Co to jest SEO i dlaczego pozycjonować stronę WWW w Google?

Co to jest SEO i dlaczego pozycjonować stronę WWW w Google

Może jesteś właścicielem strony WWW i natrafiasz na hasła typu SEO. Dzieje się tak, ponieważ interesuje Cię to, jak poprawić widoczność Twojej strony, aby trafiało tam więcej potencjalnych klientów. Innym razem prowadzisz bloga i chcesz zyskać coraz więcej czytelników. A może myślisz o pracy zdalnej jako specjalista od pozycjonowania stron internetowych (by zarabiać na tym dość poważne pieniądze). W takim razie warto uzyskać odpowiedź na pytanie: SEO co to jest?

Otóż SEO (ang. Search Engine Optimization) to zestaw działań, które przeprowadza się w celu poprawienia pozycji wybranej witryny www. Pozycjonowanie strony jest ściśle z tym pojęciem związane i skutkuje podniesieniem pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania, czyli w miejscu, w którym wyświetla się lista witryn po wpisaniu konkretnego zapytania w pasku tekstowym Google. SEO to temat rozległy, jednak istnieje kilka kluczowych informacji, które każdy przedsiębiorca i posiadacz sklepu internetowego, firmy usługowej lub bloga powinien mieć w jednym palcu. Jakie to informacje? Oto SEO w pigułce!

Co to jest SEO, tak dokładnie?

SEO jest powiązane z IT i oznacza działania, które mają na celu przeanalizowanie parametrów technicznych strony www, sprawdzenie jej pozycji względem konkurencji oraz zoptymalizowanie niedociągnięć tak, aby witryna była wysoko w wynikach wyszukiwania Google, a co za tym idzie – aby była często wyświetlana przez klientów. 

Duża ilość wejść na wskazany adres – to zwiększona konwersja. A czym jest konwersja? Cóż. Dla przedsiębiorców powinno być to jedno z najważniejszych pojęć. I choć SEO powiązane jest z mnóstwem innych zjawisk, na początek warto wyjaśnić, czym jest właśnie konwersja.

Co to jest konwersja?

Konwersja po łacinie brzmi Conversio i oznacza ruch lub też zmianę. W internetowym marketingu, konwersja także związana jest z ruchem lub zmianą i oznacza po prostu określone działania na stronie www. Jeśli więc dowolny użytkownik odwiedzi Twoja witrynę np. sklep internetowy i dokona na niej jakiegoś działania (zakupu produktu, zapytanie o produkt, pozostawienie numeru telefonu w formularzu kontaktowym) – mówi się o konwersji. Ale… konwersja niejedno ma imię i może nosić miano makro konwersji oraz mikro konwersji.

Przedrostek -makro sugeruje, że mówimy o czymś dużym, z kolei -mikro sugeruje, że mowa o czymś mniej istotnym. I rzeczywiście tak jest. Kiedy mowa o mikro konwersji, a kiedy mamy do czynienia z makro konwersją? Oto wyjaśnienie.

Makro konwersja – co to jest?

Makrokonwersja to czynność dokonana w obrębie strony internetowej, takiej jak: sklep online lub strona oferująca określoną usługę. Jednak czynność ta musi polegać na dość istotnym działaniu, takim jak:

  • zakup oferowanego produktu lub usługi,
  • kontakt w postaci telefonicznej lub mailowej,
  • pozostawienie danych do kontaktu,
  • zakup płatnej subskrypcji.

Najbardziej pożądanym rodzajem makrokonwersji jest oczywiście sprzedaż usługi, którą oferujesz. Jednak taka opcja nie zawsze jest możliwa, a makrokonwersja w postaci pozostawienia danych do kontaktu, także może w przyszłości zaskutkować zakupem. 

Mikro konwersja – co to jest?

Mikro konwersja, jak wspomniano wcześniej jest nieco mniej istotna niż wersja -makro i polega na działaniach w obrębie strony www, które mogą być np. takie:

  • zapisanie się do newslettera (mam nadzieję, ze już udało Ci się dołączyć do subskrybentów tego bloga, dzięki czemu możesz uzyskać wiele cennych prezentów. Zapis na Newsletter na dole strony!),
  • obejrzenie udostępnionego na stronie filmu lub reklamy,
  • pobranie ze strony e-booka,
  • rejestracja na stronie,
  • przeglądanie/klikanie produktów w sklepie internetowym,
  • dodanie produktu do koszyka,
  • kliknięcie w wyświetlaną na stronie reklamę.

Jak widać makro i mikrokonwersja nieco się różnią, ale każda z nich jest z punktu widzenia SEO i marketingu internetowego istotna. Teraz przejdźmy do tego, w jaki sposób specjaliści od pozycjonowania powodują, że na wybranym serwisie/sklepie internetowym lub blogu pojawia się zwiększona konwersja. Oto, na czym polega SEO i pozycjonowanie. 

Wskazówka SEO:

Wybierz doświadczonego specjalistę, który w elastyczny sposób podejdzie do Twojego biznesu i sprawi, że szybko poprawisz swoją pozycję w Google. Jak go wybrać? Sprawdź, ilu zadowolonych klientów konkretny fachowiec posiada (zobacz czy oferuje pozycjonowanie stron WWW taką, jak Ty posiadasz, lokalną, krajową. A może zapewnia też prowadzenie social media i skuteczną promocję przez link building). Ale to nie jedyne rozwiązanie.

Możesz pozycjonować stronę WWW samodzielnie. Pomocny będzie kurs online „SEO i pozycjonowanie stron WWW + SEO WordPress„, jego najlepszą ofertę odnajdziesz w sklepie. Nie ma znaczenia, jaką podejmiesz decyzję. I tak warto w tej sytuacji poznać dodatkowe informacje o SEO…

Od czego specjaliści SEO zaczynają poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwarki Google?


Audyt SEO

Pierwszym z działań, które mają za zadanie zoptymalizowanie strony www jest tzw. audyt SEO. Polega on na sprawdzenie wielu parametrów witryny takich jak:

  • wykrywanie błędów struktury strony,
  • sprawdzenie widoczności w wynikach wyszukiwania,
  • sprawdzenie struktury adresu URL,
  • dobór słów kluczowych,
  • sprawdzenie szybkości ładowania strony,
  • sprawdzenie unikalności treści w serwisie,
  • sprawdzenie konkurencji w danej branży.

Po przeprowadzeniu audytu SEO, powstaje przejrzysty dokument, który wykazuje wszelkie, istotne z punktu widzenia SEO niedociągnięcia, a specjaliści od pozycjonowania, mogą zacząć działania podnoszące pozycję witryny w wynikach organicznych Google. Jakie to działania?

SEO dzieli się na tzw. off-site SEO oraz on-site SEO. Oba rodzaje związane są z podnoszeniem pozycji strony w Google, jednak pierwsze z nich przeprowadzane jest poza obrębem witryny, a drugie, czyli on-site przeprowadza się w obrębie strony www. Na czym polegają oba rodzaje tych działań? Oto wyjaśnienie.

Co to jest SEO on-site?

On-site SEO to działania powodujące polepszenie pozycji strony www w wynikach organicznych Google. On-site, czyli “na stronie” polega m.in. na:

  • zamieszczaniu unikalnych tekstów ze słowami kluczowymi,
  • tworzenie przejrzystej struktury strony i dbałość o UX,
  • linkowaniu wewnętrznym,
  • optymalizacji kodów na stronie,
  • udostępnieniu strony robotom Google.

On-site SEO, zwane także on-page SEO polega na optymalizacji strony www w taki sposób, aby była przyjazna ludziom (internautom) oraz robotom, algorytmom Google.

Co to jest SEO off-site?

Off-site SEO, zwane także off-page SEO to również działania optymalizujące pozycję strony www w wynikach wyszukiwania Google, jednak poza jej obrębem. Polegają one na m.in.:

  • linkowaniu zewnętrznym,
  • zamieszczaniu artykułów promocyjnych i eksperckich z odnośnikiem do strony,
  • wiele innych zabiegach np. postach w Social Media.

Wskazówka SEO:

Aby pozycjonować stronę WWW należy umieszczać na zewnętrznych portalach treści promujące lub informacyjne z linkami do konkretnej witryny. Takie działanie w połączeniu z odpowiednim kontentem na stronie i doborem słów kluczowych podnosi pozycję sklepu WWW lub strony usługowej w Google.


SEO w pigułce

SEO w skrócie składa się z analiz i czynności takich jak:

  1. audyt SEO,
  2. optymalizacja treści na stronie,
  3. dobór fraz kluczowych,
  4. link buliding,
  5. optymalizacja techniczna witryny www,
  6. porównanie konkurencji.

Na czym polega optymalizacja techniczna strony?

Coś, z czym przeciętny przedsiębiorca lub posiadacz sklepu internetowego zwykle nie jest w stanie sobie poradzić to techniczna optymalizacja witryny www. Polega ona na m.in.:

  • poprawie szybkości ładowania elementów,
  • zoptymalizowaniu rozmiaru obrazków,
  • ogólnej kompresji danych,
  • wykreowaniu mapy strony,
  • uzupełnieniu brakujących elementów.

Te i inne działania sprawiają, że strona jest bardziej przyjazna robotom Google i może być przez nie oceniona jako bardziej wartościowa. 

Sedno SEO, czyli analiza słów kluczowych

Optymalizacja strony www związana jest z zamieszczaniem na niej tekstów zawierających słowa kluczowe, czyli słowa, które użytkownicy Internetu wpisują, aby odnaleźć konkretne przedmioty w sklepie np. buty lub ubrania lub też słowa, które wpisywane są po to, aby odnaleźć porady rozwiązujące określony problem. 

Słowa kluczowe konwertujące

Frazy kluczowe konwertujące to słowa, które użytkownicy internetu wpisują w pasek tekstowy google, aby znaleźć produkt, usługę lub coś, co może przyczynić się do zwiększenia konwersji. Jak już wiesz, konwersja to każde działanie w obrębie strony, czyli np. zakup produktu, przeglądanie listy produktów, kliknięcie reklamy lub też zapisanie się do newslettera. Słowa konwertujące wpisywane w google są więc związane właśnie z tymi działaniami. 

Prosto mówiąc, jeśli klient chce coś kupić —> wchodzi do wyszukiwarki Google —> wpisuje nazwę interesującego produktu (np. buty skórzane męskie) lub też usługi (np. naprawa telewizorów) i szuka strony, na której świadczysz taką usługę. Jeśli Twoja witryna jest wysoko w wyszukiwarce właśnie na interesujące klienta słowo – masz duże prawdopodobieństwo, że wybierze on właśnie Ciebie. 

Niezależnie od tego, co sprzedajesz – słowa kluczowe konwertujące muszą być popularne i związane dokładnie z tym, co oferujesz. Czy to już trochę zrozumiałe? 

Frazy/słowa kluczowe informacyjne

Słowa kluczowe informacyjne to takie, które użytkownicy Internetu wpisują w wyszukiwarkę po to, aby znaleźć informacje o interesującym ich zjawisku lub problemie. Przykładem takich fraz są m.in.:

  • jak naprawić kran,
  • jak sprawdzić swój numer telefonu,
  • jak zamontować okno dachowe,
  • jaki prezent na rocznice dla żony,
  • itd.

Jak widać, frazy te nie są związane z produktami lub usługami, a internauci wpisują je, aby znaleźć artykuły lub porady. Z tego powodu w pozycjonowaniu ważne jest to, aby strona lub sklep internetowy miały bloga tematycznie powiązanego z ofertą. Dzięki temu, nawet jeśli sprzedajesz okna dachowe, istnieje szansa, że klient, który szukał informacji o tym, jak je zamontować – wejdzie na listę Twoich produktów i dokona konwersji. 


Programy przydatne w SEO

Specjaliści SEO korzystają z dedykowanego oprogramowania, które umożliwia im przeprowadzenie:

  • audytu SEO,
  • dobór odpowiednich słów kluczowych,
  • sprawdzenie strony względem stron konkurencji w branży,
  • wiele innych analiz.

Jakie to programy SEO?

Niektóre z tych programów są darmowe, a niektóre wymagają wykupienia dostępu. 


SEO co to jest? Podsumowanie!

SEO i pozycjonowanie stron WWW to proces, który może trwać nawet kilkanaście miesięcy, ale jeśli zostanie przeprowadzony w skuteczny sposób – Twoja witryna może nie móc opędzić się od klientów. Warto więc zastanowić się nad profesjonalnym SEO i zareklamować swoje usługi tak, aby pomimo dużej konkurencji – konwersja rosła i generowała zyski.

O ile drukowanie ulotek i tzw. potykaczy nie jest niczym skomplikowanym, o tyle SEO i pozycjonowanie stron w większości przypadków wymaga specjalistycznej wiedzy. Czy warto? Cóż. Z pewnością warto przeanalizować swoje zyski, sprawdzić pozycję strony w wyszukiwarce Google i podjąć decyzję o tym, czy chcesz, aby Twój biznes przeskoczył konkurencję. 

Stworzyłem także playlistę na kanale YouTube #jaksierozwijac o nazwie „Ogarnij SEO i pozycjonowanie stron WWW” (są tam dawne materiały i pewne lekcje z kursu o SEO). Miłego oglądania.

A następnie oceń czy SEO zlecasz firmie bądź konkretnemu specjaliście, czy jednak Ty pozwolisz sobie na promocję swojego biznesu w Internecie (a pomoże Ci w tym kurs online „SEO i pozycjonowanie stron WWW + SEO WordPress„, a jego najlepsza oferta w sklepie). Jeśli chcesz poznać znaczenie pewnych pojęć i definicji o tematyce pozycjonowania, to wykorzystaj „Słownik SEO„, którzy udało mi się przygotować.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *