Lista mailingowa jest wspaniałym narzędziem, które umożliwia kontaktowanie się z potencjalnymi Klientami. To ich zachęcamy do odwiedzin naszej strony, a zarazem do skorzystania z pewnych produktów czy usług, które wypuszczamy. Im większa Twoja lista mailingowa i lepiej przygotowana, tym konwersja okazuje się większa. Dlatego wszyscy sprzedawcy, właściciele sklepów internetowych, blogów, serwisów www, powinni jak najszybciej zdecydować się na budowanie listy mailingowej. Jak się za to zabrać?
Budowanie listy mailingowej nie jest takie trudne 🙂
Zastosuj się do poniższych wskazówek krok po kroku. A już niedługo i Twoja lista mailingowa będzie mogła się sukcesywnie powiększać.
Jak zbudować listę mailingową? 10 sposobów!
1.Strategia budowania listy
Plan to podstawa, także w tym wypadku. W tym celu ustal strategię budowania swojej listy mailingowej. Dokładnie tam zapisz wszelkie wiadomości, które będziesz przesyłał do nowych subskrybentów, jak i stałych.
2. Twój własny adres email
W celu budowania skutecznej listy mailingowej warto pochwalić się odbiorcom własnym adresem mailowym. Dobrze, aby nawiązywał do strony internetowej i był prosty. Jeśli nie wiesz, jak taki adres email stworzyć, to zajrzyj do artykułu “Jak stworzyć własny adres email?“.
3. Wybierz narzędzie
W celu tworzenia kampanii mailingowych i budowania listy mailingowej musisz zaopatrzyć się we właściwe narzędzie. Jest ich wiele, na przykład Freshmail, GetResponse, MailerLite, MailChimp i inne. Natomiast u mnie to MailerLite zyskuje pierwsze miejsce. Dlaczego? O tym dowiesz się w artykule “Najlepsze narzędzie do Newslettera“.
4. Proste okienko zapisu
Gdy tworzysz okno zapisu do newslettera, to nie wymagaj od odbiorców podawania zbyt dużej ilości informacji na swój temat. Czasami lepiej ograniczyć się do imienia i e-maila. Jak to chociażby wygląda na moim blogu. W efekcie każdego miesiąca przybywa duża ilość nowych subskrybentów. Na przykład takie formularze zapisu, jak u mnie na blogu. Mam nadzieję, że już jesteś subskrybentem!
5. Twoja strona www
Po pierwsze zadbaj o jej ciekawy wygląd i zoptymalizowanie pod względem SEO. Już coś takiego sprawi, że nowi użytkownicy na stronie będą ją pozytywnie zaskoczeni. I zachęceni do tego, by ponownie do niej zaglądać. Również Google pozytywnie oceni Twoją stronę, przez to chętniej będzie ją polecam w swojej wyszukiwarce. W tym celu możesz wykorzystać technologię WordPress.
6. Social Media
Abyś zbierał coraz większą listę mailingową, musisz zaistnieć tam, gdzie znajdują się Twoi czytelnicy. To media społecznościowe (Facebook, Instagram, twitter, pinterest, Linkedin, YouTube). Gdyby Cię tam nie było, to automatycznie tracisz do nich dostęp. Wybierz więc chociaż 3 social media, na których szczególnie jesteś aktywny. Właśnie tam zbierzesz odpowiednią ilość obserwujących, a część z nich zachęcisz do zapisu na newsletter.
7. Twoja stopka e-mailowa
Każdego tygodnia wysyłasz wiele e-maili? Do swoich klientów, pracowników, znajomych i innych osób? W takim razie stwórz stopkę e-mail, w której podzielisz się informacją na temat swojej strony www, możliwością zapisu do newslettera.
U mnie wygląda to tak(choć posiadam ich kilka. W Gmail.com jest możliwość ustalenia innej stopki w przypadku każdego dodanego adresu email. Ja posiadam 5 adresów email. Dzięki temu wszystkie wiadomości dochodzą mi i wysyłam przez jedną skrzynkę pocztową. A jak można to zrobić, opisywałem w artykule “Jak założyć własną pocztę email?” ):
8. Reklama Google Ads i FB Ads
Za pomocą reklam promuj swój newsletter i zachęcaj odpowiednio wyszukanych odbiorców. Dzięki temu spora ilość ilość zdecyduje się zostać subskrybentem Twojej strony czy bloga.
Ja aktualnie prowadzę tam kilka kampanii promujących mojego bloga i kanał YT. Naprawdę, a oto dowód:
A już niedługo będę tworzył spersonalizowane reklamy do promocji moich kursów online 🙂
9. Zapewnij bezpieczeństwo listy mailingowej
Daj znać swoim odbiorcom, że bezpiecznie przechowujesz ich adresy email. Zadbaj już certyfikat SSL na swojej stronie, aby była oznaczona jako bezpieczna. Możesz jeszcze ukazać w okienku zapisu do newslettera, jak stosujesz się do aktualnych przepisów RODO i przedstawić logo ukazujące inne używane zabezpieczenia. Dodatkowo aktualnie możliwe jest zainstalowanie darmowego certyfikatu SSL Let’s Encrypt.
10. Targetowanie i segmentacja
Budowanie listy mailingowej polega również na jej odpowiednim uporządkowaniu. W tym celu już na początku zastanów się nad podzieleniem tej listy na poszczególne kategorie odbiorców. Później będzie mógł do nich wysyłać inne wiadomości, które będą cechować się większą konwersją.
11. Daj prezent
Zagwarantuj osobom zapisującym się do newslettera, co otrzymają w prezencie. Na przykład na blogu JakSieRozwijac.pl wszyscy subskrybenci otrzymują przeróżne prezenty. I mam nadzieję, że udało Ci się już z nich skorzystać. Jeśli nie, to nadrób te zaległości!
12. Co po zapisie do newslettera?
Wytłumacz swoim potencjalnym subskrybentom, co otrzymają w zamian, gdy się zapiszą. Nie tylko chodzi tutaj o prezent. Ale daj znać, jak często będziesz wysyłać do nich wiadomości (staraj się ograniczyć do 1 w tygodniu). I dokładnie ukaż konkretny dzień i godzinę. A następnie pilnuj tego.
13. Monitorowanie
Śledź co pewien czas swoją listę mailingową. Ku temu możesz wykorzystać wcześniej użyte narzędzie do tworzenia Newslettera, np. MailerLite. Tam możesz przejść do informacji na temat swojej listy mailingowej. Dowiesz się, jakie kanały, strony www i formularze zapewniają Ci najwięcej adresów mailowych. Te informacje pozwolą Ci ustalić, jak jeszcze bardziej ulepszyć swoją strategię.
14. Social Sharing i Email to Friend
W wysyłanych wiadomościach email zapewnij czytelnikowi możliwość podzielenia się tą treścią w mediach społecznościowych(facebook, twitter, instagram, linkedin itp.). Dodatkowo zachęć, by taką wiadomością podzielili się z bliskim krewnym, przyjacielem lub znajomym. Umieść w newsletterze przycisk “email to friend”. Możliwe, że ten e-mail dotrze do wielu innych odbiorców, którzy niedługo będą Twoimi subskrybentami.
15. Wartościowy Content
Zawsze, zawsze, zawsze, wysyłając wiadomości dołączaj wartościowe treści, materiały i narzędzia. Tylko wtedy uda Ci się zyskać zaufanie odbiorców i budować swój wizerunek. Dodatkowo umożliwi Ci to uzyskiwać pozytywne opinie i rekomendacje od swoich czytelników. O wiele chętniej będą Cię polecać innym. Więcej o w artykule “Jak prowadzić bloga i pisać dobre teksty?“.
16. Testowanie i ocena wiadomości
Testuj tytuły i charakter wiadomości. A nawet przeprowadź ankietę wśród czytelników, by dowiedzieć się, jakie wiadomości szczególnie by im odpowiadały. Wiedząc już, jakie wiadomości zapewniają Ci największy współczynnik otwieralności, możesz dojść do właściwych wniosków.
17. Dołącz do subskrybentów
Umieść na swojej stronie internetowej kilka miejsc, za pomocą których czytelnicy mogą zapisać się do newslettera. W przypadku blogów najczęściej sprawdzają się 3 miejsca(na samej górze, w Sidebarze, na dole w stopce strony). Odpowiednie formularze zapisu, ich właściwa wielkość, kolory, tekst itp. – wszystko jest do ustawienia w wybranym narzędziu do tworzenia Newslettera(np. w MailerLite). Ja tam posiadam z mojego bloga aż 3 osadzone czyli stałe formularze zapisu.
18. Formularze zapisu pop-ups
Zachęcaj jeszcze bardziej pierwszych i powracających czytelników do zapisu się na newsletter za pomocą formularzy pop-ups czyli “wyskakujących okienek”. Mogą się one pojawiać na przykład dla osób, które pierwszy raz są na stronie i przebywają na niej określoną ilość czasu (np. 10, 20 lub 30 sekund). Bądź formularz pop-ups, który wyskakuje, gdy czytelnik chce już wyjść z Twojej strony. Wtedy dodatkowo informujesz go, aby zapisał się do newslettera.
19. Pracuj nad poprawieniem prędkości strony www
Szybkość ładowania się Twojej strony www ma istotne znaczenie. Im lepiej się ładuje, tym jest pozytywnie oceniana przez Google i czytelników. A to dodatkowo wpływa na budowanie listy mailingowej. Jak możesz tą szybkość poprawić? Zajrzyj do artykułu “Jak zwiększyć szybkość ładowania strony www?“.
20. Materiały dla subskrybentów
Dostarczaj swoim czytelnikom treści. Ale staraj się je ograniczyć. W jaki sposób? Podziel artykuł na 2 części i tą bardziej rozbudowaną udostępnij dla subskrybentów. To tym bardziej zachęci zwykły czytelników, aby zapisać się do newslettera. Dodatkowo zbieraj nowych subskrybentów przez udostępnianie im nowych prezentów, case studies, darmowych narzędzi online czy webinarium.
Tak to jest u mnie, ponieważ subskrybenci tego bloga otrzymują 5 wyjątkowych prezentów na swoją skrzynkę email + informację raz w tygodniu o nowych artykułach + dostęp do moich kursów i książek w najlepszej cenie. Mam nadzieję, że już się zapisałeś!
21. Poszukuj subskrybentów
Zapisz się do grup tematycznych na popularnych forach internetowych, na FB, LinkedIn. I tam staraj się poszukiwać osoby, które mogłyby zainteresować się Twoim newsletterem. Tworząc tam pewne wpisy pamiętaj o tym, jak ważne są hashtagi. Dodatkowo na swoim Fanpage możesz dodać przycisk “sign up”, który przekieruje do Twojej strony www.
22. Promocja treści w Social Media
Promuj artykuły ze swojej strony internetowej na popularnych kanałach społecznościowych. W tym celu możesz wykorzystać narzędzie JetPack. Dzięki niemu każdy nowo opublikowany post jest również przedstawiony na wybranych przez Ciebie social media. Tam również możesz z góry ustalić tytuł takiego wpisu i hashtagi.
23. Promuj swoją stronę / blog na kanale YouTube
Zaistniej także na kanale YouTube. On stwarza Ci ogromne możliwości dotarcia do nowych odbiorców, których część może zaliczy się do subskrybentów Twojej strony internetowej. Jeśli nie wiesz, jak zacząć, to zajrzyj do ostatniego artykułu “Jak promować się na YouTube?“.
24. Promocja Offline
Staraj się informować jak największą ilość osób, z którymi masz styczność o możliwości zapisania się do newslettera. Mogą to być Twoi pracownicy lub klienci. Gdy organizujesz konferencje, targi lub eventy, to również wtedy daj znać, dlaczego i jak można zapisać się do newslettera. Dodatkowo niech Twoje ulotki reklamowe i wizytówki ukazują taką możliwość. Wtedy jeszcze większą ilość odbiorców w bardzo przystępny sposób zachęcisz do zajrzenia na stronę i dołączenia do subskrybentów.
25. Promocja przez wpisy gościnne i artykuły sponsorowane
Staraj się przedstawić siebie i swoją stronę na popularnych serwisach i stronach, które odpowiadają tematyce Twojej strony. Zapytaj się właścicieli takiej strony o możliwości napisania wpisu gościnnego, w zamian za pozostawienie linku do naszej strony czy linku do zapisu newslettera. Czasami musisz ponieść w tym kierunku koszty, więc oceń czy warto 🙂
Możliwe, że zainteresuje Cię oferta ciekawych serwisów i portali tematycznych do skutecznej promocji Twojej strony www / bloga czy sklepu. Poznaj więc te najlepsze artykuły sponsorowane(szczególnie tam polecam publikację na 5, 10 lub 20 serwisach tematycznych od razu, ponieważ cena jest znacznie lepsza. I dodatkowo oni samodzielnie dbają o przygotowanie takich tematycznych artykułów i ich promocję w swoich kanałach social media). Takie działanie jest również skuteczne w ramach pozycjonowania naszej strony internetowej. To tak zwany Link Building oraz marketing szeptany, czyli tworzymy coraz większa ilość linków zewnętrznych prowadzących do naszej strony.
26. Współpraca z Influencerami i Przedsiębiorcami
Wyszukaj wpływowych influencerów, którzy docierają do podobnej grupy odbiorców. Poproś o udostępnienie informacji na temat twojego newslettera i daj im coś w zamian. Podobnie coś takiego możesz zaoferować pewnym przedsiębiorcom, którzy posiadają szerokie grono Klientów, do których mają kontakty i również mogą im coś polecić.
27. Zaproś swoich znajomych
Często się przed tym obawiamy, wstydzimy. Ale to właśnie Twoi krewni, przyjaciele, znajomi i ich krewni, przyjaciele i znajomi mogą dołączyć do Twojego newslettera.
28. Buduj reputację eksperta w sieci
Bądź aktywny w social media, na branżowych forach internetowych. W ten sposób po czasie promuj swój newsletter i zapraszaj do zapisania się kolejne osoby. Pomóc Ci w tym może także blog ekspercki.