Organizacja miejsca pracy

Organizacja miejsca pracy

W każdym zawodzie ogromne znaczenie odgrywa organizacja miejsca pracy. Gdybyś jako pracownik biurowy czy freelancer w domu, nie brał tego pod uwagę, to czasami zlecenia, które mógłbyś wykonać w przeciągu kilku minut, zajmują Ci godzinę bądź dłużej, a to już poważne straty. Nie wspominając już o zdrowiu i samopoczuciu.

Zdrowo i oszczędnie dbać o organizację w pracy

Nawet praca w domu wymaga zachowania odpowiedniej higieny pracy, jak i zastosowania ciekawego planu, którego będziesz się zawzięcie trzymać. Wymaga to samodyscypliny, ale jeśli już ją opanujesz, to dobrze na tym wyjdziesz Ty sami, jak i Twój biznes.


Spis treści:

  1. Ergonomia i bezpieczeństwo pracy
  2. Zasady pracy przy komputerze
  3. Offline bądź Online
  4. Organizacja miejsca pracy - nie rozpraszaj się!
  5. Ćwiczenia po pracy przy komputerze bądź przed
  6. Gimnastyka przy komputerze - polecam
  7. Organizacja miejsca pracy a zdrowie

Ergonomia i bezpieczeństwo pracy

Ergonomia miejsca pracy czyli organizacja miejsca pracy przed komputerem lub w biurze

Zastosowanie stałego miejsca pracy daje wiele korzyści. O wiele łatwiej jest nam wtedy zabrać się do pracy każdego dnia. Dodatkową dzielisz swoją przestrzeń prywatną i zawodową, dzięki czemu poważniej traktujesz swoją pracę i wywiązujesz się ze wszystkich swoich zleceń.

Moje stałe miejsce pracy: Mam swoje duże biurko, a znajduje się na nim wszystko, co potrzebuję podczas pracy, a mianowicie: komputer, tablet, telefon, myszka, lampka, aparat, uporządkowane dokumenty w szafkach oraz materiały biurowe. Znalazło się nawet miejsce na mały kwiatek 🙂

Dbaj więc o dokładna organizację swojej pracy. Jeśli pomaga Ci w tym kartka i długopis, to zastosuj te narzędzia od razu. Mi przydają się specjalne naklejki na monitor(z aplikacji GooglePlay), które wyświetlają mi się na ekranie głównym tabletu i komputera (aktualnie korzystam z plannerów typu WunderList). Kiedy wykonam pewną część zadań, decyduje się na ich aktualizację, odhaczam więc ich wykonanie, co okazuje się dla mnie bardzo zachęcające. Korzystam również z tradycyjnego Kalendarza i w nim również zapisuję plan dnia, tygodnia i wykreślam to, co już mi się udało.

Spójrz na swoje miejsce do pracy i oceń, jak mógłbyś je ulepszyć. Zadbaj o właściwe uporządkowanie miejsca pracy, abyś w zasięgu ręki miał wszystkie potrzebne Ci rzeczy. Unikaj rozpraszaczy i dodatkowo korzystaj z przydatnego Ci oprogramowania.

Zasady pracy przy komputerze:

  1. Zadbaj o porządny fotel (mój fotel biurowy z Jyska był wart 500 zł, więc nie jest najlepszy, ale również nie z najgorszej półki, siedzi się w nim naprawdę wygodnie. Korzystam od lat, więc polecam).
  2. Ustaw dobrze fotel, aby stopy nie wisiały, a kolana były zgięte w 90 stopniach. Podobnie powinny być ustawione nasze dłonie, a łokcie najlepiej oparte na podłokietnikach. Taka postawa pozwoli nam skuteczniej i zdrowiej pracować na komputerze przez kilka godzin. Czasami przyda się podpórka pod stopy.
  3. Pracuj na odpowiednim komputerze. Najlepiej, aby posiadał minimum 17 cali. Ja taki posiadam i mój wzrok bardzo dobrze na niego reaguje nawet po wielu godzinach pracy. Polecam również matowy ekran, który nie odbija światła. Jeśli czasami pracujesz, gdy jest ciemno (ja tak mam, gdy wstaję o 5.30 rano), wykorzystaj jeszcze przyciemnianie ekranu, aby jego światło tak nie męczyło Twojego wzroku. Rozwiązaniem jest program Twilight na urządzenia z systemem Android i F.Lux dla komputerów z systemem Windows.
  4. Na biurku ustaw w pobliżu siebie(na wyciągnięcie ręki) najważniejsze rzeczy: komputer, słuchawki, telefon(wyciszony, odwrócony ekran), kalendarz, ważne dokumenty, butelka z wodą i kubkiem.

Offline bądź Online

Offline, online, organizacja miejsca pracy

Organizacja miejsca pracy jest również zależna od tego, czy pracując w biurze bądź w domu chcesz być online czy jednak offline.

Dla działających online polecam program Pocket, który pozwali zapisać artykuły i wpisy do przejrzenia na innym urządzeniu, na przykład na telefonie. I program Evernote, ponieważ umożliwia pisanie z każdego miejsca i synchronizowanie wpisów z aplikacją desktopową.

Dla bezpieczeństwa warto użyć Google Docs, który zapewnia udostępnianie naszych treści i prac innym osobom, jak i automatyczny zapis online. Nawet, jak padnie Ci prąd w tablecie czy na komputerze, to zawsze powrócisz do zapisanego pliku.

Jeśli nie masz takiej możliwości, bo działasz offline, to zawsze wyszukaj w ustawieniach Edytora tekstu opcję Kopia zapasowa. Dzięki niej co chwilę dochodzi do automatycznego zapisu Twojego tekstu. W ustawieniach możesz wcześniej ustawić, aby zapis odbywał się co kilka bądź kilkanaście minut, według swoich upodobań 🙂


Organizacja miejsca pracy - bez rozpraszaczy

Organizacja miejsca pracy - nie rozpraszaj się

Pracując w biurze i we własnym domu (jako freelancer czy ktokolwiek inny) o wiele lepiej skupisz się na swojej pracy, jeśli pozbędziesz się różnorodnych rozpraszaczy, jak popularnych portali społecznościowych: Facebook, Twitter czy Google+. Dodatkowo czasami warto zrezygnować ze swojego telefonu, decydując się na jego wyłączenie bądź wyciszenie.

Takie rozpraszacze mogę spowalniać Twoją pracę i wpływać na zaniżenie jej jakości. Jeśli jednak musisz mieć dostęp do internetu i korzystać z Facebooka bądź innych serwisów, to zaglądajmy do nich tylko co godzinę bądź rzadziej. Już w tym czasie zdążysz wykonać część zlecenia/projektu.

I pamiętaj: wyłączaj powiadomienia o nowych wiadomościach z portali społecznościowych, whats appa i telefonu 🙂 Czasami wystarczy jeden bądź kilka klawiszy na komputerze bądź telefonie, aby całkowicie wyłączyć dźwięk. Polecam!


Ćwiczenia po pracy przy/przed komputerze

Organizacja miejsca pracy - ćwiczenia po pracy przy komputerze / przed komputerem

Każda praca przy biurku jest związana ze stałą pozycją naszego ciała. Wynika one z siedzącej postawy, która czasami trwa od kilku do kilkunastu godzin w ciągu dnia. Najbezpieczniej będzie więc zaplanować stałe godziny pracy z konkretnie wyznaczonymi przerwami.

Mój plan pracy: pracuję od godz. 5.30-9.00. Mam przerwę (inne zajęcia, sprawy związane z domem, żoną, rodziną, posiłkami, treningi oraz pozostałe). Pracę rozpoczynam następnie od godz. 10:00-15.00. Pracuję również w weekendy, w soboty 2 godziny, natomiast w niedzielę mam wolne. Taki plan okazuje się w moim przypadku bardzo przydatny. Nie mówię, że ten plan spełni również i Wasze oczekiwania. Każdy indywidualnie musi ocenić, w jakim czasie najlepiej się mu pracuje i kiedy tak naprawdę może.

W drugiej kolejności podczas pracy warto pamiętać o przerwach co każdą godzinę. Gdy już popracuję nad pewnym zleceniem blisko 1 godzinę, to wychodzę od biurka, idę się przejść, zjeść jabłko bądź do łazienki. Takie przerwy trwają kilka minut, a dają naprawdę wiele. Dzięki nim jesteśmy jeszcze bardziej zmotywowani i przygotowani do dalszej pracy.

Po trzecie liczy się także codzienna gimnastyka. Wystarczy na nią poświęcić od 10-15 minut każdego dnia. Możesz zacząć, kiedy wstajesz z łóżka bądź w innym momencie. Gdy wejdzie Ci w krew i będzie odbywać się każdego dnia, to już możesz zapomnieć o problemach związanych z kręgosłupem, korzonkami i wieloma innych. A dodatkowo będziesz miał energię i motywację do pracy i życia, więc tym bardziej warto 🙂

Gimnastyka przy komputerze - polecam:

  1. Każdego dnia zadbaj o gimnastykę, najlepiej kiedy wstajesz rano bądź pół godziny, godzinę przed śniadaniem. Jeśli chcesz otrzymać zestaw ćwiczeń, to polecam na telefon aplikację 100 pompek bądź 300 brzuszków czy Ćwiczenia w domu i Endomondo. Przed przystąpieniem do tych zadań jest możliwość rozpoczęcia rozgrzewki, która trwa około 10 minut. Warto ją wykorzystać. A jeśli chcesz jeszcze więcej poćwiczyć, to możesz regularnie wykonywać pompki bądź brzuszki.
  2. Rób sobie przerwy co 2-3 godziny pracy.
  3. Wstawaj, zaczynaj i kończ pracę o wyznaczonych w planie godzinach. Ma to szczególne zastosowani, gdy pracujesz w domu. Musisz tutaj uczyć się samodyscypliny, o którą warto walczyć 🙂
  4. W tygodniu dbaj o siebie poprzez uprawianie sportu, np. pływanie, bieganie. Wystarczy 1-2 razy w tygodniu.

 

Zobacz także: Jak poprawnie biegać?

Jak pokonać lenistwo?


Organizacja miejsca pracy a zdrowie?

Jeśli po przeczytaniu tego artykułu dostrzegłeś, że masz coś do poprawy, to takiej zmiany dokonaj jak najszybciej, najlepiej od zaraz bądź od następnego dnia. Pomocny może okazać się dokładny plan i grafik, więc również zadbaj o jego wykonanie.

A jeśli zastanawiasz się, jak przygotować ciekawy plan, to zajrzyj do artykułu "Jak planować cele życiowe?". Gdy będziesz się go trzymać, to już po tygodniu dostrzeżesz znaczącą poprawę. Gwarantuję Ci to 🙂

Popraw organizację miejsca pracy i uprawiaj sport

Zachęcam Cię również, abyś zajrzał do artykułu "Copywriter jak zacząć?", w którym opisuję, jak od 10 lat udaje mi się pracować przed komputerem i nadal utrzymywać w świetnej kondycji psychicznej, fizycznej i emocjonalnej. Powodzenia w dalszej organizacji 🙂

 

Organizacja miejsca pracy
5 (100%) 12 votes
72 Responses
  1. To, że pracujemy, siedząc przy komputerze, nie oznacza, że się nie męczymy. Kilka godzin „dłubaniny” potrafi nas znużyć nie mówiąc już o konsekwencjach kilkuletniej pracy w takim trybie. Dlatego warto zadbać o komfort miejsca pracy i o pewne nawyki, o których mówisz. Rzeczywiście przerwa na gimnastykę czy zjedzenie owoca pomoże zachować świeżość umysłu i uchroni od przeciążenia ciała prowadzącego do uczucia zmęczenia . Warto zatem o tym przypominać do znudzenia. Pozdrawiam.

    1. Zgadzam się w pełni i dlatego staram się z tym dzielić z innymi 🙂 Masz rację, że po wielu latach pracy w nieodpowiednim miejscu pracy mogą pojawić się poważne i smutne konsekwencje. Dlatego warto ich uniknąć.

  2. Super materiał. Będę odwiedziała Twój blog częściej. Ja jeżeli mam pracować w domu to w zasięgu wzroku muszę mieć porządek inaczej nie mogę się skupić, a co najlepsze że uwielbiam wtedy siedzięć pod kołdrą w łóżku niż przy stole. 🙂

    1. U mnie z porządkiem jest podobnie, to dobra oznaka, bo później dbamy o porządek w naszej pracy 🙂 Natomiast siedzenie w łóżku na dłuższa metę odradzam, kręgosłup dałby o sobie znać. Biurko i wygodny fotel to podstawa 🙂 A nawet biurko regulowane, aby móc stać przy biurku – za to już niedługo się zabieram.

          1. Ważne, że masz swój plan i się go trzymasz. Jeśli dbasz o sen, wypoczynek i aktywność fizyczną, to gratulacje. O to powinien zadbać każdy z nas 🙂

  3. Ładny masz widok z okna 🙂
    Ostatnio się przeniosłem na własne biurko
    jest lepiej, chociaż jest mniejsze.
    zamontowałem łapkę do komórki i mogę nagrywać 🙂

    dzięki za fajny artykuł

  4. Z jednej strony cieszę się, że moja przyszła praca zawodowa nie będzie związana z pracą przy komputerze. Z drugiej jednak, jako bloger sam doświadczyłem wielokrotnie problemów z ogarnięciem planu pracy, organizacją czasu i wszystkim co nieprzewidziane. Ale pomaga mi pisanie tego samego dnia i mniej więcej, o tej samej godzinie. Nawet, jeśli nie miałbym napisać dwóch tekstów w tygodniu, to lepiej wychodzę na tym pisząc o stałej porze 🙂

  5. Jeśli chodzi o bloga to niestety nie mam stałego miejsca pracy ale staram się chociaż wpisy i zdjęcia w komputerze mieć tak zorganizowane, aby tworzyło to pewną stałą. Pomaga. 🙂

  6. Mam wrażenie, że warto dodać też informację o uświadomieniu najbliższych 😉 czasem to oni są moimi największymi rozpraszaczami w pracy.

    1. Racja, szczególnie jeśli pracujemy w domu, a żona i dzieci mogą się przekomarzać obok naszego biura. Mi pomaga wtedy wyznaczenie sobie odpowiednich godzin pracy, więcej o tym pisałem w artykule Copywriter Jak zacząć 🙂

  7. Dobre opracowanie sam od dawna stosuję cześć z tego co opisałeś. Bez dobrej organizacji samego miejsca pracy nie jesteśmy tak efektywni jak moglibyśmy być w optymalnych warunkach. 😉

    1. 10-12 h dziennie to dużo, ja staram się nie przekraczać 8, a dodatkowo te 8 godzin i tak rozdzielam na kilka godzin rano i po południu. O kręgosłup trzeba dbać, bo jest tylko jeden 🙂 Dlatego od niedawna zacząłem jeszcze wykonywać specjalne ćwiczenia rozciągające kręgosłup 🙂

  8. zazwyczaj jestem zorganizowana i wszystko mam zaplanowane, jednak ejsli chodzi o sama organizacje pracy to niestety… mam wiele do poprawy 🙂 zazwyczaj wlaczam tv ktory rozprasza mnie tak bardzo ze tekst na bloga pisze jakies pol godziny dluzej niz powinnam a przegladanie fb zamiast wstawienie tresci na swojego fanpage to po prostu moja zmora! 🙂 wezme sobie rady do serca i postaram sie w koncu cos zmienic!

  9. Z utrzymaniem porządku na biurku nie mam problemów, ale w laptopie – już tak! Czasem zapisuję coś na szybko, pod dziwną nazwą – a potem ile szukania, bo wiem, że gdzieś na pewno jest, ale gdzie? Trzeba wykorzystać wolną chwilę na uporządkowanie tego wszystkiego…

  10. Oj, od zawsze mam problem z porządkiem na biurku i organizacją czasu pracy. Choć jestem w tym coraz lepsza, trójka dzieci nie ułatwia zadania;)

  11. Plan pracy to genialna sprawa, którą trzeba opanować do perfekcji bo w domu niezwykle trudno się pracuje. A o rozpraszaczach nie wspomnę. Facebooka, instagrama używam tylko do pracy a i tak ciągle mnie rozpraszają. Kwestia pracy nad sobą.

    1. Dokładnie, dlatego warto mieć ustalone pewne ograniczenia i trzymać się ich przez cały czas 🙂 np. nie nie zaglądać na FB przez 2 godziny bądź dłużej. Ja zaglądam raz na 2 dni 🙂

    1. Na pewno Ci się uda, wystarczy że zastosujesz powyższe wskazówki, a na pewno będzie Ci łatwiej 🙂 A gdy sama zauważysz korzyści z takiej samodyscypliny, to będą one dla Ciebie jeszcze większa zachętą!

  12. Oj tak, porządek na miejscu pracy jest bardzo ważny żeby nic nas nie rozpraszało podczas nauki, pracy nad projektem czy czymkolwiek 😉

  13. Na niektóre osoby działa to o czym piszesz, czyli stałe godziny pracy, jedno miejsce, określona rutyna. Ja natomiast kiedy byłam graficzką freelancerką i nie pracowałam na etacie, wolałam korzystać z tej swobody i możliwości samodzielnego ustalania swojego grafiku, jak też miejsc, w których pracowałam. Fakt, potrzeba wtedy więcej samodyscypliny niż w pracy etatowej, ale za to nie ma miejsca na nudę i łatwiej o kreatywne pomysły 🙂

    1. Kreatywne pomysły to cenna rzecz. Ale po wielu latach muszę przyznać, że bez samodyscypliny trudno jest cokolwiek osiągnąć. A porządek musi być, wtedy są i coraz lepsze efekty. Sam czasami minimalnie zmieniam sobie plan pracy i cieszę się, że mam w tym wypadku dużą swobodę. Ale czynię tak tylko w wyjątkowych sytuacjach 🙂

  14. Dla mnie najważniejsza jest wygoda i spokój. Ale zauważyłam, że źle mi się pracuje w miejscu, gdzie mam negatywne wspomnienia, albo które kojarzy mi się z jakimś nieudanym projektem. tracę tam zapał do pracy

    1. Złe wspomnienia lubią wracać, więc nie ma co im ułatwiać sprawę. Jeśli możemy zmienić miejsce pracy i zacząć wszystko od nowa, to jak najbardziej warto to uczynić. Mi i żonie jak na razie zdarzyły się 2 przeprowadzki 🙂

Dodaj komentarz :)