Branża marketingowa jest w dzisiejszych czasach stosunkowo nieprzyjaznym środowiskiem ze względu na ogromną konkurencję i fakt, że zdecydowana większość strategii marketingowych została już wykorzystana w praktyce i niezwykle ciężko jest zabłysnąć pomysłem kreatywnym i oryginalnym. Z tego powodu wykorzystywany jest podstępny marketing. Dlaczego? Poczucie ograniczonych możliwości niejednokrotnie sprawia, że sztaby marketingowe marek stają się coraz bardziej zdesperowane w zabieganiu o jakikolwiek szum medialny i czasami popycha je to w stronę niejednoznacznych etycznie strategii, wśród których prym wiedzie najbardziej niesławna z nich. Mowa tutaj o czymś takim, jak Ambush Marketing!
Ambush marketing, szerzej znany w polskiej branży marketingowej jako marketing podstępny, jest jedną z najbardziej kontrowersyjnych strategii marketingowych w całej historii branży reklamowej.
Perfidia tego rozwiązania jest związana przede wszystkim z tym, że do zaistnienia potrzebuje ono innej, obcej kampanii marketingowej, a jego celem jest zgarnięcie przynajmniej części rozgłosu, na który marketingowcy obcej marki wydali często mnóstwo pieniędzy.
Marketing Podstępny / Ambusz marketing – Jak działa w praktyce?
Potrzebne jest bardzo duże i głośne wydarzenie, pozornie całkowicie neutralne światopoglądowo i niepromujące czegokolwiek. W tym wydarzeniu biorą udział także osoby zajmujące się ambush marketingiem, które w różnoraki, często bardzo przebiegły sposób próbują w jakiś sposób wypromować swoją markę: ustawiają się zbiorowo przed obiektywem kamery relacjonującej wydarzenie, stają za popularnym politykiem w trakcie jego wiecu wyborczego, pokazując loga. Zdarzały się też w historii sytuacje, w których sportowcy otrzymywali pieniądze za złamanie zasad i zareklamowanie jakiejś marki w sposób bardzo kontrowersyjny – marka płaciła im wtedy zarówno wynagrodzenie, jak i pokrywała koszty grzywny.
Należy otwarcie przyznać, że podstępny ambush marketing nie jest najbardziej etycznym rodzajem marketingu na świecie. Co więcej, może być również niejednoznaczny pod względem prawnym, ponieważ w prawie polskim da się go podciągnąć pod ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Jeśli marka chce się nań zdecydować, musi to zrobić z olbrzymim wyczuciem i stosownie do okoliczności; im większa natarczywość, tym większe ryzyko naprawdę nieprzyjemnych konsekwencji. Historia zna już kilka udanych przykładów marketingu podstępnego.
Podstępny Ambush Marketing – Przykłady
- Na polskim podwórku największym echem odbiła się akcja Allegro, które w dzień otwarcia galerii handlowej “Złote Tarasy” w Warszawie wynajęło dziesiątki osób, by te chodziły po galerii w koszulkach zachęcających do zakupów na stronie, wprost implikując, że na niej wszystkie produkty można kupić taniej niż w samej galerii.
- Na świecie ciekawy okazał się przypadek marki Abercrombie & Fitch, której pracownicy przekazali pięćset dolarów na kampanię wyborczą bijącego rekordy popularności Baracka Obamy i dzięki temu mogli stanąć za nim w czasie jego przemowy. Z okazji skorzystali, prezentując przy tym koszulki z nazwą i logiem firmy, a to wywołało słusznych rozmiarów szum medialny, który w normalnych warunkach kosztowałby dziesiątki tysięcy dolarów.
- W czasie Euro 2012 w Polsce piłkarz Nicklas Bendtner(grający w barwach Danii), podczas celebracji gola opuścił spodenki, pokazując “majtki szczęścia” z logiem firmy bukmacherskiej Paddy Power. Został oczywiście za to ukarany przez związek UEFA w wysokości 100 tys. euro, natomiast jak wcześniej wspominałem. Organizatorzy takich kampanii ambush są przygotowani na pokrycie takich kosztów!
Podstępny Abush Marketing w Biznesie online
Marketing online opiera się w pewnym stopniu na docieraniu do pewnej grupy odbiorców z konkretnym przekazem reklamowym. Jak można ku temu wykorzystać podstępny marketing. Na pewno wszystko zależy od naszej inwencji twórczej. Poniżej przedstawię przynajmniej kilka przykładów:
- wybieramy się do popularnych miejsc (np. galerii handlowych) i posiadamy tam pewne ubrania reklamowe(np. koszulkę, bluzę z nadrukiem naszej strony www, naszej oferty). Taki gadżet możemy mieć naklejony na naszym laptopie. Gdy pracujemy w znanych miejscach(np. Mc Donalds, KFC, Starbucks itp.), to przy okazji inni mogą nas poznać i dowiedzieć się, czym się zajmujemy. Możliwe, że część z nich to nasi kolejni Klienci. Spora ilość freelancerów pracujących zdalnie zapomina o takich małych szczegółach reklamowych, które do dziś działają.
- korzystamy z pewnych wydarzeń sportowych, muzycznych i politycznych (najlepiej wybrać te, które nam odpowiadają – ja np. wybrałbym popularne zawody tenisowe, jak Australian Open). Zdajemy sobie sprawę, że takie wydarzenia będą relacjonowane w TV. Jak się na to przygotować? Także tutaj warto posiadać pewien przekaz(np. gadżet reklamowy, koszulka z nadrukiem, plakat). Możliwe, że kamerzysta nas zauważy i dzięki temu wielu tysiącom, a nawet setkom tysięcy widzów zostanie zaprezentowane również to, co im ukazaliśmy (np. nazwę naszej strony internetowej itp.).
- wyszukujemy popularne miejsca w Internecie (pewne social media, blogi itp.) i następnie staramy się być tam aktywni. Spora ilość osób uwielbia czytać komentarze, więc jeśli będziemy je konstruować ciekawie, to część osób będzie chciało poznać nas bliżej. Kliknie w naszą miniaturę i następnie przejdzie na naszą stronę www. Takie działanie dodatkowo poprawia link building związany z pozycjonowaniem naszej strony w Google. Natomiast należy te działania podejmować rozsądnie. Tak, aby nasze komentarze nie były pozostawiane od tak, bez żadnego przekazu. Muszą wnosić coś ciekawego, a nie tylko budzić kontrowersje. W przypadku większości blogów, przechodzą przez proces weryfikacji. Jeśli więc tworzylibyśmy w wielu miejscach te same komentarze bądź bardzo krótkie i słabe, to następnie nie zostałyby one zaakceptowane.
- obserwujemy popularne kanały YouTube i blogi. Następnie dostrzegamy, które tematy cieszą się największą popularnością. I zamierzamy właśnie na ten temat opublikować nowe artykuły na swoim blogu / filmy na swoim kanale YT. Wychodzimy z założenia, że również i nasza treść już niedługo będzie cieszyć się wysokim zainteresowaniem. Przy tym zależy nam na tym, aby nie była to kopia, lecz temat bardziej rozbudowany bądź przedstawiony w innym zakresie. Następnie można nawet zwrócić się do autora pewnego filmu czy artykułu i przekazać mu link do naszego materiału, który być może podlinkuje u siebie.
Czy i ty znasz inne przykłady zastosowania takiej formy podstępnego marketingu? A może wiesz, jak można ambush marketing wykorzystać w biznesie online? Jeśli tak, to daj znać w komentarzu!