Pozycjonowanie szerokie oznacza promocję danej strony www na kilkudziesiąt do kilku tysięcy słów / fraz kluczowych, w wyszukiwarce Google. Nie skupiamy się więc tylko na pozycjonowaniu na kilka fraz kluczowych, lecz na znacznie większej ilości. I dodatkowo okazuje się to dość skuteczne i to pod różnymi względami.
Są to frazy kluczowe pochodzące z tzw. “długiego ogona”. Oznacza to, że występują internauci, którzy wpisują do wyszukiwarki Google takie dłuższe frazy kluczowe(np. jaki laptop do nauki i pracy), natomiast jest ich mniej, w porównaniu z frazami głównymi, krótszymi(laptop do pracy). Uzyskanie wysokiej pozycji w Google na dłuższe frazy kluczowe zajmuje mniej czasu, ponieważ konkurencja na pozycjonowanie się na takie frazy jest mniejsza. Nadal spora ilość właścicieli stron www, blogów i sklepów, stara się pozycjonować swoje witryny na frazy główne czyli te trudniejsze.
Oglądaj wideo z kanału #JakSieRozwijac i / lub czytaj dalej:
Co dokładnie oznacza pozycjonowanie szerokie?
Pozycjonowanie szerokie oznacza więc pozycjonowanie się na frazy, na które jest mniejsza konkurencja i mniejsza miesięczna liczba wyszukiwań, natomiast i tak zapewnia uzyskanie wysokiej pozycji w Google i dotarcie do odpowiedniej grupy odbiorców. Działanie takie sprawia, że strona www uzyskuje z czasem wysoką pozycję w SERP=ach(dobre statystyki od Google, np. Domain Rating, Content Rating).
W pozycjonowaniu szerokim algorytmy Google oceniają dane strony www na podstawie odpowiednich tekstów i fraz kluczowych, które się w nich pojawiają. Im więcej treści na stronie www, z konkretnymi informacjami na dany temat(frazę kluczową), tym wyszukiwarka bardziej pozytywnie oceni daną witrynę i ukaże ją wyżej w Google. Najlepiej, gdy poza treścią tekstową, pojawiają się jeszcze materiały wideo(film z kanału YouTube) i audio(np. podcast).
Model pozycjonowania szerokiego sprawdza się w przypadku blogów, sklepów internetowych i stron oferujących wiele usług / produktów. Zastosowanie odpowiednich technik pozycjonowania pozwala na uzyskanie wysokiej pozycji w Google na kilkaset czy nawet kilka tysięcy fraz dla jednej witryny. Poznajmy autora tej koncepcji pozycjonowania.
Autor koncepcji Pozycjonowania szerokiego
Twórcą pozycjonowania szerokiego (Long Tail) okazuje się Chris Anderson. Taką koncepcję po raz pierwszy opublikował w czasopiśmie Wired, gdzie przede wszystkim skupił się na handlu detalicznym. Ukazał tam, że lepsze wyniki można uzyskać, gdy skupimy się na sprzedaży konkretnych i specyficznych produktów. W efekcie będziemy unikać skupiania się na sprzedaży powszechnych produktów, które cieszą się największą popularnością i wysoką konkurencją.
Ten sposób myślenia miał później duże zastosowanie w temacie SEO i dlatego na to zwracamy uwagę.
Co wyróżnia pozycjonowanie szerokie i jak wygląda?
Frazy / słowa kluczowe jednowyrazowe(np. buty) o wiele trudniej jest wypozycjonować w Google. Dodatkowo warto zauważyć, że internauta wpisując taką ogólną frazę nie do końca jest zainteresowany zakupem butów. Możliwe, że szuka informacji na temat tego, jak zmierzyć buty, jak nosić buty, jakie buty sportowe są najlepsze.
O wiele ciekawszą grupą odbiorców są Ci internauci, którzy wpisują do wyszukiwarki Google frazy bardziej szczegółowe, dłuższe(np. tanie buty do biegania). I co ważne, liczba takich fraz kluczowych jest bardzo duża. Dodatkowo za pomocą pewnych narzędzi można sprawdzić czy internauci wpisują nowe frazy kluczowe, aby wyszukać odpowiednich produktów, usług czy informacji.
Na takie pozycjonowanie szerokie postawiły firmy Amazon, Netflix czy wiele innych. Również mój blog jest promowany przez pozycjonowanie szerokie. Tworzą nowy artykuł na blogu nie pozycjonuje go na frazę główną, lecz bardziej rozbudowaną, na którą szybciej mogę uzyskać 1 pozycję w Google(dzięki temu blog ten uzyskuje już ponad 70 000 unikalnych użytkowników każdego miesiąca). Przekonajmy się więc poniżej, o co warto zadbać w pozycjonowaniu szerokim!
1. Wyszukiwanie fraz kluczowych
Zanim przechodzi się do pozycjonowania strony www, wcześniej odbywa się wyszukiwanie najlepszych fraz kluczowych(w tym wypadku szerokich, typu long tail czyli dłuższych). Dopiero wyszukiwanie takich odpowiednich fraz pozwoli nam uzyskać dobre wyniki pozycjonowania. Na danej stronie www będą pojawiali się odpowiedni czytelnicy, klienci, którzy następnie zdecydują się na zakup, obserwowanie nas przez newsletter czy na inne działanie typu “call to action”.
Frazy kluczowe w pozycjonowaniu szerokim najczęściej składają się z 3, 4 i 5 słów. Te dłuższe frazy kluczowe dokładnie opisują pewną usługę, produkt, firmę czy informację. Warto w tym celu wykorzystać narzędzia do wyszukiwania fraz kluczowych. Tam zauważymy, że te frazy long tail cechują się niższą konkurencyjnością.
2. Monitoring konkurencji
Aby ułatwić sobie wyszukanie kolejnych ciekawych fraz kluczowych, na które warto się pozycjonować, można przyjrzeć się naszej konkurencji. Służą do tego różne narzędzia SEO, jak Brand24, Senuto, Linkhouse itp. Również przeglądając stronę www naszej konkurencji i jej podstrony, jesteśmy w stanie zauważyć, na które jeszcze frazy moglibyśmy pozycjonować naszą witrynę. Możliwe, że wiele fraz kluczowych pominęliśmy, a w planerze słów kluczowych Google czy w Ubersuggest sprawdziliśmy, że internauci poszukują takiej informacji.
Następnie można przeanalizować, jakie linkowanie zewnętrzne wykorzystuje konkurencja, aby poprawić swoją pozycję w Google na pewne frazy kluczowe. Możliwe, że i my moglibyśmy linkować swoją witrynę na takich stronach www(np. w serwisach tematycznych, na pewnych blogach, social media itp.).
3. Pozycjonowanie szerokie – Analiza GSC i GA
Warto stronę www podpiąć do narzędzi Google Search Console i Google Analytics. Tam możemy dowiedzieć się, jakie słowa wpisują użytkownicy, aby później znaleźć się na naszej stronie www. I przy okazji dowiadujemy się tam jeszcze, jakie inne frazy kluczowe wpisują Ci użytkownicy, na które jeszcze nie pozycjonujemy swojej witryny. Możliwe, że dzięki temu stworzymy nową listę dłuższych fraz kluczowych, na które będziemy się pozycjonować.
4. Optymalizacja
Mamy już wybrane najlepsze frazy kluczowe i zależy nam na tym, aby nasza witryna jak najszybciej uzyskała na nie jak najwyższą pozycję(np. TOP 1). W tym celu należy zastanowić się nad optymalizacją strony www pod względem treści(tekstów, materiałów wideo i audio), kodu witryny, szybkości wczytywania się strony itp. Możliwe, że nie posiadamy jeszcze na wybrane frazy dobrze przygotowanych podstron, które zwróciłyby wyczerpująco uwagę na dany temat. Liczy się także właściwy content czyli taki, który będzie odpowiednio wyeksponowany(przez nagłówki, wypunktowanie, listowanie, akapity, śródtytuły itp.).
Optymalizacja wymaga przyjrzenia się także szybkości strony, nad czym zawsze można popracować. Możliwe, że będzie to wymagać przyjrzenia się hostingowi i kodzie witryny(w przypadku stron WordPress warto zainstalować pewne wtyczki do optymalizacji, jak Yoast SEO, WP Smush itp.). Warto jeszcze pomyśleć o dostosowaniu strony www do urządzeń typu PC, laptopy, jak i urządzeń mobilnych(tablety, smartfony). I nie możemy zapominać o właściwym linkowaniu wewnętrznym(na jednej podstronie możemy szukać w artykułach odniesień / pojęć, które wyjaśniamy na naszej innej podstronie i zamieszczamy odpowiedni link).
5. Content
Prowadzenie blogów poradnikowych, poradników, także w sklepach online, jest czymś powszechnym i mocno związanym z pozycjonowaniem szerokim. Im dłuższe teksty, które są ciekawie ułożone, na stronie www, tym większe prawdopodobieństwo, że otrzymają one lepszą ocenę od Google i na wybrane dłuższe słowo kluczowe uzyskamy bardzo dobrą pozycję w Google. Możliwe, że posiadamy pewne podstrony / artykuły, które wymagają odświeżenia, rozbudowania. Gdy podejmiemy takie działania, to na pewno przyniesie to wspaniałe wyniki. Ale przy tym pamiętajmy o tym, aby te treści dawały wartość czytelnikom, ponieważ wtedy oni chętnie będą się z nimi zapoznawać i polecać dalej.
Ocenia się, że Google docenia artykuły, na których to znajduje się minimum 2000 słów(ps. ten artykuł jest blisko tego wyniku).
Przy tym liczy się również regularność w publikowaniu nowych treści. Każdego tygodnia możemy zaplanować przygotowanie nowych artykułów, które będą skutecznie promować naszą stronę na nowe czy wcześniej wybrane dłuższe słowa kluczowe.
6. Pozycjonowanie szerokie – Linkowanie
Im więcej pozyskiwanych mocnych linków zewnętrznych(czyli link naszej strony www widoczny na innej witrynie, serwisie, blogu, sklepie, social media) pod względem SEO, tym proces pozycjonowania szerokiego okazuje się znacznie łatwiejszy. Wymaga to promowania linków z wielu podstron, aby na zewnątrz zwracały uwagę na szczególne dłuższe słowa kluczowe(np. wykupujemy artykuł w serwisie tematycznym i tworzymy tam informację na temat, który poruszamy na naszej podstronie. W artykule sponsorowanym podkreślamy frazę kluczową i właśnie ona jest linkowana do naszej podstrony. Dzięki temu zyskujemy moc SEO takiego artykułu i w efekcie pozycja naszej podstrony na daną frazę kluczową jest lepsza).
W tym celu możemy podejmować współpracę z właścicielami różnych serwisów blogów(Linkhouse czy WhitePress), for internetowych, katalogów seo, popularnych kanałów social media. I właśnie tam będziemy mogli publikować nasze podstrony w otoczeniu ciekawego tekstu i danej frazy kluczowej. Musimy pamiętać, aby wykorzystywać tutaj przede wszystkim odnośniki dofollow, a co jakiś czas również nofollow.
Pozycjonowanie szerokie i wąskie – podsumowanie
Pozycjonowanie szerokie:
- objętość wyszukiwania – niska
- słowa – duża ilość
- konkurencja – niska
- koszt pozycjonowania jednej frazy – niski
- szansa na dotarcie do potencjalnego klienta – wysoka
Pozycjonowanie tradycyjne:
- objętość wyszukiwania – wysoka
- słowa – 1 lub 2
- konkurencja – wysoka
- koszt pozycjonowania jednej frazy – wysoki
- szansa na dotarcie do potencjalnego klienta – niska
Widzimy więc, że pozycjonowanie szerokie (long tail) ma wiele zalet i jest ciekawym sposobem na pozyskanie dobrego ruchu na naszej stronie www z wyszukiwarki Google. Ten dobry ruch to konkretni użytkownicy, którzy dotarli do nas po wcześniejszym wpisaniu szczegółowego zapytania. Oznacza to, że są oni bardziej zdecydowanie by skorzystać z pewnej oferty(np. produktu, usługi itp.). Wystarczy wtedy tylko zadbać o to, aby nawiązanie kontaktu, sfinalizowanie transakcji, proces zakupowy, okazał się jak najprostszy i by działał. W przypadku pozycjonowania szerokiego znacznie szybciej możemy liczyć na efekty – już w przeciągu kilku tygodni jesteśmy w stanie uzyskać dobrą pozycję w Google. Wymaga to jednak dbałości o dostosowanie się do aktualnych standardów SEO.
Taka forma pozycjonowania szerokiego idealnie sprawdza się w przypadku sklepów internetowych z dużą ilością produktów oraz w rozbudowanych portalach, serwisach informacyjnych, poradnikowych. Również mniejsze strony wizytówkowe mogą wykorzystać pozycjonowanie szerokie(np. prowadząc regularnie bloga i kanał yt na temat swoich produktów, usług itp.). Dzięki temu naszą witrynę i jej treść docenią algorytmy wyszukiwarki Google, a zarazem oddana społeczność, której pomagamy.
Według mnie dobór słów kluczowych oraz monitorowanie konkurencji przy pomocy narzędzi takich jak Senuto są w przypadku procesu pozycjonowania obowiązkowymi pozycjami na naszej liście „Do zrobienia”. Nie lekceważyłbym też użycia narzędzi analitycznych: GSC i GA oraz prac optymalizacyjnych, w których pomocne mogą być wtyczki tj. Yoast SEO, czy RankMath. Warto również przyłożyć się do contentu, im teksty bardziej złożone i przyciągające uwagę, tym lepiej – jak wiadomo algorytm Google ciągle ewoluuje, ale stwierdzenie: „content is king” nie straciło wiele na swojej aktualności.
Jak najbardziej, narzędzia do monitorowania typu GA4 i Google Search Console to super rozwiązania i na nie także zwracamy uwagę. I nigdy nie warto zaniedbywać contentu, ale teraz jeszcze bardziej trzeba postawić na wysokiej klasy content wideo.
Szczególnie sprawdzi się właśnie kiedy posiadamy bogatą ofertę produktów. Plus, jakim jest to, iż nasi odbiorcy częściej będą dokonywać zakupów, ponieważ poszukują już czegoś o konkretnych właściwościach, zdecydowanie utwierdza, że warto stosować frazy typu long tail.