Słownik SEO i pozycjonowania stron WWW – znane terminy i pojęcia

slownik-seo

Słownik SEO w moim wydaniu jest regularnie aktualizowany. Chcę, aby wszystko było dla Was jasne przez cały czas, być mógł dowolnie z niego korzystać. Rozwiej dzięki temu swoje wszelkie wątpliwości i ucz się o SEO, ponieważ to tematyka, która na pewno przyda Ci się podczas prowadzenia własnego biznesu online i pozycjonowania stron www.

Słownik SEO pomoże Ci się rozwijać. A praktyczna wiedza i moje wsparcie otrzymasz w kursie „Ogarnij SEO i pozycjonowanie stron WWW„. I pamiętaj: najlepszą ofertę wszystkich moich kursów (które mogą wpłynąć na Twój rozwój bądź przydać się innym) znajdziesz w sklepie na tej stronie.

Poznawaj pojęcia i terminy seo od początku do końca bądź sam wyszukuj, które szczególnie interesują Cię w danej chwili. Powodzenia!

Wyrażenia te tłumaczę także bardzo dokładnie w moich kursach online. Serdecznie zapraszam do udziału w tych szkolenia, w których możesz liczyć na wyjątkowe materiały wideo, pliki PDF, grupy wsparcia na FB i moje indywidualne wsparcie!


Słownik SEO – A

AdSense

Reklamy kontekstowe wyszukiwarki Google. Znajdują się na stronach, serwisach i blogach uczestniczących w programie partnerskim Google. Każde unikalne kliknięcie użytkownika w reklamę Google Adsense (CPC) zapewnia właścicielowi strony odpowiednie wynagrodzenie. Jest także możliwość pozyskiwania środków za każde wyświetlenie reklamy (CMP). Popularne rodzaje reklamy AdSense: tekst, grafika i wideo. Wydawcy reklam GA mają dostęp do raportów i statystyk na temat klikalności reklam, jak i przewidywanych zarobków.

AdWords

Narzędzie reklamowe od popularnej wyszukiwarki Google, pozwalające na uzyskanie reklamy w wyszukiwarce Google, na stronach w silnikiem wyszukiwania Google oraz na stronach i serwisach przydzielonych do programu AdSense. Reklama Google AdWords przygotowywana jest na podstawie ustalonych słów i fraz kluczowych, lokalizacji, wieku i płci użytkowników. Dodatkowo ustala się miejsce wyświetlenia reklam (kraj, region, miasto) i rodzaj urządzeń (komputery stacjonarne PC lub urządzenia mobilne – tablety i smartfony). Dzięki temu reklama jest dostępna dla użytkowników, którzy są szczególnie zainteresowani wybranym produktem, usługą bądź ofertą strony www.

Formy sprzedaży reklam w Google AdWords:

  • CPC (Cost Per Click) – oznacza koszt za każde kliknięcie unikalnego użytkownika. Wysokość jest przede wszystkim zależna od konkurencji na dane frazy kluczowe i maksymalnych stawek.
  • CPM (Cost Per Mile) – oznacza koszt za każde 1000 wyświetleń reklamy.

„Korzystanie z programu Google AdWords nie ma większego przełożenia na pozycję strony pozycjonującej w wynikach organicznych”. Jedynie zwiększające się statystyki odwiedzalności strony przez użytkowników na podstawie reklamy AdWords mogą dodatkowo przyczynić się do zwiększenia jej oceny i wyników w Google.

Z czego składa się Google AdWords:

  • Sieć wyszukiwania Google – wyszukiwarka Google, google maps, zakupy google, partnerskie witryny wyszukiwania (gazeta.pl, wp.pl, onet.pl).
  • Sieć reklamowa – miliony witryn i aplikacji wyświetlających reklamę Google w postaci przekazów tekstowych, grafiki czy wideo.

Skuteczny okazuje się Remarketing w Google AdWords. Polega on na docieraniu z reklamą Google do użytkowników, którzy już przynajmniej raz zapoznali się z daną ofertą.

Agencja SEO

Firma zajmująca się marketingiem internetowym. Obsługuje klientów prywatnych i firmowych. Zapewnia im reklamę w mediach, a zarazem skuteczne pozycjonowanie stron www. W swoim zespole najczęściej posiada takich specjalistów od seo, jak: copywriter, pozycjoner, programista i wielu innych. Swoim klientom dostarcza usługi, z których rozlicza się na podstawie dokładnych raportów i wcześniej zawartych umów. Najczęściej współpracuje z właścicielami stron firmowych, sklepów internetowych i blogów.

Aktualizacja algorytmu

Update algorytmu Google, czyli jego odświeżenie bądź ulepszenie. Główne cele aktualizacji algorytmu Google to: poprawa wyświetlanych wyników podpowiedzi i wyszukiwania, szybsza indeksacja treści oraz usuwanie z indeksu stron słabej jakości.

Algorytm Google

Rozbudowany ciąg komend, formuł i procesów komputerowych wpływających na działanie wyszukiwarki Google. Dokładne wyniki wyszukiwania uzyskuje się dzięki setkom wskaźników, które są regularnie ulepszane bądź tworzone nowe. Coraz bardziej Google ceni sobie aktualną i unikalną treść na stronach www, lokalizację zapytań Google i dostosowanie się do zasad White Hat SEO. Nie ma dla niej znaczenia już znacznik Page Rank. Przez cały czas Google przeprowadza aktualizację algorytmu, w celu zapewnienia jeszcze dokładniejszych wyników wyszukiwania.

Alt

Atrybut stosowany w języku projektowania stron internetowych HTML. Określa opis alternatywny obrazów i pozostałych elementów multimedialnych pojawiających się na stronie. Takie znaczniki ALT przyczyniają się również do skutecznego pozycjonowania stron www. Dlatego ważne, aby wszystkie obrazki, video i pozostałe multimedia posiadały te atrybuty, które mogą w swojej treści zawierać najważniejsze słowa kluczowe, na które jest pozycjonowana strona główna i podstrony.

Przykład: <a href=”twojadomena.pl” alt=”PrzykładowaNazwa”>…</a>

Anchor Text

Pewna treść na stronie w postaci linku (najczęściej fraza/słowo kluczowe). W języku HTML anhor text oznacza treść między znacznikami <a>. Internauci na stronie widzą sam „Anchor Text” w formie linku do konkretnej strony www.

Przykład: <a href=”twojadomena.pl”>AnchorText</a>

Audyt SEO

Dokładny raport przedstawiający, w jaki sposób doprowadzić do skuteczniejszego pozycjonowania pewnej strony internetowej. Ocenia również szereg działań, które należy podjąć, aby doprowadzić do optymalizacji strony. Wprowadzenie takich zmian pozytywnie wpływa na pozycję strony w popularnych wyszukiwarkach internetowych, jak Google. Na podstawie raportu zauważa się pewne błędy na stronie, które należy jak najszybciej wyeliminować, na przykład: brak opisu strony, brak tytułu strony, brak atrybutów alt dla obrazków bądź błędy w kodzie strony.

Więcej w artykule „Darmowy Audyt SEO„.

Artykuł sponsorowany

Artykuł zamieszczony na popularnych serwisach internetowych (bądź w prasie), skupiający się na promocji usługi, produktu bądź firmy. W artykule sponsorowanym widoczne są takie formy reklamy, jak: linki, grafika i logotypy. Content artykułu jest wysokiej jakości i dzięki temu odbierają go użytkownicy, jak i wyszukiwarka Google. Ma on za zadanie w najmniej subtelny sposób ukazać pewną reklamę. Najskuteczniejsze w SEO okazują się artykuły sponsorowane tematyczne, które odpowiadają tematyce treści znajdującej się na wybranej stronie pozycjonującej. Jeśli szukasz serwisy tematyczne, to zajrzyj na „Najlepsze artykuły sponsorowane„.

Artykuły na blog

Treść pojawiająca się na blogu firmowym bądź blogu tematycznym, której cel polega na docieraniu do konkretnych odbiorców, jak i pozycjonowaniu odpowiedniej strony internetowej. Zdarza się, że właściciele stron firmowych w ramach pozycjonowania prowadzą również blog firmowy, na który regularnie, każdego miesiąca, umieszczają kilka ciekawych artykułów odpowiadających tematyce strony. Profesjonalne prowadzenie bloga oferują Copywriterzy, którzy są w stanie przygotować artykuły dostosowane do czytelników, a zarazem odpowiednio zoptymalizować pod względem SEO. Ważne, aby artykuły na blogi okazały się w pełni unikalne, posiadały odpowiedni tytuł i słowa kluczowe, a zarazem były publikowane regularnie.

Atrybut Nofollow

Atrybut nadawany linkom wychodzącym. Nie przekazuje on mocy SEO innym stronom www. Więcej pod hasłem NoFollow.


Słownik SEO – B

Ban

Nałożenie przez wyszukiwarkę Google kary na konkretną stronę internetową (stronę firmową, serwis www, bloga, sklep internetowych itp.) w wyniku złamania regulaminu. Ban sprawia, że strona zostaje całkowicie usunięta z indeksu wyszukiwarek internetowych. Wpisując do wyszukiwarki Google wyrażenie: „Site:adresstrony.pl” nie dostrzeżemy żadnych wyników. Najczęściej Ban jest nałożony na strony, które są pozycjonowane za pomocą nieodpowiednich technik, black hat seo. Takie działania z czasem są wychwytywane przez nowoczesne algorytmy Google. Czasami można starać się o usunięcie Bana ze strony, choć nigdy nie jest to takie proste. W takim momencie należy skontaktować się z firmą Google i ustalić pewne rozwiązanie.

Black Hat SEO

Techniki pozycjonowania stron internetowych przekraczające zasady regulaminu Google. Skupiają się one na szybkim podniesieniu pozycji strony www na wybrane słowa kluczowe w bardzo krótkim odstępie czasu. Popularne techniki black hat seo to: kupowanie linków, współpraca z systemami wymiany linków, ukryte teksty, keyword stuffing. Zdarza się, że niektóre firmy oferują dodanie naszej strony do kilkunastu bądź kilkudziesięciu tysięcy stron w dość szybkim czasie. Mamy wtedy pewność, że oferują nam zakazane techniki pozycjonowania, które później mogą spowodować otrzymanie bana dla strony. Należy więc mieć pewność, że współpracujemy z doświadczoną agencją reklamową bądź firmą seo. Założeniem jej pozycjonowania powinna być reguła White SEO.

Bot

Bot to inaczej robot online wykorzystywany przez takie popularne wyszukiwarki internetowe, jak Google, Binq czy Yahoo. Jego zadanie polega na podążaniu po linkach, sprawdzaniu stron i zapisywania ich w indeksie. Dzięki temu powstaje indeks Google. Inaczej Bot znany jest jako „robot”, „pająk” lub „crawler”.

Buzz marketing (marketing szeptany)

Reklama strony www, jej pozycjonowanie, opierające się na wykorzystaniu for internetowych. Polega na umieszczaniu we wpisach treści i linków do pozycjonowanej strony internetowej. Oznacza również polecanie produktów bądź usług pochodzących z pewnej strony www i budowanie znajomości marki, firmy czy sklepu. Czasami linki są umieszczane tylko w stopce danego użytkownika bądź w jego profilu.


Słownik SEO – C

Cache Google

Skopiowanie całej strony za pomocą robota wyszukiwarki internetowej Google.

CF – Citation Flow

Parametr Majestic określający w skali od 0-100 siłę linków prowadzących do wybranej strony internetowej. Wyższy wynik oznacza silniejszą stronę, natomiast niższy wynik słabszą stronę www. Firmy seo i agencje reklamowe uwzględniają takie parametry w celu skutecznego pozycjonowania stron internetowych swoich Klientów.

Cloakling

Jedna z metod Black Hat SEO polegająca na stworzeniu 2 wersji strony internetowej, jednej z przeznaczeniem dla użytkowników i drugiej dla robotów wyszukiwarek internetowych. Ta metoda pozycjonowania jest coraz lepiej wychwytywana przez wyszukiwarki, co tym bardziej zachęca do jej całkowitego porzucenia.

Caffeine

System Google skupiający się na indeksowaniu treści każdej podstrony. Gwarantuje trafniejsze wyniki wyszukiwania strony oraz szybkie indeksowanie.

Content

Treść pojawiająca się na stronie internetowej w postaci: tekstów, artykułów, haseł reklamowych, zdjęć, grafik, filmików itp.

Content Marketing

To marketing internetowy opierający się na publikowaniu interesujących i pozycjonujących treści na stronie, blogu bądź w wielu innych miejscach. To aktualnie najskuteczniejsza metoda pozycjonowania strony www, doceniana przez Google. Firma ta zauważa, że najważniejsza okazuje się jakość tekstów i ich wartość merytoryczna dla internautów. Taka treść jest ukazana najczęściej w postaci artykułów sponsorowanych pojawiających się na blogach tematycznych oraz artykuły zamieszczone na specjalistycznym blogu dołączonym do strony firmowej bądź sklepu internetowego. Więcej w artykule „Copywriting – czym jest?„.

Copywriter

To inaczej „Autor Tekstów„, czyli kreatywna osoba, która posiada doświadczenie w konkretnej specjalizacji, jak informatyka, medycyna, finanse czy marki i sprzedaż. Copywriter tworzy wysokiej jakości teksty reklamowe, które oddziałują na odbiorców i zachęcają ich do konkretnych działań. Przykładem jego najczęściej realizowanych zleceń są: teksty na strony www, teksty do reklamy radiowej i telewizyjnej, teksty na banery i wizytówki, artykuły do gazety, oferta handlowa, naming. Aktualnie Copywriter jest również twórcą własnych ebooków i kursów internetowych.

Copywriter SEO

Twórca tekstów przyczyniających się do pozycjonowania i optymalizacji stron www. W ramach swojej pracy tworzy: opisy produktów, teksty do meta tagów stron,  artykuły na blog, teksty zapleczowe, teksty do katalogowania, presell pages, teksty do reklam facebook i google adwords, wpisy na portalach społecznościowych, wpisy na forach i wiele innych.

Copywriting

To treść tworzona na potrzeby reklamy tradycyjnej (gazety, radio, telewizja, banery, ulotki i wizytówki), jak i internetowej (teksty na strony www, oferty handlowe, newslettera, artykuły na blogi, opisy produktów do sklepów internetowych). Głównym założeniem Copywritingu jest trafienie do klienta bądź czytelnika i zachęcenie go do konkretnych działań (np. do zakupu bądź subskrypcji newslettera).  Copywriting to branża, w której odnajduje się taki specjalista, jak: copywriter, copywriter seo, pozycjoner, webwriter, ghostwriter, blogger i inni.


Słownik SEO – D

Data Center – DC

Centrum danych czyli miejsce występowania serwerów służących do przechowywania danych ze stron www. Internautom mogą pojawiać się różne wyniki wyszukiwania ze względu na wyświetlanie danych z innego serwera.

Dead Link

Martwy link, negatywnie wpływający na pozycjonowanie. Link ten został źle wpisany bądź został przydzielony do niedziałającej już strony. Warto usuwać wszelkie martwe linki z naszych stron internetowych, aby wyszukiwarki o wiele lepiej oceniały naszą stronę i jej aktualną pozycję. Dbamy również o to, aby linki wychodzące prowadzące do naszej strony pojawiły się na stronach aktywnych, podobnie tematycznych. Tylko wtedy pozytywnie wpływają na pozycjonowanie naszej strony.

Description

Opis strony, znajdujący zastosowanie w mapie strony. To znacznik HTML umieszczany w sekcji meta. Dzięki niemu wyszukiwarki internetowe mają możliwość wyświetlania takiego opisu pod linkiem do tej strony. Algorytm wyszukiwarek został już tak ulepszony, że ten opis może zostać automatycznie zmieniony, aby bardziej ukazywał zawartość strony. To pokazuje tylko, jak ważne jest tworzenie opisów strony, które dokładnie odpowiadają jej treści.

Domain Authority – DA

Wskaźnik od 1-100 określający konkurencyjność domen internetowych. Wysokość wskaźnika jest zależna od około 200 czynników, w szczególności od jakości linków przychodzących.

Doorway Page

Strona stworzona tylko w celu uzyskania wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Decyduje o tym rozbudowana treść bogata w słowa kluczowe. Wprowadza internautów w błąd przekierowując ich automatycznie na stronę docelową o innej treści.

Duplicate Content

Plagiat treści, kopiowanie treści z 1 strony na drugą. Zjawisko to może również występować na jednej stronie w wyniku zastosowania tej samej treści na kilku podstronach. W tym celu zostały przygotowane specjalne programy i serwisy internetowe sprawdzające unikalność tekstów. Dzięki nim można dokładnie sprawdzić czy nasze nowe teksty są w 100% inne od pozostałych i dzięki temu możemy je z czystym sercem zastosować na wybraną stronę www. Takie zachowanie pozytywnie wpływa na skuteczność pozycjonowania stron www, ponieważ unikalna i wartościowa treść jest bardzo pozytywnie odbierana przez wyszukiwarki internetowe.

Duplicate Content Penalty

To inaczej karny za plagiat treści, czyli nałożona kara od wyszukiwarki internetowej Google, która zauważyła, że treść na naszej stronie została skopiowana.

Duplicate Content Filter

Specjalny filtr nałożony przez wyszukiwarkę w celu niedołączenia strony do indeksu. W wyniku tego internauci nie trafiają na stronę, na której to pojawia się skopiowana treść. Takie rozwiązania firmy Google skutecznie przyczyniają się do promocji White SEO, czyli czystych technik pozycjonowania.


Słownik SEO – F

Filtr

Specjalna kara nałożona przez wyszukiwarkę internetową, np. Google. Nakładana jest w wyniku łamania regulaminu i wytycznych stworzonych przez webmasterów i pozycjonerów. Występują kara nałożona ręcznie przez pracowników Google, a zarazem kara nakładana przez sam algorytm wyszukiwarki. Usunięcie filtru algorytmicznego następuje po poprawieniu odpowiednich błędów. O wiele trudniej jest z usunięciem filtru ręcznie nałożonego przez Google. Wymaga się nie tylko poprawienia błędów, ale późniejsze zgłoszenie do Google prośby o usunięcie filtra.

FSB

Fresh Site Bonus to specjalny bonus przeznaczony dla nowych stron internetowych od Google. Wyszukiwarka decyduje się na podkreślenie ich pozycji w wynikach wyszukiwania. Gdy strona jest skutecznie pozycjonowana, to ma możliwość utrzymać, a nawet poprawić taką pozycję.


Słownik SEO – G

Geolokalizacja

Narzędzie pozwalające na dokładne określenie położenia geograficzne użytkownika, internauty. Wykorzystywane jest najczęściej przez firmę Google i Facebook, w celu najlepszego dopasowania wyników do zapytania i reklam wedle potrzeb, możliwości oraz zainteresowań. Już zalogowanie się do naszego konta Google zgadzamy się na geolokalizację. Jest możliwość odmowy, w tym celu należy to zmienić w ustawieniach. Natomiast inaczej jest wtedy, gdy korzystamy z aplikacji w swoim telefonie. Nawet wyłączenie tych aplikacji nie jest w stanie wyłączyć geolokalizacji. Oznacza to, że decydując się na ich zainstalowanie na naszych urządzeniach mobilnych, od razu decydujemy się na zaakceptowanie geolokalizacji, jak i wielu innych warunków. Całkowite wyłączenie umożliwia nam wylogowywanie się z konta Google i Facebook w przypadku korzystania z komputera, laptopa. Jeśli nie chcemy, aby geolokalizacja działała również na naszych urządzeniach mobilnych, musimy zdecydować się na usunięcie aplikacji Google i Facebook, ale trzeba przyznać, że zazwyczaj są one już fabryczne, więc zazwyczaj nie mamy takiej możliwości.

Głębokie linkowanie

Skuteczna metoda linkowania polegająca na linkowaniu do podstron, infografiki, jak i pozostałych zasobów znajdujących się na stronie.

Google AdWords

Narzędzie reklamowe Google pozwalające na wyświetlanie linków sponsorowanych powyżej linków organicznych na wybrane frazy kluczowe. Jest możliwość wyświetlenia takiej reklamy również na wybranych stronach i portalach internetowych. Jest możliwość rozliczania się za każde kliknięcie internautów w reklamę (CPC) bądź za pomocą wyświetleń (CPM).

Google Bomb

Kolejna zła technika pozycjonowania wchodząca w skład Black Hat SEO, która polega na spamowaniu wyszukiwarki linkami. Ma na celu podwyższenie pozycji strony najwyższej w SERP-ach na wybrane słowa kluczowe, które nie są związane z jej treścią. Techniki również wychwytywana przez nowoczesne algorytmy google, co zachęca webmasterów i pozycjonerów, aby całkowicie rezygnować już z zastosowania takich możliwości pozycjonowania stron www.

Google Merchant Center

Centrum informacji o sklepach online i produktach w nich zawartych. Gwarantuje to ich udostępnienie w formacie, który pozwala na wprowadzenie zakupów Google i pozostałych usług.

Google Moja Firma (Google Business)

Usługa od Google dostępna dla osób prywatnych i prowadzących działalność gospodarczą. Umożliwia założenie i zarządzanie wizytówką Google Maps prowadzącą do konkretnej firmy i osoby świadczącej pewnej usługi bądź prowadzącej sprzedaż produktów. Wszyscy użytkownicy Google mają możliwość wystawiania ocen, opinii na temat każdej wizytówki. Dzięki temu użytkownikom udaje się polecać firmy, restauracja i sklepy działające w danym mieście czy na większym obszarze. Narzędzie to jest wykorzystywane również przez Agencje reklamowe, które zajmują się zarządzaniem wizytówek swoich Klientów, dbają o reklamę tych wizytówek w sieci, jak i ich pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania Google. Panel każdej wizytówki pozwala na zapoznanie się z aktualnymi opiniami, wynikami i statystykami.

Google News

Narzędzie stworzone przez Google mające na celu zbieranie nowości na stronach www.

Google Search Console (dawniej: Google Webmaster Tools)

Kolejne narzędzie Google przeznaczone dla webmasterów, pozycjonerów i programistów stron internetowych. Umożliwia kontrolowanie indeksacji strony w wyszukiwarce Google oraz wzmocnienie jej pozycji. Każdy użytkownik ma możliwość dodania i potwierdzenia swojej strony, a następnie zarządzania jej widocznością w Google. Do dyspozycji są takie funkcje, jak: statystyka indeksowania, analiza słów kluczowych, analiza linkowania zewnętrznego i wewnętrznego, powiadomienia o spamowaniu strony złymi linkami i wiele więcej. Za pomocą Google Search Console udaje się zauważyć, jak nasza strona jest widoczna przez robota google na komputerze oraz na urządzeniach mobilnych. Pozwala to na zwiększenie jej responsywności do 100%.

Google Zakupy

Reklama Google ukazująca konkretne produkty czy usługi. Zaprezentowana jest w postaci zdjęcia produktu, ceny i nazwy sklepu czy firmy, w której jest dostępny.

Gray Hat SEO

Technika pozycjonowania wahająca się między black hat seo, a white seo. Są one trudne do przyporządkowania i przez to czasami mają pewien wpływ na poprawę jakości pozycjonowania, natomiast innym razem minimalnie przyczyniają się do poprawienia pozycji w wyszukiwarce.


Słownik SEO – H

Hosting

Serwer, na którym jest umieszczona strona www, czyli jej wszystkie elementy, pliki HTML, PHP, zdjęcia, filmy i wiele więcej. Na rynku pojawia się wiele firmy hostingowych. Natomiast największym poparciem w naszym kraju coraz bardziej cieszy się oferta Hekko – opisana w artykule „Najlepszy Hosting www„. Są z niej zadowoleni zarówno właściciele agencji reklamowych, jak i prywatne osoby zarządzające własną stroną internetową. Warto zadbać o szybki hosting, aby strona na nim mogła się szybko wyświetlić. Cieszy się to zadowoleniem internautów, a dodatkowo taka strona uzyskuje wyższą ocenę od wyszukiwarek internetowych, jak Google. Im więc lepszy hosting, tym również zwiększa się jakość pozycjonowania.

Hosting SEO

Usługa hostingowa postawiona na kilku bądź kilkunastu numerach IP. To świetne narzędzie wykorzystywane przez pozycjonerów i agencje reklamowe, które są w stanie postawić kilka stron o różnym adresie IP. Najczęściej wykorzystywane do stworzenia rozbudowanego zaplecza, choć nie tylko.

HillTop

Następny algorytm Google specjalizujący się w ocenie jakości stron w oparciu o ilość i jakość powiązań następujących między nimi.

.htacess

To ważny plik konfiguracyjny serwera Apache, na podstawie którego działa cała strona www. Dzięki niemu ustala się stronę startową, przyjazne adresu url, przekierowanie, ograniczenie dostępu do zasobów, blokowanie IP pewnych użytkowników i wiele więcej. W tym pliku można również przyczynić się do przyśpieszenia ponownego ładowania strony www. Odpowiednie ustawienia są w stanie umożliwić zapisywanie się danych stron w przeglądarce internetowej. Takie i inne ustawienia są w stanie zmniejszyć zakres użytkowania serwera, na którym postawiona jest strona. A dodatkowo takie działania stanowią skuteczną formę optymalizacji strony internetowej.


Słownik SEO – I

IBL

To skrót od Inbound Links, inaczej znany jako: link popularity, bl, backlinks i linki przychodzące. Ukazuje dokładną liczbę linków przychodzących, które kierują do wybranej strony internetowej. Im więcej linków wychodzących z popularnych i tematycznych stron www, tym posiadają one o wiele większą siłę przesłania. Przyczyniają się do skutecznego pozycjonowania. Natomiast negatywnie na pozycjonowanie wpływają niskiej jakości linki, czyli masowe linki, które tylko na chwilę mają podnieść pozycję strony w wynikach wyszukiwarki internetowej. Ale po chwili algorytmy google oceniają, że takie działanie to black seo, przez co strona otrzymuje ban bądź po prostu spada w wynikach wyszukiwania.

Invisible Text

Jedna z kolejnych metod Black Hat SEO, która udostępnia dla przeglądarki tekst widoczny na stronie, który nie jest dostępny dla użytkowników. Jest on zazwyczaj mocno nasycony frazami kluczowymi, aby wpływał na pozycjonowanie. Jednak ta metoda pozycjonowania jest aktualnie bardzo szybko wychwytywana przez wyszukiwarkę Google, Binq czy Yahoo, co tylko zachęca, aby z niej już całkowicie zrezygnować.


Słownik SEO – K

Kanibalizacja słów kluczowych

Zjawisko, w którym to dwie podstrony jednej strony internetowej walczą o jedną frazę kluczową. Nigdy nie powinno ustawiać jednego głównego słowa kluczowego na kilka podstron, ponieważ negatywnie wpływa to na pozycjonowanie. O wiele lepiej, jeśli do każdej podstrony jest przydzielona inna główna fraza kluczowa. Jeśli na przykład prowadzimy blog o Copywritingu i Pozycjonowaniu stron www, to słowem kluczowym dla strony głównej okazuje się wyrażenie „Copywriting”. Natomiast posiadamy jeszcze podstronę, która bardziej zwraca uwagę na tematykę Pozycjonowania stron www i to właśnie dla niej ustawiamy słowo kluczowe „Pozycjonowanie stron www”. Szczególnie jest to możliwe, gdy posiadamy stronę w technologii WordPress. Aby do każdej strony przydzielić osobne słowo kluczowe i skutecznie je podkreślić, wykorzystujemy wtyczkę Yoast SEO. Po jej zainstalowaniu przechodzimy do stron, edytujemy i widzimy na samym dole, jak możemy wpisać główne słowo kluczowe. Wpisujemy, a po chwili widzimy, co jeszcze musimy poprawić na stronie, aby ta fraza kluczowa była bardziej wyeksponowana i widoczna dla wyszukiwarek internetowych.

Katalog stron / Katalog SEO

Strona www zajmująca się zbiorem krótkich informacji i reklam na temat innych stron internetowych ułożonych w sposób tematyczny. Wszyscy właściciele stron mogą zgłosić stronę do katalogu. Następnie administrator decyduje się na opublikowanie tych stron, które są zgodne z regulaminem i posiadają unikalny wpis. Ocenia się, że reklama w katalogach seo to jedna z prostych metod pozyskiwania linków przychodzących. Natomiast aktualnie Google nisko ocenia wartość wszystkich katalogów SEO, szczególnie tych, w których pojawiają się niskiej jakości wpisy na temat stron www. Najbardziej cenione są jeszcze tylko te katalogi moderowane, które wymagają wysokiej jakości unikalnych wpisów i stron, które są pozytywnie oceniane przez wyszukiwarki internetowe.

Zobacz także: Najlepsze katalogi stron SEO

Katalogowanie

Usługa bądź czynność mająca na celu reklamę strony internetowej w popularnych katalogach seo. Wpisy reklamowe wstawiane są w wybranych kategoriach tematycznych, które pasują do tematyki strony www. Dzięki temu zwiększa to zakres pozycjonowania. Natomiast od 2015 roku Google ceni sobie wysokiej jakości Content, a większość katalogów internetowych seo to zbiór niskiej jakości stron i nieunikalnych wpisów. Pozytywnie na pozycjonowanie wpływa więc wpis do moderowanych katalogów, w których to każdy wpis musi być unikalny, a dodatkowo zabrania się tam wstawiania stron o nieciekawej tematyce. Najczęściej wpis do takiego katalogu jest płatny.

Keyword

To słowo kluczowe wpisywane przez internautów do wyszukiwarki internetowej. Na takie słowa kluczowe pozycjonujemy strony www. Termin ten znany jest również jako frazy kluczowe. Do każdej strony można przydzielić wiele słów kluczowych, na które jest pozycjonowana, aby mogło trafić do niej jak największe grono zainteresowanych klientów. Staje się to jednak możliwe, jeśli na wybrane słowa kluczowe nasza strona www znajduje się w TOP5 lub TOP3. Najlepsze słowa kluczowe pasujące do tematyki naszej strony wyszukamy za pomocą narzędzia Google Keyword Planner. Jeśli zastanawiamy się, jakie słowa kluczowe wpisują internauci, którzy poszukują tekstów reklamowych bądź usługi pozycjonowania to po prostu wpiszmy w to narzędzie hasło „teksty reklamowe” lub „pozycjonowanie”. Następnie zauważymy dokładne statystyki, które pokazują nam różnorodne słowa kluczowe, które są wykorzystywane przez internautów. Widzimy również poziom konkurencji, jak i popularność danego słowa kluczowego. Dodatkowo takie narzędzie ułatwia nam znalezienie słów kluczowych pochodzących z długiego ogona, long tail. Te dłuższe słowa kluczowe cechują się mniejszą konkurencją i dzięki temu łatwiej jest na takie słowa uzyskać wysoką pozycję w Google.

Keyphrase

Fraza, czyli kilka słów kluczowych.

Keyword Density

Proces zagęszczania słów kluczowych w treści strony internetowej.

Keyword Positioning

Poprawne rozmieszczenie słów kluczowych w treści strony internetowej, w takich miejscach jak: nagłówki, tytuły, teksty, tytuły obrazków, inne elementy na stronie. Działanie to zwiększa poziom pozycjonowania strony www na wybrane frazy kluczowe.

Keyword Stuffing

Nadmierne nasycenie słów kluczowych w treści strony oraz kodzie strony, czyli kolejna metoda Black Hat SEO.

Koliber

Ważny algorytm Google, który odpowiada za zwiększenie się trafności wyników na zadawane przez internautów pytania.


Słownik SEO – L

Landing Page

Strona www przedstawiona tylko na podstawie strony głównej, którą przewija się od góry na dół. Najczęściej nie posiada podstron bądź tylko kilka. Wykorzystywana jest na potrzeby kampanii reklamowych, zbierania adresów mailingowych. Pozwala na przedstawienie jednego konkretnego produktu czy usługi. Coraz częściej strony firmowej są tworzone w oparciu o Landing Page. Takie strony internetowe są bardziej przejrzyste i przyjazne użytkownikom. Projektanci takich stron internetowych dbają również o to, aby okazały się w pełni responsywne, czyli poprawnie wyświetlały się na wszystkich urządzeniach (komputer, laptop, tablet, telefon itp.). Strony Landing Page posiadają często przyciski informacje Call To Action, który zachęcają internautę do konkretnego działania, na przykład do pozostawienia danych, adresu email, telefonu, a nawet do zakupu produktu czy usługi.

Link

Element języka HTML przekierowujący użytkownika na inną stronę www.

Link Baiting

Wartościowa, zaskakująca lub radosna treść skierowana do internautów, która zachęca ich do szybkiego podzielenia się linkiem do takiej strony z innymi. Skuteczna metoda pozycjonowania stosowana przez najlepszych bloggerów i pozycjonerów.

Link bezpośredni

Link prowadzący do strony głównej / docelowej, nad której pozycjonowaniem staramy się szczególnie. Taki link często wykorzystujemy w ramach promocji strony na cennych portalach społecznościowych, serwisach, blogach i katalogach. Warto jest używać linka z przedrostkiem „http” i bez, jak i z początkiem „www” i bez niego (np. http://MojaStronaGłowna.pl, www.MojaStronaGłowna.pl, MojaStronaGłowna.pl). Dzięki temu wyszukiwarka Google ocenia takie linkowanie jako bardziej przyjazne i dzięki temu strona znajduje się wyżej wyników wyszukiwania.

Link Exchange

Termin znany jako „wymiana linków„. Polega na umieszczeniu na innej stronie 1 linku prowadzącego do naszej strony, natomiast my w zamian umieszczamy link prowadzący do tej strony na własnej stronie internetowej. Najlepiej, jeśli taka wymiana linków następuje między stronami o podobnej tematyce. Wiele katalogów internetowych oferuje darmowy wpis, jeśli tylko zdecydujemy się na umieszczenie ich linku na naszej stronie. Jednak działanie takie często obniża pozycję naszej strony www w wyszukiwarkach internetowych. To tylko pokazuje, jak ostrożnym należy być podczas wymiany linków.

Link Form

To inaczej farma linków, czyli metoda budowania linków pochodząca z Black Hat SEO. Polega na gromadzeniu stron o dużej ilości linków wychodzących, najczęściej do stron o niskiej wartości. Działanie to ma przyczynić się do poprawy wskaźnika Link Popularity. Metoda ta jest coraz lepiej odczytywana przez roboty wyszukiwarek internetowych, co zachęca aktualne agencje reklamowe i firmy seo, aby zrezygnować z takiej formy pozycjonowania stron www.

Link pośredni

Link odpowiadający za przekierowanie do adresu witryny głównej / docelowej. Popularne przekierowania to 301 i 302. Zdarza się, że pewne linki prowadzące do naszej strony nie są już aktywne, ale mimo zostały już zindeksowane i możliwe, że wyświetlają się na wysokiej pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Jeśli nie chcemy, aby internauci zostali przekierowani na nieistniejącą stronę, należy przeprowadzić przekierowanie. Jest to szczególnie proste, jeśli posiadamy stronę firmową, sklep online czy blog postawiony w technologii WordPress CMS. Wystarczy tam tylko zadbać o zainstalowanie wtyczki do przekierowania linków. W ustawieniach takiej wtyczki zaznaczamy, które linki są nieaktywne i na jaką stronę mają się one przekierować, na przykład na stronę główną.

Linkowanie naturalne

Linki pozyskane w bardzo naturalny sposób, czyli bez ingerencji właściciela strony, administratora czy agencji reklamowej. Linki takie są pozytywnie postrzegane przez wyszukiwarki internetowe, dzięki czemu gwarantują stronie o wiele wyższą pozycję na wybrane słowa kluczowe.

Linkowanie wewnętrzne

Linki występujące na 1 stronie, które przekierowują do konkretnych podstron, wpisów na bloga itp. Takie linki stanowią duże ułatwienie dla użytkowników, a dodatkowo pozytywnie wpływa na ocenę strony pod względem SEO.

Linkowanie zewnętrzne

Linkowanie z 1 domeny do 2 domeny. Zaleca się, aby linki zewnętrzne prowadzące do naszej strony występowały na domenach o wysokich wskaźnikach SEO, cieszące się wysoką popularnością. Korzystnie, jeśli jeszcze nasze linki zewnętrzne umieszczamy na stronach podobnych pod względem tematycznym. Podnosi to wiarygodność naszej strony, a zarazem ułatwia poprawę pozycji strony na wybrane słowa kluczowe. Jeśli na przykład posiadamy stronę o tematyce Copywritingu i Pozycjonowaniu, to warto, aby link do niej prowadzący pojawiał się na stronach o podobnej tematyce, jak: reklama online, biznes online, technologie, internet itp. Agencje reklamowe odpowiadają za wyszukanie najlepszych stron tematycznych, na których mógłby pojawić się link do naszej strony. Właśnie na nich umieszcza się artykuły sponsorowane, w które warto zainwestować.

Listy SEO

Listy i bazy serwisów www o wysokiej popularności, cennych wskaźnikach SEO, na których warto byłoby pozyskać linki zwrotne prowadzące do naszej strony internetowej.

Long Tail

Długi ogon słów kluczowych, czyli pozycjonowanie strony www w oparciu o frazy kluczowe cieszące się mniejszą konkurencją. Dzięki temu o wiele szybciej można uzyskać dobre wyniki w wyszukiwarkach internetowych, nawet w przeciągu kilku miesięcy. Przykłady dłuższych słów kluczowych: „pozycjonowanie stron www cennik polska”, „artykuł na bloga cennik”, „skuteczne i tanie pozycjonowanie stron www”, „teksty na strony www cennik polska”. Wiele takich przykładów uzyskamy dzięki wyżej wspomnianemu narzędziu Google Keyword Planner, z którego każdy ma możliwość skorzystać w przeciągu kilku chwil. Aby jednak mieć dostęp do wszystkich statystyk, należy rozpocząć przynajmniej 1 kampanię reklamową Adwords – wystarczy budżet na reklamę nawet w wysokości 1 zł. Rozpoczynamy reklamę, doładowujemy konto i wprowadzamy takie ustawienia, aby i tak nikt nie skusił się na kliknięcie w naszą reklamę. A dzięki temu do naszej dyspozycji jest wspaniałe narzędzie, dzięki któremu wyszukamy dłuższe słowa kluczowe czyli Long Tail.


Słownik SEO – M

Meta Tagi

Ważny element języka HTML strony pod względem SEO. Jest niewidoczny dla strony, lecz widoczny dla wyszukiwarek internetowych. Znajduje się w sekcji HEAD i najważniejsze informacje o stronie, na przykład tytuł strony, opis strony i słowa kluczowe. Każda strona posiadająca poprawne meta tagi pozycjonuje się o wiele skuteczniej.

Mobilna strona www

Strona internetowa poprawnie wyświetlająca się na urządzeniach mobilnych, jak telefony / smartfony i tablety. Wynika to z responsywności strony, czyli jej możliwości dostosowania się do każdego rozmiaru ekranu, wyświetlacza. Takie strony są bardzo pozytywnie odbierane przez użytkowników, ponieważ ponad 60% internautów korzysta aktualnie z urządzeń mobilnych. Gdybyśmy nie dostosowali naszej strony firmowej, sklepu internetowego czy bloga pod tym względem to wielu potencjalnych klientów i czytelników rezygnowałoby z dalszego oglądania naszej strony. W technologii WordPress jest możliwość zdecydowania się na wybór motywów, szablonów, templatek, które są w pełni responsywne i mobilne. Wtedy mamy całkowitą pewność, że strona poprawnie wyświetla się na wszystkich urządzeniach. Kontrola mobilności strony internetowej odbywa się poprzez wykorzystanie narzędzia „Test My site with Google„.

Monitorowanie pozycji

Sprawdzenie pozycji stron internetowych w oparciu o wyniki SERP na wybrane frazy kluczowe. Ukazują one pozycję stron każdego dnia, co pozwala zauważyć, jak skuteczne jest jej pozycjonowanie. Takim monitorowaniem pozycji zajmują się pozycjonerzy i agencje reklamowe, które odpowiadają za skuteczne pozycjonowanie stron www swoich klientów. Wykorzystują do tego cenne narzędzia, dzięki którym otrzymują dokładne raporty. Pozwala to im dokładnie ocenić, w jakim kierunku powinni zmierzać, aby strony pojawiły się w pierwszych wynikach wyszukiwania. Jest także możliwość bezpłatnego monitorowania pozycji strony, natomiast należy wtedy za każdym razem wpisywać nazwę strony, jak i poszczególne słowa kluczowe. Z takiej opcji korzystają osoby, które znają się na pozycjonowaniu własnej strony firmowej, sklepu lub bloga. Jednym z przykładów takich darmowych narzędzi do monitorowania pozycji stron www jest serwis Serprobot i cMonitor. Więcej o nich wspominam w artykule „Jak sprawdzić pozycję strony w Google?„.

MozRank

Wskaźnik przedstawiający popularność strony w sieci na podstawie ilości i jakości linków zewnętrznych. Im więcej naturalnych i wysokiej jakości linków (np. z artykułów sponsorowanych) tym automatycznie wskaźnik idzie do góry.

MozTrust

Wskaźnik określający jakość strony internetowej na podstawie jakości kodu strony i linków zwiększających zaufanie do strony. Jego wykorzystanie umożliwia wyszukanie linków przychodzących o niskiej jakości, z których warto byłoby zrezygnować. Najlepiej, jeśli do naszej strony prowadzą tylko strony pozytywnie odbierane przez Google.

Narzędzia Pozycjonera

Różnorodne narzędzia stosowane przez pozycjonera i agencje reklamowe podczas pozycjonowania stron www. Narzędzia te ułatwiają wykonanie pracy, na przykład oferują linkowanie, monitorowanie pozycji stron czy oferują przeprowadzenie szybkiego audytu seo.

Poznaj artykuł „Lista ponad 200 narzędzi SEO – Ecommerce„!


Słownik SEO – N

Nagłówki H1-H6

Popularne formatowanie tekstu stosowane podczas uporządkowania treści na stronach internetowych oraz w dokumentach. Wyszukiwarki internetowe zwracają szczególną uwagę na nagłówki od h1-h4, w których warto, aby występowały odpowiednie słowa kluczowe. Taka skuteczna optymalizacja treści strony www sprawia, że zyskuje ona wyższą oceną od Google. Same nagłówki pozwalają jeszcze użytkownikom o wiele łatwiej odnaleźć się w treści strony i znaleźć najbardziej interesujące ich informacje.

NoFollow

Atrybut przygotowany z myślą o robotach wyszukiwarek internetowych, informujący aby nie podążali za pewnymi linkami znajdującymi się na stronie. Ocenia się, że linki opatrzone takim atrybutem nie dostarczają mocy SEO, choć w tym temacie pojawia się coraz więcej spekulacji. Pozycjonowanie każdej strony www opiera się na linkowaniu zewnętrznym z wykorzystaniem linków nofolow i dofollow. Jeśli więc promocja strony polegałaby tylko na wykorzystaniu linków dofollow to wyszukiwarki takie zachowanie odczytałyby jako nienaturalne i strona uzyskałaby niższą pozycję w wynikach wyszukiwania.


Słownik SEO – O

OBL (OutBound Links)

Linki wychodzące to linki występujące na danej stronie www, które prowadzą do innych stron internetowych. Duża ilość linków wychodzących zmniejsza wskaźnik strony w Serp-ach. Korzystnie jest pozostawiać na stronie www linki prowadzące do stron o podobnej tematyce i wysokiej pozycji w oczach wyszukiwarek internetowych. Jedynie dzięki temu zwiększają wartość SEO naszej strony.

Opisy produktów

To teksty opisujące poszczególne produkty i usługi, które posiadają sklepy internetowe. Przygotowaniem takich opisów produktów zajmuje się najczęściej Copywriter SEO. Opisy produktów przyczyniają się do pozycjonowania sklepów internetowych i stron firmowych, ponieważ są unikalne i bogate w odpowiednie słowa kluczowe. Dodatkowo okazują się przyjazne dla potencjalnych klientów, zachęcają ich do zakupu. Jak należy tworzyć, czyli pisać takie opisy produktów?

Dokładnie przedstawiam to w artykule „Jak pisać skuteczne opisy produktów?„.

Optymalizacja strony www

Dostosowanie kodu i treści strony do aktualnych wskazówek SEO i wymagań przedstawionych przez popularną wyszukiwarkę Google. Optymalizacja skutecznie wpływa na jakość pozycjonowania. Za optymalizację kodu strony odpowiadają projektanci stron www i pozycjonerzy. Natomiast za optymalizację Contentu na stronie odpowiada Copywriter SEO.

Orphaned Pages

Strony internetowe linkowane dawniej, które nadal znajdują się w indexie Google. Dzieje się tak mimo tego, że nie prowadzą do nich już żadne linki zewnętrzne.


Słownik SEO – P

Page Authority

W skrócie „PA” czyli wskaźnik oceniający autentyczność i jakość całej domeny strony internetowej.

Panda

Nowy algorytm Google działający od roku 2011, który odpowiada za ocenę wysokiej jakości treści, contentu, zamieszczanego na stronach www. Wysoką opinię uzyskują tylko nowe i wysokiej jakości teksty. Niskiej wartości są teksty duplikowane, słabe pod względem merytorycznym i nieaktualizowane. Wymaga to zadbać o skuteczną i unikalność treść na stronach firmowych, sklepach online i blogach. Taka treść staje się również wartościowa i przemawiająca dla internautów.

Paragraf 31

Kara nałożona przez Google dla stron www, które łamały pewne wymagania pozycjonowania White SEO. Oznacza, że strona internetowa wyświetla się poniżej pozycji 30 w wyszukiwarce Google.

Pingowanie

Specjalny mechanizm informujący roboty wyszukiwarek internetowych o nowej i ciekawej treści w sieci. W ten sposób zachęcają do ponownej indeksacji stron internetowych, które dbają o stałą aktualizację treści. Pingowanie ma na celu przesyłanie informacji na odpowiedni serwer, który jest odwiedzany przez roboty Google, co szybko wpływa na indeksację nowej treści.

Pingwin

Algorytm Google zmniejszający widoczność stron www łamiących wytyczne Google związane z Link Buildingiem. Istnieje już od kwietnia 2012 roku. Zachęca, aby pozycjonowanie stron www odbywało się z zastosowaniem naturalnych linków zewnętrznych, o wysokiej wartości SEO.

Pozycjoner

To osoba specjalizująca się w branży SEO i odpowiadająca za skuteczne pozycjonowanie stron www w popularnych wyszukiwarkach internetowych, jak Google. Osoba taka wykorzystuje odpowiednie „Narzędzia E-marketingu dla Pozycjonera” oraz Narzędzia SEO. Dodatkowo pozycjoner uwzględnia wszelkie nowości seo i zmiany związane z pojawieniem się nowych algorytmów wpływających za pozycję stron w wynikach wyszukiwania.

Poradniki

Cenne rady i wskazówki przedstawione w formie artykułów na blogi, ebooków, filmów. Przyczyniają się do pozycjonowania stron bądź pozyskiwania nowych subskrybentów. Poradniki są zawsze wiarygodne, poprawne stylistycznie i językowo. Są bogate w unikalną i cenną treść, grafikę, a nawet film. Najczęściej występują poradniki o takiej tematyce, jak: marketing, sprzedaż, pozycjonowanie, biznes, języki obce, podróże, moda, sport, zdrowie i uroda, technologie, rodzina, muzyka i wiele innych.

Presell Pages / Precle

Strony www bogate w artykuły niskiej jakości, które przyczyniają się do pozycjonowania innych stron internetowych. W każdym artykule jest zazwyczaj możliwość umieszczenia od 1-3 linków bądź naturalnie wyglądających anhorów. Efekt pozycjonowania strony ww jest zależny od wartości SEO stron Presell Pages, ich popularności i unikalności artykułów.

PR

Page Rank czyli wskaźnik od 1-10 oceniający wartość strony internetowej w opinii wyszukiwarki Google. Ocena odbywa się na podstawie specjalnego algorytmu, uwzględnia ilość i jakość linków prowadzących do strony. Od 2016 roku algorytm ten został wycofany przez firmę Google. Nadal jednak na wielu stronach o tematyce seo jest możliwość sprawdzenia Page Rank swojej strony. Wskaźniki te działają na podobnej zasadzie, jak dawniej algorytm Google.


Słownik SEO – R

Reciprocal Link

Inaczej link zwrotny, czyli pewien rodzaj wymiany linków stosowany przez katalogi SEO. Oferują one dodanie wpisu za umieszczenie linku prowadzącego do ich katalogu na naszej stronie www. Dzięki temu wpisy do takich katalogów internetowych okazują się w pełni darmowe, chociaż w pełni takie nie są, ponieważ musimy pozostawić link na naszej stronie, który niekoniecznie przyczynia się do jej pozycjonowania. Taką formę wymiany oferują również właściciele stron firmowych, blogów i e-sklepów, którzy polecają siebie nawzajem.

Redirect 301

Przekierowanie 301, znane również pod pojęciem „R301” lub „Moved Permanently”. Stanowi stałe przekierowanie 1 adresu na kolejny wraz z całą mocą SEO i pozycją strony w wyszukiwarce internetowej.

Redirect 302

Przekierowanie 301, znane także jako „R302” lub „Moved Temporarily”. Pełni rolę tymczasowego przekierowania użytkownika na kolejną stronę.

Refering domains

Domeny, które odwołują się do pozycjonowanej strony www. To zachęca wielu właścicieli stron do posiadania kilku dodatkowych domen, na których jest możliwość stworzenia odpowiedniego przekierowania i zastosowania ich podczas pozycjonowania. Na przykład można posiadać tą domenę z różnymi końcówkami (np. pl, com, com.pl, info, org, eu).

RWD – Responsywność

Projektowanie strony www poprawnie wyświetlającej się na wszystkich ekranach, małych i dużych. Odbywa się to dzięki odpowiedniej funkcji skalowania. W technologii WordPress jest możliwość wyboru gotowych szablonów / templatek / modułów, które okazują się w pełni responsywne. Tworząc za ich pomocą bloga, stronę firmową bądź sklep internetowy mamy gwarancję, że bardzo dobrze zaprezentuje się ona na urządzeniach mobilnych (tablet, smartfon, laptop) i stacjonarnych (komputer pc). Tworzenie responsywnych stron to zadanie, które warto powierzyć profesjonalistom, który dbają o ich przygotowanie od początku do końca.

Robots.txt

Plik tekstowy stworzony dla robotów wyszukiwarek internetowych, ukazujący do jakich plików na stronie mają dostęp. Należy go utworzyć w głównym katalogu strony.

Real Page Rank – RPR

Wartość PR dostępna tylko dla wyszukiwarek internetowych. Stanowi aktualną wartość PR strony i nie można jej sprawdzić za pomocą żadnych narzędzi SEO. W sieci pojawiają się specjalne serwisy obliczające wskaźnik PR dla każdej strony www. Ich budowa uwzględnia prawdopodobne czynniki, które są brane pod uwagę podczas oceny wartości PR strony przez wyszukiwarkę Google. Takie wyniki PR pozwalają właścicielom stron i agencjom reklamowym dokładnie określić, w jakim kierunku pozycjonowania strony powinni zmierzać.

Więcej o tym w artykule: „Jak Google ocenia strony www?„.


Słownik SEO – S

SEM

W języku angielskim skrót od „Search Engine Marketing„, czyli płatne działania marketingowe zmierzające poprawieniu pozycji strony w wyszukiwarce Google. Zaliczają się do nich: kampanie PPC i płatne linki.

SEO

Skrót od słów „Search Engine Optymization” oznaczających zestaw wszystkich elementów zmierzających ku podniesieniu pozycji strony www w wyszukiwarce internetowej. Wyróżnia się działania SEO przeprowadzone na stronie (on site) oraz poza stroną (off site). Pierwsze z nich przyczyniają się do skutecznej optymalizacji strony pod względem zasad SEO. Staje się to możliwe poprzez poprowadzenie skutecznych audytów SEO, jak i późniejszym ulepszeniu strony. Eliminuje się z niej wszelkie błędy, a zarazem wykorzystuje właściwą treść, czyli content marketing, który działa na odbiorców, a zarazem jest pozytywnie odbierany przez wyszukiwarki internetowe. Działania SEO poza stroną to najczęściej: zaplecze seo, blog, adwords, reklama na portalach społecznościowych (Facebook), ogłoszenia w serwisach i wiele innych.

SERP

Po angielsku znany jako „Search Engine Results Page” – stanowi wszystkie wyniki pozyskane w momencie wpisania zapytania w wyszukiwarkach internetowych, takich jak Google.

Sitemap

Mapa strony ukazująca wszystkie adresy / linki do podstron znajdujących się na danej stronie www. Skuteczne budowanie Sitemap pozwala na szybką indeksację strony w wyszukiwarkach internetowych. W technologii WordPress jest możliwość przygotowania takiej mapy strony na podstawie odpowiedniej wtyczki „Sitemap”, jak i wielu innych, które wystarczy zainstalować, a następnie odpowiednio ustawić. Po ustawieniu Sitemap warto o niej powiadomić na naszym koncie w Webmaster Tool Google (Google Search Console). Jeśli jeszcze nie posiadamy konta, to warto zdecydować się na jego utworzenie. Dzięki temu przez cały czas mamy możliwość dokładnego monitorowania naszej strony www i stanu jej indeksacji.

Słownik SEO

Zbiór słów i wyrażeń seo stosowanych w pozycjonowaniu stron internetowych, marketingu, social media, copywritingu oraz w e-biznesie. Słownik seo jest przez cały czas aktualizowany. Pojawiają się w nim nowe wyjaśnienia i definicje seo skierowane do freelancerów, pozycjonerów, copywriterów, projektantów stron i wielu innych odbiorców.

Spam

Metoda łamiąca zasady SEO skupiająca się na szybkim podniesieniu pozycji strony www w wyszukiwarkach internetowych. W jej zakres wchodzą działania on site (na stronie) i off site (poza stroną). Spam odnosi się także do bezprawnego wykorzystania prawa do treści (tekstów i artykułów), które nie są naszą własnością i wykorzystania ich w celu pozycjonowania strony www. Pojawia się wtedy coś takiego, jak „Duplicate Content”. Spam to wyrażenie również używane w stosunku do email marketingu, czyli masowego wysyłania wiadomości email o tej samej treści. Najczęściej do spamu trafiają wiadomości, które są negatywnie odebrane przez właściciela poczty (gmail, wp, onet). Osoby działające w email marketingu dbają więc o zastosowanie działań, które zmniejszają prawdopodobieństwo zaliczenia ich wiadomości do spamu. Wymaga to posiadania zazwyczaj posiadania o osób, do których wysyła się wiadomości, pozwolenia na subskrypcję.

Spamer

Specjalista od spamu, czyli pozycjoner łamiący zasady seo, a zarazem osoba rezygnująca z zasad poprawnego email marketingu.

Suplemental Index

Wyniki uzupełniające wchodzące w skład indeksu Google. Zlokalizowane są jednak w dodatkowym indeksie i przez to występują na końcu wyników wyszukiwania.

SWL

System wymiany linków przyczyniający się do pozycjonowania strony www. SWL dostępny jest w postaci wymiany linków między właścicielami stron. Wtedy każda strona zobowiązuje się pozostawić na swojej stronie link do strony partnera. Występują również serwisy zapewniające zakup linków na poszczególnych stronach www. Można do nich zaliczyć serwisy, na których jest także możliwość pozostawienia artykułu sponsorowanego z linkiem pozycjonującym.

Więcej w artykule: Jak wygląda pozycjonowanie przez artykuły sponsorowane?


Słownik SEO – T

Teksty do katalogów

Teksty opisujące wybraną stronę internetową, jej ofertę i wzbogacone o odpowiednie słowa kluczowe. Przygotowanew momencie katalogowania strony www. Katalogi przed umieszczeniem wpisu do katalogu wymagają przygotowania unikalnego tytułu i opisu stron. Najlepiej do każdego katalogu przygotować całkowicie inny tekst. Dzięki temu takie wpisy na wartościowych katalogach internetowych będą pozytywnie odbierane przez Google. Warto, aby teksty promujące nasze strony pojawiły się w najlepszych katalogach.

I właśnie taką listę przygotowałem w artykule „Najlepsze katalogi SEO„.

Teksty SEO

Teksty najczęściej wykorzystywane do zaplecza seo , przyczyniają się do pozycjonowania wybranej strony na odpowiednie słowa i frazy kluczowe. Teksty SEO zawsze powinny odnosić się do tematyki i oferty danej strony www. Warto zaznaczyć, że teksty te nie są widoczne dla internautów, lecz szczególnie przygotowane są z myślą o robotach wyszukiwarki Google. Redagowaniem takich tekstów zajmuje się copywriter SEO.

Tiny Text

Jak nazwa wskazuje jest to tekst o minimalnej wielkości (1 piksela), który w ramach umieszczany jest na stronie internetowej. Działanie to zalicza się do kolejnej Metody Black Hat SEO, która ma podnieść pozycję strony na wybrane frazy bądź słowa kluczowe.

Trust Flow

Znany parametr Majestic, który w skali od 0-100 jest w stanie ocenić poziom zaufania wyszukiwarki do strony www. Znany pod skrótem „TF”. Skuteczne pozycjonowanie strony www opiera się na pozyskiwaniu linków zewnętrznych na stronach, które cieszą się wysokim zaufaniem w oczach wyszukiwarek. Tym samym zwiększamy zaufanie do naszej strony, dbając o jej pozycję w wynikach wyszukiwania.


Słownik SEO – U

Usability

Poziom użyteczności strony w opinii użytkowników. Nowoczesne strony www muszą posiadać: proste menu, intuicyjny interfejs, właściwą hierarchię treści (h1-h6 + akapity) i wiele więcej.

UX

Wskaźnik „User Experience” oceniający poziom zadowolenia użytkownika po pierwszym odwiedzeniu strony www. Najczęściej strona jest oceniona przez internautów w przeciągu 3 sekund. Wymaga to stworzenia strony, która już starcie robi dobre wrażenie i zachęca do pozostania na niej dłużej.


Słownik SEO – W

White Hat SEO

Skuteczna metoda pozycjonowania strony www oparta o zasady SEO wyszukiwarki Google. Dzięki niej strona nie otrzymuje Bana, lecz znajduje się na coraz wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Dobrze wykorzystania działania White Hat Seo pozwalają na podniesienie pozycji w dłuższym okresie czasu, z gwarancją jej utrzymania na dłuższy czas. Jeden z jej elementów to pozyskiwanie odpowiednich linków White Hat Seo.

Video Search Engine Optimization

Jedna z metod optymalizacji plików video, w celu dostosowania ich do wyszukiwarek internetowych. Najczęściej jest związana z umieszczeniem filmu w merytorycznej treści, z dodatkową informacją opisującą video i jego meta tagi.

Wyniki organiczne

Darmowe wyniki wyszukiwania dostępne w wyszukiwarce Google, znajdujące się poniżej płatnych wyników sponsorowanych Adwords.


Słownik SEO – Z

Zaplecze SEO

Zbiór stron i serwisów internetowych, na których umieszcza się linki do pozycjonowania strony w ramach podnoszenia jej pozycji w wyszukiwarce. Najskuteczniejsze pozycjonowanie zapewniają strony zapleczowe tematycznie zbliżone do strony pozycjonowanej. W drugiej kolejności pomocne okazują się strony zapleczowe ogólnotematyczne. Bogate zaplecze SEO budowane jest przez agencje reklamowe, które następnie poszukują klientów, którzy skorzystają z pozostawienia wpisu sponsorowanego bądź innej formy reklamy na ich stronach zapleczowych. Jest to możliwe za odpowiednią opłatą i na pewnych warunkach. Bogaty zestaw stron i serwisów zapleczowych – tematycznych znajduje się na w serwisie LinkHouse czy ReachaBlogger, natomiast o wiele lepszą ofertę otrzymacie przez „Najlepsze artykuły sponsorowane / serwisy tematyczne„!

Pamiętaj: Słownik SEO jest na bieżąco aktualizowany. Jeśli chcesz, aby pojawiło się w nim coś więcej, to daj znać.

14 Comments

  1. Krzysztof z Adsright

    Miło wiedzieć, że są twórcy internetowi, którzy uwspólniają wartościowe treści. Wiedza kosztuje i możliwość czerpania z niej za darmo, to nieoceniona pomoc. Świetny słowniczek!

  2. Iga z SXO

    Szanowny Panie kłaniam się nisko, bo to, co widzę powyżej to solidna dawka praktycznej wiedzy. Podstawa teoretyczna to coś, bez czego ani rusz z SEO, czy działaniem w sieci w ogóle. Podziwiam za trud włożony w skompletowanie tak poczytnego słowniczka. Pozdrawiam!

  3. Bartek z Grupa-Icea

    Bardzo przydatne, przede wszystkim dla początkujących, chcących poznać konieczne podstawy i terminologię. Oby więcej takich wpisów 🙂

    1. Jak Się Rozwijać

      Będzie więcej. A najwięcej to w naszym kursie o SEO i pozycjonowaniu stron WWW. Pozdrawiamy.

  4. Agnieszka Seo Booster

    Taki wpis to skarb! Ogromna dawka wiedzy, pięknie dziękuje autorowi! Tego właśnie trzeba każdemu użytkownikowi, który stopniowo wdraża się w świat SEO.

  5. Ewa

    Super napisane! Bardzo przydatny wpis.

  6. Tomasz

    Ogrom potrzebnej wiedzy. Szacunek za cierpliwość do pisania tego. Jak ja staram się to ogarnąć to głowa boli.

    Podziękował!

  7. Sebastian Żarnowski

    Czytam, scroluje, czytam, scroluje i tak już godzinę 😀

    Sporo wiedzy, szacunek!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Promocja na wszystkie kursy online!

Zajrzyj do zakładki "Kursy Online" i sprawdź najlepsze promocje na kursy o grafice i fotografii, marketingu, zarabianiu przez Internet, IT i AI. Zapraszamy!

Promocja na kursy online!
1