielibyśmy poruszyć. Możliwe, że tak jest. Ale warto wtedy skupić się na przygotowaniu jeszcze lepszego artykułu. Niech zwróci uwagę na dany temat z różnych punktów widzenia, przedstawi więcej cennych informacji, statystyk, danych. Niech będzie bogaty nie tylko w treści tekstowe, ale również w wykresy, zdjęcia, filmy itp. To sprawi, że uda się nam przygotować wyjątkowy materiał, który później Google chętniej będzie proponowało internautom, gdy będą poszukiwać takich informacji. 

To powinno nas skłonić również do tego, aby co jakiś czas aktualizować treści, które znajdują się na naszym blogu, na stronie www oraz w sklepie online. Możliwe, że teraz przygotowalibyśmy jeszcze lepiej dane teksty, tak, by były bogatsze o wideo, audio i inne materiały. I coś takiego również poprawi ranking takich artykułów w wynikach wyszukiwania. 

Jeśli mamy trudności z przygotowaniem danego artykułu w wyniku nadmiaru treści czy materiałów, które zgromadziliśmy, to mamy cenną wskazówkę: "Po prostu zacznij pisać". U mnie jest podobnie za każdym razem, gdy przygotowuję nowy artykuł na blogu. Wcześniej przeprowadzam dokładny research, zbieram materiały i jest tego tak dużo, że czasami to przeraża. 

Ale mimo wszystko zaczynam od czegokolwiek i później piszę dalej oraz udoskonalam. Po jakimś czasie kończę i to często znacznie wcześniej, niż na początku mi się wydawało.

2. Piszmy językiem dopasowanym do odbiorców i tematu

Gdy już zaczynamy pisać, to nie skupiajmy się tylko na danym materiale, ale również na odbiorcach. Chcielibyśmy, aby oni, trafiając na naszą stronę www, pozostali na niej dość długo, a nawet zdecydowali się na konkretne działania. Będzie to możliwe, jeśli tekst okaże się dla nich zrozumiały i wiarygodny. Przeanalizujmy więc, jakim językiem musimy pisać: branżowym, technicznym, potocznym bądź innym. 

I pamiętajmy, by nie lać wody. Coś takiego warto pozostawić na teksty zapleczowe. Ale teksty skierowane już do czytelników/klientów powinny omawiać dany temat konkretnie i kompleksowo. Poleganie na jasnych komunikatach będzie tutaj dobrym wyjściem. A tam, gdzie musimy pewne słowa wytłumaczyć, starajmy się to uczynić. 

3. Wyszukajmy najlepsze słowa i frazy kluczowe

W tytułach naszych tekstów, w nagłówkach oraz w treści akapitów warto naturalnie wplatać najważniejsze słowa / frazy kluczowe. To te wyrażenia, które internauci wpisują do wyszukiwarek internetowych, aby znaleźć informacje na dany temat, odszukać dany produkt czy usługę bądź firmę. Warto wykorzystać sprawdzone narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych. Na tej podstawie stworzymy również plan na następne teksty, które będą promować nasz biznes w internecie.

Zgodnie z zasadami SEO takie słowa kluczowe należy umieszczać w sposób przyjemny dla odbiorców. Dawniej na końcu danego artykułu czy opisu produktu/kategorii umieszczało się pełno tagów (na tą chwilę działanie to nie wpływa pozytywnie na widoczność w wyszukiwarce Google). Warto stosować synonimy takich słów kluczowych, ponieważ roboty Google świetnie radzą sobie z ich interpretacją i pozytywnie to odbierają. 

4. Copywriting SEO - formatowanie tekstów

By czytelnik chętnie zapoznał się z większością danego tekstu (np. 50%, ponieważ całości to i tak raczej nie przeczyta, na co wskazują statystyki), musimy go do tego zachęcić. W jaki sposób? Liczy się to, jak ciekawy okaże się dany tekst, czy jego przeczytanie będzie proste i zrozumiałe. Jeśli tak, to czytelnik nabierze do nas zaufania i chętnie powróci do naszego serwisu. W tym celu pomaga nam formatowanie tekstu. 

Przede wszystkim warto formatować tekst przez takie elementy, jak: 

  • nagłówki i śródtytuły (h1, h2, h3), 
  • krótkie akapity – dzięki nim znacznie łatwiej jest skupić się na przeczytaniu całego tekstu (tekst nie jest zlepiony w jedną całość, więc tak nie przeraża);
  • zdjęcia – np. dopasowane do tytułu, jak i śródtytułów, które ciekawią i świetnie wprowadzają do dalszej treści;
  • wideo – może to być embed filmu opublikowanego na kanale YT, który również poprawia wartość SEO danego artykułu. Użytkownik może sobie puścić wideo i dalej zapoznawać się z tekstem;
  • audio – podobnie, jak powyżej, materiał audio (np. w formie embed nowego odcinka podcastu) pozycjonuje treść w wyszukiwarce Google i wydaje się ciekawą formą przekazu dla czytelnika;
  • wypunktowania i wytłuszczenia – podkreślają najważniejsze informacje, dzięki którym użytkownik znacznie szybciej znajduje cenną odpowiedź na swoje pytanie. Takie działania poprawiają widoczność słów kluczowych, co również pozytywnie wpływa na SEO.

5. Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Aby ułatwić użytkownikom nawigację po danej stronie www, warto ukazywać tam odnośniki wewnętrzne wyjaśniające pewne pojęcia, rozwijające konkretny temat. Dobrze, gdy te linki zewnętrzne są tworzone w oparciu o tak zwane anchory czyli słowa / frazy kluczowe. Ma to pozytywne przełożenie na pozycjonowanie linkowanego artykułu i jego widoczność w Google. Takie linkowanie wewnętrzne, gdy jest dobrze ułożone, zmniejsza współczynnik odrzuceń. Dzieje się tak, ponieważ użytkownicy są zadowoleni z informacji zawartych na danej stronie www i nie muszą szukać w innym miejscu dodatkowych informacji. Najlepiej, gdy takie linki wewnętrzne posiadają atrybut dofollow.

Nie należy tutaj zapominać o linkowaniu zewnętrznym, na przykład gdy chcemy profesjonalny artykuł poprzeć konkretnymi źródłami (do pewnych badań, informacji rządowych itp.). Wtedy dobrze, gdy te linki zewnętrzne posiadają atrybut nofollow. Innym razem możemy przez linki zewnętrzne zachęcać do obserwowania nas poprzez kanały social media (Youtube, Instagram, fanpage, Linkedin). 

Dodatkowo nie należy zapominać o przygotowaniu spisu treści, jeśli tworzymy rozbudowany artykuł czy poradnik. W nim moglibyśmy stworzyć kotwice linku. Gdyby ktoś w nią kliknął, to zostałby przeniesiony do odpowiedniego śródtytułu na danej stronie www. To tak zwane anchor-texty. 

6. Copywriting SEO - Opisy meta

Tworząc treść na stronę głównej witryny, podstrony, zawsze należy skupić się na tzw. opisach meta (title i description). To tytuł i opis, który jest później widoczny dla internautów w wyszukiwarce Google. Nie chcemy, aby wyszukiwarka Google samodzielnie tworzyła za nas takie opisy meta, ponieważ mogłyby nie być one trafne i ciekawe dla innych.

Aby więc to zmienić, warto na stronach WordPress wykorzystać wtyczkę Yoast SEO. Właśnie w niej jest możliwość tworzenia opisów meta. Dodatkowo wtyczka od razu proponuje nam, aby taki tytuł i opis meta nawiązywały do głównego słowa kluczowego, które chcemy wyeksponować. 

Copywriting SEO - wnioski i podsumowanie

Copywriting SEO - wnioski i podsumowanie

Widzimy, jak wiele czynników decyduje o dobrych tekstach SEO, które mogłyby skutecznie promować naszą stronę www. Aby było to możliwe, musimy unikać niedozwolonych praktyk SEO (Black Hat SEO), które mogłyby zostać wykryte przez Google. A wtedy pozycja naszej strony na ważne dla nas słowa / frazy kluczowe nie byłaby najlepsza. Nasza strona www mogłaby nawet zostać zbanowana, przez co nie byłaby widoczna w wyszukiwarce internetowej.

Lepiej dążyć do wykorzystania prostych i nadal skutecznych technik SEO. Najważniejsza z nich polega na budowaniu wokół naszej strony www wysokiej jakości contentu. Niech takie dobrej klasy teksty SEO znajdują się na naszej stronie www, a zarazem za nią (w artykułach sponsorowanych, na forach, w social media itp.). Wysokiej jakości treść na stronie www sprawi również, że koszty reklam sponsorowanych spadną (Google Ads i Facebook Ads). Im lepiej dopasowana strona www / podstrona (bogata w ciekawą i rozbudowaną treść), tym lepszą ocenę jakości od strony reklamodawców uzyskuje, a to obniża koszty.

Dbałość o dobry Copywriting SEO może zapewnić sukces naszemu biznesowi. 






One Response
  1. Dbanie o content to jedno z tych działań, które należy wdrażać, jeśli chcemy dbać o swoją pozycję w sieci. Dobrze korzystać ze wszelkich sprawdzonych wskazówek i dostarczać wysokiej jakości teksty, które będą korzyścią zarówno dla nas, jak i dla naszych odbiorców.

Dodaj komentarz :)