Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania? Poradnik SEO!

Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania Poradnik SEO!

Wyszukanie odpowiednich słów kluczowych to tak naprawdę podstawa pozycjonowania i optymalizacji każdej stron www. Co, jeśli miałbyś dostęp do cennych wskazówek i narzędzi przydatnych do poprawnej analizy słów kluczowych. Dzięki nim zadbasz o większy i wartościowszy ruch na stronie oraz o odpowiednią konwersję. I dowiesz się, jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania szybko i skutecznie!

Źle dobrane słowa kluczowe stanowią poważne straty…

Przekonaj się więc, jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania, na które nie tylko będziesz wysoko w wynikach wyszukiwania Google, ale co ważne, zapewni Ci to duży ruch na stronie.


Spis treści „Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania?”:

  1. Słowa kluczowe – czym są?
  2. Skuteczne słowa kluczowe
  3. Jak dobrać słowa kluczowe – 10 sposobów
  4. Jak dobrać słowa kluczowe – wnioski

„Słowa kluczowe” – czym są?

Słowa kluczowe - czym są i jak dobrać do pozycjonowania

Słowa kluczowe to wyrazy wpisywane do wyszukiwarki Google. Użytkownicy dzięki temu chcą wyszukać konkretne produkty, usługi, firmę bądź informacje. Kilka słów kluczowych, czyli już tak zwany long tail, nazywamy jest także frazami kluczowymi.

Rodzaje słów kluczowych:

1. Słowa kluczowe Podstawowe / ogólne

To słowa kluczowe złożone z 1-2 wyrazów. Często cechują się wysoką popularnością i konkurencją, przez co ich pozycjonowanie okazuje się trudniejsze. Przykłady: buty zimowe, sklep ogrodniczy, firma seo.

2. Słowa kluczowe Brandowe

Słowa kluczowe wpisywane w celu wyszukania oferty konkretnej firmy. Użytkownicy nie znają strony firmowej, ale decydują się na jej wyszukanie na podstawie marki bądź samej nazwy firmy. To zachęca, aby pojawić się w Google na 1 miejscu na frazę stanowiącą naszą nazwę firmy. Przykłady: Neostrada, Cyfrowy Polsat, Coca-Cola, JakSieRozwijac, JakOszczędzacPieniądze, Devstyle, MałaWielkaFirma, CopywriterExpert i wiele innych.

Pamiętaj: Stwórz unikalną nazwę firmy

Sprawdź, czy ktoś nie wykorzystuje podobnej nazwy. Decyduj się także na stworzenie domeny o nazwie firmy, co sprawi, że nasza strona z nazwą firmy pojawi się wysoko w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu potencjalni klienci wpisujący w wyszukiwarkę naszą nazwę firmy na pierwszym miejscu otrzymają link do Twojej strony.

3. Słowa kluczowe Long Tail

Dłuższe słowa kluczowe, najczęściej od 3-5 wyrazów. Posiadają mniejszą klikalność, ale również niską konkurencję. Dzięki temu o wiele łatwiej odbywa się pozycjonowanie na takie słowa kluczowe. Przykłady: buty zimowe dla mężczyzn, profesjonalne pozycjonowanie stron www.

4. Słowa kluczowe Lokalne i Krajowe

Lokalne słowa kluczowe dotyczą wybranych regionów, województw, miejscowości (np. sklep obuwniczy toruń, firma seo kujawsko pomorskie), natomiast krajowe słowa kluczowe są ogólne (np. sklep obuwniczy, firma seo).

5. Słowa kluczowe Informacyjne

Słowa kluczowe związane z wyszukiwaniem odpowiedzi na pewne pytania, a wpisywane są przez użytkowników. Przykłady: jak zdać na prawo jazdy, jak nazywa się premier USA, jak pisać artykuły reklamowe.

Słowa kluczowe – warto pamiętać!

Krótkie słowa kluczowe cechują się wysoką konkurencyjnością, więc koszty związane z ich pozycjonowaniem są wyższe. Natomiast dłuższe słowa kluczowe to automatycznie niska konkurencja i prostsze pozycjonowanie, a dodatkowo większa pewność, że na stronę trafią użytkownicy szczególnie zainteresowani naszym produktem, usługą czy informacją.


Skuteczne słowa kluczowe!

Dowiedziałeś się już, czym są słowa kluczowe i jakie są ich rodzaje. Teraz więc zajmij się tym, jak dobrać słowa kluczowe, te najlepsze! Na początek dokładnie przyjrzyj się swojej ofercie, czyli poszczególnym produktom i usługom, które chcesz zaproponować klientom. Uwzględnij także obszar swojej działalności, szczególnie jeśli działasz lokalnie.

Recepta na dobre słowa kluczowe:

  1. Unikaj fraz jednowyrazowych
  2. Unikaj fraz złożonych
  3. Unikaj fraz niegramatycznych

Przykładowe trafne słowa kluczowe:

a) Słowa kluczowe dla sklepu z telefonami:

  • iPhone 7
  • bateria do iphone 4s
  • najlepsze smartfony 2017

b) Słowa kluczowe dla agencji reklamowej w Toruniu:

  • agencja reklamowa toruń
  • agencja reklamowa kujawsko pomorski
  • pozycjonowanie stron www toruń

c) Słowa kluczowe dla bloga o rozwoju osobistym:

  • blog o rozwoju osobistym
  • blog rozwój osobisty
  • blog o marketingu

Jak jednak wiedzieć, które słowa kluczowe są trafniejsze czyli są częściej wpisywane przez internautów w Google? Właśnie o tym poniżej!


Jak dobrać słowa kluczowe – 10 sposobów!

To najważniejsza kwestia, która powinna Cię zainteresować. Dzięki niej wiesz jak dobrać słowa kluczowe, które posłużą do skutecznego pozycjonowania strony firmowej, sklepu czy bloga. Gdzie wyszukać takie słowa kluczowe? Oto moje 10 sposobów jak dobrać słowa kluczowe.

1. Planner słów kluczowych Google

Mamy tutaj 2 możliwości wyszukiwania słów kluczowych:

  •  polega on na wpisaniu ogólnego słowa kluczowego związanego z naszą stroną (np. pozycjonowanie, sklep zoologiczny, firma szkoleniowa). Po jego wpisaniu i wyszukaniu otrzymujesz listę różnorodnych słów kluczowych, krótkich i dłuższych. Dodatkowo dowiadujesz się, jaka jest ich popularność (ilość wyświetleń każdego miesiąca) oraz konkurencja (niska / średnia / wysoka).
Jak wyszukać słowa kluczowe w Planner słów kluczowych Google
  • drugi sposób polega na wpisaniu adresu strony naszej konkurencji. Dzięki temu dowiesz się, na jakie słowa kluczowe jest wysoko w wynikach wyszukiwania i jakie propozycje słów kluczowych dostarcza jej Google. Wykorzystujesz do tego nie tylko adres główny konkurencji, ale także jej podstrony. (https://stronaglowna.pl i https://stronaglowna.pl/cennik lub https://stronaglowna.pl/o-nas itp.)
Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania przez Planner słów kluczowych Google

Co wpływa na konkurencyjność słów kluczowych:

  •  branża – wysoką popularnością cieszą się słowa kluczowe dotyczące ubezpieczeń, finansów i bankowości.
  • seo – wyższa ilość dobrze zoptymalizowanych stron na dane słów kluczowe.
  • liczba stron konkurencyjnych – większa ilość stron o podobnej działalności i tematyce.
  • liczba i jakość linków konkurencji – większa ilość linków pozycjonujących konkurencję

Te czynniki mają szczególny wpływ na koszt pozycjonowania strony na wybrane słowo kluczowe oraz na czas, w którym to uzyskasz wysoką pozycję w Google.

2. Na samym dole w wyszukiwarce Google

Kiedy wpiszesz pewne słowo kluczowe do wyszukiwarki Google, to na samym dole pojawia się pozycja „Podobne wyszukiwania„. Właśnie tam dowiadujesz się, jakie podobne słowa kluczowe zaproponuje wyszukiwarka Google. Warto skorzystać z tych pewnych propozycji.

jak dobrać słowa kluczowe przez wyszukiwarkę Google

3. Sugestie Wyszukiwarki

Kiedy wpisujesz pewne słowo do wyszukiwarki to Google może sam zaproponować jego dalszą treść (np. wpisując słowo „zegarki” w Google wyświetlają się nam w szarym tle dodatkowe słowa, jak „dla mężczyzn”, a poniżej jeszcze inne, jak „zegarki dla kobiet” czy „sklep z zegarkami”).

jak dobrać słowa kluczowe za pomocą sugestii wyszukiwarki google

Dodatkowo tutaj warto jest wykorzystaćzawężanie wyników wyszukiwania„. Jeśli w wyszukiwarkę wpiszesz na przykład słowo „kurtka * damska” o od razu pojawią się propozycje „kurska damska zimowa” „kurska damska 4f” czy „kurtka damska pikowana”.  Więcej znaków specjalnych wykorzystywanych w wyszukiwarce Google znajdziesz tutaj.

jak dobrać słowa kluczowe za pomocą wyszukiwarki google i zawężania wyników wyszukiwania

4. Google Search Console

Jeśli jeszcze nie znasz tego narzędzia to zapraszam do artykułu „Jak dodać stronę do Google Search Console„.

Posiadając już konto w Google Search Console, logujesz się i klikasz w swoją stronę, a następnie przechodzisz w sekcję po lewej stronie „Ruch związany z wyszukiwaniem” i „Analiza wyszukiwania„. Otrzymujesz tutaj listę słów kluczowych, które spowodowały kliknięcie i wyświetlenie się strony w wynikach wyszukiwania.

Dobrać słowa kluczowe przez google search console

Analizując te dane możesz dokładnie ocenić, które słowa kluczowe powinieneś bardziej podkreślić na stronie i je dalej pozycjonować, aby uzyskały lepszy wynik.

5. Fora internetowe

Wyszukaj fora internetowe tematycznie pasujące do tematyki naszej strony i te, które pozwolą dotrzeć do naszych potencjalnych klientów i dodatkowo wzmocnią pozycję strony. Jak to uczynić? Wpisz w Googletemat” + „forum„.

Przykład: pozycjonowanie forum, kobiety forum, rodzice forum itp. Będąc już na takim forum poznaj popularne tematy, kategorie i artykuły, które interesują odbiorców, czyli twoich potencjalnych klientów.

Potrzebna Ci lista najlepszych for internetowych? Specjalnie dla ciebie „Lista 155 polskich for internetowych do pozycjonowania„. Dołącz do subskrybentów bloga, a będzie Twoja (otrzymasz także inne prezenty) 🙂

6. Wikipedia

Po wpisaniu ogólnego słowa kluczowego do wyszukiwarki Wikipedia przeglądaj spis treści na samej górze przedstawiający tytuły pewnych podrozdziałów.

Jak dobrać słowa kluczowe przez spis treści Wikipedia

Później na samym dole sprawdź kategorie. Następnie przeglądaj odnośniki. I zajrzyj do sekcjiZobacz także„, gdzie ukazują się podpowiedzi do haseł związane z danym tematem. Pozwoli to uzyskać dostęp do pewnych haseł i słów kluczowych, o których mógłbyś nawet nie pomyśleć 🙂

Jak dobrać słowa kluczowe przez Wikipedię

7. Amazon, Allegro itp.

Jak sprawdzić słowa kluczowe przez Allegro

Korzystaj z popularnych portali, w których to wyszukiwarki mogą stanowić dla Ciebie cenną podpowiedź. Wpisz do niej słowo kluczowe, najlepiej ogólną frazę. Po wpisaniu słowa kluczowego wysuną się sugestie, mniej i bardziej rozbudowane frazy kluczowe. Możesz więc ocenić czy pewnych z nich nie pominąłeś.

8. Answerthepublic.com

Świetne narzędzie, które pozwala szybko znaleźć najlepszy tytuł do artykułu na blogu bądź trafne słowa kluczowe.

Wpisując do wyszukiwarki słowo kluczowe widzisz:

  • jakie pytania dotyczące naszego słowa kluczowego wpisują użytkownicy
  • propozycje innych / podobnych słów kluczowych
  • alfabetycznie ułożone wszystkie słowa kluczowe dopasowane do naszego słowa kluczowego

9. Przegląd fraz i słów kluczowych

Z każdego słowa kluczowego na naszej stronie możesz często utworzyć nowe. Na przykład ze słowa kluczowego „sklep odzieżowy warszawa” może utworzyć inne słowa, gdzie pojawia się geolokalizacja (Przykład: „sklepy odzieżowe warszawa” czy „sklep z ubraniami warszawa”). Do gotowych fraz kluczowych można również dodać przymiotniki (Przykład: do słowa „copywriter” dodajemy przymiotnik „dobry copywriter”).

Pomocne jest narzędzie Keyword Mixer, które umożliwia odwrócenie kolejności słów kluczowych, ich sklejenie czy ułożenie w porządku alfabetycznym.

Jak dobrać słowa kluczowe przez keyword mixer

Kiedy jednak tworzysz takie nowe słowa kluczowe to dobrze jest za pomocą wyżej wspomnianego narzędzia „Keyword Planner – Planowanie słów kluczowychocenić, jaka jest ich klikalność i konkurencja.

10. Boks People Also Ask

Jak dobrać słowa kluczowe przez people also ask nowe narzędzie Google

Boks wyskakujący w wynikach wyszukiwania, jak na razie dostępny w języku angielskim. Jeśli więc chcesz go zobaczyć, to w ustawieniach języka wyszukiwarki zaznaczasz opcję językową English. Boks ten przedstawia inne zapytania / pytania stosowane przez internautów, które nawiązują do wpisanego słowa kluczowego.

11. Ubersuggest

To kolejne wspaniałe narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych i sprawdzania konkurencji. Jak dla mnie jedno z najlepszych i darmowych narzędzi tego typu stworzony przez fachowca od marketingu na świecie, czyli Neil Patel. To on jest twórcą tego narzędzia SEO i innych, które ukazuje na swojej stronie.

Wystarczy przejść do Ubersuggest i wpisać pewne słowo kluczowe, a następnie dowiemy się, jaka jest jego popularność w Google. Otrzymamy także propozycje innych, podobnych słów kluczowych. Możemy również do wyszukiwania wpisać pewien link (np. naszej konkurencji) i wtedy widzimy, na jakie słowa kluczowe ona się pozycjonuje i jaki ruch pozyskuje przez te słowa kluczowe. Więcej o tym wyjaśniam w artykule „Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji?


Jak dobrać słowa kluczowe – wnioski:

Tak oto poznałeś 10 darmowych sposobów na to jak dobrać słowa kluczowe do strony firmowej, sklepu czy bloga. Dzięki nim będziesz mógł również przygotować najlepsze słowa kluczowe do wszystkich nowych i dawnych artykułów, które wrzucasz  na bloga czy serwis informacyjny.

Poznałeś najlepsze darmowe narzędzia do dobrania najlepszych słów kluczowych do pozycjonowania.

Płatne narzędzia

Jeśli chciałbyś skorzystać z płatnych narzędzi, to jednym z nich okazuje się Semstorm czy Majestic. Pozwolą sprawdzić, na które słowa kluczowe pozycjonuje się konkurencja i statystyki słów kluczowych, które idealnie mogłyby pasować do naszej strony. Oczywiście otrzymasz w nich dostęp do wielu innych przydatnych raportów.

Jak wyglądają pozycję Twoich słów/fraz kluczowych w Google? Czy twoja witryna uzyskuje wyniki TOP? Mam taką nadzieję, a jeśli znasz osoby na to, jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania? Daj o nich znać w komentarzu!

6 Comments

  1. Adam

    Dużo dobrego znalazłem w Twoim tekście, więc wielkie dzięki! Dobre słowa kluczowe dużo dają, czytałem o tym w poradniku od Performance Media i teraz u Ciebie jeszcze. Polecasz może jakieś narzędzia do sprawdzania trendów? To też by mi się przydało 🙂

    1. Jak Się Rozwijać

      W przypadku sprawdzania trendów wykorzystujemy zwykły Google Trends. A zarazem pomagają nam w tym te narzędzia pomocne w wyszukiwaniu słów kluczowych. Gdy widzimy, że pewne słowa i frazy są często wyszukiwane przez użytkowników w ciągu miesiąca, a przy tym porównujemy sobie dany rok i miesiące, to łatwo ocenić, co jest trendem. Pozdrawiamy!

  2. Kamil Demidowski

    Dobry, mięsisty artykuł. Odpowiedni dobór słów kluczowych jest niezwykle istotny już na samym początku pozycjonowania. Musimy wypromować swój biznes na takie frazy, które są najbardziej wyszukiwane w naszej branży. Możemy też zrobić research słów kluczowych na jakie pozycjonuje się nasza konkurencja i też prowadzić działania właśnie na te słowa. Pozwoli nam to z czasem zepchnąć ich z pozycji, ale działania muszą być systematyczne.

  3. Michał

    W sumie to można było wspomnieć o takich narzędziach jak Übersuggest czy KeywordTool.io bo planer słów kluczowych ma strasznie duże widełki.

    Warto też pamiętać o chociażby Semrush przy analizie słów kluczowych ( w tym konkurencji ).

    1. Jak Się Rozwijać

      Zgadza się, chociaż jak ma się działające konto Google Ads, to widełki są mniejsze 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Promocja na wszystkie kursy online!

Zajrzyj do zakładki "Kursy Online" i sprawdź najlepsze promocje na kursy o grafice i fotografii, marketingu, zarabianiu przez Internet, IT i AI. Zapraszamy!

Promocja na kursy online!
1