O pracy zdalnej, freelancingu, biznesie online i zarabianiu przez Internet

Artykuły, filmy, książki i kursy online o tematyce: praca zdalna, biznes online, freelancing, copywriting, zarabianie online, tworzenie stron WWW, WordPress, SEO, YouTube, Amazon KDP, CANVA, Genially, matematyka, muzyka itp. Zapraszam do jego subskrypcji, a wtedy Twój rozwój gwarantowany. Już blisko 500 wpisów i około 10 tysięcy uczestników moich kursów!

Copywriter IT czyli Technical writer - kto to i jak nim zostać

Technical writer czyli inaczej „pisarz techniczny”, nazywany niekiedy również technicznym copywriterem, to specjalista zajmujący się tworzeniem dokumentacji technicznej. Technical writer jest zawodem ściśle związanym z branżą informatyczną aczkolwiek zapotrzebowanie na tego rodzaju usługi wykazują również inne firmy skupione wokół szeroko rozumianej technologii oraz telekomunikacji. W Polsce jest to profesja, która wciąż nie doczekała się starannych opracowań, które mógłby stanowić solidny fundament, zapewniający adeptom tej „sztuki” dobre wsparcie na początku kariery.

Jakie zatem funkcje pełni w firmie tech writer i jak rozpocząć zgłębianie tajników tych sekretów, tak aby podjąć się w przyszłości tego zawodu? O tym poniżej.

Technical writer w pigułce

Pozornie prosta funkcja, jaką jest sporządzanie dokumentacji technicznej, dzieli się na kilka mniejszych segmentów, które łatwe wcale nie są:

  • Po pierwsze, przed przystąpieniem do opracowania zagadnień( które muszą być jasne dla potencjalnego odbiorcy), należy przeprowadzić staranny „reaserch”. Co wymaga oczywiście od tech writera, dużej dozy komunikatywności. W końcu wiele rzeczy należy „wyciągnąć” od programistów, designerów czy też QA testerów. Faktem jest, że dostateczna znajomość analizowanego języka programowania czy też modułu, sprawia, że proces gromadzenia wiedzy przebiega sprawniej, ale należy przy tym pamiętać o zasadniczym fakcie. Otóż tech writer nie musi posiadać zdolności programisty. A zatem i umiejętności czytania kodu.
  • Kolejnym etapem pracy jest konstruowanie projektu wytwarzanej dokumentacji. Czyli planowanie co i w jaki sposób powinno znaleźć się w końcowym dokumencie.
  • Na dalsze etapy składają się pisanie oraz weryfikacja stworzonych zapisów, pod kątem występowania ewentualnych błędów. Po czym ich poprawa. Są to procesy cyrkulacyjne, które trwają aż do usunięcia z dokumentacji ostatniego błędu.

Dział informatyczny z przewagą humanistów

Wielu ludzi zastanawia się z pewnością nad kompetencjami, jakie powinien posiadać sprawny technical writer i czy należy być informatykiem, aby w ogóle podjąć się tego zawodu. Jak sama nazwa wskazuje, profesja ta opiera się głównie na pisaniu i jest podparta starannym reaserchem oraz konsultacjami. Są to więc działania skorelowane bezpośrednio z umiejętnościami miekkimi, które powinien posiadać dobry humanista.

Oczywiście techniczny „background” stanowi w tym fachu dużą zaletę, ale jego brak nie przekreśla w żadnym razie naszych szans, na rozpoczęcie kariery tech writera. Owszem zdarza się, że pracodawcy oczekują od potencjalnych kandydatów, znajomości chociaż jednego ze skryptów programowania ale dużo bardziej cenne są dla nich kompetencje językowe. Bo co ważne, solidna znajomość języka obcego( zwłaszcza angielskiego) to w tym fachu absolutny „must have”.

Druga sprawa to wykształcenie. Tutaj również można spotkać się z ofertami, które dają jasno do zrozumienia, że status absolwenta kierunku technicznego jest niezbędny. Są to jednak oferty sporadyczne i wsparte często dopiskiem o innym kierunku – zazwyczaj filologią bądź komunikacją społeczną – którego pracodawca od nas oczekuje.

Co ciekawe, spora nadwyżka wiedzy w postaci dobrej znajomości programowania, to zarówno przekleństwo jak i atut, który dzierży w swoich rękach, potencjalny kandydat. Przekleństwo głównie przez, że taki pracownik może zostać łatwo wchłonięty przez sektor szeroko pojętego developmentu. I zamiast pisarzem, zostać programistą. Atut wynika zaś bezpośrednio ze wspomnianego przekleństwa i odnosi się do sposobu postrzegania tej tendencji, przez aplikującego, który w wypatruje tam idealnego sposobu na tzw. „wejście” do branży.

Jak zostać technical writerem?

Sposobów jest kilka. Zważywszy, że zawodem parają się ludzie o bardzo różnorodnym backgroundzie, wskazanie jednej preferownej ścieżki może być bardzo trudne. Warto jednak spróbować. Wykształcenie wciąż pozostaje kwestią nierozstrzygniętą, choć przeważająca większość jako preferowany kierunek wskazuje informatykę oraz humanistykę. Nie zawsze trzeba ukończyć studia, lecz można rozwijać się w kierunki pisania i informatyki, a następnie zdać pewien kurs(np. ISTQB). Również moje kursy online i książki na temat SEO, WordPressa i copywritingu mogą Ci w tym pomóc.

Nic nie stoi na przeszkodzie aby podjąć taką pracę, bez ukończenia studiów czy nawet kursu. Jeżeli ktoś ocenia swoje zdolności językowe niezwykle wysoko, a zdolności te zostały niejednokrotnie zweryfikowane, to bez przeszkód może ubiegać się o stanowisko tech writera.

Kolejny warunek, to znajomość branży potencjalnego pracodawcy. Taki punkt w naszym CV, podobnie jak podstawowa umiejętność posługiwania się narzędziami XML, oraz językiem kodowania HTML, to bez wątpienia duży atut, który nie umknie dobremu rekruterowi.

Poza tym, warto poznać jakikolwiek, prosty system CMS( polecam wordpress) a także „liznąć” trochę grafiki w postaci Photoshopa lub Gimpa. Jeżeli jego nauka wyda nam się zbyt czasochłonna, warto chociaż zaznajomić się z ogólnymi zagadnieniami jednego z tych programów.

W zasadzie to już wszystko. Tylko tyle albo aż tyle, powiedzą niektórzy z nas, aby dobrze „wystartować w zawodzie tech writera.

Technical writer – podsumownie

Technical writer czyli „pisarz techniczny” to zawód, który można określić mianem pomostu pomiędzy szeroką rozumianą humanistyką, a światem nowych technologii. Bowiem profesja ta wymaga od pracownika, zarówno znajomości warsztatu pisarskiego oraz języka obcego ale także rozumienia( choć w podstawowym stopniu) konceptów techniczno – informatycznych.

Praca tech writera składa się z kilku podstawowych czynności: reaserchu i gromadzenia informacji, tworzenia projektu dokumentacji, pisania oraz weryfikacji sporządzonych treści, pod kątem występowania błędów, a następnie zastosowanie poprawek.

Umiejętności potrzebne do rozpoczęcia kariery w tym fachu, zamykają się w kilku punktach, wśród których jako najważniejsze, należy wskazać: lekkie pióro, komunikatywność oraz – o czym już wspomniałem – znajomość podstawowych narzędzi takich jak xml, html, CMS WordPress oraz programów graficznych.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *