Motywacja do nauki i pracy, treningu i odchudzania - 19 pomysłów

Motywacja do nauki i pracy, treningu i odchudzania - 19 pomysłów

Mamy czasami problem z motywacją do pracy bądź nauki? Zatrzymaliśmy się w miejscu i nie wiemy, co ze sobą zrobić? A może zdarza się, że jednego dnia mamy pełno energii, ale czasami trudno nam zrobić cokolwiek? Jak sobie z tym wszystkim poradzić? Pomoże nam skuteczna motywacja do nauki i pracy. Są różne sposoby na jej uzyskanie i utrzymanie jej na wysokim poziomie. Przekonajmy się o tym.

Motywacja jest jak mięsień - możemy ją wyćwiczyć 🙂

Jeśli potrzebujemy popracować nad motywacją, to ten artykuł jest dla nas dobrym rozwiązaniem. Natomiast lenistwo i metody walki z nim omówiłem w artykule Jak pokonać lenistwo?. A teraz przejdźmy do sposobów na budowanie silnej motywacji.


Spis treści:

  1. Dlaczego tracimy motywację?
  2. Jak zmotywować się do nauki i pracy? 19 pomysłów!
  3. Moja motywacja do nauki i pracy
  4. Jak zmotywować się do ćwiczeń i diety?
  5. Cytaty motywujące do nauki i pracy
  6. Kiedy miewam brak motywacji
  7. Jak zmotywować się do działania?

Dlaczego tracimy motywację?

Brak motywacji nie wynika od tak, lecz coś jest tego przyczyną. Czemu więc czasami bądź często nam się nie chce? Poznajmy popularne demotywatory 🙂

  • brak pozytywnego myślenia - czasami negatywnie się nastawiamy, że musimy coś zrobić, a to już sprawia, że jest nam o wiele trudniej zacząć.
  • brak celowości - nie wiemy dokładnie, dlaczego zmierzamy w danym kierunku. Taki brak celu na pewno odbiera dodatkowe siły.
  • brak planowania - już mamy cel, myślimy pozytywnie, ale z planowania nici. Jakie będą tego efekty? Nie warto sprawdzać. Zacznijmy więc planować.
  • brak wsparcia drugich - najbliżsi nie zachęcają, a nawet hamują. To również może sprawiać, że trudniej się do czegokolwiek zabrać. Możemy to zmienić, gdy szczególnie utrzymujemy kontakt z osobami, które mówią nam "dasz sobie radę". Na pewno dodadzą nam skrzydeł.

Widzimy już, co może sprawiać, że nasza motywacja do nauki i pracy nie wygląda najlepiej. Zajrzyjmy poniżej i poznajmy skuteczne sposoby na motywację, które od razu możemy wykorzystać w swoim życiu. Do dzieła!


Jaka motywacja do nauki i pracy?

jak zmotywować się do nauki i pracy sposoby

1. Ustalmy powody

Dokładnie wyznacz powody, dla których chcemy się uczyć bądź pracować. Zapiszmy je sobie na kartce, w pamiętniku i zaglądajmy do nich, aby móc się dalej motywować. Dzięki temu także podczas trudniejszych chwil (realizacji nie ciekawych projektów, opanowania mało przydatnego materiału), skupimy sie na swoich powodach i skończymy upragnione cele.

2. Bądźmy szczerzy wobec siebie

Wychodzimy z założenia, że mamy wiele pracy i nauki. Ale szczerze sobie powiedzmy, że "życie jest pełne pracy, nauki i obowiązków" - to normalne. Po drugie "nikt nie zrobi tego za nas". Moglibyśmy leżeć z założonymi rękami, nie uczyć się, nie otrzymać pracy, ale czy warto?! Poza tym "My decydujemy o motywacji", więc ustalmy dokładnie jak ją poprawić!

3. Dbajmy o codzienną kreatywność i rytuały

Kreatywność sprawia, że odnajdujemy radość w pracy i nauce. Możemy więc każdy dzień rozpoczynać od stworzenia 5-10 pomysłów na coś...(np. 10 pomysłów na motywację do nauki i pracy). Gdybyśmy każdy poranek zaczynali mało interesująco, na przykład na zbyt długim wstawaniu, to nasze wyniki w ciągu dnia byłyby o wiele słabsze.

Inne rytuały, które warto wprowadzić codziennie rano, to: spacer, gimnastyka, prowadzenie pamiętnika/dziennika. Możemy również pomyśleć o innych rytuałach, dzięki którym będziesz bardziej zmotywowani.

4. Przekonajmy się

Pewne rzeczy sprawiają nam przyjemność, natomiast do innych musimy się przekonać. Za każdym razem, kiedy mówimy do siebie "nie damy rady", "to bez sensu", utrudniamy sobie zadanie. Zmieńmy to i zacznijmy myśleć kategoriami "to mi się przyda", "chcę to skończyć, aby...", "jeszcze tylko to...i niedługo wolne". Również takim myśleniem możemy zmobilizować swój mózg do działania. Przekonajmy się o tym!

5. Woda i dieta

Aby być odpowiednio zmotywowanym, to nasz organizm powinien być jak najlepiej przygotowany. W tym celu dobrze jest zadbać o jego właściwe nawodnienie i dietę. Kiedy wstajemy każdego dnia, to od razu (oczywiście powoli) zdecydujmy się na wypicie 2 szklanek wody.

Wprowadzenie takiego porannego rytuału będzie mogło sprawić, że szybciej się obudzimy, pobudzimy organizm i mózg do działania, a przecież na tym nam zależy. Aby nie zapominać o spożyciu w ciągu dnia 3 litrów wody (poza kawami, herbatami i innymi napojami), możemy wykorzystać aplikację Przypomnienie wypij wodę (dostępną na komputer, smartfony i tablety).

6. Warunki czyli inspirujące miejsce

Trudno będzie nam uzyskać dobre wyniki w miejscu, które jest przytłaczające, mało przyjemne i zanieczyszczone. Zadbajmy więc o porządek, odpowiednie miejsce do nauki i pracy, a napełnimy się pozytywną energią. I dodatkowo łatwiej będzie nam się skupić, ponieważ wyeliminujemy wszelkie rzeczy, które mogłyby nas rozpraszać. Wskazówki na ten temat ukazuje w artykule Organizacja miejsca pracy i nauki.

7. Planowanie

Dokładnie zaplanujmy sobie pracę i naukę. Duży cel, projekt i materiał podzielmy na mniejsze etapy i realizujmy każdy po kolei. Dzięki temu nie poczujemy się przytłoczeni, lecz zmotywowani do działania.

Kiedy zaczynamy realizację pewnego celu, to zróbmy sobie przerwę dopiero wtedy, gdy uda się go osiągnąć(wyjątek: na małą przerwę, na siku czy kilka łyków wody, możemy sobie zawsze pozwolić). Więcej o planowaniu w artykule Zadania i cele życiowe.

8. Motywacja do nauki i pracy - Konsekwencja i determinacja

Nie zawsze będzie łatwo, szybko i przyjemnie. Gdy wprowadzamy w swoim życiu pewne zmiany dotyczące organizacji, planowania, to starajmy się zachować cierpliwość. Dodatkowo skupmy się na tym, co najważniejsze. Nie rozpraszajmy się osobach i rzeczach, które mogłyby nas rozpraszac, a nawet demotywować.

9. Bądźmy zdyscyplinowani

Czasami trudno jest zabrać się za poważny projekt czy intensywne uczenie się przez 5 godzin. Natomiast lepiej będzie, gdy wyznaczymy sobie małe cele(ja np. każdego dnia wstaję wcześnie rano koło 6, wypijam od razu 2 szklanki wody, wprowadź poranną gimnastykę itp.).

Takie małe rzeczy, a kiedy już pojawiają się w naszym życiu każdego dnia, pozwalają nam pracować nad dyscypliną. Takie rytuały wychodzą nam również na zdrowie.

10. System nagród i kar

Wprowadzajmy do swojego życia pewne zasady, które będą nas mobilizować do działania. Za pewne osiągnięcia wyznaczmy sobie nagrody, jak: wypicie smacznej kawy, telefon do bliskiej osoby, czytanie książki czy wypoczynek nad wodą itp. Natomiast, gdybyśmy zaplanował coś w ciągu dnia, a tego nie zrealizowali, to czeka nas kara, na przykład: zero słodyczy, nie spotykasz się ze znajomymi czy inne.

Pamiętajmy o takim systemie nie tylko w przypadku planowania dużych celów, jak ukończenie szkoły czy realizacja poważnego projektu w pracy. Ale każde duże zadania starajmy się podzielić na mniejsze. I wprowadzajmy tam małe nagrody i kary za swoje osiągnięcia bądź ich brak 🙂 Ciekawie ten system przedstawiłem w artykule Zadania i cele życiowe.

11. Nawyki

Regularność sprawia, że coś po pewnym czasie wchodzi nam w krew. Ustalmy więc konkretny czas na pracę i naukę, a następnie trzymajmy się tego bez względu na wszystko. Już po 21 dniach będziemy mogli wypracować nawyk, więc po tych 3 tygodniach, będzie o wiele łatwiej.

Do pracy nad nawykami pomocne okazują się pewne aplikacje: jak Clear Focus - dzięki której pozbawiamy się w danym czasie Internetu i wyciszamy dzwonki czy Habbit Tracker. Wystarczający będzie również zwykły kalendarz, planner i zegarek, dzięki którym udaje się nam wszystko dobrze zaplanować, a później to zrealizować.

12. Motywacja do nauki i pracy - Wizualizacja celu

Pomyślmy o efekcie swojej pracy i nauki. Kiedy już ją skończymy, to co się stanie? Jak będziemy się czuli? Poczujmy zadowolenie z dobrze wykonanego zadania. Im więcej szczegółów wprowadzimy do takiej wizualizacji, tym osiągniemy większą motywację. Poświęćmy więc na nią nawet do 5 minut i do dzieła 🙂

13. Zadowolenie z samego siebie

Nasze życie przeplata się małymi i większymi sukcesami. Zastanówmy się przez chwilę, co udało się nam osiągnąć, co potrafimy. Wypiszmy swoje sukcesy (małe, średnie i największe). Spójrzmy następnie na tą kartkę, dobrze się jej przyjrzyjmy i niech ogarnie nas uczucie zadowolenia do samego siebie.

Powiedzmy sobie: "Już tyle osiągnąłem, więc dam radę również teraz!".

14. Na spacer

Często uczymy się w czterech ścianach i przez to tracimy po pewnym czasie motywację. Natomiast nasz mózg będzie mógł działać lepiej w nowym otoczeniu, w którym to panuje spokój i cisza. Wyszukajmy więc takie miejsce w pobliżu i wybierzmy się tam na chwilę. A może nawet uda się nam w takim miejscu uczyć bądź pracować 🙂

Ja spaceruję z moim pieskiem Lucky(Samoyed).

15. Pamiętajmy o przerwach

Aby mieć motywację do dalszych wysiłków, nie zapominajmy o krótkich przerwach(nawet 5-minutowych). Dzięki temu nasz mózg odpocznie i ponownie będzie mógł wrócić na wyższe obroty. Jest to szczególnie ważne, gdy na naukę czy pracę chcemy w ciągu dnia poświęcić kilka godzin i uzyskać naprawdę dobre wyniki. Korzystnie na naszą efektywność wpływa przerwa w pracy. Nie zapominajmy o jej zaplanowaniu!

16. Motywacja do nauki i pracy - Odpoczywajmy

Czasami chcielibyśmy być na wysokich obrotach przez cały dzień. Musimy jednak brać pod uwagę swoje ograniczenia. Aby więc przez cały czas być zmotywowanym do nauki pracy, musimy w ciągu dnia zapewniać sobie odpowiednią ilość czasu na sen czy spotkanie z bliskimi.

A jeśli jesteśmy naprawdę zmęczeni, to wypijmy kawę i zrób sobie małą drzemkę(15-20 minut), po której zostaniemy pobudzeni i osiągniemy o wiele więcej.

21. 30 minut lub dłużej

Postanówmy sobie uczyć się lub pracować tylko 30 minut i po tym czasie zdecydujemy czy chcesz to kontynuować. Niczym się wtedy nie rozpraszajmy, a w 90% się wciągniemy i nie zdecydujemy się przerwać. Zdecydujmy się na taki eksperyment, a nasze statystyki na pewno się poprawią.

17. Słuchajmy motywującej muzyki

Przeróżne dźwięki są w stanie pozytywnie wpływać na nasz stan emocjonalny i dodawać nam motywacji. Jeśli w pracy wykonujemy pewne zadania, w tle może lecieć motywująca playlista. Natomiast podczas nauki czy poważnych zadań w pracy, starajmy się nie rozpraszać w taki sposób.

Lepiej będzie, jeśli co jakiś czas zrobimy sobie przerwę i za pomocą jednego ciekawego utworu zostaniemy zmotywowani.

18. Prośmy o pomoc

Nie rozumiemy pewnych kwestii, zatrzymaliśmy się w miejscu? Skorzystajmy z pomocy innych, którzy chętnie nam to wytłumaczą i pomogą. Ktoś inny może nas przepytać na dany temat, abyśmy utrwalił sobie wiedzę bądź nabyli nowych umiejętności.

19. Uczmy się i pracujmy z innymi

Skuteczną motywacją jest możliwość dzielenia się z innymi. Możemy więc swoimi wynikami dzielić się z bliskim krewnym czy przyjacielem. Mówmy im o swoich planach, celach, a później będą się oni upewniać, jak nam poszło.

Motywacja do nauki i pracy to początek. Pamiętajmy, że sporą część tych sposobów na motywację możemy także wykorzystać, gdy walczymy z nałogiem(np. alkohol) bądź mamy zamiar uprawiać sport, chcemy trenować czy schudnąć. A poniżej jeszcze kilka dodatkowych motywatorów!

Moja motywacja do nauki i pracy?

Mam wiele motywacji do pracy i już wyjaśniam, z czego to wynika? Otóż nie z faktu, że każda wykonywana przeze mnie praca(dotycząca mojego bloga, promocji moich kursów online, zarządzanie CopywriterExpert, rozwiązywanie problemów itp.) okazuje się przyjemna. Czasami wykonuję zadania, które nie wywołują u mnie euforii i jest ich dość sporo. Ale w mojej pracy są i te zadania, które sprawiają mi wiele radości(np. kontaktowanie się z kursantami, przygotowywanie nowych materiałów na blog i kanał Youtube #JakSierozwijac, pomaganie klientom w osiąganiu ich celów). Tak więc sam fakt, że moja praca jest wyważona(ma w niej rzeczy, które mnie męczą i są powtarzane, a zarazem są rzeczy, które sprawiają mi wiele radości) jest już czymś motywującym. Trudno byłoby mi wykonywać pracę, która w ogóle mnie nie cieszy...

Dodatkowo poza samą pracą myślę o tym, co dzięki niej mam. To nie tylko pieniądze. To również możliwość utrzymania mojej ukochanej rodziny, żony, psa. Takie środki mogę później wykorzystywać także na swój rozwój i podróżowanie. Myśląc o tym, łatwiej jest mi poważnie podchodzić do swojej pracy.

To moje dodatkowe sposoby na motywację do pracy i nauki, które udaje mi się wykorzystywać!

Jak zmotywować się do ćwiczeń i diety?

Ćwiczenia i dieta to coś, co chcielibyśmy zacząć. Ale, gdy próbujemy przez kilka pierwszych dni, to później nadchodzi spadek motywacji i wracamy do wcześniejszego trybu życia. Zapewne wiele razy już tak mieliśmy. Ale można nad tym popracować. Jak?

Po pierwsze bardzo dobrze poznajmy dane ćwiczenia i dietę. I dokładnie wszystko zaplanujmy. Ustalmy, jakie ćwiczenia wykonujemy w poszczególne dni, aby pracować nad swoimi mięśniami. Poznajmy dobrze dietę, aby być do niej bardziej przekonanym i uświadamiajmy sobie, jak wiele korzyści nam zapewni, gdy się do niej zastosujemy.

Spiszmy sobie listę korzyści, które zapewni nam trzymanie się wszystkich ćwiczeń i diety. Zaglądajmy do takiej listy codziennie, a nawet częściej. Możesz ją sobie wydrukować i nawet powiesić na lodówce czy w innym miejscu.

Cytaty motywujące do ćwiczeń

  • "You Can Do This" czyli "Zrobisz TO!"
  • W zdrowym ciele zdrowy duch
  • Dbając o siebie dbasz o innych

Takie motywujące cytaty możemy sobie rozwiesić w sypialni, w sali treningowej czy nawet ustawić na ekranie telefonu czy komputera. Niech nas motywują do tego, by ćwiczyć regularnie!

Motywujące cytaty do nauki i pracy

  • "Than is better than Perfect" czyli "Zrobione jest lepsze niż idealne".

Umieśćmy te najlepsze cytaty w miejscu pracy i nauki, może przy swoim biurku. Moje często znajdują się na ekranie komputera, a zarazem na tablicy do pisania, którą mam ustawioną przy biurku.

Kiedy miewam brak motywacji do nauki i pracy

Zdarza mi się mieć trudniejsze momenty, jak zapewne każdemu, co opisywałem także w artykule Jak walczyć z lenistwem?. Wtedy nie chce mi się uczyć, pracować, a nawet spędzać z innymi czasu(poza moim psem i żoną). Czy mam jakiś złoty środek na coś takiego?

Otóż tak, stosuję wyżej wymienione sposoby na zwiększenie u siebie motywacji. I już przez to takie dni, gdy brakuje mi motywacji, jest znacznie mniej w roku.

Dodatkowo staram się dbać o zrównoważone podejście do pracy, aby się nie wypalić zawodowo. By praca nadal sprawiała mi przyjemność, i tak jest nawet po kilkunastu latach(zaczynałem od 2006 roku).

I gdy mam słabsza czasami dni, to nie wymagam od siebie realizacji wszystkich planów. Cieszę się wtedy, gdy uda mi się wykonać już 50%(co jestem w stanie sprawdzić w mojej aplikacji Nozbe). Pozwalam sobie wtedy na minimalne lenistwo, ale bez przesady.

To już koniec szkolenia o motywacji do pracy i nauki. Teraz przejdźmy do konkretnych działań. A jeśli mamy inne sposoby na motywację, to dajmy o nich znać w komentarzu!

6 Responses
  1. Dla mnie świetną metodą w dążeniu do celów jest tablica motywacyjna, która wisi nad moim biurkiem. Mam na niej przede wszystkim wskazane cele/ marzenia a poniżej listę zadań, którą codziennie aktualizuję. Oczywiście dla jednych to dobry sposób dla innych nie. Ja uwielbiam ten moment kiedy mogę skreślić gotowy podpunkt ponieważ wtedy wiem, że zbliżam się małymi krokami do spełnienia marzeń

    1. Dobry pomysł Michalina z tą tablicą motywacyjną. I ja ją posiadam przy biurku. Ale staram się na niej szczególnie zapisywać, jakie mam cele na najbliższy dzień i tydzień. A takie motywacyjne rzeczy, to ustaliłem sobie na samym laptopie, gdzie na ekranie głównym mam ustawione odpowiednie zdjęcie z moimi najważniejszymi celami i wartościami i zachętę do działania 🙂

  2. Ostatnio zgłębiam metodykę wyznaczania celów. To co się sprawdza to określenie wizji swojego życia, którą potem rozbija się na drobniejsze cele, które prowadzą do realizacji wizji.
    Gorzej jest jeśli wykonywany obecnie zawód nie prowadzi do swojej wymarzonej wizji życia 😉
    Wtedy rzeczywiście część metod opisanych przez Ciebie w tym artykule się sprawdza.

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *