Reklama radiowa a praca dziennikarza i copywritera

Reklama radiowa to pewnego rodzaju dźwiękowa oferta handlowa, którą firma adresuje do swoich potencjalnych klientów. Odróżnia się od reklamy telewizyjnej tym faktem, że radio nie odtworzy nam obrazu. Reklama radiowa ma jednak wiele ukrytych zalet, o których potencjalny słuchacz może nie mieć pojęcia, a także i wiele mankamentów, które stacje radiowe starannie tuszują.

Reklama radiowa posiada różnorodny zasięg.

Wyróżniamy stacje regionalne, lokalne, ogólnokrajowe i międzynarodowe. Przez cały czas radio jest dość powszechnym środkiem komunikacji i pozwala na dotarcie z ofertą do wybranej grupy słuchaczy.

Swoje początki radio miało 28 sierpnia 1922 roku, kiedy to w USA nadano pierwszą na świecie reklamową audycję przez radio.


Zalety reklamy radiowej:

  • szeroka dostępność
  • prostota przekazu
  • niższa cena od reklamy TV
  • możliwość dotarcia do konkretnych odbiorców

Wady reklamy radiowej:

  • nudne dla odbiorców powtórzenia
  • trudność w przekazywaniu zaawansowanych informacji
  • niska percepcja, ulotność
  • ograniczony kontakt słowny
  • krótki czas nadawania
  • powierzchowność odbioru

Jak działa reklama radiowa?

Reklama radiowa jest dostosowana specjalnie na potrzeby radia, tak aby słuchacz nie odczuł braku obrazu, aby wszystko co ważne zostało przekazane mu za pomocą dźwięku. Reklamę w radiu charakteryzuje nuta emocjonalności, dzięki której słuchacz mimowolnie wytęża słuch, by usłyszeć jak najwięcej. Dźwięk działa z kolei na wyobraźnię, co pozwala kreować pewien sposób myślenia słuchacza.

Radio jest rodzajem mediów ogólnodostępnych, a więc reklamę radiową możemy usłyszeć w pracy, w komunikacji miejskiej, w kolejce u lekarza, na poczcie, w sklepach, a nawet na ulicach. Wszechobecność rozgłośni radiowych sprawia, że reklamy emitowane na ich antenie trafiają mimowolnie do szerokiego grona odbiorców, a taki jest przecież główny cel reklamy. Dodatkowo emisja takiej reklamy nie wiąże się z wysokimi kosztami i dlatego tak wiele firm i sprzedawców decyduje się na jej wykorzystanie.

Reklamę radiową charakteryzuje krótki czas realizacji od momentu powstania pomysłu na nią. Dzięki temu może ona szybko zostać dostosowana do potrzeb rynku i równie szybko zostać ulepszona. Często nagrywa się jej kilka wersji, bo jedną z wad reklam radiowych jest to, że słuchacze szybko się do niej przyzwyczajają. Nikt nie chce wiecznie słychać tego samego, słuchacz ceni sobie różnorodności, a dzięki kilku wersjom reklamy udaje się utrzymać kontakt ze słuchaczami na dłużej.


Reklamę radiową zapewnia dziennikarz i copywriter?

Przygotowanie takiej reklamy wymaga podjęcia wielu starań. Część z nich spada na takiego specjalistę, jak Copywriter, Dziennikarz bądź innego Twórcę reklam. On przecież dba o przygotowanie scenariusza reklamy radiowej, jak i zawarcie w niej odpowiedniej treści. W krótkim czasie muszą zmieścić się najważniejsze słowa kluczowe kampanii reklamowej i być dobrze zapamiętane przez odbiorców.

To główny cel, który obierają sobie najlepsi Copywriterzy i pozostali Twórcy reklam. Dzięki temu są w stanie przygotować nam radiowy spot reklamowy, jak i krótki slogan reklamowy. Jak się do tego zabierają?

Radiowy spot reklamowy

Spot reklamowy stanowi najważniejsze źródło dochodów stacji radiowych i jest najważniejszą formą reklamy radiowej emitowaną w przerwach między konkretnymi audycjami bądź podczas ich trwania. Najczęściej taki spot trwa do 30 sekund i składa się z 1 bądź kilku materiałów reklamowych.

Cechy skutecznego spotu reklamowego:

  • dostosowany do grupy odbiorców
  • krótki, prosty do zrozumienia i zapamiętania
  • odpowiednia muzyka i efekty dźwiękowe
  • ilość słów (na 30 sekund przypada minimum 60 słów)
  • szybkość wypowiedzi
  • odpowiednia zawartość merytoryczna (pozbawiona szczegółów)
  • właściwy dobór głosów
  • oryginalny przekaz

Slogan radiowy

Slogan to forma reklamy spotykana również w radio. Pełni rolę krótkiego, zwięzłego i czytelnego hasła, które okazuje się bardzo łatwy do zapamiętania. Czas trwania sloganu radiowego wynosi zazwyczaj od 5-15 sekund.

Podział sloganów reklamowych:

  • news
  • emocjonalny
  • rozkazujący
  • ciekawy
  • śmieszny
  • skrót myślowy
  • identyfikujący towar bądź usługę

Reklama radiowa - Podsumowanie

Na podstawie badań przeprowadzonych w roku 2013 ocenia się, że w Polsce radia codziennie słucha ponad 70% obywateli w wieku od 15 do 75 lat. Średni czas słuchania radia w weekendy wynosi ponad 4 godziny, natomiast w dni robocze ponad 5 godzin. Aktualnie te statystyki są zapewne mniejsze, ale mimo wszystko radio jest dość powszechnym i nadal wykorzystywanym medium reklamowym.

Do innych form reklamy radiowej zaliczają się rozmowy sponsorowane, dżingle oraz specjalne konkursy dla słuchaczy.

Pytanie do Ciebie: Czy słuchasz radia? Ja osobiście NIE. Ale jeśli Ty tak, to jak reagujesz na reklamy? Daj znać w komentarzu 🙂

Zobacz także: Adwords vs Express czyli skuteczna reklama od Google

Reklama prasowa czyli jak pisać artykuły pracowe?

Jak zostać Copywriterem?

Szymon Owedyk: Copywriter, Pozycjoner, właściciel CopywriterExpert.pl i bloga JakSieRozwijac.pl. Twórca ciekawych artykułów, poradników, kursów i książek na temat SEO i Pozycjonowania, WordPress, Pracy zdalnej i Biznesu online.