Prawidłowo wykonane UX w znacznym stopniu oddziałuje, a nawet pokrywa się z dobrym SEO, stąd tak ważne jest, żeby wiedzieć o nim, jak najwięcej. Warto wiedzieć, że pewne zasady UX w dużej mierze wpływają na widoczność strony w wynikach wyszukiwania – jest więc o co walczyć!
UX – co to właściwie oznacza?
UX, a więc User Experience – tłumacząc na język polski, możemy powiedzieć, że chodzi o nic innego jak odczucia użytkowników. UX w kontekście SEO sprowadza się do roli projektowania i budowania stron internetowych, które będą w jak najlepszym stopniu wychodziły naprzeciw potrzebom ich aktualnych i potencjalnych użytkowników.
UX co to dokładnie oznacza?
Dobrze wykonane UX to więc przede wszystkim przejrzysty wygląd strony, jasny dla użytkownika proces przyczynowo-skutkowy oraz prosta komunikacja, która ma za zadanie zachowywać naturalne odruchy, jakie wykorzystujemy podczas tego procesu.
UX nie jest żadnym nowym wymysłem, już o dawna wiadomo, że podczas tworzenia stron internetowych należy skupiać się przede wszystkim na użytkowniku oraz na robotach indeksujących. Obie te kwestie są bowiem nieodłączną częścią sukcesu każdej witryny.
Zasady UX:
To elementy związane z UX, które pozytywnie wpływają na odbiór witryny przez użytkowników. Poniżej przedstawione zostaną trzy najważniejsze elementy związane z UX, ale i z SEO (tych dwóch kwestii nie da się bowiem od siebie oddzielić), które wpływają na pozytywny odbiór witryny przez użytkowników, zapewniając jednocześnie łatwiejsze jej pozycjonowanie.
1. Atrakcyjne i unikalne treści
Jeżeli zależy nam na tym, aby użytkowników odwiedzający naszą stronę był zadowolony z tego, co mu oferujemy, musimy zrozumieć, że aktualnie treści należy przygotowywać inaczej, niż miało to miejsce jeszcze kilka lat temu. Ogromna ilość informacji, która zalewa nas każdego dnia, powoduje bowiem, że zamiast czytać stronę, jedynie ją skanujemy, co oznacza, że witryna powinna być przede wszystkim atrakcyjna wizualnie: nagłówki, wyróżnienia, krótkie zwroty, ciekawy układ…o takie rzeczy warto dbać!
Mówiąc o atrakcyjnych treściach w kontekście SEO, nie możemy jednak zapominać o tym, że ważne są także roboty Google (roboty indeksujące), które nie tylko oceniają jakość i unikalność treści, ale szukają także słów kluczowych, dzięki czemu dopasowują one konkretne strony do zapytań użytkownika. Ważną sprawą jest więc umieszczanie słów kluczowych w nagłówkach, ale i w treści tekstu – nie przesadzając jednak z ich nasyceniem – odniesiemy bowiem odwrotny skutek!
2. Szybkość wczytywania strony
Jeżeli chodzi o oceny internautów na temat działania stron internetowych, to jednym z głównych kryteriów, które praktycznie zawsze biorą oni pod uwagę, jest szybkość działania strony. Jeżeli jakaś strona ładuje się dłużej niż kilka sekund, użytkownicy ją po prostu opuszczają i przechodzą do kolejnej pozycji z wyników wyszukiwania. To jednak nie wszystko – od dawana wiadomo już, że również roboty indeksujące zwracają uwagę na czas wczytywania się strony – jeżeli jest on niezadowalający, nie możemy liczyć na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.
Wiedząc jak ważna jest szybkość działania strony, należy dbać o dobry hosting, techniczną optymalizację witryny, a także kompresję wczytywanych elementów. Szczególnie pomocnym i pozytywnie ocenianym narzędziem jest PageSpeed Insight – umożliwia ono bowiem nie tylko zdiagnozowanie problemu, ale dostarcza także konkretnych wskazówek, mówiących o tym, co należy poprawić, aby strona wczytywała się szybciej. Więcej w artykule “Jak poprawić szybkość ładowania strony?“.
3. Linkowanie wewnętrzne
Kłopoty z linkowaniem wewnętrznym ma wiele stron internetowych, bardzo często zdarza się bowiem tak, że jest ono nieintuicyjne i sprawia trudności zarówno użytkownikom, jak i robotom indeksującym. Szczególnie irytującym problemem jest przerost formy nad treścią – jeżeli w kodzie strony, jednym z najczęściej występujących kodów są linki, czas poważnie zastanowić czy taka witryna będzie czytelna i łatwa w obsłudze, nie mówiąc już o tym, jak tego typu kwestie zinterpretuje robot Google. Warto poświęcić więc odpowiednią ilość czasu i zadbać o czytelne oraz intuicyjne linkowanie. Więcej w artykule “Link Building“.
Zasady UX a SEO / Pozycjonowanie
Zrozumienie UX i skupianie się na tej kwestii podczas projektowania i aktualizacji stron internetowych staje się aktualnie standardem, choć wciąż bardzo wiele jest jeszcze w tej kwestii do zrobienia.
Gdy stosujesz zasady UX i SEO to jesteś w stanie nie tylko podnieść widoczność strony, ale co ważniejsze skutecznie poprawić jakość ruchu na niej, czyli zmniejszyć współczynnik odrzuceń (użytkownicy pozostają na stronie o dłużej).
Dziś nie chodzi już bowiem jedynie o to, aby użytkownik tylko odwiedził naszą stronę, chodzi o to, aby wszedł z nią w interakcję, tylko wówczas możemy powiedzieć, że odnieśliśmy sukces.
Warto znać te zasady. A kto się stosuje, to już jego sprawa. Dzięki za artykuł i pozdrawiam!
Zgadza się. Choć najlepiej jest dołączyć do grona osób, którzy stosują te zasady UX. Dzięki temu już teraz oraz z czasem efekty pozycjonowania będą znacznie lepsze 🙂